Hoe preuts is Google?
Let op: Dit blogartikel bevat EXPLICIET taalgebruik. Lees verder op eigen risico.
Google censureert zoekopdrachten. Let op: dus geen zoekresultaten (ja, waarschijnlijk óók), maar al daarvóór. Wanneer jij je vraag intikt.
Ooit opgevallen? Als je erover nadenkt, is het heel logisch. Het gaat immers om een Amerikaans bedrijf. Er zijn tere kinderzieltjes te beschermen! En diepste drijfveren te ontkennen.
Ervaar de censuur zelf:
- Tik het zoekwoord ‘perforator’ in bij Google. Dan krijg je suggesties:
- Doe nu hetzelfde met ‘porno’. Dan krijg je niets. Geen enkele aanvulling.
Test – als je wilt – meer seks(e)gerelateerde termen. Je zult zien dat je ook dan niet geholpen wordt door de zoekmachine.
Dát is dus wat ik bedoel met ‘censuur’.
(Overigens krijg je – grappig genoeg – wél weer suggesties met de zoekterm ‘seks’. Blijkbaar is die netjes genoeg. Terwijl je bij woorden als ‘borst’, ‘penis’ en ‘vagina’ nul op het rekest krijgt. ‘Anus’ is daarentegen wél weer salonfähig. Wie bepaalt dit eigenlijk?!)
Jammer, voor ons zoekgedrag-analisten
De aanvullingen die Google geeft, die bedenken ze natuurlijk niet zelf. Alle gegeven termen zijn door zoekers ingevuld.
Daarom zijn de Google-suggesties ook goud waard voor SEO-tekstschrijvers zoals ik: het is alsof je de klant van je klant interviewt. Zodat je op hun vraag kunt inspelen.
Zo bezien is het ironisch: datgene waar ook online verreweg de meeste vraag naar is, wordt door Google afgeschermd. Sex sells; what else is new?
Google’s preutsheid legt ook een zwakte bloot
Een zwakte der techniek, der interpretatie. Daar kwam ik laatst achter, tijdens een zoekwoordenanalyse voor één van mijn klanten.
Die verkoopt namelijk glaszuigers. Van die hele onschuldige dingen, die zich vastzuigen aan ruiten. Zodat ze door mens en machine veilig getild kunnen worden.
Op ‘glaszuiger’ zit vrij veel zoekvolume: 720 per maand. Groot was dan ook mijn verbazing, toen Google geen enkele aanvulling gaf. Niets! Dat kán simpelweg niet bij zo’n populair zoekwoord.
De verklaring achterhaalde ik snel genoeg. En jij raadt het vast ook al: het zit ‘m in zuiger. Dat is natuurlijk ook wel een heel vies woord, hè? 😜
En het stopt niet bij de glaszuiger. Ook de stofzuiger is blijkbaar te seksueel getint. Evenals ‘zuigerklep’, ‘bloedzuiger’, ‘uitzuiger’, ‘duimzuiger’ en ga zo maar door.
Tip om tóch suggesties te krijgen
Wil je tóch suggesties bij onterecht afgeschermde zoektermen als ‘zuiger’? Probeer dan andere zoekmachines, zoals Bing. Die is al veel minder preuts. Of technisch slimmer, zo je wilt.
Maar ook Bing, en zelfs onze eigen zoekmachine Ilse (wie gebruikt díe nog?), schermen té seksuele, controversiële en anderszins gevoelige termen af.
Toch is Ilse uiteindelijk overduidelijk een Hollandse creatie: je krijgt misschien geen suggesties bij seksuele zoektermen, maar wél direct een overlay vol erotiek-links. 😎
(Je vraagt je nu af: wat héb ik aan deze informatie voor mijn seo-teksten? Nou ja…niets. Ik liep ertegenaan en wilde dat met jou delen. Púúr entertainment!)
De vertaalfunctie van Google werkt dus voor geen meter. Dat moet toch de conclusie zijn.
Het zal idd voor een groot deel automatisch gaan. Dat, uhm…sucks, dus. ;-)
Haha!