Hoe maak je lucht onweerstaanbaar?
Er is iets wat ik al heel lang wil hebben. Vooral toen ik het niet kreeg. Namelijk: een luchtgitaar. Niet zomaar een luchtgitaar. Nee, een luchtgitaar van Gerard Ekdom, DJ van 3FM. Eén keer was ik er heel dichtbij. Maar helaas. Het werd me niet gegund. Hoe weet hij lucht – letterlijk NIETS – zo aantrekkelijk te maken?
Wat is een luchtgitaar eigenlijk? Een gitaar die iedereen kan bespelen. Want een luchtgitaar is letterlijk lucht. Niets, dus! Doe alsof je een gitaar vasthoudt en bespeelt (bij voorkeur op een stevig rocknummer), en je hebt een luchtgitaar.
Maar zo’n gewone luchtgitaar wil ik niet. Ik wil een luchtgitaar van Gerard Ekdom!
Je kunt er eentje winnen in zijn dagelijkse radioprogramma van 12 tot 14 uur, in het laatste item ‘Wat ging er allemaal fout vandaag?’.
Als luisteraar kun je Gerard via SMS of Twitter wijzen op iets wat fout ging. Als hij een taalfout maakt, bijvoorbeeld. Of iets zegt wat feitelijk niet klopt. Als hij zijn fout inziet of toegeeft, win je een luchtgitaar. Die stuurt hij dan persoonlijk naar je op.
Ze zijn gewild, die luchtgitaren van Ekdom.
Op de één of andere manier weet Gerard Ekdom die lucht (‘die LÚCHT’, zou hij zeggen), aantrekkelijk te maken. Hoe dan? Door 3 van de 6 krachtige principes van verleiding van Robert Cialdini te gebruiken:
- Sympathie
- Autoriteit
- Schaarste
1. Sympathie: de kracht van de persoonlijkheid
Ik luister graag naar Gerard Ekdom. Hij is sympathiek en gevat. Ook niet-3FM-luisteraars kennen hem wellicht van het Glazen Huis, elk jaar vóór kerst een mega-evenement waarbij miljoenen euro’s opgehaald worden voor het goede doel.
Als persoonlijkheid is hij bij veel mensen geliefd. En dus krijgt alles wat hij zegt, doet en geeft extra waarde. Dus óók een luchtgitaar!
2. Autoriteit: de kracht van de expert
Klinkt enger dan ik het bedoel. Gerard Ekdom is mede zo populair omdat hij elk popliedje uit zijn hoofd lijkt te kennen. Niet voor niets wordt hij ook wel Gerard Playbackdom genoemd. Wie Ekdoms vertolking van ‘Living Doll’ weleens gezien heeft, weet wat ik bedoel.
Daarnaast weet hij gewoon ontzettend veel van popmuziek.
Dit draagt allemaal bij aan zijn autoriteitsstatus. Je bekijkt dingen daarom graag op zijn manier. Als hij zegt dat er een luchtgitaar is, Ãs er ook een luchtgitaar. Je kunt ‘m bijna voelen, bijna hóren!
3. Schaarste: de kracht van beperkte beschikbaarheid
Ik heb een keer bijna een luchtgitaar gewonnen. Gerard Ekdom zei dat een bepaalde groep zich inzet VOOR mensensmokkel. Dat moet natuurlijk TEGEN zijn.
Maar ik kreeg geen luchtgitaar. Weet niet meer waarom precies, maar geheel onlogisch en ongefundeerd bewees hij dat zijn uitspraak wel degelijk klopte.
Dat steekt nog steeds. Het betekent dat hoe scherp je ook bent, hij altijd (als autoriteit!) kan besluiten dat je gewoon geen luchtgitaar krijgt. Daarmee wordt de lucht die hij weggeeft schaars, niet voor iedereen weggelegd. En denk aan alles wat beperkt beschikbaar is: dat wordt onweerstaanbaar.
Hij heeft ook weleens beweerd dat de luchtgitaren ‘op’ waren. Hij verwachtte pas de volgende dag weer een pallet met nieuwe voorraad. En jawel: de volgende dag stond er een foto van een lege pallet op internet, als ‘bewijs’ dat de luchtgitaren weer beschikbaar waren.
Koop een gratis luchtgitaar!
Deze 3 factoren zorgen er dus voor dat ook lucht heel aantrekkelijk, zelfs onweerstaanbaar kan zijn. Tijdens het Glazen Huis 2012 kon je zelfs een luchtgitaar kopen. Onder de titel: ‘Koop een gratis luchtgitaar!’ Inclusief ‘certificaat van echtheid’. Reken maar dat mensen daar geld voor neergeteld hebben.
En het is alleen de combinatie van sympathie, autoriteit en schaarste die ‘t ‘m in dit geval doet: als Ãk luchtgitaren ga weggeven, zijn die ongetwijfeld een stuk minder gewild…
Dus, als lucht al zo aantrekkelijk kan zijn, dan is het verkopen van jouw tastbare kwaliteitsproducten en -diensten een eitje, toch? Dat kan het wel degelijk zijn. Met de juiste inzet van de juiste middelen kun je alles aantrekkelijk maken. Dat is wel bewezen.
Het begint uiteraard allemaal met geloof in je product. Dat geldt voor elke ondernemer. Maar hoe laat je anderen erin geloven? Daar heb je verleiding voor nodig. Sympathie, Autoriteit, Schaarste (en de andere 3: wederkerigheid, sociale bewijskracht en consistentie/commitment) zijn daarvoor de universele beïnvloedingsmiddelen. En idd: daar moet je handig gebruik van maken.
En mannen en luchtgitaar? Geen idee wat dat is. Heb zelf helemaal niets met luchtgitaren. En tóch wil ik die van Ekdom. Dat is ook het hele punt: de hebberigheid is helemaal niet rationeel. Dat geldt voor ongeveer 95% van wat we willen: ons onderbewuste beslist voor ons, op basis van niet-rationele argumenten. :)
Een ‘luchtgitaar’ is ook wel een begrip. Maar het is denk ik meer het ingenieuze en lollige aan zijn aanbieding. Ik mis het geloof in het product. Tussen de regels van jouw blog door lees ik dat Gerard Ekdom geloofd in het product wat hij inzet als Marketingmiddel. Net zo handig als dat jij door de termen ‘luchtigtaar’ en Gerard Ekdom inspeelt op populaire Google zoekwoorden.
En dat is de echte essentie denk ik: Handig gebruik maken van en geloof hebben in..
Leuk blog…..blijf ik met de vraag zitten: wat is dat toch met mannen en hun luchtgitaar?
De verleidingsprincipes van Cialdini zijn gekke dingen! In het boek “Digitale Verleiding” vertelt Maurits Kaptein dat twee of meerdere van deze principes tegelijkertijd inzetten meer schade dan winst kan opleveren. Hij claimt in zijn promotie-onderzoek dat mensen voor 1 principe gevoelig zijn (persoonsafhankelijk), maar voor andere principes afkeer hebben. Deze afkeer weegt zwaarder dan de voorkeur voor het ene principe. Twee principes tegelijkertijd inzetten is dus niet wenselijk.
Wellicht dat Gerard het alleen in autoriteit had moeten zoeken? Nou… ook niet echt. Want niet iedereen is gevoelig voor autoriteit. Gerard had zijn aanbieding voor iedereen moeten personaliseren. Maar dat valt niet mee met een massamedium als radio.
Slechts 1 principe tegelijk? Eerlijk gezegd geloof ik daar niet veel van. Ik ken veel websites die met alle principes rondsmijten, en die hebben ontzettend veel succes.
Daarentegen weet ik ook zeker dat je te ver kunt gaan, en dat het zich tegen je kan keren. Zo begin ik langzaam maar zeker meer moeite te krijgen met de manier waarop Aartjan van Erkel zijn verleidingstechnieken inzet. Zoals zijn gratis webinar laatst: er was ‘slechts’ plaats voor 100 deelnemers. Die had ‘ie natuurlijk al heel snel. En dus ‘besloot’ hij een extra webinar te geven, maar ook daar was maar plek voor een beperkt aantal deelnemers. Onzin: een uur vóór het webinar stuurde hij nog een bericht dat je je kon aanmelden. Het aantal deelnemers was al opgelopen tot meer dan 250. Dat vond ik te opzichtig, te gekunsteld. Vanaf het begin wist hij precies wat hij deed (alsof je bij een webinar kunt spreken van een beperkt aantal plaatsen, omdat de ‘zaal’ anders vol zit!).
Het webinar heb ik gevolgd trouwens. Hij heeft álle principes gebruikt om mensen aan het einde te verleiden een training bij hem te volgen. En de aanmeldingen stroomden binnen. Dus: het werkt wel degelijk om meerdere ‘wapens’ in te zetten.
Ik denk dat het zo is als met alle marketing: je moet weten waar je doelgroep gevoelig voor is, en waarvoor nu juist niet. Als je weet dat jouw klanten een afkeer hebben van autoriteiten, kun je die techniek misschien maar beter niet inzetten… ;)
Je moet zijn boek eigenlijk even lezen Arjan, 200 bladzijdes uitleg zijn iets geloofwaardiger dan mijn comment van enkele regels. Zijn onderzoek is in ieder geval niet op niets gebaseerd. Het is écht bewezen dat 1 techniek effectiever is dan 2. Het feit dat andere bedrijven dit niet zo toepassen, betekent niet per definitie dat het niet waar is…
Het punt is dat individuele benadering van mensen via radio niet te doen is, maar via internet ook heel lastig. Hoe weet je immers iemand zijn voorkeur voordat hij een succes wordt? Omdat het zo ingewikkeld is aanbiedingen te personaliseren, kiest men vaak voor meer dan 1 verleidingstechniek.
Uiteraard is alles toepassen beter dan niets toepassen. Maar je moet je wel realiseren dat je spaarzaam moet omgaan met verleidingstechnieken. Zo veel mogelijk technieken toepassen is niet (per definitie) de beste oplossing…
Ben absoluut geprikkeld, Mark!
En kan het natuurlijk alleen maar beamen: niet alles is per definitie goed. Moet alleen nog overtuigd worden dat inzet van 1 verleidingstechniek beter is dan 2…
Heb dus leeswerk te verrichten! ;)