Copywriting: uitbesteden of zelf doen?

Arjan JonkerWebteksten6 Comments

PrullenmandInteressante discussie (vorig jaar alweer) op de website van Aartjan van Erkel: moet je copywriting uitbesteden, of moet je het zelf leren? Je kúnt het namelijk heel goed zelf leren, beweert Van Erkel. Sterker nog: je zou het móeten leren als ondernemer. Want het hoort bij je core business.

Je hoeft mij dus helemaal niet in te huren voor je webteksten.

Doe het lekker zelf!

Maar wil je dat eigenlijk wel? In dit artikel de voor- en nadelen van zelf leren schrijven dan wel uitbesteden van copywriting/je webteksten.

Allereerst de argumenten van Van Erkel.

Waarom je copywriting absoluut zelf moet leren:

Alles is copywriting. Niet alleen je PR-uitingen, ook je e-mails, telefoongesprekken, brieven, offertes, etc. Elk geschreven of gesproken woord dat je uit richting (potentiële) klanten draagt bij aan jouw aantrekkelijkheid als leverancier.

Oftewel: copywriting heb je elke dag nodig, het hoort bij je core business. En als je elke dag een copywriter inhuurt, ben je snel blut. Aldus Van Erkel.

Zit wat in.

Dingen die je veel minder vaak nodig hebt, zoals een webbouwer, boekhouder, automonteur…ja, díe dingen moet je uitbesteden, want die diensten heb je slechts incidenteel nodig. Het loont de moeite niet om dat allemaal zelf te leren.

Impliciet beweert Van Erkel dat je als ondernemer pas écht succesvol kan zijn wanneer je zelf de juiste woorden leert te gebruiken.

Natuurlijk wist hij van tevoren dat hij reacties uitlokte van tekstschrijvers/copywriters die het totaal oneens zijn met zijn stelling. Tijd voor hun tegenargumenten.

Waarom je copywriting absoluut moet uitbesteden:

Tegenstanders van de mening van Van Erkel roepen: ondernemers kúnnen helemaal niet (leren) schrijven. En moeten dat ook niet willen; als ze zelf wat gaan hobbyen, komt er niets van terecht. Schoenmaker, blijf bij je leest!

Van Erkel zegt daarover: ‘Van een goede mentor kunnen ze het wél leren.’ (Hij bedoelt zichzelf, uiteraard. ;) )

Deze discussie is moeilijk te beslechten; in principe kan iedereen alles leren, zolang er maar genoeg inzet is. In die zin heeft Van Erkel gelijk. Wij kunnen moeilijk voor iemand bepalen wat hij niet kan.

Een heel realistisch nadeel van zélf leren is evident: het kost je heel veel tijd en moeite. Een cursus van Van Erkel kost al gauw zo’n 1500 tot 2500 euro, en dan ben je 3 maanden zoet. Daarna moet je tijd vrijmaken om je webteksten (en folders, brochures, advertenties, offertes, etc.) zelf te schrijven.

Zelf schrijven vraagt een hoop commitment van jezelf, en tijdens de cursus heb je dat wel. Je hebt er immers voor betaald. Maar daarna? Als je weer in de vaart der volkeren verkeert en je laat meesleuren met alle andere dingen die je als ondernemer moet doen?

De vraag is dus niet zozeer of je zelf schrijven kán. De vraag is of je het wílt. Of je er zin in hebt. Of het na een cursus copywriting zozeer in je vingers én tussen je oren zit, dat het écht onderdeel wordt van je core business.

Copywriting uitbesteden boekt resultaat

Het resultaat van uitbesteden is in ieder geval bewezen: legers professionele copywriters behalen prachtige resultaten voor hun klanten. En echt niet door élke e-mail of offerte te schrijven. Maar door incidenteel ragfijne teksten af te leveren waarmee ondernemers keiharde winst halen.

Bovendien: mijn dienst kost al gauw de helft minder in vergelijking met een cursus van Van Erkel. ;)

Iedereen preekt hier voor eigen parochie

Aartjan heeft baat bij cursisten, en wij copywriters die met onze poten in de modder blijven staan hebben baat bij opdrachtgevers. Dus natúúrlijk zegt de een dat je het best zelf kan, natúúrlijk zegt de ander dat het helemaal niet zelf kan of moet willen en je lekker moet laten ‘ontzorgen’.

Uiteindelijk beslis je het gewoon zelf: ga je voor een goede training in copywriting zodat je zelf je waardevolle webteksten kan schrijven, of ga je voor mijn kwaliteiten en bestel je hier je webteksten?

Laat hieronder in een reactie weten wat jouw mening is!

– door 

6 Comments on “Copywriting: uitbesteden of zelf doen?”

  1. Door met een logische conclusie te komen lok je natuurlijk minder reacties uit Arjan.

    Ik blijf van mening dat je echt zelf moet leren teksten te schrijven (en ik verkoop geen dienst hierin en ook geen copywriting diensten). Het is te belangrijk om te laten liggen. Datzelfde geldt voor verkoop, dit is ook echt iets wat je als ondernemer moet leren.

    Het vergroot je bereik en je succes.
    Je kunt niet elke tekst, blog, email uitbesteden. Je kunt wel de belangrijkste pagina’s in je site laten controleren/verbeteren door een copywriter. Zolang de stem van de ondernemer maar bewaard blijft.

    Erno

    1. Tja, dat wist ik ook wel. Daarom stelt Aartjan van Erkel het natuurlijk lekker zwart-wit. Kan er niets aan doen, ben nu eenmaal een heel redelijk persoon. :)

       

      En trouwens…ondanks je opmerking reageer je wél! ;)

       

      ‘De stem van de ondernemer bewaren’. Weet je wat in eerste instantie belangrijker is: dat de ondernemer zijn stem víndt.

       

      Als ik webteksten voor een klant heb geschreven, zeggen ze bijna allemaal: ‘Ik moest er even aan wennen. Ben ik dat?’

       

      Wat ze bedoelen is: duidelijke, heldere, concrete taal over hun diensten. Inderdaad: verkoopgericht.

       

      Ik merk dat mijn schrijfproces voor ondernemers ook een bewustwordingsproces is: bewust van hun eigen onderscheidende kwaliteiten, en die van hun diensten en producten, natuurlijk. In die zin ben ik blijkbaar ook een soort ‘coach’ of ‘mentor’.

       

      Maar betekent dat dat ze het daarna zelf kunnen? Nee. Na een cursus copywriting? Wellicht.

       

      Argument blijft: mijn klanten wíllen dat gewoon niet. Dan is uitbesteden ‘the next best thing’.

  2. Wat je in je laatste comment schrijft, herken ik erg van mijn opdrachtgevers. Het voortraject kost me veel meer tijd dan het schrijven zelf.

    Als we de briefing doornemen stuur ik ze 9 van de 10 keer eerst weer terug achter hun computer. Ondernemers kunnen heel goed omschrijven waar ze goed in zijn, wat ze doen etc.

    Maar waar ze nou echt onderscheidend in zijn, waarom ze doen wat ze doen, wat de kern van hun dienstverlening is, omschrijven ze vaak veel minder goed. In veel gevallen omdat ondernemers zich niet zo bewust zijn van welk probleem ze nou eigenlijk oplossen en nog teveel vanuit hun bedrijf en aanbod denken.

    Alleen al daarom heeft een tekstschrijver toegevoegde waarde, je zet de ondernemer aan het denken. Het is daarna alleen nog een kwestie van opschrijven ;-)

  3. Dan meng ik me hier ook nog even in de discussie :)

    Je schrijft: “In principe kan iedereen alles leren, zolang er maar genoeg inzet is.”

    Dat is inderdaad wat heel veel coaches je willen doen geloven, maar het is gewoon niet waar! ik kan geen roman schrijven en als ik ga zingen haal ik de hoge f nooit. Door heel hard te oefenen misschien wel iets dat erbij in de buurt komt, maar ik ben geen professionele zanger en dat zal ik ook nooit worden.

    Ik ben het met Erno eens dat verkopen ontzettend belangrijk is voor elke ondernemer. Dat moe je leren en dat moet je in genen gaan zitten. Maaarrr….. als je je website inzet als verkoopmachine en je bent geen geboren verkoper, dan laat je omzet liggen. En dan kun je trainen wat je wilt, maar alleen willen is dan niet genoeg. Daar komt ook talent bij kijken.

    Aspecten die ik ook mis in de discussie is ervaring en leren door vallen en opstaan. Dat leer je niet even tijdens een training en daar beschikt een ervaren tekstschrijver wel over. Omdat hij of zij er simpelweg dag in dag uit en jaar in jaar uit mee bezig is. En de ontwikkelingen volgt, zichzelf constant aanscherpt en groeit in zijn ambacht.

    Misschien is de vergelijking met een fotograaf nog wel een treffende. Zet mij een maand naast een World Press Photo-winnaar en ik weet precies wat elk knopje op zijn toestel doet. Ik kan er zelfs foto’s mee maken, maar op de een of andere manier worden ze nooit zo goed als die van hem. Dat hoeft ook niet altijd, maar als een tekst bedoeld is om te verkopen, zou ik geen genoegen nemen met: “Nou ja, dit is zo goed als ik kan.”

    1. Vooral dat vallen en opstaan: dat ondervind ik bijna dagelijks. In het begin doet vallen veel pijn, maar inmiddels accepteer ik het als onlosmakelijk onderdeel van het ondernemerschap in het algemeen, en tekstschrijverschap in het bijzonder.

      Je hebt gelijk: die ervaring is niet alleen onmisbaar, maar ook nooit in te halen als doe-het-zelver.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *