“Bekijk onze nieuwe website”, of: oude wijn in een nieuwe zak
Ik krijg ze regelmatig. Jij ook. (Dat weet ik zeker.) Dit soort berichten:
“Bekijk onze nieuwe website!”
Je wordt uitgenodigd ‘even’ te gaan kijken. Uit menselijke én professionele nieuwsgierigheid doe ik dat natuurlijk graag.
Maar ik houd m’n hart (voor de ondernemer) vast.
Allereerst de kwestie:
Waarom zou je überhaupt de wereld in slingeren dat je een nieuwe website hebt?
Natuurlijk: mooie manier om je diensten weer eens onder de aandacht te brengen.
Maar het wonderlijke is:
Een nieuwe website bevat meestal geen nieuwe webteksten.
Met een ‘nieuwe website’ bedoelen de meeste bedrijven technisch en grafisch opgepoetst, maar met dezelfde ouderwetse content (inhoud).
Jawel: oude wijn in een ‘mooie’ nieuwe zak.
Want ‘mooi’, daar gaat het om. Ondernemers hopen potentiële klanten te verblinden met ‘eigentijds’ design en technische hoogstandjes. En als het goed is, heeft de webdesigner dát tenminste voor elkaar (maar soms zelfs dat niet).
Dus ze verleiden goede relaties (en velen hun hele Linkedin-contactenlijst) een bezoekje aan hun nieuwe website te brengen. Die relaties denken al dan niet ‘mooi’, klikken 2 keer rond, als ze de eigenaar goed kennen sturen ze hem misschien een berichtje (‘mooi!’), en gaan weer over tot de orde van de dag. En vergeten die mooie nieuwe website. Die dus weer niets oplevert. (Deze verhalen hoor ik heel vaak.)
Waar ging het mis?
Hier: als de oude webteksten geen klanten opleverden op de oude website, doen ze dat ook niet op de nieuwe website.
Daarom, ik heb het al eerder gezegd: investeren in webteksten is belangrijker dan investeren in webdesign.
Maar voordat je überhaupt offertes gaat aanvragen, bij copywriters óf webbouwers, moet je eerst
- Heel goed weten wat je wilt
- Vooraf concrete eisen stellen aan die copywriters en webbouwers
1. Heel goed weten wat je wilt
Wat wil jij met en van je nieuwe website?
- Wat moet je website (technisch) kunnen? (Denk aan contactformulieren, nieuwsbriefmodule, responsiveness)
- Wat wil je met je website bereiken? (Hoeveel bezoekers, hoeveel klanten, hoeveel nieuwsbriefabonnees)
Omschrijf je wensen en doelen zo concreet mogelijk.
Want dan kun je pas
2. Vooraf concrete eisen stellen aan die copywriters en webbouwers
Zodat je zeker weet dat zij jou de website bezorgen die je wilt, die je nodig hebt, waar je voor betaalt!
Die 3 vragen zijn:
- Hoe zorg jij ervoor dat de website bij mij past en aansluit bij mijn benodigdheden?
- Wat is de termijn, en welke stappen neem je daarin, waarin je de website kunt ontwikkelen?
- Hoe zorg je ervoor dat ik mijn website terugverdien?
Héle goede vragen, die je pas kunt stellen als je weet wat je wilt. Zodat je een nieuwe teleurstelling in je website voorkomt.
Bovenstaande vragen kun (móet) je ook aan copywriters vragen.
Zo. Heb ik weer even gepredikt voor eigen parochie vandaag. Maar ik hoop dat je ziet: vooral voor jóuw zaak.
Goed verhaal Arjan!
Een lelijke website kan heel goed werk verrichten als de teksten goed zijn. Aan de andere kant kan een vormgeving ook weer afleiden van de inhoud. Het gaat volgens mij om een mooie balans tussen teksten en ondersteunende vormgeving. De website hoeft helemaal geen technisch hoogstandje te zijn.
Groetjes,
Yvonne
Zo is het maar net. Maar als je de goede webdesigner treft, dan kan het zó veel toegevoegde waarde hebben!
Los van het feit dat ik me volledig in je nieuwsbrieven kan vinden, (ik denk elke keer: ja daar heb je helemaal gelijk in!) vind ik dat je je teksten ook erg leuk en aantrekkelijk schrijft!!
Groetjes Kirsha
Nou moet je me niet laten blozen, hè?
Maar ik waardeer je compliment ontzettend, Kirsha! Dank! :)