Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?
Voor veel van mijn klanten is hoog scoren in Google het allerbelangrijkste. Dát moet ik voor ze bereiken met mijn webteksten. Gratis gevonden worden lijkt de heilige graal van internet. Als mensen je maar vinden, dan komt de rest – klanten en zo – vanzelf goed. Toch…?
Toch niet. Maar daar komen we zo op.
Het verleden (en nog steeds het heden) wijst uit dat ondernemers bereid zijn om ver te gaan om die felbegeerde nr.1-positie in zoekmachines te bemachtigen. Miljoenen webteksten zijn daarom enkel en alleen geschreven om (zogenaamd!) Google te pleasen, en niet de argeloze bezoeker die gewoon een goed antwoord zoekt op zijn vraag.
Want dat is in feite wat elke zoekopdracht is:
Een vraag die de bezoeker stelt aan ‘het internet’. Zoekmachinemakers, zélfs van vóór Google, hadden dat al door. Vanaf de begindagen van internet is het doel van zoekmachineprogrammeurs om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de vragensteller. En hoe specifieker de vraag, hoe specifieker het antwoord moet zijn.
Ondernemers zijn vaak juist met het tegenovergestelde bezig
Sinds zoekmachines er zijn, proberen zij allerlei trucjes te verzinnen om de concurrentie op ‘hun’ zoektermen te verslaan. Trucjes. Ze doen geen moeite om waardevolle antwoorden te geven op de vragen van vragenstellers, maar willen goedkope en gemakkelijke trucjes gebruiken.
Eén van de bekendste trucjes is een tekst zo veel mogelijk volstoppen met een populaire zoekterm. Stel: een bedrijf verkoopt onbreekbare theeglazen. Dankzij een zoekwoordenonderzoek weten ze dat er veel vraag naar hun product is. Om goed te scoren in Google verzinnen ze de volgende tekst:
Onbreekbare theeglazen gezocht?
Onbreekbare theeglazen vindt u bij ons. Wij maken onbreekbare theeglazen. Deze onbreekbare theeglazen verkopen we ook. Hier op onze website kunt u onbreekbare theeglazen kopen. Onze onbreekbare theeglazen zijn zeer betaalbaar. En, ook belangrijk voor onbreekbare theeglazen: het zijn écht onbreekbare theeglazen! Anders zouden we ze natuurlijk geen onbreekbare theeglazen noemen. U wilt geen gewone theeglazen, u wilt onbreekbare. Theeglazen moet u dus hier kopen! Dus bent u op zoek naar goedkope onbreekbare theeglazen? Bestel dan nu bij ons uw onbreekbare theeglazen!
Nu onbreekbare theeglazen bestellen
Nou. Dat viel niet mee, toch? Toch zijn in het verleden talloze SEO-teksten op deze wijze geschreven. Ik denk niet dat mijn verzonnen voorbeeld over the top is. Daarom hebben dit soort teksten ook zo’n slechte naam, helaas.
Wat is er mis met de tekst?
Alles. Allereerst zal elke bezoeker de tekst afgrijselijk vinden. Totaal onleesbaar. Als webwinkel verlies je al je sympathie. Althans: ik zou absoluut niet bij een winkel kopen die zo opzichtig zo’n draak van een tekst durft te gebruiken, alleen maar om te scoren in Google.
Daarnaast wordt een tekst als deze ook volledig neergesabeld door Google. De tekst mag ‘voor Google geschreven’ zijn, de zoekmachine is allang slim genoeg om dit soort trucjes te doorzien. De kans is groot dat je website een flinke schop naar beneden krijgt in de rangschikking. Kortom:
Het is totaal zinloos om zo’n tekst te schrijven
Goed, dacht een groot aantal webmasters voorheen, hoe kunnen we dit oplossen? Want die zoekwoordrijke teksten…dat leek soms toch echt wel te werken. Kunnen we die dan niet verbergen voor bezoekers? Zo hebben zij er geen last van, en plukken wij er tóch de vruchten van. En dus bedachten ze dit soort trucjes:
Onbreekbare theeglazen gezocht?
Onbreekbare theeglazen vindt u bij ons. Wij maken onbreekbare theeglazen. Deze onbreekbare theeglazen verkopen we ook. Hier op onze website kunt u onbreekbare theeglazen kopen. Onze onbreekbare theeglazen zijn zeer betaalbaar. En, ook belangrijk voor onbreekbare theeglazen: het zijn écht onbreekbare theeglazen! Anders zouden we ze natuurlijk geen onbreekbare theeglazen noemen. U wilt geen gewone theeglazen, u wilt onbreekbare. Theeglazen moet u dus hier kopen! Dus bent u op zoek naar goedkope onbreekbare theeglazen? Bestel dan nu bij ons uw onbreekbare theeglazen!
Nu onbreekbare theeglazen bestellen
Ook deze techniek laat Google niet ongestraft: de zoekmachine is er erg goed in geworden om deze onzichtbaarheidstruc te doorzien.
Welke fout maken ondernemers keer op keer?
De fout dat je met ’trucjes’ zowel op korte als lange termijn scoort in Google. Dat bovenaan komen makkelijk is, dat het geen moeite kost, dat je ermee wegkomt wanneer je content produceert die – zelfs als het zóu werken – totaal niet relevant is voor je bezoeker. Content die geen waarde toevoegt aan het immense informatienetwerk dat internet inmiddels is.
‘Als mensen je maar vinden, komt de rest vanzelf.’
Met die stelling opende ik dit artikel. De werkelijkheid is precies omgekeerd: als je zorgt voor waardevolle antwoorden op de zoekvragen die mensen stellen, komt vindbaarheid vanzelf. En daarachteraan geïnteresseerde volgers, en uiteindelijk meer klanten. Investeer in waardevolle webteksten, en Google zal je belonen.
Hoe dan? Omdat, wanneer je waardevolle webteksten op je site hebt staan, de kans veel groter is dat mensen die delen op social media, en dat andere websites ernaartoe gaan linken. En bezoekers die op je website komen, blijven langer omdat je interessant voor ze bent. Allemaal signalen voor Google om te bewijzen dat je oprecht de bedoeling hebt om de bezoeker van dienst te zijn.
Moet je belangrijke zoekwoorden dan helemaal niet herhalen?
Zo zwart-wit is het ook weer niet. Zolang je dat zo organisch, natuurlijk mogelijk doet, is het geen probleem. Veel SEO-experts adviseren om in langere teksten je zoekterm in de titel, de eerste zin, in minstens één tussenkop en aan het einde van het artikel te gebruiken. En…als de tekst daar om vraagt, mag het best nog 1 of 2 keer elders.
Dus…hoe zou de ideale webtekst voor onbreekbare theeglazen eruit zien?
De vraag is wat de intentie is van de vragensteller die zoekt op ‘onbreekbare theeglazen’. Die wil geen verhandeling over deze specifieke theeglazensoort, vermoed ik. Die wil weten of jij die verkoopt, hoe ze eruitzien, wellicht hoe groot ze zijn, of ze per stuk of in verpakking te bestellen zijn, wat de verzendkosten zijn en wanneer hij ze binnenheeft, of ze op voorraad zijn…en natuurlijk wat ze kosten.
Het is precies deze informatie die je dan geeft, inclusief mooie afbeelding van jouw onbreekbare theeglazen:
Onbreekbare theeglazen
- Inhoud: 33cl
- Prijs per stuk: € 2,35
- Prijs per 6 stuks: € 13,-
Vandaag besteld = Morgen in huis
Bij bestellingen hoger dan 20 euro géén verzendkosten!
In winkelwagen (nog 38 op voorraad)
Om met deze pagina extra te scoren in zoekmachines, kun je de afbeeldingen nog op de juiste manier plaatsen. Roy Ishak schreef een goed en uitgebreid artikel over afbeeldingen optimaliseren voor Google.
Je webteksten draaien om je bezoeker
En niet, nee nooit!, om Google. Dat wil Google zelf ook niet.
Bij het schrijven van webteksten ga je allereerst na wat mensen eigenlijk zoeken als ze jouw product, dienst of kennis nodig hebben. Welk antwoord zoeken zij op hun vraag, welke oplossing voor hun probleem? Dáár stem je je tekst zo goed mogelijk op af.
Heb je daar moeite mee?
Dan moet je bij mij zijn: Arjan Jonker, freelance SEO-tekstschrijver. Aangenaam. 🤓
Hoger in #Google? Goede #webteksten zijn dan een belangrijk ingrediënt. Misschien niet op de manier die jij denkt… http://t.co/s67B49R6M0
Tussen alle mails die ik deze week via allerlei wegen heb binnen gekregen, springt deze er van jou toch weer uit, knap! Leuke duidelijke tekst, voor mij erg interessant en zeker leerzaam. Bedankt!
Dank voor je compliment, Wilfred! Ik doe mijn best. :-)
RT @KittyKilian: haha! “Onbreekbare theeglazen vindt u bij ons. Wij maken onbreekbare theeglazen.” http://t.co/fdtytmgqmg @arjan_jonker
Als dit artikel van @arjan_jonker gaat ranken op “onbreekbare theeglazen”… klopt het dan nog? http://t.co/0aPI3oeWUZ
Haha! Dat zegt dan misschien meer over de concurrentie op de zoekterm, dan over mijn ‘seo-strategie’ ;-)
Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google? @arjan_jonker http://t.co/wIiBNmQdeR
Lekker leesbaar en praktisch
Dank je, Sander. Dus je had er wel wat aan? :-)