Google Analytics gebruiken: je komt er écht niet onderuit
Nog te vaak krijg ik klanten die geen idee hebben wat er op hun website gebeurt. Ondernemers die weleens gehoord hebben van Google Analytics, maar niet precies weten wat het is en wat je ermee kan. Op sommige websites zie je zelfs nog zo’n ouderwetse ‘teller’, die je vertelt hoeveel mensen er zijn geweest.
Hoe zit het bij jou? Kun jij onderstaande vragen beantwoorden?
- Hoeveel bezoekers komen er op je website?
- Waar komen ze vandaan?
- Hoe hebben ze jouw website gevonden?
- Hoe lang blijven ze?
- Welke pagina’s bezoeken ze?
- Waar en wanneer haken ze af?
- Stijgt het aantal bezoekers?
- Heb je doelen gesteld voor je website en zo ja, behaal je die?
Zomaar een 8-tal vragen die je anno 2015 zou moeten kunnen beantwoorden. Dit is basismaterie, maar sommige mensen staan je met open mond aan te gapen als je vertelt dat het niet alleen mogelijk, maar ook simpel is om deze vragen te beantwoorden.
Online vs. offline
De mogelijkheid te meten wat je website oplevert is misschien wel het belangrijkste verschil met papieren marketingmiddelen als folders en advertenties. Het is de reden waarom veel bedrijven stoppen met papieren marketingmiddelen, en alle focus online leggen.
Terecht!
Dus, waarom heb jij nog geen Google Analytics? Het is gratis en kinderlijk eenvoudig te implementeren!
Of heb je wél Google Analytics, maar kijk je nooit naar de meetgegevens? Gemiste kans!
Je kunt pas je website verbeteren als je gaat meten, en vervolgens iets gaat doen met die meetgegevens.
Snap je er gewoon geen bal van en/of heb je helemaal geen tijd/zin/energie om ermee aan de slag te gaan? Besteed het dan uit. Het kan je zó veel inzicht opleveren, zó veel vertellen over of je op de goede weg bent met je website:
Niet genoeg bezoekers?
Dan weet je dat je iets moet doen aan je vindbaarheid. Laat goede SEO-teksten schrijven!
Haken bezoekers snel af?
Dan weet je dat je website niet goed aansluit bij je doelgroep.
Doen bezoekers
niets?
Dan weet je dat je aanbod nog niet aantrekkelijk genoeg verwoord is in je webteksten is.
Komen bezoekers nooit terug?
Dan moet je ze meer redenen geven om dat wél te doen.
(Dit deel dankt z’n helderheid aan het 4-fasenmodel van onlinemarketingbureau Conversie Partners.)
Mooi dat je een website hebt
Maar dat is niet genoeg. Lang niet genoeg. In de verste verte niet genoeg. Ga meten. Ga weten. Ga verbeteren. Of schakel daar professionals voor in.
Er valt een wereld te winnen.
Mooi, begrijpelijk artikel. Zoals ik van je gewend ben. En dank voor de bronvermelding + link. Ik zal in Analytics bijhouden hoeveel bezoek het ons oplevert en natuurlijk of het leidt tot gewenst gedrag!
Haha! Precies, Mark! Het één leidt altijd tot het ander… ;-)
Mooi, begrijpelijk artikel. Zoals ik van je gewend ben. En dank voor de bronvermelding + link. Ik zal in Analytics bijhouden hoeveel bezoek het ons oplevert en natuurlijk of het leidt tot gewenst gedrag!
Haha! Precies, Mark! Het één leidt altijd tot het ander… ;-)