Wat is clickbait? De betekenis zal je verbazen!
Of je nu weet wat clickbait is of niet, ook jij bent erin getrapt. Meerdere keren. Net als ik en iedereen die je kent.
Vertel me maar eens of dit herkenbaar is:
- âJe gelooft nooit wat ze hebben bedachtâ
- âWat iedere ondernemer MOET wetenâ
- â15.000 euro per maand vanaf je laptopâ
Je struikelt erover
Op Facebook:
Op sites als wtf.nl:
En lees de titel van dit stuk nog maar eens. Klassiek clickbait. Ben je nu inderdaad verbaasd, zoals ik je beloofde? Niet, hÚ? En daar was je eigenlijk al bang voor. Want:
Wat is de (gangbare) definitie van clickbait?
âEen link naar een artikel op internet dat een titel draagt die opvallend is, nieuwsgierigheid opwekt, vaak overdreven is en meestal controversieel, zodat er zo veel mogelijk lezers op zullen klikken.â
(Bron: https://www.ensie.nl/stephan-lam/clickbait)
Zelfs mijn favoriete blad Onze Taal besteedde er deze maand aandacht aan. Hun definitie is korter en scherper:
ânieuwsberichten met titels die allĂ©Ă©n maar bedoeld zijn om zo veel mogelijk mensen door te laten klikkenâ
Sleutelwoorden: âallĂ©Ă©n maarâ. Want het gaat inderdaad slechts om je klik.
Websites die clickbait inzetten mikken genadeloos op je nieuwsgierige aard. Om je vervolgens als een baksteen te laten vallen nadat ze van je hebben wat ze hebben willen:
Na de klik word je voornamelijk overstelpt door advertenties
â en een zwak artikel, want de inhoud is slechts bijzaak. Het gaat om de paar centen die zij krijgen wanneer jij op reclame klikt.
Een internet-wet is: genereer genoeg bezoek, en gij zult reclame-inkomsten delven. Er is altijd een klein percentage bezoekers dat doorklikt.
Zo maken veel websites je – tegen je wil – onderdeel van hun passiefinkomsten-model. Niet gek dat je je niet alleen belazerd, maar ook gebruikt voelt.
Facebook strijdt inmiddels actief tegen clickbait. Evenals Blendle, liet ik me vertellen door Onze Taal.
Ja, ook ik maak me schuldig aan clickbait
Scherp in mân geheugen staat een artikel dat ik 2,5 jaar geleden publiceerde. De titel luidde:
â2.790.000 webtekstblunders die je na dit artikel nooit meer maaktâ
Een belofte die ik nooit kon waarmaken; het waren er in werkelijkheid maar 13. (Het miljoenen-getal verwees naar het aantal keer dat de grootste webtekstblunder op internet gebruikt werd.)
Maar ik moest nog naam maken, dus gebruikte ik deze titel om mensen schaamteloos naar mân blog te lokken. Een reactie van een teleurgestelde lezer liet niet lang op zich wachten. Blogautoriteit Kitty Kilian schreef me:
âDat kan niet. Dat is mensen binnenhalen met een zeppelin en ze afschepen met een ballon. Doe het nog een keer en je bent alle lezers kwijt.â
Ik probeerde nog:
“Ik reken erop dat het getal zo belachelijk hoog is, dat niemand het serieus neemt en een grap verwacht.”
Maar Kitty was onvergeeflijk:
âNatuurlijk verwacht je een grap. Maar het is geen GOEDE grap.â
Ouch. Krijgt mân vrouw tĂłch weer gelijk (âJij hebt geen humor, schatâ). Damn.
Nee, Kitty had gelijk. (Ik heb namelijk wél humor. Heus!) Mijn intenties waren oprecht genoeg. Maar de grap was flauw, té flauw om de hyperbool in mijn titel te rechtvaardigen.
Desalniettemin:
Ik raad je aan clickbait in te zetten voor je Ă©igen website
âHuh? Maar je schreef toch net dat clickbait slecht is?â (Ha! Ben je tĂłch nog verbaasd. ;-))
Wat je er ook van vindt:
Clickbait-titels zijn de effectiefste webteksten die internet rijk is â of arm, zo je wilt. Het punt is:
Ook jij hebt online te maken met talloze concurrenten. Ze zijn met jou in gevecht â een gevecht om de aandacht van bezoekers.
Het is essentieel dat je opvalt
Titels, geschreven volgens clickbait-technieken, zorgen daarvoor.
Ik leer mijn cursisten dan ook die technieken te gebruiken. Ik zou wel gek zijn dit deel copywriting over te slaan, gezien de effectiviteit ervan. En dus komt regelmatig de weerstand, verpakt in een vraag:
âDit is toch gewoon clickbait?â
Gewoon? Nee, niet gewoon. Althans, dat bepaal je zélf. Kijk:
Clickbait kampt met een slechte naam. En dat is begrijpelijk. Maar jij kunt de term herdefiniëren.
Zorg voor 2 dingen als je clickbait-technieken gebruikt:
- Maak je belofte concreet
Dus geen vage bewoordingen als ‘Dit is te gek voor woorden’ (wat Ăłveral op kan slaan). Juist dan vertrouwt je potentiĂ«le bezoeker het niet, en is de kans hoog dat de klik uitblijft. Laat je lezer op z’n minst weten waar je artikel over gĂĄĂĄt. - Maak je belofte waar
Geef je lezers een artikel waar de kwaliteit van afdruipt. Zorg dat ze jouw verleidelijke titels gaan vertrouwen, omdat ze jĂłu vertrouwen. Maak naam als gulle gever, goede schrijver.
Onze Taal stelt:
âClickbait staat voor extreme oppervlakkigheidâ
Maar dat geldt nooit voor jĂłuw artikelen.
Dus schrijf die ontiegelijk prikkelende titel voor je blog-artikel, Facebook-post of mailing. Maar schrijf éérst dat kwaliteitsartikel dat erachter schuilt.
Geef je lezers oprecht iets van waarde
Doe dat, en dan is er absoluut niets mis met clickbait. En kun je rustig dit soort titels inzetten om bezoekers te verleiden:
- 23 conversie-killende webtekstblunders
- Het meest onleesbare blogartikel ooit
- 100 webquotes om te vermijden in 2016
- Rara: welke webtekst is geen webtekst?
- GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!
Nu jij. :-)
Jajaja, maar dan voldoet de definitie niet meer van die Neerlandici waar jij zo dol op bent. Alléén bedoeld om door te klikken. We kunnen alles herdefiniëren: oorlog, honger, privacy.
Ach, ik ben toch maar neerlandicus-light, remember?
https://waardevollewebteksten.nl/bekentenis-ik-maak-taalfouten/
Als Onze Taal je favoriete blad is, ben je verre van light.
Want? Heb je het blad de afgelopen decennia gelezen?
Het blad beschrijft, op populair-wetenschappelijke wijze, zonder oordeel te vellen. Toegegeven: dat deden ze ooit wél. Maar die tijden zijn allang voorbij.
JĂșist daarom is het mijn favoriete blad.
PS: ik kwam jou gister tegen in Tekstblad. Leuk, joh, you authority you! :-D
O, is het opeens hip en gezellig?
Het is gewoon goed en onderhoudend. Mag dat ook?
PS Ik ben géén autoriteit, getsie, haal dat effe weg. Ik bemoeide me gewoon ongevraagd met je post, toen. Ik ben een bemoeial.
Hahaha! Dat bepaal jij helemaal niet, Kitty. Wij maken wel uit of je autoriteit bent of niet. ;-P
Dus doe gewoon wat je belooft. Altijd. En ook in je kop… Dat is toch geen clickbait?
Ik vind van wel. Welke kop je ook kiest: je aast altijd op bezoekers.
Nou wordt het lastig. Ja, je wil gelezen worden. Ander schreef je wel op wc-papier, voor jezelf. Maar tussen azen op bezoekers en gelezen willen worden ligt nog wel enige nuance. En daar gaat het juist om, om die nuancering.
Eens met Kitty. Bij ‘azen’ lijkt het er ook op of je gaat voor iedereen, ongeacht wie. Terwijl je toch eigenlijk alleen lezers wil die jouw artikel waarderen en die je daardoor met een gevoel opzadelt dat jij ze wil bezorgen.
En meer bezoekers omdat we dan meer volgers, naamsbekendheid en klanten krijgen? Daar aas ik toch op.
De kwaliteitscontent, dĂĄĂĄrmee haal je ze uiteindelijk binnen. Maar het begon met het aan de haak slaan van lezers/geĂŻnteresseerden.
God, nu ik het zo schrijf zie ik wel dat de analogie ongelukkig is. De term is in de kern al negatief. Het ontstaan van het begrip ‘clickbait’ is natuurlijk ook niet vanuit een positieve houding.
Grmbl. Hebben die vrouwen tĂłch weer gelijk.
Grmbl maar niet te veel, nu heb je weer stof voor een nieuw artikel :). Ik trouwens ook…