Vergeet je visie (tenzij het je vissie is)

Arjan JonkerInternet Marketing, Webtekstblunders13 Comments

Een pagina waar ik altijd een beetje droevig van wordt: de ‘missie en visie’-pagina. Vooral die op websites van grote bedrijven. Ik vraag je: wie léést dat? (Wat? JIJ?! Er is iets mis met je, dan. Serieus.)

Kijk, ik kan me voorstellen dat een missie en visie (met bijbehorende strategie) intern heel belangrijk is. Alle neuzen dezelfde kant op. Gezamenlijke afstemming om optimale customer value handen en voeten te geven. Synergie creëren. En meer van dat soort managers-blabla.

Maar waarom, o waarom, willen bedrijven dat zo graag delen met de rest van de wereld? Waarom kunnen ze het niet gewoon uitdragen?

(Eigenlijk wilde ik dit artikel ‘mieter op met je missie, fuck je visie’ noemen. Die titel verwoordt mijn gevoel beter. Maar ik vond ‘m iets te heftig voor mijn comeback-blog. Waar dat vissie dan vandaan komt? Lees verder en je weet het…)

“Zijn die ‘missie en visie’-pagina’s dan echt zo erg, Arjan?”

Ja. Laat het me showen, in plaats van vertellen (precies wat bedrijven ook zouden moeten doen met hun missie en visie):

Vertel mij: hoeveel van wat hier beschreven is a) begrijp je en b) is voor jou relevant als je iets wilt van deze organisatie?

O ja: als er over missie en visie gesproken wordt, zijn ‘kernwaarden’ en ‘DNA’ nooit ver weg. Hoe zouden ze dat nou doen, die kernwaarden in dat DNA krijgen…?

Je zou d’r maar werken, een bedrijf dat als missie heeft om jou te dwingen intiem te zijn met cliënten…

Kort. Krachtig. Nog steeds nietszeggend.

Dit bedrijf ‘wil’ heel veel. Maar hoe ze dat willen bereiken is abstract óf niet onderscheidend. Wat heb ik eraan dat zij ‘voorop lopen’ of ‘duurzame producten’ leveren? Wat is ‘operational excellence’ en ‘superieure toegevoegde waarde’?

Natuurlijk, het is belangrijk dat je als ondernemer, als bedrijf, weet waar je voor staat. Wat je wilt bereiken. En hoe je dat wilt doen. Dus formuleer dat. Voor jezelf. Maar (en dit is een héél belangrijke maar) zet dat niet zo op je website. Niet voordat je het vertaalt:

Vertaal je missie en visie in klantvoordelen en onderscheidend vermogen

Doordrenk je website ermee. En bewijs het. Laat zien dat wat je wilt en waar je voor staat, ook daadwerkelijk leidt tot meerwaarde voor je klanten.

“Duidelijk. Maar hoe zit dat dan met dat vissie?”

O ja. Bijna vergeten.

Nou, er is één uitzondering op alles wat ik hierboven zeg: als je geen ‘missie en visie’ hebt, maar een ‘missie en vissie’. Zet het dan van harte op je website. Want met die verschrijving win je direct mijn sympathie:

Oh shut up. You had me at ‘vissie’.

Helaas volgt de tekst de titel niet op; ik wil gewoon weten hoe het met dat vissie zit!

Ik vind dat Gods plan vooral zou moeten zijn om meer vissies op de wereld te zetten. We hebben meer vissies nodig!

Verkocht! Wanneer kan ik met de rijlessen beginnen…?

Ook een goede naam voor een vis, trouwens: Missie Vissie. X’D

Conclusie:

Je hebt écht geen ‘missie & visie’-pagina nodig. Maar wel een vissie. Zie hier:

Vissie! :-D


PS: ja, het is waar. Ik ben terug! Maar niet iedere week. 2 keer per maand, da’s mijn doelstelling. Oftewel: met ‘enige regelmaat’ lees je hier weer kersverse do’s en dont’s om je webteksten ingrijpend te verbeteren. Jee! :-)

PPS: ik geef ook ein-de-lijk weer eens een open cursus. Op 11 mei. Er zijn nog 3 plaatsen beschikbaar. Details en reserveren.

13 Comments on “Vergeet je visie (tenzij het je vissie is)”

  1. Fijn dat je het even geschreven hebt. Ik ben zelf zo’n blij hoofd dat best heel geïnteresseerd is in bedrijven en liefst een grondig stuk geschiedenis over een bedrijf leest op de website. En hoewel ik niet de enige zal zijn, heb ik niet de illusie dat wij als “geschiedenisliefhebbers” een grote meerderheid hebben. Hoeft ook niet.

    Maar die missie en visie zullen me werkelijk aan mijn reet roesten. Wat heb ik ermee te maken?

    Voor tekstschrijvers wel mooi om ‘m om te draaien, zoals je ook al aangeeft. Want als je dit kunt uitvragen door “en hoe doen jullie dat?”, “waar uit zich dat in?” en dat dan verwoorden naar voordelen voor de klant.

    1. Haha! Zoiets. Ik viste naar nieuwe energie en motivatie. Op alle vlakken, eigenlijk.

      Wat direct enorm geholpen heeft: sinds deze week ben ik verhuisd. Nadat Rob overleed was het eigenlijk wel klaar in Grootebroek.

      Ik zit nu vlakbij je! Gewoon in ‘Soof, dus. Ingetrokken bij Martijn Pennekamp van ikwordzzper.nl.

      Mensen om me heen. Daar had ik meer behoefte aan dan ik me realiseerde. Het is hier héérlijk. :-)

      1. Soof rules! Goed te horen Arjan. Zal een heftige tijd voor je zijn geweest na het overlijden van Rob. Bizarre gebeurtenis. Fijn dat je weer terug bent!

  2. Leuk dat je een vissie uitwerpt naar dit onderwerp. Ik kijk er wel eens naar en ik vis dan altijd achter het net met duidelijkheid en “praat geen vispoep”taal. Sites die hengelen naar klanten met zulke vissige taal, vissen dikwijls achter het net.

    ff serieus: het is een onderwerp, waar ik in organisaties graag een punt van maak; als het gaat over verbeteren van de samenwerking en effectievere dienstverlening is een duidelijke missie/vissie super belangrijk. We moeten tenslotte grofweg voor hetzelfde warmlopen als je werkt voor dezelfde organisatie. Dan helpt een missie die een kwart A4 beslaat met woorden die ook voorkomen in de fameuze LULkoekbingo niet echt.

    Fijn artikel!
    p.s. grappig dat er dus echt bedrijven zijn die het verschil tussen missie en visie niet snappen en er 1 woord van maken. Ik hou hem er in: vissie!

        1. You made my day. XD

          (Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor geleden financiële schade wegens illegaal plaatsen van beeldmateriaal dat niet vrij van rechten is. Dus.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *