• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wat betekent conversational search voor je webteksten?

9 oktober 2015/20 Reacties/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

google-mic-icon“Ik kan beter tegen een stoel aanpraten, jij luistert toch niet!” 

Dat hebben we allemaal weleens geroepen in een eenzijdig gesprek, toch? (Of naar ons hoofd gesmeten gekregen… 😜). Welnu, een stoel zal nooit een gelijkwaardige gesprekspartner worden. Maar je computer of je smartphone, bezield door Google? Dat zou best eens kunnen. Het is dichterbij dan je denkt, en het heet:

Conversational search.

Heb je er al over gehoord? Ik denk het wel, hoewel je de térm misschien niet kent. Het gaat over gesproken zoekopdrachten in Google. Maar dat is lang niet het hele verhaal; dit gaat veel verder.

Conversational search begint bij dat guitige microfoontje rechts in de zoekbalk

Conversational search begint bij dat guitige microfoontje rechts in de zoekbalk

Eerst een stukje achtergrond:

geloof het of niet, maar Google is niet tevreden over hun eigen zoekbalk. Een zoekopdracht intikken en daar een antwoord op krijgen is hen…niet natuurlijk genoeg. Deze manier van zoeken biedt geen optimale ervaring. We zijn immers mensen, en mensen zijn gewend om a) te praten en b) een langere dialoog te voeren dan 1 keer vragen en 1 keer antwoorden.

Google heeft een aansprekend doel voor ogen:

Een zoekmachine die precies zo werkt als de computer uit Star Trek. Die computer was in staat om organische, natuurlijke dialogen aan te gaan met mensen, en ze van alle informatie te voorzien die zij nodig hadden. (Denk ook aan Iron Mans ‘Jarvis’.)

En Google heeft al een paar flinke stappen gezet naar dit doel. Kijk maar (duur: 1.28 minuten):

In de video zie je dat het systeem nog niet perfect werkt. Verre van. Maar wie weet hoe ver ze hiermee zijn over een jaar of 5?

(Overigens: op je smartphone werkt het veel beter, en dan hoor je Google ook terugpraten! Experimenteer er maar eens mee.)

Google wil dus de dialoog met jou aangaan.

Nu moeten wij nog gewend raken aan praten tegen een zoekmachine. Grappig: in mijn omgeving hoor ik van 40-plussers dat ze dat niet zien zitten (“Ik ga niet tegen een computer aanlullen!”), terwijl jongere mensen daar geen enkele moeite mee hebben. Althans: uit cijfers blijkt dat vooral jongeren constant zoekopdrachten inspreken in plaats van typen, met name op smartphones.

Wat betekent dat voor ons zoekgedrag?

Wanneer mensen zoekopdrachten inspreken, spreken ze vragen op natuurlijke wijze uit. In plaats van ‘supermarkt amsterdam’ in te tikken, zeggen ze:

‘Ik zoek een supermarkt in Amsterdam.’

Maar zelfs dát is niet helemaal natuurlijk. Als je in Amsterdam loopt en je vraagt aan iemand waar de dichtstbijzijnde supermarkt is, zeg je iets in de trant van:

‘Waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?’

Precies die vraag kun je in precies dezelfde bewoording aan Google stellen, en je krijgt een precies antwoord.

Waterdicht is helaas ook dit nog niet. Als ik mijn vraag anders formuleer, bijvoorbeeld ‘waar is hier een supermarkt’ of ‘ik zoek een supermarkt’, krijg ik niet het antwoord dat ik wil. Maar het is duidelijk waar Google naar onderweg is, niet?

Wat betekent dit alles nu voor je webteksten?

Google ziet dat het aantal gesproken zoekopdrachten toeneemt, en ziet daarin ook al enkele duidelijke trends. 3 daarvan zijn heel relevant voor website-eigenaren die de waardevolste webteksten willen.

Trend 1: van enkele zoekwoorden naar zoekzinnen

Dit zagen we hierboven al: als je je zoekopdracht inspreekt, zeg je eerder ‘ik zoek een boekhouder in utrecht’ dan ‘boekhouder utrecht’. Hoe dit in de praktijk precies gaat uitpakken weet nog niemand, maar het staat vast dat het gevolgen heeft voor de manier waarop je je SEO-teksten schrijft.

Je pagina’s optimaliseren op ‘boekhouder utrecht’? Dat zou binnenkort een slechte SEO-strategie kunnen zijn.

Veel concreter houvast kan ik je nog niet geven, maar je zult moeten beseffen dat jouw webteksten steeds meer onderdeel worden van een steeds natuurlijkere conversatie, die begonnen is op Google…

Trend 2: steeds meer locatiegericht zoeken

Heb je een winkel of verleen je een dienst die locatieafhankelijk is? Zorg dat je adresgegevens overal op internet bekend zijn, te beginnen met je website en Google. Want steeds meer mensen lopen door een dorp of stad, en willen weten waar de dichtstbijzijnde kapper, garage, kledingwinkel of bakker is. Ze pakken hun smartphone en vragen Google om de weg.

Staat je concurrent wél goed vermeld, maar jij niet? Zwaai maar dág naar je nieuwe klant. Goede locatiedata wordt dus nóg crucialer dan het nu al is.

Trend 3: steeds meer zoekopdrachten met een waardeoordeel

‘De beste’, ‘de best beoordeelde’, ‘reviews’, ‘hoogst gewaardeerde’. Google krijgt steeds meer zoekopdrachten waarin een waardeoordeel gevraagd wordt over een dienst of product. Mensen zoeken niet zomaar een garage, maar de beste garage, met de hoogste klantbeoordeling. Dergelijk zoekgedrag neemt met tientallen procenten toe, mede onder invloed van conversational search.

Recensies van jouw product of dienst en bewijs van jouw kwaliteit worden dus belangrijker. Geloof je nog steeds mensen reviews niet belangrijk vinden? Dat wordt hoe langer hoe meer een gevaarlijke gedachte…

Conversational search: er komt een dag…

(duur: 16 seconden)

(Ok, hier komen reacties op. Ik zoek alvast dekking… 😁)

Bronnen en verder lezen/kijken:

  • The Death Of The Keyword (As We Know It)
  • What is Google Voice & Conversational Search?
Tags: seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-10-09 14:36:532022-04-26 16:06:58Wat betekent conversational search voor je webteksten?
Ook interessant voor jou
Waarom ik webbouwer had moeten worden
9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
Hoger in Google komen? Hoezo?
Rara: welke webtekst is geen webtekst?
Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

20 antwoorden
  1. Rob Vonk
    Rob Vonk zegt:
    9 oktober 2015 op 15:24

    Ik blijf het erg raar vinden om tegen een apparaat te praten ;-) Het begon ooit met ‘voice dialing’ op je telefoon (nee, toen nog géén smartphone). Ook dat heb ik nóóit gedaan. Nu heb ik de beschikking (als Apple liefhebber met natuurijk een iPhone) over Siri, de personal assistant ‘in’ je iPhone. Maar ik peins er niet over om dat te gaan gebruiken…en ‘ze’ praat nog terug ook hahaha. Nope, geef mij maar gewoon een zoekveld waar ik wat kan typen…dan maar ‘ouderwets’ ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      12 oktober 2015 op 06:07

      Yep…jij was een van die 40-plussers waar ik het over heb in het artikel. ;-)

      • Rob Vonk
        Rob Vonk zegt:
        12 oktober 2015 op 07:34

        en bedankt hè ;-)

      • eveline bets
        eveline bets zegt:
        19 februari 2016 op 12:46

        Ik ben vijftigplusser en heb er geen moeite mee tegen mijn telefoon te spreken. Het is vaak heel grappig. Als je Siri bedankt zegt ie bijvoorbeeld: “ik ben er om je eeuwig dienstbaar te zijn.” Of als ie het niet verstaat, dan is het: “dit is wat ik op internet heb kunnen vinden over …. ” (en dan heeft ie jouw woorden zo verbasterd dat het hilarisch wordt). En het is ook nog heel makkelijk: “zet de wekker op half acht”, en klaar ben je. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Google.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          19 februari 2016 op 14:27

          Dank voor je reactie.

          Het is inderdaad gissen wat de toekomst brengt. Hoewel…de lijnen zijn uitgezet.

          En zolang de technologie nog niet perfect is en we vaak misverstanden hebben met onze telefoons…valt er voorlopig ook nog een hoop te lachen idd. ;-)

  2. Rob Vonk
    Rob Vonk zegt:
    12 oktober 2015 op 07:34

    en bedankt hè ;-)

  3. Edward Hendriks
    Edward Hendriks zegt:
    12 oktober 2015 op 18:14

    Dat laatste voorbeeld klopt niet ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 oktober 2015 op 06:22

      Daarover verschillen de meningen. ;-)

      Op Twitter zei iemand dat de getoonde zoekresultaten beïnvloed zijn omdat ik ingelogd ben bij Google. XD

      Maar serieus: ik had gedacht dat dat filmpje wel wat meer stof zou doen opwaaien. Nou ja…

      (PS: aangenaam kennis te maken, Edward! Heb net even vertoefd op jouw blog. Ben bang dat ik daar vaker ga komen. :-)

  4. Edward Hendriks
    Edward Hendriks zegt:
    12 oktober 2015 op 18:14

    Dat laatste voorbeeld klopt niet ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 oktober 2015 op 06:22

      Daarover verschillen de meningen. ;-)

      Op Twitter zei iemand dat de getoonde zoekresultaten beïnvloed zijn omdat ik ingelogd ben bij Google. XD

      Maar serieus: ik had gedacht dat dat filmpje wel wat meer stof zou doen opwaaien. Nou ja…

      (PS: aangenaam kennis te maken, Edward! Heb net even vertoefd op jouw blog. Ben bang dat ik daar vaker ga komen. :-)

  5. Andreas Bouman
    Andreas Bouman zegt:
    15 oktober 2015 op 15:07

    Informatief blog!

    Ik denk dat je tips niet alleen gelden voor copywriters, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Die boekhouder uit je voorbeeld, zal zich misschien wel gaan specialiseren.

    ‘De beste boekhouder voor het MKB, zit in de Utrechtse wijk Wittevrouwen!’

    Of zoiets ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      15 oktober 2015 op 16:03

      Dank je, Andreas! En idd: mijn blog is ook zeker niet alleen bedoeld voor copywriters.

      Goede aanvulling, trouwens. ;)

  6. Andreas Bouman
    Andreas Bouman zegt:
    15 oktober 2015 op 15:07

    Informatief blog!

    Ik denk dat je tips niet alleen gelden voor copywriters, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Die boekhouder uit je voorbeeld, zal zich misschien wel gaan specialiseren.

    ‘De beste boekhouder voor het MKB, zit in de Utrechtse wijk Wittevrouwen!’

    Of zoiets ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      15 oktober 2015 op 16:03

      Dank je, Andreas! En idd: mijn blog is ook zeker niet alleen bedoeld voor copywriters.

      Goede aanvulling, trouwens. ;)

  7. Pieter post
    Pieter post zegt:
    22 oktober 2015 op 09:18

    Nu breekt mijn klomp. Ik was toevallig net bezig met de S voice functie op mijn telefoon en tegelijkertijd mijn mail aan het opschonen. Toch even lezen die mail van Arjan, en… Karma, spiritualisme? Je hebt er i.i.g een vaste lezer bij.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 oktober 2015 op 10:17

      Timing is everything. ;-)

      Welkom bij de club, Pieter!

  8. Pieter post
    Pieter post zegt:
    22 oktober 2015 op 09:18

    Nu breekt mijn klomp. Ik was toevallig net bezig met de S voice functie op mijn telefoon en tegelijkertijd mijn mail aan het opschonen. Toch even lezen die mail van Arjan, en… Karma, spiritualisme? Je hebt er i.i.g een vaste lezer bij.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 oktober 2015 op 10:17

      Timing is everything. ;-)

      Welkom bij de club, Pieter!

  9. eveline bets
    eveline bets zegt:
    19 februari 2016 op 12:46

    Ik ben vijftigplusser en heb er geen moeite mee tegen mijn telefoon te spreken. Het is vaak heel grappig. Als je Siri bedankt zegt ie bijvoorbeeld: “ik ben er om je eeuwig dienstbaar te zijn.” Of als ie het niet verstaat, dan is het: “dit is wat ik op internet heb kunnen vinden over …. ” (en dan heeft ie jouw woorden zo verbasterd dat het hilarisch wordt). En het is ook nog heel makkelijk: “zet de wekker op half acht”, en klaar ben je. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Google.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 14:27

      Dank voor je reactie.

      Het is inderdaad gissen wat de toekomst brengt. Hoewel…de lijnen zijn uitgezet.

      En zolang de technologie nog niet perfect is en we vaak misverstanden hebben met onze telefoons…valt er voorlopig ook nog een hoop te lachen idd. ;-)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Get up fucking earlyBronzen, Zilveren en Gouden verkoopargumenten:
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?