Wat is jouw meest memorabele webtekst?
Hoe memorabel is jóuw website, zijn jóuw webteksten? Oftewel: hoe memorabel ben jÃj, jouw bedrijf, jouw dienst of product?
Vorige week lanceerde ik het absolute negatief van Waardevolle Webteksten:
GratisWebteksten.nl. Alle webtekstblunders die ik tot nu toe verzameld heb én een paar nieuwe, verwerkte ik in een complete set webpagina’s. Elke zin een cliché of open deur of beide, die je helaas nog op té veel websites tegenkomt. De teksten lijken misschien gekunsteld of over the top, maar geloof me: hele stukken tekst komen 1-op-1 overeen met de werkelijkheid.
‘Uitwisselbare webteksten’, zo zou je ze ook kunnen noemen
Elke zin op GratisWebteksten.nl is 100% uitwisselbaar: je kunt ze op iedere website plaatsen, zonder enige aanpassing. Maar dat is dus geen voordeel; het is dodelijk. Want de teksten zijn inhoudsloos, zeggen helemaal niets zinnigs over jouw bedrijf, jouw dienst, jouw product. Google kan er niets mee, je zult op geen enkele manier vindbaar zijn voor de bezoekers die voor jou van belang zijn. Bezoekers die tóch op je website belanden, zijn daar snel weer weg omdat de teksten hol en leeg zijn, geen enkele impact hebben, en dus extreem ‘forgettable’ zijn. Niemand onthoud je.
Het negatief van wat ik bedoel en voor ogen heb met Waardevolle Webteksten, dus. (Dat is overigens ook gereflecteerd in de kleuren: letterlijk het negatief van de kleuren van deze website.)
Met plezier heb ik gelezen dat vele van jullie de grap waardeerden
Met verbazing heb ik gelezen dat sommigen me nét iets te serieus namen (op social media). De tijd zal leren of ik mijn gratis webteksten écht ‘verkocht’ heb aan een ongelukkige ondernemer die een buitenkans zag, maar zich niet realiseert wat er aan de hand is.
Er waren ook ondernemers die eerlijk bekenden eigen webteksten te herkennen. En daar doe ik het natuurlijk óók voor: bewustwording van die woorden, zinnen of zelfs hele alinea’s die uitwisselbaar zijn.
De ideale situatie is dat ieder woord, iedere zin en iedere alinea op je website on-uitwisselbaar is
Omdat jouw webteksten:
- Jouw identiteit en persoonlijkheid bevatten
- Een productkenmerk bevatten dat niemand anders kan claimen
- Stilistisch onderscheidend en daarom direct herkenbaar zijn
Dat soort kenmerken. Jouw webteksten moeten onmiskenbaar van jou zijn. Pas dan voelt de bezoeker de impact. Pas dan word je puur door woorden onthouden.
Als ik zo onbescheiden mag zijn:
Op mijn website open ik op een wijze die – voor zover ik weet – uniek is, en in enkele regels kraakhelder maakt waar ik voor sta:
Waarschuwing:
Deze site bevat waardevolle webteksten. Hier loop je grote kans dat je doet wat ik wil. Maar wees gerust: het is in je eigen belang.
Kan deze tekst op iedere website? Nee. Alleen als de hele website van die stijl en die persoonlijkheid doordrenkt is. En dan nog zou niemand deze tekst zomaar kopiëren. Daarvoor is ‘ie te uniek.
En voordat ik beschuldigd word van zelfbevlekking:
Hier een voorbeeld van een webtekst van een ander die Ãk onvergetelijk vind:
Niet de eerste keer dat ik Roy Ishak aanhaal op mijn website. Dit is dus zo’n zin die ik zélf had willen bedenken. Een zin waarvan een slecht stemmetje in mijn hoofd zegt: ‘Gebruik ‘m zelf! Heeft niemand door!’ Dom stemmetje; binnen no-time heeft men dat door. Want deze zin, deze toon, deze stijl is Roy ten voeten uit. En niet ik.
Goed. Nu jij.
Deel nu jóuw meest memorabele zin
Behalve dat je je website scant op webtekstblunders, heb je weleens gelet op webteksten die on-uitwisselbaar en daarom memorabel zijn? Welke zin op jouw website maakt dat jij, je bedrijf of jouw product onthouden wordt? Welke zin is 100% jij? Of is op een andere manier uniek, on-uitwisselbaar, waardevol?
Deel ‘m hieronder! Ter inspiratie van ons allen.
‘Iedere tekst is uw verhaal’. Vind ik zelf wel sterk bedacht. En ome Google zegt dat ik de enige ben die ‘m zo gebruikt.
Ja, sterk. En niet alleen los, maar vooral in de context van de boodschap die je op je hele website ademt en in allerlei vormen herhaalt onder het overkoepelende ’tekst voor u’.
Dank voor het delen! Wie volgt? :)
Tja, ik verwacht hier niet heel veel reacties. Ik doe wel een poging. Voor een klant van ons hier in de buurt maakte wij de volgende slogan: “Het juiste recept voor uw droomkeuken”. Voor een bedrijf in luchtvracht bedachten we de zin “HIGH LEVEL AIRLINE REPRESENTATION” en tot slot voor een ander bedrijf in luchtvracht (Euro GSA) – maar de slogan is inmiddels van de website af -bedachten we “Taking things further than our name suggest”. Wi volgt?
Goede slogans, maar het risico daarvan is dat je inboet aan duidelijkheid. Het wordt vaak wat cryptisch. ‘Het juiste recept voor uw droomkeuken’ is redelijk concreet, als de teksten tenminste snel verduidelijken wat er bedoeld wordt. Ik gok iets van ‘stel je eigen keuken samen’?
De andere 2 zijn iets te abstract naar mijn smaak. Te veel slogan, te weinig onderscheidende webtekst. Maar goed, misschien moet ik ze in de context zien. ;)
Dank voor je bijdrage, Bart!
Mijn tagline is “Duurzaam zonder gedoe”. Scoort hoog in Google, en ik krijg er ook leuke reacties op.
Ja, een goeie! Want te veel merken en bedrijven maken van duurzaam juist ontzettend véél gedoe.
Maar je moet wel eerst weten waar je website over gaat, denk ik. Je noemt het je tagline, maar je gebruikt ‘m als titel boven je homepage-tekst. Ik mis een ‘echte’ tagline onder je logo! Dat kan ‘Duurzaam zonder gedoe’ zijn, maar ik zou daar toch iets sneller scherp willen hebben waar je website over gaat. ‘Tips om duurzaam te leven voor ondernemers’, of iets in die geest.
Door welke zin op je #website word jÃj onthouden? Wat is jouw meest memorabele #webtekst? Deel ‘m, als je durft… ;) http://t.co/6w7AGRSe2o
“Hoe memorabel is jóuw website, zijn jóuw webteksten?” @arjan_jonker http://t.co/T5FikJOuWZ
Momenteel ben ik met een nieuwe website bezig voor Artschool-online, leer schilderen en tekenen op je iPad.
Middenin de nieuwe teksten die op de home-page zullen komen, hoop ik dat de volgende tekst aan zullen spreken:
[….]Mocht een kunstacademie er echter voor jou niet in zitten, of je wilt dingen leren die zij jou niet op de kunstacademie vertellen, dan kan je op deze website lezen of het aanmelden voor privé-lessen aan de Artschool-online iets voor jou is.
Zo te lezen richt je je op een specifieke doelgroep: mensen die het op de kunstacademie niet vinden of niet toegelaten worden. In dat geval moet je de teksten heel scherp maken: ‘Niet toegelaten op de kunstacademie? Dan is Artschool online voor jou het alternatief.’ Zoiets. Dit baseer ik nu op het kleine stukje tekst dat je hierboven deelt, dus het kan ongetwijfeld veel beter.
De boodschap is: wees niet te bescheiden! Zeg gewoon waar het op staat, waar júllie voor staan. En raak je doelgroep waar ze het voelen… ;)