• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wat is jouw meest memorabele webtekst?

13 februari 2015/10 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Hoe memorabel is jóuw website, zijn jóuw webteksten? Oftewel: hoe memorabel ben jíj, jouw bedrijf, jouw dienst of product?

Vorige week lanceerde ik het absolute negatief van Waardevolle Webteksten:

GratisWebteksten.nl. Alle webtekstblunders die ik tot nu toe verzameld heb én een paar nieuwe, verwerkte ik in een complete set webpagina’s. Elke zin een cliché of open deur of beide, die je helaas nog op té veel websites tegenkomt. De teksten lijken misschien gekunsteld of over the top, maar geloof me: hele stukken tekst komen 1-op-1 overeen met de werkelijkheid.

‘Uitwisselbare webteksten’, zo zou je ze ook kunnen noemen

Elke zin op GratisWebteksten.nl is 100% uitwisselbaar: je kunt ze op iedere website plaatsen, zonder enige aanpassing. Maar dat is dus geen voordeel; het is dodelijk. Want de teksten zijn inhoudsloos, zeggen helemaal niets zinnigs over jouw bedrijf, jouw dienst, jouw product. Google kan er niets mee, je zult op geen enkele manier vindbaar zijn voor de bezoekers die voor jou van belang zijn. Bezoekers die tóch op je website belanden, zijn daar snel weer weg omdat de teksten hol en leeg zijn, geen enkele impact hebben, en dus extreem ‘forgettable’ zijn. Niemand onthoud je.

Het negatief van wat ik bedoel en voor ogen heb met Waardevolle Webteksten, dus. (Dat is overigens ook gereflecteerd in de kleuren: letterlijk het negatief van de kleuren van deze website.)

Waardevolle Webteksten en zijn negatief, Gratis Webteksten. Ook qua kleur!

Waardevolle Webteksten en zijn negatief, Gratis Webteksten. Ook qua kleur!

Met plezier heb ik gelezen dat vele van jullie de grap waardeerden

Met verbazing heb ik gelezen dat sommigen me nét iets te serieus namen (op social media). De tijd zal leren of ik mijn gratis webteksten écht ‘verkocht’ heb aan een ongelukkige ondernemer die een buitenkans zag, maar zich niet realiseert wat er aan de hand is.

Er waren ook ondernemers die eerlijk bekenden eigen webteksten te herkennen. En daar doe ik het natuurlijk óók voor: bewustwording van die woorden, zinnen of zelfs hele alinea’s die uitwisselbaar zijn.

De ideale situatie is dat ieder woord, iedere zin en iedere alinea op je website on-uitwisselbaar is

Omdat jouw webteksten:

  • Jouw identiteit en persoonlijkheid bevatten
  • Een productkenmerk bevatten dat niemand anders kan claimen
  • Stilistisch onderscheidend en daarom direct herkenbaar zijn

Dat soort kenmerken. Jouw webteksten moeten onmiskenbaar van jou zijn. Pas dan voelt de bezoeker de impact. Pas dan word je puur door woorden onthouden.

Als ik zo onbescheiden mag zijn:

Op mijn website open ik op een wijze die – voor zover ik weet – uniek is, en in enkele regels kraakhelder maakt waar ik voor sta:

Waarschuwing:

Deze site bevat waardevolle webteksten. Hier loop je grote kans dat je doet wat ik wil. Maar wees gerust: het is in je eigen belang.

Kan deze tekst op iedere website? Nee. Alleen als de hele website van die stijl en die persoonlijkheid doordrenkt is. En dan nog zou niemand deze tekst zomaar kopiëren. Daarvoor is ‘ie te uniek.

En voordat ik beschuldigd word van zelfbevlekking:

Hier een voorbeeld van een webtekst van een ander die ík onvergetelijk vind:

Een memorabele webtekst van Roy Ishak

Een memorabele webtekst van Roy Ishak

Niet de eerste keer dat ik Roy Ishak aanhaal op mijn website. Dit is dus zo’n zin die ik zélf had willen bedenken. Een zin waarvan een slecht stemmetje in mijn hoofd zegt: ‘Gebruik ‘m zelf! Heeft niemand door!’ Dom stemmetje; binnen no-time heeft men dat door. Want deze zin, deze toon, deze stijl is Roy ten voeten uit. En niet ik.

Goed. Nu jij.

Deel nu jóuw meest memorabele zin

Behalve dat je je website scant op webtekstblunders, heb je weleens gelet op webteksten die on-uitwisselbaar en daarom memorabel zijn? Welke zin op jouw website maakt dat jij, je bedrijf of jouw product onthouden wordt? Welke zin is 100% jij? Of is op een andere manier uniek, on-uitwisselbaar, waardevol?

Deel ‘m hieronder! Ter inspiratie van ons allen.

Tags: tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-02-13 10:10:322022-03-09 15:04:32Wat is jouw meest memorabele webtekst?
Ook interessant voor jou
Emoticons en emoji als verleidingsmiddel in je webteksten
Waarom webteksten altijd belangrijker zijn dan beelden
11 goede voornemens voor je webteksten en website
Een succesvolle website maken vereist slechts één inzicht
GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

10 antwoorden
  1. Johan
    Johan zegt:
    13 februari 2015 op 10:30

    ‘Iedere tekst is uw verhaal’. Vind ik zelf wel sterk bedacht. En ome Google zegt dat ik de enige ben die ‘m zo gebruikt.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 februari 2015 op 10:47

      Ja, sterk. En niet alleen los, maar vooral in de context van de boodschap die je op je hele website ademt en in allerlei vormen herhaalt onder het overkoepelende ’tekst voor u’.

      Dank voor het delen! Wie volgt? :)

  2. Bart
    Bart zegt:
    13 februari 2015 op 10:52

    Tja, ik verwacht hier niet heel veel reacties. Ik doe wel een poging. Voor een klant van ons hier in de buurt maakte wij de volgende slogan: “Het juiste recept voor uw droomkeuken”. Voor een bedrijf in luchtvracht bedachten we de zin “HIGH LEVEL AIRLINE REPRESENTATION” en tot slot voor een ander bedrijf in luchtvracht (Euro GSA) – maar de slogan is inmiddels van de website af -bedachten we “Taking things further than our name suggest”. Wi volgt?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 februari 2015 op 20:18

      Goede slogans, maar het risico daarvan is dat je inboet aan duidelijkheid. Het wordt vaak wat cryptisch. ‘Het juiste recept voor uw droomkeuken’ is redelijk concreet, als de teksten tenminste snel verduidelijken wat er bedoeld wordt. Ik gok iets van ‘stel je eigen keuken samen’?

      De andere 2 zijn iets te abstract naar mijn smaak. Te veel slogan, te weinig onderscheidende webtekst. Maar goed, misschien moet ik ze in de context zien. ;)

      Dank voor je bijdrage, Bart!

  3. Caroline
    Caroline zegt:
    13 februari 2015 op 12:05

    Mijn tagline is “Duurzaam zonder gedoe”. Scoort hoog in Google, en ik krijg er ook leuke reacties op.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 februari 2015 op 20:24

      Ja, een goeie! Want te veel merken en bedrijven maken van duurzaam juist ontzettend véél gedoe.

      Maar je moet wel eerst weten waar je website over gaat, denk ik. Je noemt het je tagline, maar je gebruikt ‘m als titel boven je homepage-tekst. Ik mis een ‘echte’ tagline onder je logo! Dat kan ‘Duurzaam zonder gedoe’ zijn, maar ik zou daar toch iets sneller scherp willen hebben waar je website over gaat. ‘Tips om duurzaam te leven voor ondernemers’, of iets in die geest.

  4. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    13 februari 2015 op 13:10

    Door welke zin op je #website word jíj onthouden? Wat is jouw meest memorabele #webtekst? Deel ‘m, als je durft… ;) http://t.co/6w7AGRSe2o

  5. Caroline vd Laan (@carolaanCL)
    Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt:
    13 februari 2015 op 16:34

    “Hoe memorabel is jóuw website, zijn jóuw webteksten?” @arjan_jonker http://t.co/T5FikJOuWZ

  6. Rita Koolstra
    Rita Koolstra zegt:
    13 februari 2015 op 21:22

    Momenteel ben ik met een nieuwe website bezig voor Artschool-online, leer schilderen en tekenen op je iPad.

    Middenin de nieuwe teksten die op de home-page zullen komen, hoop ik dat de volgende tekst aan zullen spreken:

    [….]Mocht een kunstacademie er echter voor jou niet in zitten, of je wilt dingen leren die zij jou niet op de kunstacademie vertellen, dan kan je op deze website lezen of het aanmelden voor privé-lessen aan de Artschool-online iets voor jou is.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      16 februari 2015 op 10:05

      Zo te lezen richt je je op een specifieke doelgroep: mensen die het op de kunstacademie niet vinden of niet toegelaten worden. In dat geval moet je de teksten heel scherp maken: ‘Niet toegelaten op de kunstacademie? Dan is Artschool online voor jou het alternatief.’ Zoiets. Dit baseer ik nu op het kleine stukje tekst dat je hierboven deelt, dus het kan ongetwijfeld veel beter.

      De boodschap is: wees niet te bescheiden! Zeg gewoon waar het op staat, waar júllie voor staan. En raak je doelgroep waar ze het voelen… ;)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!De webteksten die je verdient, maar die je niet nodig hebt
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?