• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu
29 april 2016/40 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Het meest onleesbare blogartikel ooit Dit artikel lees je niet uit. Gegarandeerd. Omdat ik het geschreven heb zoals vele webteksten – in meer of mindere mate – ook geschreven zijn. Nou, je hebt ‘m nu wel door, hè? Dit artikel bevat geen enkele structuur. En dus is de leesbaarheid nihil. Webteksten moeten scanbaar zijn Omdat je bezoeker echt niet van A tot Z jouw verkoopverhaal gaat lezen. Hij heeft wel wat beters te doen. Hij is heus wel een béétje van goede wil: hij komt immers voor een oplossing van een probleem waar ‘ie mee zit. Hij geeft je in ieder geval een paar seconden. Een paar seconden om te bewijzen dat jij de juiste partij bent voor die oplossing. Dus hij gaat je website scannen. Hij zoekt visuele ankers: woorden, zinsdelen en andere elementen met afwijkende opmaak. Belangrijke punten waarop het oog even blijft hangen. Zorg dus voor visuele ankers: Alinea’s Witregels Titels en tussenkoppen Opsommingen Vetgedrukte woorden en zinsdelen Plaatjes Met deze middelen geef je je lezer houvast. Legioenen websites geven die houvast niet Veel ondernemers prakken hun webteksten lekker ongestructureerd op hun website. Impliciet zeggen zij tegen de bezoeker: ‘En nou lekker lezen! Ga maar heel veel moeite voor mij doen.’ En de bezoeker zegt op zijn beurt: ‘Ja dóei! Jíj moet moeite doen voor míj.’ En hij heeft groot gelijk. Net als jij. Groot gelijk dat je allang dóei hebt gezegd tegen dit artikel. Ik schrijf nu voor spek en bonen Geen enkele zichzelf respecterende internetgebruiker die de moeite neemt honderden woorden te lezen die achter elkaar zijn geplakt, zonder enig houvast. Of ben je er nog? Ben je me zó van goede wil dat je tot hier bent gekomen? Dan kan ik alleen maar mijn oprechte dankbaarheid uitspreken. Dan heb ik blijkbaar veel krediet bij je opgebouwd. Hieronder krijg je hetzelfde artikel Maar dan met alle toeters en bellen: gestructureerd. Scanbaar. Bezoekersvriendelijk, dus. Gewoon, voor het contrast. Denk je dat dit artikel over the top is? Zeker. Zó bont kom je het niet vaak tegen. Maar sommige websites komen gevaarlijk dicht in de buurt. Kijk onderaan maar eens naar wat voorbeelden die ik verzamelde. Niet om deze bedrijven voor gek te zetten, maar om ze te helpen. Als je er nog bent: mijn oprechte dank voor het geduld. Maar onthoud: de gemiddelde bezoeker van jouw website heeft dat geduld absoluut niet…


Het meest onleesbare blogartikel ooit

meest-onleesbare-blogartikel-ooit

Dit artikel lees je niet uit. Gegarandeerd. Omdat ik het geschreven heb zoals vele webteksten – in meer of mindere mate – ook geschreven zijn.

Nou, je hebt ‘m nu wel door, hè? Dit artikel bevat geen enkele structuur. En dus is de leesbaarheid nihil.

Webteksten moeten scanbaar zijn

Omdat je bezoeker echt niet van A tot Z jouw verkoopverhaal gaat lezen. Hij heeft wel wat beters te doen.

Hij is heus wel een béétje van goede wil: hij komt immers voor een oplossing van een probleem waar ‘ie mee zit. Hij geeft je in ieder geval een paar seconden. Een paar seconden om te bewijzen dat jij de juiste partij bent voor die oplossing.

Dus hij gaat je website scannen.

Hij zoekt visuele ankers: woorden, zinsdelen en andere elementen met afwijkende opmaak. Belangrijke punten waarop het oog even blijft hangen.

Zorg dus voor visuele ankers:

  • Alinea’s
  • Witregels
  • Titels en tussenkoppen
  • Opsommingen
  • Vetgedrukte woorden en zinsdelen
  • Plaatjes

Met deze middelen geef je je lezer houvast.

Legioenen websites geven die houvast niet

Veel ondernemers prakken hun webteksten lekker ongestructureerd op hun website.

Impliciet zeggen zij tegen de bezoeker: ‘En nou lekker lezen! Ga maar heel veel moeite voor mij doen.’

En de bezoeker zegt op zijn beurt: ‘Ja dóei! Jíj moet moeite doen voor míj.’

En hij heeft groot gelijk. Net als jij. Groot gelijk dat je allang dóei hebt gezegd tegen dit artikel.

Ik schrijf nu voor spek en bonen

Geen enkele zichzelf respecterende internetgebruiker die de moeite neemt honderden woorden te lezen die achter elkaar zijn geplakt, zonder enig houvast.

Of ben je er nog?

Ben je me zó van goede wil dat je tot hier bent gekomen? Dan kan ik alleen maar mijn oprechte dankbaarheid uitspreken. Dan heb ik blijkbaar veel krediet bij je opgebouwd.

Hieronder krijg je hetzelfde artikel

Maar dan met alle toeters en bellen: gestructureerd. Scanbaar. Bezoekersvriendelijk, dus. Gewoon, voor het contrast.

Denk je dat dit artikel over the top is?

Zeker. Zó bont kom je het niet vaak tegen. Maar sommige websites komen gevaarlijk dicht in de buurt. Kijk onderaan maar eens naar wat voorbeelden die ik verzamelde. Niet om deze bedrijven voor gek te zetten, maar om ze te helpen.

Als je er nog bent: mijn oprechte dank voor het geduld. Maar onthoud: de gemiddelde bezoeker van jouw website heeft dat geduld absoluut niet…


 

Structuurloze webtekst

Toegegeven: er is een titel, en je kunt een alinea-indeling onderscheiden. Maar zonder witregels heeft zo’n indeling geen nut.

 

Wel witregels. Maar geen titel of pakkende tussenkoppen. Dat stoort.

Wel witregels. Maar geen titel of pakkende tussenkoppen. Dat stoort.

 

Lap tekst

Nog zo’n lap tekst. Zelfs als je specifiek op zoek bent naar de besproken methode, is lezen onaantrekkelijk.

 

Er is een soort opsomming, maar zonder opsommingstekens gaat het effect grotendeels verloren.

Er is een soort opsomming, maar zonder opsommingstekens gaat het effect grotendeels verloren.

 

Ook bij korte teksten kan structuurloosheid voor gemiste kansen zorgen.

Ook bij korte teksten kan structuurloosheid voor gemiste kansen zorgen. Dit bedrijf heeft namelijk een duidelijke specialisatie: adviseren over Oracle-licenties. Jammer dat ze daar niets mee doen in een sterke titel. Of minimaal door die woorden vetgedrukt te maken. Slechts héél weinig websites maken trouwens gebruik van vetgedrukte woorden en zinsdelen.

Hoe staat het met je eigen webteksten?

Zijn die scanbaar genoeg? Zo niet, heb je nu houvast om daar iets aan te doen. Houvast. Een mooi cadeau. Geef het door aan je bezoekers.

Tags: tekststructuur, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/meest-onleesbare-blogartikel-ooit.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-04-29 09:09:202022-03-02 15:29:11
Ook interessant voor jou
Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
Wanneer ‘welkom’ op je website wél mag :-)
Investeer in webteksten, niet in webdesign
3 tips voor de webteksten van SpaansLerenRegioLeiden.nl
Schrijf je webteksten in spreektaal
GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

40 antwoorden
  1. Hans van Schip
    Hans van Schip zegt:
    10 april 2014 op 10:46

    Gelukkig staat er geen site van mij tussen Arjan. Lek geschreven artikel die in andere vorm misschien eens op ons blog moet voor een groter bereik ;-)

    Sluit ook mooi aan op artikeltje van Rick Zuidbroek van DoubleSmart: http://www.bedrijvenpagina-blog.nl/web-teksten-lees-en-scanbaar-schrijven/

    Gr. Hans

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      10 april 2014 op 11:01

      Dank voor het delen van het andere artikel, Hans!

      Ja, zit nog altijd in mijn achterhoofd: op jouw blog gastbloggen. Het komt een keer, maar wanneer…? ;)

      • Hans van Schip
        Hans van Schip zegt:
        10 april 2014 op 12:38

        Who knows…. Arjan knows ;-)

  2. Roy Ishak
    Roy Ishak zegt:
    13 april 2014 op 11:18

    Haha! Wat een goede invalshoek! Leest ook nog eens lekker weg en 100% waar! #jealous

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 april 2014 op 13:23

      :) Dank je, Roy! Leuk, dat je ook eens jaloers bent op mij. ;)

  3. Rosalie Mijnheer
    Rosalie Mijnheer zegt:
    29 april 2016 op 10:08

    Dankjewel, volgende week staat het ingepland

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 10:40

      Succes! :-) Vooral de tekst in de zijbalk op je ‘Info / Tarief’-pagina kan wel wat scanbaarheid gebruiken…

  4. Wendy Soeters
    Wendy Soeters zegt:
    29 april 2016 op 10:09

    hahaha, ik moest heel hard lachen. Je hebt er ook wel een paar mooie voorbeelden uitgepikt, websites anno 1995. :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 10:40

      Ha! Zo zien ze er wel een beetje uit, ja. Maar goed, dat hoeft niet te betekenen dat ze ‘slecht’ zijn. Denk aan een website als Marktplaats. Sommige van de meest ‘verouderde’ websites, zijn tegelijkertijd de meest succesvolle.

      • Wendy Soeters
        Wendy Soeters zegt:
        29 april 2016 op 10:42

        Zeker, we hadden het er laatst nog over: een mooie website is vaak geen goede website (conversie).

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          29 april 2016 op 10:44

          Yep. De balans tussen design en waardevolle content…vaak is die helemaal zoek.

  5. Karien Vissers
    Karien Vissers zegt:
    29 april 2016 op 10:28

    Haha. Dacht nog dat het wel mee zou vallen met dat onleesbare, maar hoe waar. Slim om onleesbaar en lekker leesbaar én scanbaar tegenover elkaar te zetten.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 10:39

      En het was nog niet eens zo’n heel lang artikel…

  6. Astrid
    Astrid zegt:
    29 april 2016 op 10:35

    Volkomen onleesbaar en toch helemaal uitgelezen…. Dan ben je echt goed!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 10:39

      *bloos* Thx! :-)

  7. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    29 april 2016 op 10:40

    Ha! Zo zien ze er wel een beetje uit, ja. Maar goed, dat hoeft niet te betekenen dat ze ‘slecht’ zijn. Denk aan een website als Marktplaats. Sommige van de meest ‘verouderde’ websites, zijn tegelijkertijd de meest succesvolle.

    • Wendy Soeters
      Wendy Soeters zegt:
      29 april 2016 op 10:42

      Zeker, we hadden het er laatst nog over: een mooie website is vaak geen goede website (conversie).

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        29 april 2016 op 10:44

        Yep. De balans tussen design en waardevolle content…vaak is die helemaal zoek.

  8. Maarten Bierman
    Maarten Bierman zegt:
    29 april 2016 op 11:05

    Lekkere rake klappen op schrift gezet Arjan Misschien schrijven we over een paar jaar alleen maar in plaatjes Wel zo makkelijk je hebt geen punten en komma’s nodig je hoeft je ook niet druk te maken om het kofschip Tekst is toch niet echt mijn ding blijkt :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 11:40

      Ha! Een tekst volledig geschreven in emoticons. Dat is misschien wel het ultieme doel. Het schijnt al bijna als taal beschouwd te kunnen worden. Dus: keep on dreaming! ;-)

  9. Maarten Bierman
    Maarten Bierman zegt:
    29 april 2016 op 11:05

    Lekkere rake klappen op schrift gezet Arjan Misschien schrijven we over een paar jaar alleen maar in plaatjes Wel zo makkelijk je hebt geen punten en komma’s nodig je hoeft je ook niet druk te maken om het kofschip Tekst is toch niet echt mijn ding blijkt :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 11:40

      Ha! Een tekst volledig geschreven in emoticons. Dat is misschien wel het ultieme doel. Het schijnt al bijna als taal beschouwd te kunnen worden. Dus: keep on dreaming! ;-)

  10. Leonore Noorduyn
    Leonore Noorduyn zegt:
    29 april 2016 op 11:34

    Jij dacht dat jouw onleesbare stuk niet te lezen was? Best wel dus :).

    Leuke uitdaging voor je om een echt onleesbaar stuk te schrijven…. Daar zijn helaas ook voorbeelden genoeg van te vinden. Zelfs als er genoeg witregels, kopjes etc in staan.

  11. Leonore Noorduyn
    Leonore Noorduyn zegt:
    29 april 2016 op 11:34

    Jij dacht dat jouw onleesbare stuk niet te lezen was? Best wel dus :).

    Leuke uitdaging voor je om een echt onleesbaar stuk te schrijven…. Daar zijn helaas ook voorbeelden genoeg van te vinden. Zelfs als er genoeg witregels, kopjes etc in staan.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 11:40

      Tja, da’s weer een heel andere tak van ‘onleesbaarheid’. Zoiets als http://gratiswebteksten.nl wellicht?

      • Leonore Noorduyn
        Leonore Noorduyn zegt:
        29 april 2016 op 13:20

        Nououou, die zijn niet zozeer onleesbaar als wel nietszeggend. Onleesbaar zou ik meer zien als ellenlange zinnen, veel bijzinnen, moeilijke woorden. Dat soort werk.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          29 april 2016 op 13:24

          Aaah, zó! Goed idee. Ik zie jouw onleesbare artikel dan wel verschijnen, binnenkort op je blog. ;-)

          • Leonore Noorduyn
            Leonore Noorduyn zegt:
            29 april 2016 op 13:52

            ehm, nou goed dan :). Weet je dat dat best wel lastig is?

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            29 april 2016 op 14:19

            Haha! Ja, een positieve vorm van beroepsdeformatie, dunkt me. ;-P

  12. Leonore Noorduyn
    Leonore Noorduyn zegt:
    29 april 2016 op 13:20

    Nououou, die zijn niet zozeer onleesbaar als wel nietszeggend. Onleesbaar zou ik meer zien als ellenlange zinnen, veel bijzinnen, moeilijke woorden. Dat soort werk.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 13:24

      Aaah, zó! Goed idee. Ik zie jouw onleesbare artikel dan wel verschijnen, binnenkort op je blog. ;-)

      • Leonore Noorduyn
        Leonore Noorduyn zegt:
        29 april 2016 op 13:52

        ehm, nou goed dan :). Weet je dat dat best wel lastig is?

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          29 april 2016 op 14:19

          Haha! Ja, een positieve vorm van beroepsdeformatie, dunkt me. ;-P

  13. Mieke
    Mieke zegt:
    29 april 2016 op 15:22

    Jeeeeijjj, you’re back! En hoe! Moest zo mijn best doen voor je blog dat ie wel blijft hangen hoor :-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 15:55

      Mission accomplished. :-)

  14. Mieke
    Mieke zegt:
    29 april 2016 op 15:22

    Jeeeeijjj, you’re back! En hoe! Moest zo mijn best doen voor je blog dat ie wel blijft hangen hoor :-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      29 april 2016 op 15:55

      Mission accomplished. :-)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)Blogbericht aan mezelf, 10 jaar geleden
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?