• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wat is clickbait? De betekenis zal je verbazen!

7 oktober 2016/14 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Of je nu weet wat clickbait is of niet, ook jij bent erin getrapt. Meerdere keren. Net als ik en iedereen die je kent.

Vertel me maar eens of dit herkenbaar is:

  • “Je gelooft nooit wat ze hebben bedacht”
  • “Wat iedere ondernemer MOET weten”
  • “15.000 euro per maand vanaf je laptop”

Je struikelt erover

Op Facebook:

Clickbait van 3FM. Geen wonder dat ze luisteraars verliezen. ;-)

Clickbait van 3FM. Geen wonder dat ze luisteraars verliezen. 😉

Op sites als wtf.nl:

Bizar, onze hang naar ramptoerisme

Bizar inderdaad, onze hang naar ramptoerisme

En lees de titel van dit stuk nog maar eens. Klassiek clickbait. Ben je nu inderdaad verbaasd, zoals ik je beloofde? Niet, hÚ? En daar was je eigenlijk al bang voor. Want:

Wat is de (gangbare) definitie van clickbait?

“Een link naar een artikel op internet dat een titel draagt die opvallend is, nieuwsgierigheid opwekt, vaak overdreven is en meestal controversieel, zodat er zo veel mogelijk lezers op zullen klikken.”

(Bron: https://www.ensie.nl/stephan-lam/clickbait)

Zelfs mijn favoriete blad Onze Taal besteedde er deze maand aandacht aan. Hun definitie is korter en scherper:

“nieuwsberichten met titels die alléén maar bedoeld zijn om zo veel mogelijk mensen door te laten klikken”

Sleutelwoorden: “alléén maar”. Want het gaat inderdaad slechts om je klik.

Websites die clickbait inzetten mikken genadeloos op je nieuwsgierige aard. Om je vervolgens als een baksteen te laten vallen nadat ze van je hebben wat ze hebben willen:

Na de klik word je voornamelijk overstelpt door advertenties

– en een zwak artikel, want de inhoud is slechts bijzaak. Het gaat om de paar centen die zij krijgen wanneer jij op reclame klikt.

Een internet-wet is: genereer genoeg bezoek, en gij zult reclame-inkomsten delven. Er is altijd een klein percentage bezoekers dat doorklikt.

Zo maken veel websites je – tegen je wil – onderdeel van hun passiefinkomsten-model. Niet gek dat je je niet alleen belazerd, maar ook gebruikt voelt.

Facebook strijdt inmiddels actief tegen clickbait. Evenals Blendle, liet ik me vertellen door Onze Taal.

Ja, ook ik maak me schuldig aan clickbait

Scherp in m’n geheugen staat een artikel dat ik 2,5 jaar geleden publiceerde. De titel luidde:

“2.790.000 webtekstblunders die je na dit artikel nooit meer maakt”

Een belofte die ik nooit kon waarmaken; het waren er in werkelijkheid maar 13. (Het miljoenen-getal verwees naar het aantal keer dat de grootste webtekstblunder op internet gebruikt werd.)

Maar ik moest nog naam maken, dus gebruikte ik deze titel om mensen schaamteloos naar m’n blog te lokken. Een reactie van een teleurgestelde lezer liet niet lang op zich wachten. Blogautoriteit Kitty Kilian schreef me:

“Dat kan niet. Dat is mensen binnenhalen met een zeppelin en ze afschepen met een ballon. Doe het nog een keer en je bent alle lezers kwijt.”

Ik probeerde nog:

“Ik reken erop dat het getal zo belachelijk hoog is, dat niemand het serieus neemt en een grap verwacht.”

Maar Kitty was onvergeeflijk:

“Natuurlijk verwacht je een grap.  Maar het is geen GOEDE grap.”

Ouch. Krijgt m’n vrouw tóch weer gelijk (“Jij hebt geen humor, schat”). Damn.

Nee, Kitty had gelijk. (Ik heb namelijk wél humor. Heus!) Mijn intenties waren oprecht genoeg. Maar de grap was flauw, té flauw om de hyperbool in mijn titel te rechtvaardigen.

Desalniettemin:

Ik raad je aan clickbait in te zetten voor je éigen website

‘Huh? Maar je schreef toch net dat clickbait slecht is?’ (Ha! Ben je tóch nog verbaasd. ;-))

Wat je er ook van vindt:

Clickbait-titels zijn de effectiefste webteksten die internet rijk is – of arm, zo je wilt. Het punt is:

Ook jij hebt online te maken met talloze concurrenten. Ze zijn met jou in gevecht – een gevecht om de aandacht van bezoekers.

Het is essentieel dat je opvalt

Titels, geschreven volgens clickbait-technieken, zorgen daarvoor.

Ik leer mijn cursisten dan ook die technieken te gebruiken. Ik zou wel gek zijn dit deel copywriting over te slaan, gezien de effectiviteit ervan. En dus komt regelmatig de weerstand, verpakt in een vraag:

‘Dit is toch gewoon clickbait?’

Gewoon? Nee, niet gewoon. Althans, dat bepaal je zélf. Kijk:

Clickbait kampt met een slechte naam. En dat is begrijpelijk. Maar jij kunt de term herdefiniëren.

Zorg voor 2 dingen als je clickbait-technieken gebruikt:

  • Maak je belofte concreet
    Dus geen vage bewoordingen als ‘Dit is te gek voor woorden’ (wat Ăłveral op kan slaan). Juist dan vertrouwt je potentiĂ«le bezoeker het niet, en is de kans hoog dat de klik uitblijft. Laat je lezer op z’n minst weten waar je artikel over gĂĄĂĄt.
  • Maak je belofte waar
    Geef je lezers een artikel waar de kwaliteit van afdruipt. Zorg dat ze jouw verleidelijke titels gaan vertrouwen, omdat ze jĂłu vertrouwen. Maak naam als gulle gever, goede schrijver.

Onze Taal stelt:

“Clickbait staat voor extreme oppervlakkigheid”

Maar dat geldt nooit voor jĂłuw artikelen.

Dus schrijf die ontiegelijk prikkelende titel voor je blog-artikel, Facebook-post of mailing. Maar schrijf éérst dat kwaliteitsartikel dat erachter schuilt.

Geef je lezers oprecht iets van waarde

Doe dat, en dan is er absoluut niets mis met clickbait. En kun je rustig dit soort titels inzetten om bezoekers te verleiden:

  • 23 conversie-killende webtekstblunders
  • Het meest onleesbare blogartikel ooit
  • 100 webquotes om te vermijden in 2016
  • Rara: welke webtekst is geen webtekst?
  • GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!

Nu jij. :-)

Tags: clickbait, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/clickbait-betekenis.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-10-07 10:54:262022-05-10 15:32:10Wat is clickbait? De betekenis zal je verbazen!
Ook interessant voor jou
Waarom ik blij word van ontevreden klanten
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt
Investeer in webteksten, niet in webdesign
Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
23 conversie-killende webtekstblunders

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

14 antwoorden
  1. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    7 oktober 2016 op 11:10

    Jajaja, maar dan voldoet de definitie niet meer van die Neerlandici waar jij zo dol op bent. Alléén bedoeld om door te klikken. We kunnen alles herdefiniëren: oorlog, honger, privacy.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 oktober 2016 op 12:11

      Ach, ik ben toch maar neerlandicus-light, remember?

      https://waardevollewebteksten.nl/bekentenis-ik-maak-taalfouten/

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        7 oktober 2016 op 12:15

        Als Onze Taal je favoriete blad is, ben je verre van light.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          7 oktober 2016 op 12:18

          Want? Heb je het blad de afgelopen decennia gelezen?

          Het blad beschrijft, op populair-wetenschappelijke wijze, zonder oordeel te vellen. Toegegeven: dat deden ze ooit wél. Maar die tijden zijn allang voorbij.

          JĂșist daarom is het mijn favoriete blad.

          PS: ik kwam jou gister tegen in Tekstblad. Leuk, joh, you authority you! :-D

          • Kitty Kilian
            Kitty Kilian zegt:
            7 oktober 2016 op 12:19

            O, is het opeens hip en gezellig?

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            7 oktober 2016 op 12:19

            Het is gewoon goed en onderhoudend. Mag dat ook?

  2. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    7 oktober 2016 op 11:14

    PS Ik ben géén autoriteit, getsie, haal dat effe weg. Ik bemoeide me gewoon ongevraagd met je post, toen. Ik ben een bemoeial.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 oktober 2016 op 12:11

      Hahaha! Dat bepaal jij helemaal niet, Kitty. Wij maken wel uit of je autoriteit bent of niet. ;-P

  3. Leonore Noorduyn
    Leonore Noorduyn zegt:
    7 oktober 2016 op 11:53

    Dus doe gewoon wat je belooft. Altijd. En ook in je kop… Dat is toch geen clickbait?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 oktober 2016 op 12:10

      Ik vind van wel. Welke kop je ook kiest: je aast altijd op bezoekers.

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        7 oktober 2016 op 12:16

        Nou wordt het lastig. Ja, je wil gelezen worden. Ander schreef je wel op wc-papier, voor jezelf. Maar tussen azen op bezoekers en gelezen willen worden ligt nog wel enige nuance. En daar gaat het juist om, om die nuancering.

        • Leonore Noorduyn
          Leonore Noorduyn zegt:
          7 oktober 2016 op 12:37

          Eens met Kitty. Bij ‘azen’ lijkt het er ook op of je gaat voor iedereen, ongeacht wie. Terwijl je toch eigenlijk alleen lezers wil die jouw artikel waarderen en die je daardoor met een gevoel opzadelt dat jij ze wil bezorgen.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            7 oktober 2016 op 13:10

            En meer bezoekers omdat we dan meer volgers, naamsbekendheid en klanten krijgen? Daar aas ik toch op.

            De kwaliteitscontent, dĂĄĂĄrmee haal je ze uiteindelijk binnen. Maar het begon met het aan de haak slaan van lezers/geĂŻnteresseerden.

            God, nu ik het zo schrijf zie ik wel dat de analogie ongelukkig is. De term is in de kern al negatief. Het ontstaan van het begrip ‘clickbait’ is natuurlijk ook niet vanuit een positieve houding.

            Grmbl. Hebben die vrouwen tĂłch weer gelijk.

          • Leonore Noorduyn
            Leonore Noorduyn zegt:
            7 oktober 2016 op 13:36

            Grmbl maar niet te veel, nu heb je weer stof voor een nieuw artikel :). Ik trouwens ook…

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Hoe preuts is Google?Mijn allereerste sponsordeal. Wow!
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?