• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?

27 maart 2015/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

met-webteksten-hoog-scoren-in-googleVoor veel van mijn klanten is hoog scoren in Google het allerbelangrijkste. Dát moet ik voor ze bereiken met mijn webteksten. Gratis gevonden worden lijkt de heilige graal van internet. Als mensen je maar vinden, dan komt de rest – klanten en zo – vanzelf goed. Toch…?

Toch niet. Maar daar komen we zo op.

Het verleden (en nog steeds het heden) wijst uit dat ondernemers bereid zijn om ver te gaan om die felbegeerde nr.1-positie in zoekmachines te bemachtigen. Miljoenen webteksten zijn daarom enkel en alleen geschreven om (zogenaamd!) Google te pleasen, en niet de argeloze bezoeker die gewoon een goed antwoord zoekt op zijn vraag.

Want dat is in feite wat elke zoekopdracht is:

Een vraag die de bezoeker stelt aan ‘het internet’. Zoekmachinemakers, zélfs van vóór Google, hadden dat al door. Vanaf de begindagen van internet is het doel van zoekmachineprogrammeurs om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de vragensteller. En hoe specifieker de vraag, hoe specifieker het antwoord moet zijn.

Ondernemers zijn vaak juist met het tegenovergestelde bezig

Sinds zoekmachines er zijn, proberen zij allerlei trucjes te verzinnen om de concurrentie op ‘hun’ zoektermen te verslaan. Trucjes. Ze doen geen moeite om waardevolle antwoorden te geven op de vragen van vragenstellers, maar willen goedkope en gemakkelijke trucjes gebruiken.

Eén van de bekendste trucjes is een tekst zo veel mogelijk volstoppen met een populaire zoekterm. Stel: een bedrijf verkoopt onbreekbare theeglazen. Dankzij een zoekwoordenonderzoek weten ze dat er veel vraag naar hun product is. Om goed te scoren in Google verzinnen ze de volgende tekst:

Onbreekbare theeglazen gezocht?

Onbreekbare theeglazen vindt u bij ons. Wij maken onbreekbare theeglazen. Deze onbreekbare theeglazen verkopen we ook. Hier op onze website kunt u onbreekbare theeglazen kopen. Onze onbreekbare theeglazen zijn zeer betaalbaar. En, ook belangrijk voor onbreekbare theeglazen: het zijn écht onbreekbare theeglazen! Anders zouden we ze natuurlijk geen onbreekbare theeglazen noemen. U wilt geen gewone theeglazen, u wilt onbreekbare. Theeglazen moet u dus hier kopen! Dus bent u op zoek naar goedkope onbreekbare theeglazen? Bestel dan nu bij ons uw onbreekbare theeglazen!

Nu onbreekbare theeglazen bestellen

Nou. Dat viel niet mee, toch? Toch zijn in het verleden talloze SEO-teksten op deze wijze geschreven. Ik denk niet dat mijn verzonnen voorbeeld over the top is. Daarom hebben dit soort teksten ook zo’n slechte naam, helaas.

Wat is er mis met de tekst?

Alles. Allereerst zal elke bezoeker de tekst afgrijselijk vinden. Totaal onleesbaar. Als webwinkel verlies je al je sympathie. Althans: ik zou absoluut niet bij een winkel kopen die zo opzichtig zo’n draak van een tekst durft te gebruiken, alleen maar om te scoren in Google.

Daarnaast wordt een tekst als deze ook volledig neergesabeld door Google. De tekst mag ‘voor Google geschreven’ zijn, de zoekmachine is allang slim genoeg om dit soort trucjes te doorzien. De kans is groot dat je website een flinke schop naar beneden krijgt in de rangschikking. Kortom:

Het is totaal zinloos om zo’n tekst te schrijven

Goed, dacht een groot aantal webmasters voorheen, hoe kunnen we dit oplossen? Want die zoekwoordrijke teksten…dat leek soms toch echt wel te werken. Kunnen we die dan niet verbergen voor bezoekers? Zo hebben zij er geen last van, en plukken wij er tóch de vruchten van. En dus bedachten ze dit soort trucjes:
Onbreekbare theeglazen gezocht?


Onbreekbare theeglazen vindt u bij ons. Wij maken onbreekbare theeglazen. Deze onbreekbare theeglazen verkopen we ook. Hier op onze website kunt u onbreekbare theeglazen kopen. Onze onbreekbare theeglazen zijn zeer betaalbaar. En, ook belangrijk voor onbreekbare theeglazen: het zijn écht onbreekbare theeglazen! Anders zouden we ze natuurlijk geen onbreekbare theeglazen noemen. U wilt geen gewone theeglazen, u wilt onbreekbare. Theeglazen moet u dus hier kopen! Dus bent u op zoek naar goedkope onbreekbare theeglazen? Bestel dan nu bij ons uw onbreekbare theeglazen!

Nu onbreekbare theeglazen bestellen
Ook deze techniek laat Google niet ongestraft: de zoekmachine is er erg goed in geworden om deze onzichtbaarheidstruc te doorzien.

Welke fout maken ondernemers keer op keer?

De fout dat je met ’trucjes’ zowel op korte als lange termijn scoort in Google. Dat bovenaan komen makkelijk is, dat het geen moeite kost, dat je ermee wegkomt wanneer je content produceert die – zelfs als het zóu werken – totaal niet relevant is voor je bezoeker. Content die geen waarde toevoegt aan het immense informatienetwerk dat internet inmiddels is.

‘Als mensen je maar vinden, komt de rest vanzelf.’

Met die stelling opende ik dit artikel. De werkelijkheid is precies omgekeerd: als je zorgt voor waardevolle antwoorden op de zoekvragen die mensen stellen, komt vindbaarheid vanzelf. En daarachteraan geïnteresseerde volgers, en uiteindelijk meer klanten. Investeer in waardevolle webteksten, en Google zal je belonen.

Hoe dan? Omdat, wanneer je waardevolle webteksten op je site hebt staan, de kans veel groter is dat mensen die delen op social media, en dat andere websites ernaartoe gaan linken. En bezoekers die op je website komen, blijven langer omdat je interessant voor ze bent. Allemaal signalen voor Google om te bewijzen dat je oprecht de bedoeling hebt om de bezoeker van dienst te zijn.

Moet je belangrijke zoekwoorden dan helemaal niet herhalen?

Zo zwart-wit is het ook weer niet. Zolang je dat zo organisch, natuurlijk mogelijk doet, is het geen probleem. Veel SEO-experts adviseren om in langere teksten je zoekterm in de titel, de eerste zin, in minstens één tussenkop en aan het einde van het artikel te gebruiken. En…als de tekst daar om vraagt, mag het best nog 1 of 2 keer elders.

Dus…hoe zou de ideale webtekst voor onbreekbare theeglazen eruit zien?

De vraag is wat de intentie is van de vragensteller die zoekt op ‘onbreekbare theeglazen’. Die wil geen verhandeling over deze specifieke theeglazensoort, vermoed ik. Die wil weten of jij die verkoopt, hoe ze eruitzien, wellicht hoe groot ze zijn, of ze per stuk of in verpakking te bestellen zijn, wat de verzendkosten zijn en wanneer hij ze binnenheeft, of ze op voorraad zijn…en natuurlijk wat ze kosten.

Het is precies deze informatie die je dan geeft, inclusief mooie afbeelding van jouw onbreekbare theeglazen:

Onbreekbare theeglazen

  • onbreekbare-theeglazenInhoud: 33cl
  • Prijs per stuk: € 2,35
  • Prijs per 6 stuks: € 13,-

Vandaag besteld = Morgen in huis

Bij bestellingen hoger dan 20 euro géén verzendkosten!

In winkelwagen (nog 38 op voorraad)

Om met deze pagina extra te scoren in zoekmachines, kun je de afbeeldingen nog op de juiste manier plaatsen. Roy Ishak schreef een goed en uitgebreid artikel over afbeeldingen optimaliseren voor Google.

Je webteksten draaien om je bezoeker

En niet, nee nooit!, om Google. Dat wil Google zelf ook niet.

Bij het schrijven van webteksten ga je allereerst na wat mensen eigenlijk zoeken als ze jouw product, dienst of kennis nodig hebben. Welk antwoord zoeken zij op hun vraag, welke oplossing voor hun probleem? Dáár stem je je tekst zo goed mogelijk op af.

Heb je daar moeite mee?

Dan moet je bij mij zijn: Arjan Jonker, freelance SEO-tekstschrijver. Aangenaam. 🤓

Tags: seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-03-27 14:46:412022-03-09 14:27:15Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?
Ook interessant voor jou
SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 1: related keywords)
Laat jij je website door Google bepalen?!
Hoger in Google komen? Hoezo?
9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt
Wat betekent conversational search voor je webteksten?
Waarom ik webbouwer had moeten worden
  1. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    27 maart 2015 op 15:02

    Hoger in #Google? Goede #webteksten zijn dan een belangrijk ingrediënt. Misschien niet op de manier die jij denkt… http://t.co/s67B49R6M0

  2. Wilfred
    Wilfred zegt:
    27 maart 2015 op 15:47

    Tussen alle mails die ik deze week via allerlei wegen heb binnen gekregen, springt deze er van jou toch weer uit, knap! Leuke duidelijke tekst, voor mij erg interessant en zeker leerzaam. Bedankt!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 maart 2015 op 14:25

      Dank voor je compliment, Wilfred! Ik doe mijn best. :-)

  3. Sandra Nevels (@sanmaakt)
    Sandra Nevels (@sanmaakt) zegt:
    27 maart 2015 op 17:13

    RT @KittyKilian: haha! “Onbreekbare theeglazen vindt u bij ons. Wij maken onbreekbare theeglazen.” http://t.co/fdtytmgqmg @arjan_jonker

  4. @chrisrommers
    @chrisrommers zegt:
    28 maart 2015 op 12:02

    Als dit artikel van @arjan_jonker gaat ranken op “onbreekbare theeglazen”… klopt het dan nog? http://t.co/0aPI3oeWUZ

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      28 maart 2015 op 14:25

      Haha! Dat zegt dan misschien meer over de concurrentie op de zoekterm, dan over mijn ‘seo-strategie’ ;-)

  5. Caroline vd Laan (@carolaanCL)
    Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt:
    28 maart 2015 op 22:06

    Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google? @arjan_jonker http://t.co/wIiBNmQdeR

  6. Sander
    Sander zegt:
    29 maart 2015 op 00:24

    Lekker leesbaar en praktisch

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 maart 2015 op 21:51

      Dank je, Sander. Dus je had er wel wat aan? :-)

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Is een gebruiksvriendelijke website sááááái?De bangmakende kracht van schaarste
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?