Schrijf je webteksten in spreektaal

Arjan JonkerLeesbaarheid, WebtekstenPlaats een reactie

Soms krijg ik zelf tips van ondernemers. Zoals vorige week, toen iemand mij wees op de zin ‘Ja, ik wil me abonneren!’. Dat is spreektaal, zo liet hij me weten. Jazeker, kaatste ik de bal terug, dat doe ik helemaal expres. Want: spreektaal werkt gewoon beter dan schrijftaal, óók als webtekst! In dit artikel leg ik uit waarom.

Heb jij weleens bij een presentatie van een manager gezeten? Een manager die vooral zijn best deed om in schrijftaal te spreken? Want, zo denkt hij: dan nemen mensen mij serieus, als serieus manager. Wat vond jij van de presentatie? Ongetwijfeld saai, langdradig, en achteraf heb je er niets van onthouden.

Spreektaal is onze natuurlijke manier van praten. We zijn immers ook eerst gaan spreken vóórdat we gingen schrijven!

Schrijftaal is slechts een formele nabootsing van spreektaal. En daar is – terecht – veel kritiek op. denk aan de tussen-n. Waarom zouden we in godsnaam onnatuurlijk ‘panneNkoek’ schrijven, terwijl we heel natuurlijk pannekoek zéggen?

Oftewel: schrijftaal is onnatuurlijker. En dat heeft invloed op hoe onze hersenen de informatie verwerken. Ze vallen een beetje in slaap, net als tijdens zo’n managementpresentatie.

Onze hersenen gaan juist opletten bij spreektaal. Ze denken dan namelijk dat je daadwerkelijk een gesprek voert. In een gesprek neem je actief deel, en dus werken je hersenen harder. Het resultaat: je onthoudt de informatie beter dan bij ‘eenzijdige’ schrijftaal.

Bovendien leest spreektaal veel vlotter. Van nature ben je duidelijker en minder abstract als je praat. Je voorkomt zo ook dat je webteksten saai worden.

En wees niet bang niet serieus genomen te worden door spreektaal. Je bezoekers zullen het juist waarderen, want spreektaal leest gewoon veel prettiger en is concreter. Je bewijst ze een dienst.

Ga dus lekker ‘u-en’, ‘jij-en’ en ‘jou-en’. Kieper jargon uit je zinnen. Schrijf zoals je het een leek zou uitleggen in een echt gesprek. Wees heerlijk informeel.

Bezoekers worden eerder klant als ze op jouw website snel vinden wat ze zoeken. Niet omdat je ze formeel aanspreekt.

Bron: Verleiden op internet, Aartjan van Erkel

– door 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *