SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 2: keyword-stuffing)
Keyword-stuffing. Ook wel: keyword-spamming of in goed Nederlands ‘zoekwoordproppen’.
“Serieus, Arjan? Ga je het daar anno 2020 nog over hebben? Dat is zóóó 2003.”
Ik weet het. Maar waarom gebeurt het dan nog steeds? Waarom zie ik het zelfs gebeuren in webteksten van SEO-bureaus, die potverdorie toch beter zouden moeten weten?
Dus kan het geen kwaad dit kwaad wederom te benoemen. Omdat het iets zou moeten zijn wat we al in 2003 achter ons gelaten zouden moeten hebben. (O jee, 5 hulpwerkwoorden in 1 zin. Je kunt wel zien dat ik er helemaal emotioneel van wordt. 😢)
Wat is keyword-stuffing?
Hier een mooi voorbeeld:
Dit voorbeeld van een hele foute SEO-tekst heb ik zelf verzonnen. Maar denk niet dat dit over-the-top is. Het komt voor. In mijn cursus gebruik ik deze klassieker, die rechtstreeks van internet komt:
Hier zit werkelijk alles in wat Google verboden heeft:
- Overmatige herhaling van het product dat ze willen verkopen, in allerlei mogelijke varianten: meer- en enkelvoud, met en zonder spaties, al dan niet in combinatie met andere zoekwoorden;
- Een eindeloze opsomming van plaatsnamen waar deze website op wil scoren;
- Een nog veel eindelozere opsomming van producten waarop ze óók gevonden willen worden, in alle mogelijke varianten.
Nu zal ik je eens iets vertellen: ik vind het niet eens zo erg, dat ondernemers dat doen. Dat wil zeggen: ik vergeef het ze graag. Want ik ga er vanuit dat ze het zelf hebben gedaan. Ze hebben de SEO-klok horen luiden, maar de klepel weten ze niet te hangen.
Uiteindelijk willen ze gewoon hun handel verkopen. Daar is niets mis mee. En als je dan ergens opvangt dat zoekwoorden herhalen werkt, waarom zou je het dan niet proberen om hoger in Google te komen? (Nou, daar zijn goede redenen voor. Daar kom ik zo op.)
Maar als het gebeurt op de website van SEO-specialisten, dán breekt mijn klomp. En kan ik het ze níet vergeven. Want nogmaals: die moeten beter weten. Check deze tekst maar eens:
Hoe vaak kun je ‘bovenaan in Google’ in allerlei varianten in een tekst van krap 100 woorden proppen? Daarvoor moet je in ieder geval een paar zinnen verkrachten, zo blijkt:
- ‘Begin 2013 stonden we al op pagina 1 hoog in de zoekmachine.’
- ‘Bovenaan in zoekmachine?’
Onbegrijpelijk.
(Inmiddels heeft dit bedrijf z’n leven gebeterd. Deze tekst is niet meer terug te vinden.)
Waaróm moet je zoektermen eigenlijk niet overmatig gebruiken?
Velen zullen zeggen: omdat het niet meer werkt. Google kan je website zelfs terugzetten als je op deze manier probeert posities te winnen:
“Als u pagina’s vult met zoekwoorden of cijfers, leidt dit tot een negatieve gebruikerservaring en kan dit nadelig zijn voor de positie van uw site.” (Bron)
Maar dat het niet werkt, vind ik irrelevant. Het gaat namelijk om iets veel belangrijkers. Iets wat Google ook expliciet aangeeft in de zin hierboven: ‘ een negatieve gebruikerservaring’.
Dat is een nette manier van zeggen dat je bezoekers dit soort teksten klote vinden. Onleesbaar. Niet geschreven voor hén, maar voor de zoekmachinerobots. Je moet wel een retesterk USP hebben om deze belediging van hun intelligentie goed te maken, zodat ze alsnog contact met je opnemen.
Dáárom moet je zoektermen dus niet ‘stuffen’.
Hoe weet je of je aan het zoekwoordproppen bent?
Probeer je op enig moment geforceerd zoekwoorden in je tekst te stoppen? Dan ben je aan het proppen. Simpel, toch?
Maar als je een richtlijn zoekt: da’s lastiger. Niemand weet namelijk precies hoe Google dit bepaalt of berekent. Uit onderzoek zou het ‘proppercentage’ ergens tussen de 0,5% en 3% liggen. (Bron: https://www.rtmbusiness.nl/keyword-stuffing-percentage/)
Oftewel: als 0,5 tot 3 procent van je tekst uit hetzelfde zoekwoord bestaat, ben je al aan het keyword stuffen. Dus let op: als je één keer per 200 woorden je belangrijkste zoekterm gebruikt, kan dit door Google al als te veel worden beschouwd.
Nu hoop ik – en weet ik eigenlijk wel zeker – dat Google naar veel meer kijkt om te bepalen of je aan het forceren bent. Want nee, je moet niet expres zo vaak mogelijk een zoekterm gebruiken. Maar het moet ook niet zo zijn dat je het geforceerd gaat vermijden omdat je bang bent voor de Google-politie, terwijl je helemaal niets fout doet.
Het beste advies is en blijft in mijn ogen: schrijf je tekst op een zo natuurlijk mogelijke manier. En dat is: behalve in je titel (waar je belangrijkste zoekterm echt móet staan) verder niet letten op hoe vaak je zoekterm in je tekst belandt. Meestal wijst het zich dan vanzelf.
Nog even over dat SEO-bedrijf met die spammy teksten…
Dat bedrijf leerde ik kennen omdat we een gezamenlijke klant hadden. Die klant isoleert vloeren. Ze vroegen mij een mooie SEO-tekst te schrijven om die dienst beter te verkopen.
Ik leverde mijn tekst aan, en zij zeiden: “Dank je! We sturen ‘m door naar onze SEO-partner.” Niets mis mee, natuurlijk; er is altijd ruimte voor verbetering. Bovendien was ik wel benieuwd naar de mening van een andere specialist. Welnu, ik kreeg al snel een e-mail:
Ehm, nou…als ik dat had gedaan, moest ik om de zin zo’n term erin fietsen. Het had mijn tekst totaal met de grond gelijk gemaakt.
Ik weigerde. “Doe het zelf maar”, zei ik. En dat deden ze: niet lang daarna belde de opdrachtgever mij. Hoe ik het durfde om zo’n slechte tekst aan te leveren.
Je raadt het al: dat ging om de bewerkte tekst, waarin alle bovenstaande termen geforceerd verwerkt waren.
De klant zei: “O, dan ga ik hén even bellen.”
Daarna heb ik nooit meer iets van ze gehoord. Niet van de klant, niet van dat SEO-bedrijf. Begrijp jij het, begrijp ik het.
Maar keyword-spamming begrijpen we wél, hè? Dat is gewoon not done. Niet vóór 2003, niet ná 2003. En ín 2003 trouwens ook niet.
Nu wil ik geen bedrijf aan de schandpaal nagelen, maar…
…wie heeft er nog sappige voorbeelden van overmatig gebruik van zoekwoorden? Deel ze hieronder, graag zonder links en bedrijfs- of persoonsnamen. Het is altijd leuk om je even te verbazen en verwonderen, toch? Ter leringh énde – toegegeven – vermaeck. 😉
Ik ben er ook geen fan van, helaas werkt het in sommige gevallen nog wel om hoog te scoren. En als dat je doel is, zichtbaar(der) zijn in de organische zoekresultaten, begrijp ik het.
Zoek voor de grap maar eens op ‘boekhouder Amsterdam’, kom je een paar pareltjes van landingspagina’s tegen op de 1e pagina. Ik ben dan wel weer nieuwsgierig hoeveel leads zo’n pagina uiteindelijk oplevert.
Ja, daar heb ik het niet eens over gehad: dat het in sommige gevallen nog wél werkt. In ieder geval om hoog te scoren. Zegt dat dan iets over de zwakte van Google’s algoritme, of de kwaliteit van die andere websites die je NIET op de 1e pagina ziet met dat zoekwoord? 🤔
Dat klinkt als een uitdaging ;)…
Haha! Ik ga ‘m graag aan. Nu heb ik alleen nog een boekhouder uit Amsterdam nodig die het samen met mij aandurft. 😁
Ik had een keer, lang geleden, een klant die mij inhuurde voor een second opinion. Het SEO bedrijf in kwestie is geen kleine speler. De tekst bevatte 16 subkoppen met allemaal dezelfde zoekterm erin verwerkt. En ook in de tekst zelf kwam de term erg veel voor.
Ik belde het SEO bedrijf op om aan te geven dat dat toch wel erg veel is en de tekst vrijwel niet leesbaar meer is.
Het antwoord was “Nee hoor, wij houden ons aan de guidelines van Google”.
Ik denk dat de meneer hier bedoelde dat ze een keer gelezen hadden dat de zoektermdichtheid boven een bepaald percentage moet zijn, maar dat is iets wat Google toen ook al niet adviseerde.
Het wordt nog erger…
De klant had niet eens door dat die pagina op hun website stond:
KLANT: “Nee die pagina is voor Google”.
IK: “Ja, maar die staat op jouw website.”
KLANT: “Nee hoor. Dat is alleen voor Google.”
IK: “Kijk maar, als je hier op klikt…”
KLANT: “WAAAT? “Ik ga even bellen”
Wow, wat een goed slecht SEO-verhaal zeg! Ook de overtuiging van je klant, dat er écht zoiets bestaat als ‘een pagina voor Google’, die dus in geen enkel opzicht bedoeld is om gelezen te worden door echte mensen. Maar dat krijg je ervan, van ‘SEO-specialisten’ die zoekwoordproppen propageren…
Ach! Helemaal eens met dit artikel! Heb ik ook heel vaak opgemerkt
En helaas zullen we het nog vaak genoeg opmerken… ;)