• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Vergeet je visie (tenzij het je vissie is)

6 april 2018/13 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Een pagina waar ik altijd een beetje droevig van word: de ‘missie en visie’-pagina. Vooral die op websites van grote bedrijven. Ik vraag je: wie léést dat? (Wat? JIJ?! Er is iets mis met je, dan. Serieus.)

Kijk, ik kan me voorstellen dat een missie en visie (met bijbehorende strategie) intern heel belangrijk is. Alle neuzen dezelfde kant op. Gezamenlijke afstemming om optimale customer value handen en voeten te geven. Synergie creëren. En meer van dat soort managers-blabla.

Maar waarom, o waarom, willen bedrijven dat zo graag delen met de rest van de wereld? Waarom kunnen ze het niet gewoon uitdragen?

(Eigenlijk wilde ik dit artikel ‘mieter op met je missie, fuck je visie’ noemen. Die titel verwoordt mijn gevoel beter. Maar ik vond ‘m iets te heftig voor mijn comeback-blog. Waar dat vissie dan vandaan komt? Lees verder en je weet het…)

“Zijn die ‘missie en visie’-pagina’s dan echt zo erg, Arjan?”

Ja. Laat het me showen, in plaats van vertellen (precies wat bedrijven ook zouden moeten doen met hun missie en visie):

Vertel mij: hoeveel van wat hier beschreven is a) begrijp je en b) is voor jou relevant als je iets wilt van deze organisatie?

O ja: als er over missie en visie gesproken wordt, zijn ‘kernwaarden’ en ‘DNA’ nooit ver weg. Hoe zouden ze dat nou doen, die kernwaarden in dat DNA krijgen…?

Je zou d’r maar werken, een bedrijf dat als missie heeft om jou te dwingen intiem te zijn met cliënten…

Kort. Krachtig. Nog steeds nietszeggend.

Dit bedrijf ‘wil’ heel veel. Maar hoe ze dat willen bereiken is abstract óf niet onderscheidend. Wat heb ik eraan dat zij ‘voorop lopen’ of ‘duurzame producten’ leveren? Wat is ‘operational excellence’ en ‘superieure toegevoegde waarde’?

Natuurlijk, het is belangrijk dat je als ondernemer, als bedrijf, weet waar je voor staat. Wat je wilt bereiken. En hoe je dat wilt doen. Dus formuleer dat. Voor jezelf. Maar (en dit is een héél belangrijke maar) zet dat niet zo op je website. Niet voordat je het vertaalt:

Vertaal je missie en visie in klantvoordelen en onderscheidend vermogen

Doordrenk je webteksten ermee. En bewijs het. Laat zien dat wat je wilt en waar je voor staat, ook daadwerkelijk leidt tot meerwaarde voor je klanten.

“Duidelijk. Maar hoe zit dat dan met dat vissie?”

O ja. Bijna vergeten.

Nou, er is één uitzondering op alles wat ik hierboven zeg: als je geen ‘missie en visie’ hebt, maar een ‘missie en vissie’. Zet het dan van harte op je website. Want met die verschrijving win je direct mijn sympathie:

Oh shut up. You had me at ‘vissie’.

Helaas volgt de tekst de titel niet op; ik wil gewoon weten hoe het met dat vissie zit!

Ik vind dat Gods plan vooral zou moeten zijn om meer vissies op de wereld te zetten. We hebben meer vissies nodig!

Verkocht! Wanneer kan ik met de rijlessen beginnen…?

Ook een goede naam voor een vis, trouwens: Missie Vissie. X’D

Conclusie:

Je hebt écht geen ‘missie & visie’-pagina nodig. Maar wel een vissie. Zie hier:

Vissie! :-D

Tags: bezoekers, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/missie-visie-vissie.jpg 403 700 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2018-04-06 09:32:522022-03-21 15:34:30Vergeet je visie (tenzij het je vissie is)
Ook interessant voor jou
Het beste antwoord op iedere vraag
Waarom ik niet naar de open dag van het crematorium ga
SEO-teksten schrijven: tips SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
De webteksten die je verdient, maar die je niet nodig hebt
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
Corpulente corporate websites: websites met overgewicht

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

13 antwoorden
  1. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:
    6 april 2018 op 10:09

    Fijn dat je het even geschreven hebt. Ik ben zelf zo’n blij hoofd dat best heel geïnteresseerd is in bedrijven en liefst een grondig stuk geschiedenis over een bedrijf leest op de website. En hoewel ik niet de enige zal zijn, heb ik niet de illusie dat wij als “geschiedenisliefhebbers” een grote meerderheid hebben. Hoeft ook niet.

    Maar die missie en visie zullen me werkelijk aan mijn reet roesten. Wat heb ik ermee te maken?

    Voor tekstschrijvers wel mooi om ‘m om te draaien, zoals je ook al aangeeft. Want als je dit kunt uitvragen door “en hoe doen jullie dat?”, “waar uit zich dat in?” en dat dan verwoorden naar voordelen voor de klant.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 april 2018 op 10:32

      Idd. We hebben eigenlijk maar 2 woorden nodig tegenwoordig, hè: Hoe Dan?!

      XD

  2. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    6 april 2018 op 10:32

    Ah, een mede-vissie-fan. ^^

  3. Mieke
    Mieke zegt:
    6 april 2018 op 11:14

    Je bent terug, yeah! Maar waar was je dan? Te vissen?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 april 2018 op 11:39

      Haha! Zoiets. Ik viste naar nieuwe energie en motivatie. Op alle vlakken, eigenlijk.

      Wat direct enorm geholpen heeft: sinds deze week ben ik verhuisd. Nadat Rob overleed was het eigenlijk wel klaar in Grootebroek.

      Ik zit nu vlakbij je! Gewoon in ‘Soof, dus. Ingetrokken bij Martijn Pennekamp van ikwordzzper.nl.

      Mensen om me heen. Daar had ik meer behoefte aan dan ik me realiseerde. Het is hier héérlijk. :-)

      • Mieke
        Mieke zegt:
        6 april 2018 op 12:28

        Soof rules! Goed te horen Arjan. Zal een heftige tijd voor je zijn geweest na het overlijden van Rob. Bizarre gebeurtenis. Fijn dat je weer terug bent!

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          6 april 2018 op 13:08

          Thx. :-)

  4. Patrick Odendaal
    Patrick Odendaal zegt:
    6 april 2018 op 11:17

    Leuk dat je een vissie uitwerpt naar dit onderwerp. Ik kijk er wel eens naar en ik vis dan altijd achter het net met duidelijkheid en “praat geen vispoep”taal. Sites die hengelen naar klanten met zulke vissige taal, vissen dikwijls achter het net.

    ff serieus: het is een onderwerp, waar ik in organisaties graag een punt van maak; als het gaat over verbeteren van de samenwerking en effectievere dienstverlening is een duidelijke missie/vissie super belangrijk. We moeten tenslotte grofweg voor hetzelfde warmlopen als je werkt voor dezelfde organisatie. Dan helpt een missie die een kwart A4 beslaat met woorden die ook voorkomen in de fameuze LULkoekbingo niet echt.

    Fijn artikel!
    p.s. grappig dat er dus echt bedrijven zijn die het verschil tussen missie en visie niet snappen en er 1 woord van maken. Ik hou hem er in: vissie!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 april 2018 op 11:40

      Ja goed hè? Ik werd zo vrolijk van deze ontdekking. :-D

  5. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    6 april 2018 op 11:45

    Ik heb geen vissie op mijn website, wat nu?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 april 2018 op 13:08

      Alsjeblieft! Geef ‘m een mooi plekkie :) https://uploads.disquscdn.com/images/976aa4387ea2de96efb28d1ad5a06ff89689b6920a305267011d13ce2da63d49.jpg

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        6 april 2018 op 16:18

        Dank, ik heb hem meteen in werking gesteld! https://www.skyinternetmarketing.nl/vissie/

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          6 april 2018 op 16:28

          You made my day. XD

          (Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor geleden financiële schade wegens illegaal plaatsen van beeldmateriaal dat niet vrij van rechten is. Dus.)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Het beste antwoord op iedere vraagVerwijder die slider!
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?