Het definitieve antwoord op de vraag ‘Is je website een visitekaartje?’
Is je website een visitekaartje?
Nee.
Driewerf nee.
Nee. Nee. Nee.
(Dit artikel stamt al uit 2014. Maar ik hoor het nog té vaak. Daarom heb ik deze boodschap weer even afgestoft.)
Redeneer zelf: wat doe jij met visitekaartjes?
- Je stopt ze in je portemonnee, om ze maanden later weg te gooien als je die uitmest
- Je stopt ze in je broekzak, vergeet ze, en vindt ze verpulpt pas weer terug nádat je broek uit de wasmachine komt
- Je gooit ze in een hoekje, op een stapeltje, op je bureau, in een kast, en kijkt er niet meer naar
- Je gooit ze direct weg
Kortom:
Visitekaartjes worden vergeten of weggegooid
Goed, en soms – héél soms – bezoek iemand toch even je website, als ‘ie met je visitekaartje op kantoor komt. Omdat ‘ie wellicht interesse heeft in je aanbod. Dan kan je website maar beter méér zijn dan een visitekaartje is. Want dat kaartje had ‘ie immers al.
Het punt is: een visitekaartje maakt doorgaans weinig indruk. En je website, je webteksten…die moeten juist wél een indruk achterlaten. Die moet krankzinnig klantvriendelijk en vreselijk verleidelijk zijn. Dankzij weergaloos webontwerp en wervelende webteksten.
Zodat bezoekers wat gaan dóen op je website:
- Zich abonneren op je nieuwsbrief
- Je gratis tips aanvragen
- Je E-book downloaden
- Misschien zelfs klant worden
Stel je dat toch eens voor… 😲
Zie je je website als slechts een visitekaartje? Dan onderschat je de kracht van je belangrijkste marketingmiddel.
Je zult het nog vaak genoeg horen:
Ondernemers die hun website een visitekaartje noemen. Maar jij weet nu beter.
Je website is – als je het goed doet – een online marketingmachine, een machtig acquisitekanaal, het hart van je (online) communicatie. En geloof je mij niet, geloof dan Nathan Veenstra, die hier in 2015 een goed stuk over schreef.
Lees ook Paul Christian er maar eens op na, die schreef over de beginjaren van het internet:
“Iedereen wou een website. En hoe die eruit zag, wat hij moest doen of hoe die ervaren werd door de gebruiker was niet aan de orde. Iedereen wou graag een online ‘visitekaartje’ en dat is exact wat iedereen kreeg. Niet meer…”
Inderdaad: dit doen we niet, maar dan ook nooit meer…
Iedereen kletst iedereen na. Dom, dom, dom. Overigens: zoek geen webbouwer, zoek een mooi WordPress theme. Laat een vormgever eventueel wat extra grahics ontwerpen om het áf te maken. Scheelt je kapitalen. Kunnen de vormgevers weer verder met de visitekaartjes ;-)
Haha! Ik ken enkele webbouwers die het niet met je eens zullen zijn. (Ik nodig ze bij deze uit om hún commentaar toe te voegen. :) )
Overigens ben ik bang dat heel veel ondernemers de technische kennis én het inzicht missen om zelf met WP aan de slag te gaan. (Voor wie dit leest en denkt dat WP voor ‘WordPerfect’ staat: misschien bedoel ik dan jou. ;) )
Deze ondernemers hebben dan wel degelijk behoefte aan een webbouwer die ze minimaal goed begeleid.
Goed verhaal, ook met al die voorbeelden.
Dank! :)
Daar zit hem nu juist de kneep Kitty! Vormgevers zijn géén webbouwers en webbouwers zijn géén vormgevers. Ze kennen allemaal een ‘eigen kunstje’. Om een website zijn doel te laten bereiken moeten juist al die ‘kunstenaars’ (incl. copywriter) met elkaar samewerken, en daar gaat het vaak mis.
Zelf aan de slag gaan met WP kan natuurlijk altijd, maar ondernemers vergissen zich vaak in hoeveel tijd dat gaat kosten. Tijd die ze eigenlijk beter kunnen besteden aan iets waar ze wel goed in zijn.