• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

De bangmakende kracht van schaarste

3 april 2015/in Online marketing /door Arjan Jonker

schaarste-artikelIn tijden van overvloed kunnen we de schijn van beschaving eenvoudig ophouden. In tijden van schaarste…not so much.

Vorige week vrijdag was er een grote stroomstoring in Noord-Holland, die minder dan 2 uur duurde.

Ik zat er middenin

Toen de stroom wegviel, zat ik in de wachtkamer bij de huisarts. De artsen wisten direct niet meer met wie ze wanneer een afspraak hadden. Af en toe stak er een zijn hoofd om het hoekje: ‘Wie heeft er allemaal bij mij een afspraak? En wie is als eerste aan de beurt?’

Eén vrouw kwam huilend van de pijn binnenstrompelen

Zij mocht voor. ‘Maar ik kan nu niets voorschrijven’, moest de huisarts haar direct teleurstellen.

Ondertussen merkte ik dat ook mijn mobiel geen contact meer had met welke zendmast dan ook. Langzaam druppelde informatie binnen: ‘Heel Noord-Holland zit zonder stroom!’

Mij bekroop toen toch een ongemakkelijk gevoel: wat is er aan de hand?

Toen ook nog eens de klok boven mijn hoofd razendsnel begon te draaien en daarbij een onheilspellend tikkend geluid maakte, wist ik het zeker:

De apocalyps dan wel het einde der tijden was aangebroken!

Mijn vrouw was net de supermarkt ingelopen toen de stroomstoring begon. Het kassasysteem uiteraard ook plat, dus er kon niets meer verkocht worden. Huiswaarts dan maar weer.

Thuis luisteren we radio via internet. We telefoneren via de kabelmodem van Ziggo. Geen tv. Geen internet… De enige manier waarop ik informatie kon krijgen, was door op het hele en halve uur in de auto te gaan zitten en op de accu radio te luisteren.

Wat een armoede

Mijn vrouw en ik maakten ons natuurlijk al zorgen over de koelkast en vriezer: die stonden rustig op te warmen.

Ondertussen werken? Mijn laptop was leeg (ik had eerder die ochtend nog de oplader van kantoor gehaald, maar had die nog niet ingeplugd), dus ik kon letterlijk niets. Ja, met pen en papier, maar kom óp.

Nog geen 2 uur zonder stroom, maar de schaarste was aan alles al voelbaar

‘Wat nu als…?’

Oef, opluchting! Rond de middag kwam de stroom terug.

Mijn vrouw besloot om nog even te wachten met boodschappen doen. De stroom was dan wel terug, maar dat wilde niet zeggen dat de kassa’s alweer online waren. Toen ze later in de winkel was, sprak ze een vriendin die daar werkt. Ze vertelde dat de storing nog niet hersteld was, of er stonden alweer mensen voor de deur. Gelukkig werkten de kassa’s ook weer vrijwel direct, dus konden ze de klanten helpen. Maar het had ook anders kunnen lopen…

Het was gewoon eng

Nog geen 2 uur zonder de voorzieningen waar we nu zó aan gewend zijn geraakt, en waar we zó afhankelijk van zijn geworden, en de wereld werd al een klein beetje gek.

Stel nu dat een storing 24 uur, 2 dagen, 5 dagen, een hele week duurt? Een week waarin we nauwelijks kunnen communiceren, onze etenswaren bederven en winkels niet kunnen opereren?

Angst. Paniek. Vechtpartijen. Rellen. Erger

We kunnen ons beter voelen dan ontwikkelingslanden waar deze dingen aan de orde van de dag zijn. Neem onze voorzieningen weg, en hier hebben we precies hetzelfde.

Bom- en moordaanslagen? Ha! Terroristen kunnen veel beter onze nuts-voorzieningen wegnemen, en ze zijn klaar. De rest doen we zelf wel. Geen idee waarom ze nog nooit op dat idee zijn gekomen…

Schaarste

Hoeveel marketingwebsites zijn daar al niet over volgeschreven? Het is door Cialdini aangemerkt als een van de meest effectieve manieren van beïnvloeding. Bovenstaand verhaal bewijst dat dat terecht is.

Iets willen omdat het maar beperkt of tijdelijk beschikbaar is. De angst om iets te verliezen, zelfs wanneer je iets nooit gehad hebt. De Counting Crows zaten er dus eigenlijk nét naast: you don’t know what you got ‘till it’s gone. Je weet pas wat je hebt als je het bijna kwijt bent, is het eigenlijk.

Op=op. Nog 2 stuks leverbaar. Beslis vóór 12 uur en krijg 10% korting

schaarste

Die kreten werken. Ik heb het zelf ook een keer gedaan: eind 2013 stuurde ik een nieuwsbrief naar mijn volgers, met een ‘kerstaanbod’. Wie vóór 1 januari waardevolle webteksten bestelde, kreeg 10% korting.

Zo creëerde ik de ‘angst’ om 10% korting te verliezen. Schaarste, dus. En dat werkte bij degenen die er toch al over nadachten om mij in te schakelen.

Het leverde me meerdere nieuwe klanten op terwijl ik toen nog maar een magere mailinglijst had.

Er zijn talloze manieren om schaarste in je webteksten te verwerken

Schaarste is meestal niet heel subtiel. Daarom kom je op veel websites rechttoe-rechtaan schaarste tegen in bekende vormen: ‘Grijp nu je kans!’ ‘Mis dit niet!’ ‘Waar wacht je nog op?’ ‘Nog maar 2 plaatsen beschikbaar!’

Ik hoor je denken: ‘Pff, daar ben ík niet gevoelig voor.’ O nee? Als het iets is wat je hebben wilt, ben je er über-gevoelig voor. Als het iets wat je niet (perse) hebben wilt of nodig hebt, ben je er tóch gevoelig voor. Denk maar aan de laatste keer dat je iets kocht waarvan je achteraf dacht: waarom? Waarschijnlijk vanwege de aanbieding, of de beperkte beschikbaarheid, of een andere vorm van schaarste.

Schaarste is eng. Schaarste is niet subtiel. Maar schaarste wérkt.

Gebruik het.

PS: Toch enige nuancering: gebruik schaarste altijd oprecht. Lieg niet over beschikbaarheid, geef geen ‘schijnkorting’ door te doen alsof je normale prijs een gereduceerde prijs is, als er een einddatum geldt voor je aanbieding, houd die dan ook aan als de einddatum. Ten eerste geloof ik in eerlijkheid. Ten tweede rekenen je volgers je er keihard op af als ze het gevoel hebben in de maling genomen te worden.

Tags: conversie, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-04-03 15:26:142022-03-09 14:24:10De bangmakende kracht van schaarste
Ook interessant voor jou
Hoe maak je lucht onweerstaanbaar?
11 goede voornemens voor je webteksten en website
Waarom ik niet naar de open dag van het crematorium ga
Verwijder die slider!
Smijt jij ook een dikke virtuele brochure in het gezicht van mogelijke klanten?
23 conversie-killende webtekstblunders
  1. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    3 april 2015 op 15:37

    Vorige week was de grote #stroomstoring in #noordholland. De #schaarste was direct voelbaar. Het was gewoon éng… http://t.co/5AjHmgwKED

  2. Hans Moolenbel
    Hans Moolenbel zegt:
    3 april 2015 op 15:57

    Ik hoop dat je naar radio luistert via internet en je nog niet naar internet luistert! Ja schaarste doet iets met een mens.
    Wens je mooie paasdagen zonder stroomuitval.
    Hans

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      3 april 2015 op 16:56

      Whoops. :)

  3. Kitty Kilian (@KittyKilian)
    Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt:
    3 april 2015 op 19:05

    Stroomstoring: “Ik kon letterlijk niets. Ja, met pen en papier, maar kom óp.” http://t.co/e7XyxmJLsg @arjan_jonker

  4. @sparxnetnl
    @sparxnetnl zegt:
    4 april 2015 op 09:34

    Hahaha, leuk artikel over de stroomstoring van vorige week en wat dat met ons als mensen doet. En het is zoooo waar! http://t.co/RTs9BvriV1

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?Google Analytics gebruiken: je komt er écht niet onderuit
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?