• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Is een gebruiksvriendelijke website sááááái?

6 maart 2015/in Gebruiksvriendelijkheid website /door Arjan Jonker

Vorige week publiceerde ik een video, waarin ik de website van Lowlands aan een review onderwerp. Ik liet ook zien hoe het beter kan:

Dat leverde een aardige reactie op van Lowlands zelf:

@arjan_jonker Hahaha, bedankt voor je filmpje hoor maar wij willen geen saaie, strakke en kapot ge-UI-de dertien-in-een-dozijn website:)

— Lowlands Festival (@Rapid_Razor_Bob) 27 februari 2015

‘Kapot ge-Ui-de 13-in-een-dozijn website?’

Kan een website ‘kapot gaan’ aan gebruiksvriendelijkheid? Mijn reactie op de tweet van Lowlands, en hun antwoord daarna:

@arjan_jonker Als je precies doet wat mensen gemiddeld willen, wordt alles heeeeeel saaaaaaaaai….. Het mag best een beetje schuren. — Lowlands Festival (@Rapid_Razor_Bob) 27 februari 2015

Wat zullen ze bedoelen met ‘schuren’? Iets als ‘wij weten dat bezoekers gefrustreerd rondklikken op onze website, maar dat vinden wij niet erg want dan is het tenminste niet saai’?

Volgens Lowlands zijn de volgende 2 dingen dus niet spannend genoeg:

  • Direct zichtbare (belangrijke!) menu-items:
Om het menu te zien, moet je klikken. Jammer, want daardoor zijn belangrijke pagina's zoals 'Programma' niet direct toegankelijk

Om het menu te zien, moet je klikken. Jammer, want daardoor zijn belangrijke pagina’s zoals ‘Programma’ niet direct toegankelijk

  • Leesbare webteksten:
Onleesbare titels van nieuwsberichten: héél spannend!

Onleesbare titels van nieuwsberichten: héél spannend!

Lowlands laat bezoekers liever zwemmen, en maakt het ze graag moeilijk door webteksten uit het beeld te laten lopen.

Gebruiksvriendelijkheid? Véél te saai voor een hip festival, blijkbaar…

Lowlands verwart hun festival met hun website

Een festival kan nog zo leuk, nog zo ánders zijn, (potentiële) festivalgangers hebben op internet dezelfde wensen, vertonen hetzelfde gedrag en emoties, als alle andere internetgebruikers: ze willen gewoon zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken.

Normaal gesproken klikken bezoekers een site die daaraan niet voldoet weg. Niemand heeft tijd voor moeilijk vindbare informatie.

Nu heeft Lowlands een groot voordeel ten opzichte van andere websites:

Er is maar één Lowlands. Festivalgangers moeten de informatie over Lowlands wel op de website van Lowlands halen. Des te groter de frustratie van bezoekers: ze kunnen niet ontsnappen naar een andere bron.

Lowlands kan hun bezoekers dus een grote dienst bewijzen:

Door ze online te geven waar ze gemiddeld(!) naar op zoek zijn! Daar geen gehoor aan te geven, zoals ze nu expliciet doen (waarvan hun tweets bewijs zijn), is gewoonweg onredelijk. Alleen maar omdat ze ‘anders’ willen zijn? Daarmee hebben ze hun festival misschien grootgemaakt, maar diezelfde filosofie gaat gewoon niet op voor websites. Punt!

En bovendien:

Usability hóeft helemaal niet saai te zijn!

Er zijn prachtige voorbeelden van websites die absoluut niet saai zijn, maar tóch gebruiksvriendelijk!

Neem nu de veelgeprezen website van Coolblue. Van het zoeken naar het product dat je wilt tot het lezen van de Algemene Voorwaarden (ja, echt!): je doet het allemaal met een glimlach op je gezicht. En wel om 2 redenen:

  • De website is ingericht op de (gemiddelde!) bezoeker
  • De ragfijne wijze waarop een geheel eigen stijl van humor overal verweven is in de website

Oftewel: niet saai, dus.

Coolblue, 'Alles voor een glimlach', en dat is merkbaar. Alleen jammer van die slider, natuurlijk. ;)

Coolblue, ‘Alles voor een glimlach’, en dat is merkbaar. Alleen jammer van die slider, natuurlijk. ;)

Er is helemaal niets mis met niet saai willen zijn, maar wél als dat ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van je website!

Dus, beste Lowlands,

Stap over jullie eigen ‘anders-willen-zijn’ heen, en begin bij de bezoeker. Richt de website gebruiksvriendelijk in, en verwerk daar vervolgens jullie eigen stijl in. ‘Schuur’ met verrassende webteksten of prikkelende beelden (maar dan weer subtieler dan die full-screen video die jullie nu hebben). Schuren ten koste van de gebruiksvriendelijkheid is het verkeerde soort schuren, geloof me.

Afijn, jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten. Mij hebben jullie er niet mee. Jullie bezoekers wél.

Tags: bezoekers, website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-03-06 10:21:332022-03-09 15:01:32Is een gebruiksvriendelijke website sááááái?
Ook interessant voor jou
Waarom je website geen baby is
Het hart van je marketing moet wel klóppen (De 3 meestgemaakte fouten bij websites)
Hoe gastvrij is jouw website?
Verkoop de oplossing. Niet je dienst
Verwijder die slider!
HIEROM hebben we een website
  1. Mieke
    Mieke zegt:
    6 maart 2015 op 10:51

    Hahahaha, dank voor deze erg brede glimlach op de vrijdagochtend. De discussie is vermakelijk, je antwoord en uitleg meesterlijk!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 maart 2015 op 11:25

      Dank je, Mieke. :)

      Ik hoop dat Lowlands wederom mee gaat doen aan de discussie. We zullen zien!

  2. Johan Koning
    Johan Koning zegt:
    6 maart 2015 op 10:55

    Helemaal met je eens. Al zal mijn website ook vast nog wel beter kunnen, ik denk dat ik het in ieder geval niet saai maak voor mijn bezoekers.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij vindt van http://www.manskemulder.nl/ ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 maart 2015 op 11:32

      Iedere website kan beter, Johan! Ook die van mij. De kunst is om er mee bezig te zijn, constant op zoek te gaan naar optimalisatie.

      Saai is jouw website zéker niet. Beetje druk en onoverzichtelijk, alleen. :)

      Wat ik van Manske Mulder vind laat ik later nog wel ff weten. ;)

      • Johan Koning
        Johan Koning zegt:
        6 maart 2015 op 13:09

        Hmmm, ik ben benieuwd naar je verhaal over Manske.

        Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar tips voor mijn site ;-)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          9 maart 2015 op 10:09

          Marie Louise heeft al een voorzichtig begin gemaakt over Manske, maar mijn objectieve mening is dat de site gewoon van het internet af moet; de webeigenaar mag opnieuw beginnen, vanaf 0, vanaf de basis. Er is simpelweg geen redden meer aan…

          Tips geven over websites doe ik eigenlijk niet meer, maar heel kort: doe iets aan de typografie. Koppen, menu-items en alineateksten lijken te veel op elkaar. En maak het minder druk/rommelig, vooral. Daar valt voor jou op korte termijn de grootste slag te winnen, denk ik.

          • Johan Koning
            Johan Koning zegt:
            17 maart 2015 op 21:03

            Typografie aangepakt. Benieuwd of je er wat van vindt ;-)

    • Marie Louise
      Marie Louise zegt:
      6 maart 2015 op 18:10

      Manskemulder ziet er op het 1e gezicht leuk uit, maar wel erg druk. Je schijft ‘welkom op’…. dat kun je beter niet doen.
      Enne… ook als ik even op jouw site ben, weet ik nog steeds niet wat je verkoopt. Behalve dat ik het niet nodig hebt als jullie het niet hebben? 2x een ontkenning is lastig lezen. Je kunt het beter naar het positieve omkeren.

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        9 maart 2015 op 10:01

        Ik denk dat Manskemulder niet van Johan is, als ik het goed inschat. Maar je slaat de spijker natuurlijk op z’n kop: totaal onbegrijpelijke website.

        • Johan Koning
          Johan Koning zegt:
          13 maart 2015 op 11:43

          Gelukkig is Manske Mulder niet van mij nee. Sterker nog: Manske heeft mij wel eens telefonisch bedreigd, omdat ik een kritisch stukje over hem op mijn site had geplaatst (http://www.johankoning.nl/werk/op-bezoek-bij-manske-mulder/). Vond hij niet leuk.

          Ik wel ;-)

          (en met je tips over typografie ga ik aan de slag!)

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            13 maart 2015 op 12:17

            Kritisch? Ik vond je nog behoorlijk lief! ;-)

            Helaas zijn er maar weinigen die tegen kritiek kunnen. Telefonisch bedreigen is sowieso een flink aantal stappen te ver.

  3. Rene
    Rene zegt:
    6 maart 2015 op 12:00

    Doet me echt denken aan die flashintro’s. Leuk en indrukwekkend, maar een ramp voor de bezoekers. Opvallend arrogante stelling nemen ze in, gevalletje gezichtsverlies?

    Overigens zijn de invulvelden om een reactie te plaatsen op je site erg klein voor email en website.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 maart 2015 op 12:44

      Ik vind het ook ietwat arrogant van ze, inderdaad. Wie weet brengt dit artikel ze toch enigszins op andere gedachten. We zullen zien…

      Dank voor je feedback op de invulvelden. Ik ga eens kijken of dat anders kan! (Zoals ik al tegen Johan Koning zei: ook mijn website kan beter! ;) )

  4. Hans Moolenbel
    Hans Moolenbel zegt:
    6 maart 2015 op 12:14

    Ik heb even op de Lowlands site gekeken:
    Ja, teksten lopen weg, maar … als ik op kaartverkoop klik, kom ik direct en duidelijk bij alle info! En een klik verder en ik kan kaartjes kopen.
    Hoeveel eenvoudiger moet het?
    Ik heb het mijn kleinkinderen gevraagd (15-25 jaar) vinden het geen probleem, best wel cool die site. Zij zijn de doelgroep!
    Dus misschien is er ook nog wel zoiets als een leeftijdsrelatie.
    Ik durf het haast niet te veronderstellen, maar wordt je niet te oud voor Lowlands?
    Met de meest betrokken groet
    Hans

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 maart 2015 op 12:53

      Haha! Ik sluit het niet uit, Hans. ;)

      Maar waar zie jij de link naar kaartverkoop eigenlijk? Ik zie wel het nieuwsbericht (nadat ik op mijn kleine scherm naar beneden scroll), maar dat verdwijnt alleen maar meer naar beneden zodra ze meer nieuwsberichten plaatsen.

      Als je via het menu naar de kaartverkoop wilt gaan, heb je 4(!) kliks nodig om uiteindelijk bij de ticketservice te komen. Dat is gewoon te veel.

      En, waar ik het nog niet eens over gehad heb: mobiel. Bekijk de site op je smartphone, en ook dan moet je scrollen om het nieuwsbericht over kaartverkoop te vinden. Of via het menu, dus, maar dan heb je weer die 4 kliks.

      Leeftijd heeft er zéker ook mee te maken, en óók wat dat betreft slaan ze de plank mis, vind ik: hun doelgroep gebruikt veelvuldig mobiele apparaten. Dan moet je die toptaken veel bereikbaarder maken.

      Nu kan ik tegen jouw kleinkinderen natuurlijk niet op. Maar Lowlands kan niet tegen Sander Lantinga van 3fm op. Nu hebben we dus 2 onafhankelijke meningen, die beide iets anders zeggen. Misschien moet Lowlands hun site eens testen bij een grote gebruikersgroep…

  5. @dirkboersma
    @dirkboersma zegt:
    6 maart 2015 op 13:12

    Lowlands wil geen ‘kapot ge-Ui-de 13-in-een-dozijn website’ maar een schurende bezoekerservaring. http://t.co/93t8xsFJ6e?

  6. Mieke
    Mieke zegt:
    6 maart 2015 op 14:40

    Leuk, alle reacties! We kunnen zoveel leren van elkaars visie. Communicatie is dynamisch. Altijd in beweging. Kan een website ‘af’ zijn? Ik denk het niet. Ook je doelgroep kan veranderen. Dan moet je mee bewegen. Het testen van je website kan dan heel goed zijn. Moet je wel weten wie er tot je doelgroep behoren. Dat is voor Lowlands redelijk eenvoudig. Hoewel je dat nog weer in subgroepjes kunt onderverdelen (ook in leeftijd?). Voor veel anderen, inclusief mezelf (www.echteverhalen.nu), is het lastiger om de doelgroep te bepalen. In hoeverre moet je focussen? En hoe kies je dan de beste doelgroep als je een heel divers publiek kunt bedienen. Soms blijkt door voortschrijdend inzicht dat je beter een hele andere kant op kunt gaan. Daar moet je dan ook je website op aanpassen. Je doelgroep(en) bepalen en juist aanspreken op je website. Interessante materie. Iets voor een blog Arjan? Ik ben ook benieuwd naar je mening over je of u in de webteksten.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      9 maart 2015 op 10:06

      Zeker materie voor een blog, Mieke! Ga er eens over nadenken.

      U of je? Tja…hangt af van de doelgroep, he? ;)

  7. Marie Louise
    Marie Louise zegt:
    6 maart 2015 op 18:08

    Dit artikel was weer genieten Arjan!

    ps: als ik vanaf één van de commentaren doorklik naar een website, raak ik van jouw blog af. Instellen op ‘openen in nieuw scherm’?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      9 maart 2015 op 10:05

      Dank voor de tip! Maar volgens mij heb ik daar geen controle over, met de gratis versie van commentluv. Ga er eens achteraan.

  8. @ruisopdelijn
    @ruisopdelijn zegt:
    6 maart 2015 op 18:36

    Chef ik-ken-de-doelgroep-niet slaat de Lowlandssite zo plat als Pinkpop. Vrij hilarisch. #LL15 http://t.co/gq7IH4HNOL http://t.co/HgpjBQMg9x

  9. Peerke
    Peerke zegt:
    7 maart 2015 op 17:39

    En als je dan toch gaat sleutelen aan je site, Verander ‘Comments on’ dan maar in ‘Dutch’

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      9 maart 2015 op 12:42

      Ha! Zit wat in. Hoewel ‘comments’ al flink ingeburgerd raakt hier. :)

  10. @feedbackarmy
    @feedbackarmy zegt:
    8 maart 2015 op 14:24

    Take a look at Is gebruiksvriendelijkheid sááááái?: http://t.co/FCnOfJpCla

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
De webteksten die je verdient, maar die je niet nodig hebtHoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?