De kracht van terugkerende bezoekers
Iedereen heeft het maar over ‘meer bezoekers trekken’. Niemand zegt: ‘Ik wil meer terugkerende bezoekers.’ En dat is jammer.
Want wist je dat je bij een terugkerende bezoeker véél meer kans hebt om iets te verkopen? Boor jíj deze bron al (voldoende) aan?
Nieuwe vs. terugkerende bezoekers
In je Google Analytics kun je ze eenvoudig naast elkaar zetten: new en returning visitors. Hieronder heb ik dat gedaan voor enkele van mijn klanten (die begrijpelijkerwijs anoniem willen blijven).
Ik laat de statistieken voor zichzelf spreken:
Betrokkenheid
(= hoeveel pagina’s iemand bezoekt. En hoe lang ze op je website/een pagina blijven.)
Klant 1
Klant 2
Conversie
(= het aantal keer dat een bezoeker iets doet. Bijvoorbeeld een aankoop, of zich abonneren op je nieuwsbrief.)
Klant 1
Klant 2
Opbrengst
(= hoeveel je aan je bezoekers verdiend hebt in keiharde euro’s.)
Klant 1
Klant 2
Bij de laatste statistiek hoort wel wat uitleg:
Van het totale websitebezoek van de getoonde websites, bestaat slechts 10-14% uit terugkerende bezoekers. Kijk maar:
Klant 1
Toch zorgt dat kleine aandeel bij Klant 1 voor ruim 4x zoveel omzet dan die 90% nieuwe bezoekers.
Klant 2
Bij klant 2 leveren terugkerende bezoekers in totaal nét iets minder op dan nieuwe. Het blijft desalniettemin indrukwekkend. Want die terugkerende zijn dus met véél minder.
Deze immense verschillen zie je ook terug aan de opbrengsten per gebruiker. Een terugkerende bezoekers is 8 tot 25x(!!!) zoveel waard als een nieuwe. Wow…
Heb je meer overtuiging nodig? Kijk dan eens in je eigen statistieken. Ik garandeer je: de bezoekers van jouw website vertonen dezelfde trends.
Waarom leveren terugkerende bezoekers zoveel op?
Heb je weleens gehoord dat je doelgroep pas na 7 contactmomenten je product of dienst koopt? Deze ‘wet’ is onderzocht en bewezen.
Dus is het eigenlijk heel logisch dat terugkerende bezoekers bovenstaand gedrag vertonen. Ze kennen je immers al! Er is al een basis voor vertrouwen, en dus voor betrokkenheid, en dus voor een commerciële relatie.
Hoe kom je aan ze?
Een heel scala aan onlinemarketing-strategieën staan tot je beschikking. Ik noem er 4:
Content marketing
Blog. Of vlog. Maak white papers. Schrijf e-books. Hoe dan ook: deel je expertise. Geef tips. Beantwoord vragen. Stop je website tjokvol waardevolle webteksten.
Geef je doelgroep een reden om terug te (blijven) komen naar je website.
E-mailmarketing
Bouw een abonneebestand op. Stuur met regelmaat een nieuwsbrief. Niet alleen maar om je handel te verkopen. Maar vooral om gul je kennis te delen.
E-mail: veel persoonlijker wordt het niet.
Socialmedia-marketing
Laat jezelf continu zien op een platform waar je je prettig bij voelt. En natuurlijk: waar je doelgroep óók is.
Profileer jezelf. Reageer op berichten die over jou of je expertise gaan. Bouw een naam op.
Remarketing
Ook wel ‘retargeting’ genoemd. Een manier om mensen die op je website zijn geweest, opnieuw te benaderen. Met een advertentie op een andere website.
Je kent het wel: je bekeek een koptelefoon op Coolblue. En vervolgens zie je op (bijvoorbeeld) nu.nl advertenties van koptelefoons.
Ja, dat vind je heel irritant. Ik weet het. Jij zou dat nóóit doen. Ik weet het. Maar potverdorie: het werkt.
Zijn nieuwe bezoekers dan niet belangrijk?
Uiteraard wél. Hoe kunnen ze anders terugkeren? 😉
Dus blijf óók werken aan je vindbaarheid. Schrijf doelgroepgerichte SEO-teksten.
The magic’s in the mix…
Heel terechte stelling dat terugkerende bezoekers meer waard zijn en dat daar eigenlijk te weinig aandacht voor is. Ik ga even een extra dashboard toevoegen aan mijn Analytics ;)
Ja hè? Gek eigenlijk.
Dit was ook absoluut geen SEO-artikel; geen hond die zoekt op ‘meer terugkerende bezoekers’. :/