Haal alsjeblieft kwaliteit uit je vaandel
Van sommige zinnen op websites word ik steeds kriegeler. ‘Welkom op mijn website’ is er 1 van. Een ander is ‘Wij hebben kwaliteit hoog in het vaandel’. Oproep aan alle ondernemers in Nederland: haal kwaliteit alsjeblieft uit je vaandel. Je kunt namelijk veel beter iets ánders in je vaandel hijsen…
Ondernemer Kees heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Ondernemer Bob niet.
Ondernemer Kees: “Hé ondernemer Bob! Heb je mijn nieuwe website al gezien?”
Ondernemer Bob: “Jazeker! Ik las dat je nu kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan!”
Ondernemer Kees: “Ja, goed hè? We hopen zo klanten daadwerkelijk meerwaarde te bieden.”
Ondernemer Bob: “Ik kan niet ontkennen dat ik er jaloers op ben. Maar daarvoor reken je natuurlijk wel extra.”
Ondernemer Kees: “Natuurlijk. Klanten die kwaliteit willen, moeten daar wel voor betalen. Hoppa! 50% bovenop ons normale tarief!”
Ondernemer Bob: “Terecht, natuurlijk. En snappen klanten dat ook?”
Ondernemer Kees: “Dat is wel een beetje gek. Zodra we uitleggen dat ze voor kwaliteit meer moeten betalen, kijken ze ons glazig aan en lopen ze weg…”
Ondernemer Bob: “Echt? Wat verwachten ze dán? Dat kwaliteit vanzelfsprekend is?”
Ondernemer Kees: “Dat zou wel heel vreemd zijn. Ik roep ze nog wel na: ‘U kunt ook van kwaliteit afzien, hoor! Dan betaalt u minder…!”
Ondernemer Bob: “Heel redelijk, ondernemer Kees!”
Ondernemer Kees: “Ja… En toch komen ze dan niet terug. Die klanten van tegenwoordig. Denken ze dat tegenwoordig alles maar gratis is ofzo?”
Ondernemer Bob: “Geen idee. Nou. Ik ga toch eens na of wij niet ook kwaliteit kunnen bieden. Er is vast een markt voor…”
Ondernemer Kees: “Daar geloof ik heel sterk in. Tot ziens, ondernemer Bob!”
Ondernemer Bob: “Tot ziens, ondernemer Kees!”
Goed. Ik hoop dat bovenstaande dialoog vooral een glimlach oplevert, want ik wil niemand beledigen. Maar ik wil wél dat zinnetje belachelijk maken.
Kwaliteit is namelijk zo ongelofelijk vanzelfsprekend. Als je geen kwaliteit levert, heeft jouw onderneming geen bestaansrecht.
Klanten verwachten niets anders dan kwaliteit van jouw product of dienst. Terecht, natuurlijk! Ze betalen er goed geld voor. Oftewel: je hoeft het niet te noemen op je website. Dat is overbodig. Net zo overbodig als je bezoekers welkom heten.
En toch denken meer dan 1 miljoen ondernemers dat kwaliteit daadwerkelijk bijzonder genoeg is om te vermelden in hun webteksten…
Wat moet je dan wél in je vaandel hijsen? Heel eenvoudig: datgene waarin jij je onderscheidt van de concurrentie. Datgene waarmee je laat zien dat klanten bij jou moeten zijn, en nergens anders. Ga dus op zoek naar jouw unieke kwaliteit. Een kwaliteit die niet vanzelfsprekend is…
Communiceer die kwaliteiten vervolgens in goede webteksten en andere waardevolle content.
En, tot slot: je mag best laten zíen dat je product of diensten van goede kwaliteit zijn. Bijvoorbeeld door keurmerken te tonen van onafhankelijke beoordelaars. Zoals het webshop keurmerk. Daarmee overtuig je bezoekers wél, die twijfelen over de veiligheid van een online aankoop.
PS: ik ben op zoek naar meer irritante zinnen op websites. Aan welke cliché’s erger jij je op internet? Welke standaardzinnen kom je op bedrijfswebsites steeds weer tegen, die hol klinken en alleen maar anti-reclame opleveren voor de betreffende ondernemer? Laat jouw ergernissen hieronder, in een reactie, achter!
Leuk blog, geeft stof tot denken, ik erger me vaak niet zo aan teksten maar wel aan websites met onvindbare informatie, maar ook dan realiseer ik me dat wat voor de één logisch is voor de ander volstrekt abacadabra is. Dus websites, navigatie en teksten blijft een uitdaging.
Nostalgisch dat je bij Site http:// moet typen ;-)
Helemaal waar, Jeanette: er zijn veel ‘doodzondes’ op internet, en onvindbare informatie is er absoluut 1 van. Net als ‘Welkom op mijn website’ schrijven. Daarom past ‘kwaliteit hoog in het vaandel’ ook in dat rijtje: als je je door dat soort zinnen heen moet worstelen, wordt de écht belangrijke informatie niet bepaald vindbaarder… ;)
Hmmm…moet je perse ‘http://’ typen als je een reactie geeft? Of bedoel je wat anders? Zou inderdaad nostalgisch zijn, maar ook een beetje raar…