• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 1: related keywords)

22 april 2020/8 Reacties/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Vandaag begin ik een miniserie op m’n blog: hoe SEO-tekstschrijven níet moet. In deel 1:

De mythe dat je zoveel mogelijk ‘gerelateerde zoekwoorden’ in je teksten moet proppen. Want wees gerust: dat hoeft namelijk helemaal niet!

Wat zijn ‘related keywords’?

Op alexa.com vind ik de volgende omschrijving:

A related keyword is a term or phrase that is closely tied to a primary keyword. It is semantically related or a synonymy or variation of a primary keyword.

Vertaald: een gerelateerd zoekwoord is nauw verbonden aan je focus-zoekterm. Qua betekenis, of omdat het een synoniem is.

En dan zouden die gerelateerde termen je helpen om ‘de inhoud van je tekst beter uit te leggen’. Zodat ook zoekmachines je tekst beter begrijpen, classificeren en ranken. Kortom: zodat je hoger in die zoekmachines komt.

(Bron: How to find related keywords for your blog posts and webpages)

Hmmm… 🤔

Zo werkt dat in de praktijk (dus niet)

Laten we de proef op de som nemen. Stel, ik ga een artikel schrijven over ‘webteksten schrijven’. Dat is dan ook mijn focus-zoekterm: de zoekvraag die ik zo goed mogelijk wil beantwoorden.

Hoe vinden we daarvan de gerelateerde zoekwoorden? Dat hoeven we gelukkig niet zelf te doen. Die data kunnen we met handige tools zó uit Google trekken. Als het om ‘webteksten schrijven’ gaat, ziet Google de volgende relaties:

Related keywords van 'webteksten schrijven'

En dit is nog maar de top 10. In totaal krijg ik 300 van deze termen voorgeschoteld. Dusseh…wat moet ik hier nu mee?

Hiermee zou ik volgens Alexa dus de inhoud van mijn tekst (over webteksten schrijven) beter kunnen uitleggen. Maar hóe dan?

Moet ik nu iets over ‘redigeren’ gaan vertellen? En het woordje ‘tekst’ in mijn tekst gebruiken? Bovendien nog zijsprongen maken naar een brief, e-mail en verhaal schrijven? Niet echt logisch.

Kijk, dat ‘zoekmachine optimalisatie’ in mijn tekst terechtkomt, dat kan ik me voorstellen. En iets over een inleiding, wellicht. Maar moet ik dat expres gaan doen? Het lijkt me dat ik die woorden pas gebruik als die logisch te verwerken zijn. Omdat ze in mijn verhaal passen. En niet omdat het toevallig op deze ellenlange lijst van ‘gerelateerde zoekwoorden’ staat.

Related keywords zijn niet automatisch relevant

Gerelateerde termen geforceerd in je tekst fietsen is om meer redenen niet logisch. Dat illustreer ik graag met een écht voorbeeld uit mijn eigen praktijk:

Ik had eens een klant die explosieveilige airconditioners verkoopt. (Jawel, die bestaan. Als je een fabriek hebt waar heel veel stof ronddwarrelt, kun je niet zomaar een airco ophangen. Anders kan ‘ie blijkbaar ontploffen. Yikes.)

Hij had al een ‘zoekwoordenanalyse’ laten doen door een andere partij. Maar dat was helemaal geen analyse. Dat was gewoon een uitdraai van alle related keywords. Letterlijk uitgeprint dus: een flink stapeltje A4’tjes. Puik staaltje werk, jongens. 🙄

Mijn opdrachtgever had zich laten vertellen dat al die woorden verwerkt moesten worden in de teksten. Zodat hij er vindbaar op werd. Hé, en ik ben SEO-tekstschrijver, dus daar wist ik wel raad mee!

Juist. Om welke aanverwante woorden ging het dan zoal? Nou, deze:

  • Explosie
  • Brand
  • Koele lucht
  • Werkplaats
  • Veiligheid
  • Etc.

En dan dus een lijst met 100-en van dit soort termen, hè? Ga d’r maar aan staan. Het 1ste wat ik tegen m’n klant zei? “Hier doe ik helemaal niets mee.”

Want waarom zou mijn klant in godsnaam gevonden willen worden op ‘explosie’ of ‘brand’? Gewoon even gezond verstand en logica:

Stél dat het mij lukt om hem vindbaar te maken op ‘explosie’. (Dat is al heel onwaarschijnlijk, want er zit ongelofelijk veel concurrentie op.) Hoe groot is dan de kans dat zoekers op dat woord een explosieveilige airconditioner willen kopen?

Ik schat in: 0,00000000000000000000000001%. Toegegeven: dit is een ruime schatting.

Want wat zoekt iemand precies als die op ‘explosie’ zoekt? Een filmpje van een explosie? Een uitleg hoe een explosie werkt? Geen idee; de term is heel breed, en daarom ook heel abstract. Maar ik durf te wedden: ze zoeken in ieder geval NIET het product van mijn klant.

Het heeft dan ook geen enkele zin om dit woord koste wat kost in de tekst te gebruiken. Laat staan al die andere uit die eindeloze lijst van gerelateerde termen. Ook betwijfel ik of hij daardoor beter gevonden zou worden op de focus-zoekterm ‘explosieveilige airconditioner’.

 

Kortom: ‘gerelateerd’ wil nog niet zeggen ‘relevant’.

Zijn related keywords dan nergens goed voor?

Jawel. En om het artikel op Alexa recht te doen, moet ik ook nu uit hun artikel citeren:

  • They help marketers identify variations of phrases that searchers may be using to find content related to a topic. Markers can use variations of their primary keyword to target other phrases in pay-per-click ads (PPC).
  • They help publishers and marketers discover other topics to write about on their website. The related keywords provide inspiration for other blog posts.

Oftewel: gerelateerde zoektermen kunnen je helpen om je marketing beter te richten op de juiste doelgroepen. En om inspiratie op te doen voor andere onderwerpen waarover je op je website kunt schrijven. Daar kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn.

Wat vind jij?

Ben je zelf SEO-tekstschrijver of zelfs een -expert, en vind je dat ik er helemaal naast zit? Let me know! Misschien zie ik wel iets heel belangrijks over het hoofd? 🤔

Tags: keywords, seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/seo-teksten-schrijven.jpg 400 700 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2020-04-22 14:46:542022-04-14 16:35:25SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 1: related keywords)
Ook interessant voor jou
Waarom ik webbouwer had moeten worden
Meer bezoekers op je website krijgen?
Hoe preuts is Google?
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
SEO-teksten schrijven: tips SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Rara: welke webtekst is geen webtekst?

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

8 antwoorden
  1. Johan
    Johan zegt:
    22 april 2020 op 15:34

    Helemaal met je eens, Arjan. Maak er vooral een zo natuurlijk mogelijke tekst van, toegespitst op wat jij denkt dat jouw klant (of: de klant van jouw klant) wil weten over jouw product.

    En ja, gerelateerde zoekwoorden kunnen dan een hulpmiddel zijn om je tekst uit te breiden en te verrijken. Toch zou ik het raar vinden als ik in een winkel van een tekstschrijver bij de afdeling ‘webteksten schrijven’ ineens een verkoper tref die begint te bazelen over het schrijven van een brief. Als ik in een supermarkt bij het bier sta, hoef ik ook geen advies over wijn (ik lust niet eens wijn).

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 april 2020 op 15:48

      Hè gadver, wijn. 😖

      Goed voorbeeld trouwens, Johan. Dank daarvoor!

      Laten we het verder vooral over bier hebben: welke soort is je favoriet? Geef mij maar een goede Belgische tripel. Hoewel er ook héle goeie Nederlandse zijn.

      Ooit de Zeezuiper geprobeerd? Of Paix Dieu? (Die laatste wordt alleen bij volle maan gebrouwen. Héél bijzonder biertje.)

      Proost! 😃🍻

  2. Christian
    Christian zegt:
    22 april 2020 op 17:01

    Goed verhaal Arjan, ik neem aan dat de klant uit het voorbeeld je vond op ‘veilige webteksten’ ;) ?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 april 2020 op 20:45

      Neenee, explosieveilige webteksten. 😁

  3. Johan
    Johan zegt:
    22 april 2020 op 17:47

    Hoewel #chronischGronings ben, vind ik Grutte Pier erg lekker. Maar d’Olle Grieze mag er ook wezen. En of het aan mijn naam ligt of niet, maar De Koninck triple en apa vind ik beide ook best binnen te houden :-)

    Prut!

    En dat voorbeeld, dat schoot me zomaar te binnen, maar ik denk dat ik het maar eens ergens ga gebruiken in een eigen blog ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 april 2020 op 20:47

      Hmmm…die moet ik dan nodig eens uitproberen. Volgens mij heb ik die allemaal nog niet geproefd. Dank voor de tips! Ik voorzie een goed weekend. 🥴

  4. Ellen Richter
    Ellen Richter zegt:
    24 april 2020 op 08:46

    Hoi Arjan, helemaal met je eens. Enne, Tripel Karmeliet is mijn favoriet!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 april 2020 op 09:03

      Och ja, die behoort minstens tot mijn top 5. Dat glas ook…! 😋

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
3 tips voor de webteksten van SpaansLerenRegioLeiden.nlHet definitieve antwoord op de vraag ‘Is je website een visitekaartje?’
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?