Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
Mijn eerste website… Ik had ‘m zelf gebouwd. En natuurlijk vooral: zelf geschreven. Omdat het m’n eerste was, heb ik er dierbare herinneringen aan. Maar toen (2007) had ik nog weinig kaas gegeten van schrijven voor internet – laat staan copywriting. Ik laat mijn eerste website zien in dit artikel en – geheel in stijl van Waardevolle Webteksten – geef m’n vroegere zelf 3 tips om ‘m te verbeteren.
Heerlijk, bekentenissen. Spannend toch, wanneer mensen die ergens goed in zijn, vertellen dat ze er vroeger ook niets van bakten? Andere bloggers – niet de minsten – gingen me voor. Zoals:
- Aartjan van Erkel van Schrijvenvoorinternet.nl. In een webinar liet hij zÃjn eerste website zien. Was ook niet zo goed, geeft hij zonder schroom toe.
- Kitty Kilian van De Blogacademie. Zij bekent in een artikel over hoe je meer bezoekers op je blog krijgt, dat ze het in 2011 óók niet snapte. Onwaarschijnlijk, als je haar artikelen leest.
Je denkt dat die mensen altijd al goed waren. Dat ze het van nature, intuïtief of gewoon omdat ze briljant zijn het altijd al geweten hebben.
Onzin, natuurlijk.
Ze hebben het geleerd op een bewezen effectieve wijze: door gewoon te doen, te vallen, opstaan en het daarna beter te doen. En door er veel tijd en moeite in te steken, uiteraard.
Behalve als je Roy Ishak heet, misschien. Deze enorm succesvolle copywriter onthulde zijn eerste direct mail, en hoeveel succes die had.
Mijn eerste website
In 2007 (tot 2011 ongeveer, denk ik) snapte ik in ieder geval geen snars van hoe je waardevolle webteksten schrijft. Ik was tevreden als allround tekstschrijver, en had weleens gehoord dat teksten op websites tussenkopjes moesten hebben, en niet te lang moesten zijn. Ofzo.
En daar kwam deze homepage van:
Mijn eerste website trok zo’n 30 bezoekers per maand. Waarschijnlijk was ikzelf meer dan de helft daarvan.
Goed. Daar gaat ‘ie:
3 waardevolle Tips voor Gorgias Tekst & Communicatie
Tip 1: Kies een slimmere titel
In de titel herhaal je je bedrijfsnaam. Dat is overbodig, want bezoekers weten immers al bij welk bedrijf ze zijn; het staat namelijk ook in je logo. Bovendien zoekt niemand op ‘gorgias tekst & communicatie’ als ze een tekstschrijver zoeken. Onderzoek op welke termen potentiële klanten wél zoeken, en verwerk die in een slimme titel.
Tip 2: Maak de tekst scanbaar
De tekst op je homepage is niet zo lang. Toch leest het voor een bezoeker lastig. In de 2e alinea som je vragen op. Of het de juiste vragen zijn laat ik in het midden, maar je maakt die alinea een stuk toegankelijker als je ze netjes met bullets ervoor weergeeft. Het geeft je homepage direct ook meer ‘lucht’; nu zie ik vooral 2 bakstenen tekst.
Tip 3: Zorg dat je opvalt
Er zijn veel tekstschrijvers. Waarom moet een klant juist voor jóu kiezen? Waarin ben jij anders dan al die anderen? Kortom: waarin ben jij onderscheidend? Een cruciale vraag! Voor opdrachtgevers zijn alle tekstschrijvers op het oog gelijk. Zorg dat jij er direct uitspringt! Zorg dat je onthouden wordt, aantrekkelijk bent, ja: onweerstaanbaar zelfs.
Noem jezelf bijvoorbeeld SEO-tekstschrijver, als dat je specialisme is.
Mijn ik uit 2007 had niet goed raad geweten met die laatste tip
Wás ik anders dan alle andere tekstschrijvers? Ik denk het niet, eerlijk gezegd. En dat zie je dus terug op mijn eerste website.
Ik was toentertijd sowieso nogal onzeker: onzeker over mijn ondernemerschap, en onzeker over mijn kwaliteiten als tekstschrijver. Het duurt even voordat je daar overheen emancipeert. Daar zijn (onder andere) veel tevreden opdrachtgevers voor nodig.
Ik weet dus hoe moeilijk het is om je te onderscheiden (of je dúrven te onderscheiden). Zelf geniet ik pas een ‘unieke’ status sinds augustus 2013. En niet omdat mijn dienst uniek is. Maar omdat ik een onweerstaanbaar gratis aanbod heb, dat ik nergens anders in die vorm ben tegengekomen (en waarmee ik veel succes oogst). Mijn 3 tips, dus. (Niet meer beschikbaar sinds 1-9-2014.)
Dus nee, ik heb het zeker ook niet altijd ‘goed’ gedaan. Maar dat is het mooie aan internet, websites, bloggen, social media, seo, etc., etc.: