• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Hoe preuts is Google?

16 september 2016/3 Reacties/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Let op: Dit blogartikel bevat EXPLICIET taalgebruik. Lees verder op eigen risico.

Google censureert zoekopdrachten. Let op: dus geen zoekresultaten (ja, waarschijnlijk óók), maar al daarvóór. Wanneer jij je vraag intikt.

Ooit opgevallen? Als je erover nadenkt, is het heel logisch. Het gaat immers om een Amerikaans bedrijf. Er zijn tere kinderzieltjes te beschermen! En diepste drijfveren te ontkennen.

Ervaar de censuur zelf:

  • Tik het zoekwoord ‘perforator’ in bij Google. Dan krijg je suggesties:

perforator

  • Doe nu hetzelfde met ‘porno’. Dan krijg je niets. Geen enkele aanvulling.

Test – als je wilt – meer seks(e)gerelateerde termen. Je zult zien dat je ook dan niet geholpen wordt door de zoekmachine.

Dát is dus wat ik bedoel met ‘censuur’.

(Overigens krijg je – grappig genoeg – wél weer suggesties met de zoekterm ‘seks’. Blijkbaar is die netjes genoeg. Terwijl je bij woorden als ‘borst’, ‘penis’ en ‘vagina’ nul op het rekest krijgt. ‘Anus’ is daarentegen wél weer salonfähig. Wie bepaalt dit eigenlijk?!)

'anus t-shirt'? WTF?!

‘anus t-shirt’? WTF?! 😱

Jammer, voor ons zoekgedrag-analisten

De aanvullingen die Google geeft, die bedenken ze natuurlijk niet zelf. Alle gegeven termen zijn door zoekers ingevuld.

Daarom zijn de Google-suggesties ook goud waard voor SEO-tekstschrijvers zoals ik: het is alsof je de klant van je klant interviewt. Zodat je op hun vraag kunt inspelen.

Zo bezien is het ironisch: datgene waar ook online verreweg de meeste vraag naar is, wordt door Google afgeschermd. Sex sells; what else is new?

Google’s preutsheid legt ook een zwakte bloot

Een zwakte der techniek, der interpretatie. Daar kwam ik laatst achter, tijdens een zoekwoordenanalyse voor één van mijn klanten.

Die verkoopt namelijk glaszuigers. Van die hele onschuldige dingen, die zich vastzuigen aan ruiten. Zodat ze door mens en machine veilig getild kunnen worden.

Op ‘glaszuiger’ zit vrij veel zoekvolume: 720 per maand. Groot was dan ook mijn verbazing, toen Google geen enkele aanvulling gaf. Niets! Dat kán simpelweg niet bij zo’n populair zoekwoord.

De verklaring achterhaalde ik snel genoeg. En jij raadt het vast ook al: het zit ‘m in zuiger. Dat is natuurlijk ook wel een heel vies woord, hè? 😜

De glaszuiger. Wat kun je daar nog méér mee behalve glas tillen...? You dirty mind, you.

De glaszuiger. Wat kun je daar nog méér mee behalve glas tillen…? Oh! Echt?! Wow. You dirty mind, you. 🤣

En het stopt niet bij de glaszuiger. Ook de stofzuiger is blijkbaar te seksueel getint. Evenals ‘zuigerklep’, ‘bloedzuiger’, ‘uitzuiger’, ‘duimzuiger’ en ga zo maar door.

Tip om tóch suggesties te krijgen

Wil je tóch suggesties bij onterecht afgeschermde zoektermen als ‘zuiger’? Probeer dan andere zoekmachines, zoals Bing. Die is al veel minder preuts. Of technisch slimmer, zo je wilt.

Tóch nog een compleet zoekwoordenonderzoek voor mijn klant. :-)

Tóch nog een compleet zoekwoordenonderzoek voor mijn klant. 🙂

Maar ook Bing, en zelfs onze eigen zoekmachine Ilse (wie gebruikt díe nog?), schermen té seksuele, controversiële en anderszins gevoelige termen af.

Toch is Ilse uiteindelijk overduidelijk een Hollandse creatie: je krijgt misschien geen suggesties bij seksuele zoektermen, maar wél direct een overlay vol erotiek-links. 😎

Zo ken ik Nederland weer. ;-)

Zo ken ik Nederland weer. 😊

(Je vraagt je nu af: wat héb ik aan deze informatie voor mijn seo-teksten? Nou ja…niets. Ik liep ertegenaan en wilde dat met jou delen. Púúr entertainment!)

Tags: keywords, seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/google-preuts.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-09-16 08:22:112022-03-02 11:54:22Hoe preuts is Google?
Ook interessant voor jou
Wat betekent conversational search voor je webteksten?
Meer bezoekers op je website krijgen?
SEO-teksten schrijven: tips SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Rara: welke webtekst is geen webtekst?
Laat jij je website door Google bepalen?!
Waarom ik webbouwer had moeten worden

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

3 antwoorden
  1. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    21 september 2016 op 09:30

    De vertaalfunctie van Google werkt dus voor geen meter. Dat moet toch de conclusie zijn.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 september 2016 op 06:27

      Het zal idd voor een groot deel automatisch gaan. Dat, uhm…sucks, dus. ;-)

      • Kitty Kilian
        Kitty Kilian zegt:
        22 september 2016 op 08:42

        Haha!

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
23 conversie-killende webtekstblundersWat is clickbait? De betekenis zal je verbazen!
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?