Investeer in webteksten, niet in webdesign

Arjan JonkerInternet Marketing, Webteksten24 Comments

Je wilt een nieuwe website. En het eerste wat je doet, is: een webdesigner bellen! Althans, dat doen de meeste ondernemers.

Doe het deze keer anders:

Reserveer minimaal evenveel budget voor waardevolle webteksten!

Nog stelliger:

Goede content gaat vóór een ‘mooie’ website.

Design vs. Content: ik weet wel welke wint...

Design vs. Content: ik weet wel welke wint…

Jazeker, ik preek hier voor eigen parochie.

Maar zelfs webbouwers moeten het met mij eens zijn: wat heb je aan een prachtig omhulsel zonder de juiste inhoud?

Sterker nog, het is de grootste frustratie van webbouwers: eindeloos wachten op webteksten terwijl de website allang ‘af’ is, qua design dan.

Helaas kom ik nog te vaak webbouwers tegen die wél verstand hebben van websites maken, maar niet van online marketing.

Wat daarvan komt? Dit:

Hordes ondernemers met prachtige maar waardeloze websites.

Nooit gesnapt: ondernemers die honderden, zo niet duizenden euro’s overhebben voor de bouw van hun nieuwe website, maar nog geen 100 euro voor goede webteksten (getuige sommige van mijn minder plezierige offertetrajecten…).

Nee, content mag vooral niet te duur zijn, en wordt anders wel uit een foldertje gekopieerd. Of ‘even’ door de ondernemer zelf geschreven.

Vervolgens presenteren ze vol trots hun nieuwe website aan vrienden, familie en zakenrelaties. Die zeggen allemaal hetzelfde: ‘Mooie website! Veel succes ermee!’ Maar daarna blijft het stil…bezoekers komen, en verlaten de website weer net zo stilletjes .

Liever een lelijke website die iets oplevert, dan een gelikte site waar geen bezoeker zich door aangesproken voelt.

Toch? Tóch?!

Die (extra) investering in waardevolle webteksten verdient zich snel terug.

Is webdesign dan niet belangrijk?

Jawel, ontzettend belangrijk. Wanneer content en design elkaar versterken…wow. (Je kunt zelfs beargumenteren dat design óók content is.)

Er zijn dan ook webdesigners die online marketing wél snappen, en ondernemers daar goed bij helpen. Door waardevol webdesign, én door goed advies. Deze webdesigners zullen je hetzelfde vertellen als wat ik hierboven beweer. Dat je budget moet reserveren voor een copywriter (of een cursus om het zelf te leren ;-).

Investeer in zowel webteksten als webdesign.

Laat beide elkaar aanvullen en versterken, en gun jezelf een optimale website.

Maar ik blijf erbij, als je een harde keuze moet maken: kies voor webteksten. En spaar voor webdesign.

Budgetadvies

De hamvraag, tot slot: hoeveel moet je dan rekenen voor zo’n optimale website, met waardevolle webteksten én waardevol webdesign? Reserveer een minimaal budget van 2000 euro. Daar bereik je iets mee.

Veel, zeg je? Onthoud: je website is het kloppende hart van je marketing. En wat gebeurt er als je hart niet klopt…?

Juist.

24 Comments on “Investeer in webteksten, niet in webdesign”

  1. Zo waar Arjan! Wat ik ervaar is dat tekst vaak een sluitpost is. De website is bijna klaar en ‘oja, dat moet ook nog even.’ De klant neemt zich voor zelf de teksten wel te schrijven; hij of zij kent de materie tenslotte het beste. Maar door de waan van de dag komen die teksten nooit af. En de website dus ook niet. Goed idee om dan een tekstschrijver in te schakelen. Zeker! Maar dan moet het wel ‘ff snel’ en is het design of het cms vaak weer verouderd. Ik merk dat ik dan, naast het schrijven van de teksten, ook advies geef over veranderingen in de website zelf. De vraag is dan of dat de taak is van de tekstschrijver? Wel als je het goed wilt doen. Er missen pagina’s, bepaalde content kan niet geplaatst worden zoals ik het nodig acht, het is onvoldoende gebruiksvriendelijk. En ja, dan moet ik als tekstschrijver met de webdesigner in conclaaf. De klant vindt het meestal wel goed, maar de webbouwer zucht omdat het wéér anders moet en het budget al is opgesnoept. Dat kun je ondervangen door webbouwer en designer (is ook nog een verschil) al in veel eerder stadium aan een tekstschrijver te koppelen. Als de website nog moet worden vormgegeven en gebouwd. Dan tackel je samen vroegtijdig problemen die in een later stadium lastig zijn op te lossen.

    1. Hele goede aanvulling, Mieke. Waar de grenzen liggen is moeilijk te bepalen: de tekstschrijver kan adviseren over design, en de designer kan adviseren over tekst. Maar het is idd het allerbeste om beide al in een zo vroeg mogelijk stadium aan elkaar te koppelen.

      1. Nou… een designer die (inhoudelijk) kan adviseren over tekst, die moet ik nog tegenkomen. Vice versa moet een tekstschrijver zich ook niet al te veel aanbemoeien tegen design, maar wel tegen (tja, hoe noem je dat?) tekstlayout en tekstopmaak/-typografie. Dus bijvoorbeeld:

        — deze drie blokjes tekst svp naast elkaar…
        — kan de interlinie groter?
        — mag het font ook wat groter?
        — zullen we de linkjes niet lichtgrijs maken en wel onderstreept?

        Ideale volgorde website-project:

        — structureel keywordonderzoek
        — bedenken site/contentstructuur, conversieroutes
        — evt. alvast bedenken tekstlayout keypages (zoals home)
        — wat wireframepjes maken
        — de designer kan aan de slag
        — de schrijver kan aan de slag
        — bij mekaar prakken als beiden klaar zijn
        — check, dubbelcheck, en live

        Niet dat ik het ooit meegemaakt heb overigens. Waarbij ik moet bekennen dat opportunisme troef is: ik verdien nu weliswaar de kost met tekstschrijven, maar heb ook 9 jaar een webbureau gerund (een echt “bouw”-bureau, zonder tekstproductie in huis). En tja, wij bouwden dan ook gewoon die website en leverden ‘m op met lorem ipsum.

        Wat het leven wel makkelijker maakt de laatste jaren, is dat WordPress en goede themes en/of custom designs flexibel zijn. Neem je er nog een pagebuilder bij (iets als Visual Composer of Beaverbuilder) dan zijn ook pagina-layouts een fluitje van een cent. Geldt ook voor formulieren, met een goede plugin daarvoor als bijvoorbeeld Gravity Forms. En dat maakt het wat eenvoudiger om in een design dat al “af” is, toch een goede balans tussen inhoud en design te vinden.

        1. Ja, dat ideale traject…waarom krijgen we dat eigenlijk nooit voor mekaar? Soms heb ik een project dat aardig in de buurt komt, maar dan nog blijkt het zó lastig te zijn.

          Maaruh…jij gaat die spin zijn, toch? :-)

  2. Een foto zegt meer dan 1000 woorden

    Een webdesign dus ook.

    Het geeft een split second indruk. Zeg maar dat het bijdraagt aan de tone of voice. Als het er al zo beroerd en onprofessioneel uitziet dat ik al weg klik hebben die prachtige teksten ook geen zin.

    Een webdesign is dus een soort pre headline. Het moet je
    aanzetten om te gaan lezen. Daarna moet de tekst je gaan aanzetten om actie te ondernemen( bellen, formulier, bestellen etc)

    Er zijn maar een paar, meer speciale sites, die wegkomen met
    een waardeloos of lelijk ontwerp: craigslist en markplaats bv.

    Voor bedrijvensites is deze discussie dus wel een beetje
    hetzelfde als gaan discussiëren of een achterwiel van een fiets nu belangrijkeris dan het voorwiel.

    Psychologisch is het wel te verklaren waarom een
    opdrachtgever focussed op de look en feel.

    Hij heeft “het bedrijfsverhaal” in zijn hoofd. Hij projecteert dat als het ware
    op het design. Door de “curse of knowledge” leest hij niet werkelijk wat er
    staat.
    Ook iedereen die een mening wordt gevraagd geeft een eerste indruk. Niemand gaat uitgebreid analyseren.

    Persoonlijk vind ik dat een design goed genoeg moet zijn voor die eerste indruk. Maar het echte resultaatsverschil zit uiteindelijk in de tekst.

    Een redelijk design met killertekst zal veel meer resultaat opleveren dan een spetterend design met nietszeggende inhoud.

    1. Goed verwoord, Gerard. (Hoewel ik wel meer ‘lelijke’ websites ken dan jij, die converteren als een tierelier.)

      Mijn artikel is natuurlijk ietwat gechargeerd, vooral de kop. Je laatste 2 regels verwoorden mijn artikel dan ook perfect.

        1. Yep. Toevallig ook het bedrijf dat het domein webteksten.nl in handen heeft. Dat vind ik dan weer vaag. Wat zullen ze vragen voor een domeinnaam waar ze verder geen binding mee hebben…? ;-)

      1. Natuurlijk zijn er meer slechte/echt lelijke sites. Maar we gaan snel over smaak twisten.
        Maar Craiglist, Marktplaats en ook 123inkt zijn wel wat speciaal. Deze zijn zo populair dat slecht of gedateerd niet zo’n probleem is. Mensen accepteren veel om de laagste prijs te krijgen. De winkels van de Action hebben ook geen design (nodig).
        Misschien wel het omgekeerde. Te mooi zou kunnen afstoten.

        Maar in het kader van deze discussie kunnen we ons beter beperken tot MKB bedrijfssites met producten of diensten ( niet webshops) die nieuwe bezoekers moeten overtuigen. Dan is een redelijk design nodig, om te gaan lezen en een verwachting te wekken, maar goede teksten zijn dan nodig om te converteren.

        Een site met knipperde gifjes als menu, gele comic sans tekst op een paarse achtergond, maar met een killertekst gaat het niet winnen.

        1. Klopt. De website die ik altijd aanhaal in dit kader, is deze: http://babyslaapgids.nl/

          Qua design stelt het helemaal niets voor, maar mijn vrouw en ik gingen genadeloos voor de bijl. (Toegegeven: toen hadden we al zo’n maand of 7 niet geslapen. Maar dat is ook precies de state-of-mind waar die website feilloos op inspeelt…)

          1. Ik denk dat er hier over het design meer is nagedacht dan dat je met een eerste blik zou zeggen. Het is bewust simpel en toepasselijk gehouden.

            Goede vertaling van de typische amerikaanse lange sales pagina. Maar dan niet zo schreeuwend, maar net even iets verfijnder.

            En natuurlijk goed nagedacht over de tekst en tekstelementen.

            Ik kan begrijpen dat je er voor gevallen bent. De ideale prospect wordt de pagina ingezogen en klaar gemaakt voor de finale klik op de koopbutton.

            Ik zou zeggen een perfect voorbeeld van hoe het moet. Ik noem dit niet lelijk. Maar het is ook geen site waar je mee naar vrienden en kennissen mee kan pronken.

          2. Ben ik helemaal met je eens. Toch is dit een website die iedereen ‘lelijk’ zou noemen. Er is over nagedacht, ja, van A tot Z, maar het ‘design’ is en blijft niet veel meer dan een ingevulde, eenvoudige WP-template.

  3. Ja, de titel is wel erg zwart-wit, maar nodigt zeker uit om door te lezen. Een schoolvoorbeeld van een ‘prikkelende’ titel dus ;-).

    Mijn stelling is altijd dat techniek, vorm én inhoud altijd, maar dan ook áltijd, hand in hand moeten gaan wil het geheel een succesvolle website opleveren. Het één kan niet zonder het ander en samen versterken ze elkaar…mits goed toegepast! Idealiter zouden deze drie pijlers vanaf het begin betrokken moeten zijn én samenwerken, maar daar komt in de praktijk vaak weinig van terecht: losse partijen die elk voor eigen parochie spreken en elk hun eigen plasje moeten dioen, terwijl ik denk dat het belang van de klant altijd voorop staat. Dus kom op copywriters, vormgevers en techneuten…laten we eens samenwerken!

    Wat is een mooie website? Wat is een lelijke website? Tja dat zijn natuurlijk subjectieve criteria, dus heel persoonlijk. Het is dan ook vaak geen kwestie van mooi of lelijk, maar of het geheel een professionele uitstraling heeft. Dan pas ben ik geneigd om door te lezen en hoop dan inderdaad de inhoud te vinden waar ik naar op zoek was. Een amateuristische website laat ik meestal links liggen, ook al zou daar de ‘killer’ tekst in staan.

    Dus ‘niet investeren in webdesign’? Tuurlijk wel…als je tenminste professioneel wilt overkomen. Het zou toch wat zijn als alle copywriters zelf alle websites voor hun klanten in elkaar gaan lopen knutselen omdat het toch niet uitmaakt hoe het er uit ziet ;-)

    1. Haha! Wij copywriters moeten daar niet aan denken, Rob. ;-)

      Maaruh…ben toch even benieuwd, dus ga jou – webdesigner – deze gewetensvraag stellen: ik ben ondernemer en heb slechts budget voor óf killer content, óf killer design. Wat moet ik – volgens jou – kiezen…?

      *gemeen grinnikt*

      1. killer, killer…dan zou ik wachten tot je genoeg budget hebt voor beiden ;-) Of je zou kunnen overwegen om één ‘killer’ sales/landings pagina te laten ontwikkelen…of kijk of er qua betalingen wat te regen valt met de experts. Er zijn vast mogelijkheden genoeg.

        En daarnaast…bij het maken van een website komt nog veel meer kijken dan het design alleen. Denk maar eens aan alle techniek die op je afkomt. En over beveiliging maar te zwijgen…

          1. Is geen kwestie van ontduiken Arjan…tis gewoon een non-vraag ;-) Wat blijft er over van een fles water zónder fles? Juist…een ongecontroleerde plas water!

            Daarmee zeg ik niet dat een fles van het allerbeste kristal moet zijn, maar hij moet wel functioneel zijn…en dat is meer dan het design alleen.

          2. Zegguh…ik ben hier van de analogieën hè? Ga jij hier een beetje de copywriter uithangen. :-P

            Functioneel…ja, design moet behalve een herkenbaar gezicht geven met name ook functioneel zijn, idd. Goed punt.

            En nu stop ik, want ik moet om de een of andere reden plassen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *