Is een gebruiksvriendelijke website sááááái?
Vorige week publiceerde ik een video, waarin ik de website van Lowlands aan een review onderwerp. Ik liet ook zien hoe het beter kan:
Dat leverde een aardige reactie op van Lowlands zelf:
@arjan_jonker Hahaha, bedankt voor je filmpje hoor maar wij willen geen saaie, strakke en kapot ge-UI-de dertien-in-een-dozijn website:)
— Lowlands Festival (@Rapid_Razor_Bob) 27 februari 2015
‘Kapot ge-Ui-de 13-in-een-dozijn website?’
Kan een website ‘kapot gaan’ aan gebruiksvriendelijkheid? Mijn reactie op de tweet van Lowlands, en hun antwoord daarna:
@arjan_jonker Als je precies doet wat mensen gemiddeld willen, wordt alles heeeeeel saaaaaaaaai….. Het mag best een beetje schuren. — Lowlands Festival (@Rapid_Razor_Bob) 27 februari 2015
Wat zullen ze bedoelen met ‘schuren’? Iets als ‘wij weten dat bezoekers gefrustreerd rondklikken op onze website, maar dat vinden wij niet erg want dan is het tenminste niet saai’?
Volgens Lowlands zijn de volgende 2 dingen dus niet spannend genoeg:
- Direct zichtbare (belangrijke!) menu-items:
Lowlands laat bezoekers liever zwemmen, en maakt het ze graag moeilijk door webteksten uit het beeld te laten lopen.
Gebruiksvriendelijkheid? Véél te saai voor een hip festival, blijkbaar…
Lowlands verwart hun festival met hun website
Een festival kan nog zo leuk, nog zo ánders zijn, (potentiële) festivalgangers hebben op internet dezelfde wensen, vertonen hetzelfde gedrag en emoties, als alle andere internetgebruikers: ze willen gewoon zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken.
Normaal gesproken klikken bezoekers een site die daaraan niet voldoet weg. Niemand heeft tijd voor moeilijk vindbare informatie.
Nu heeft Lowlands een groot voordeel ten opzichte van andere websites:
Er is maar één Lowlands. Festivalgangers moeten de informatie over Lowlands wel op de website van Lowlands halen. Des te groter de frustratie van bezoekers: ze kunnen niet ontsnappen naar een andere bron.
Lowlands kan hun bezoekers dus een grote dienst bewijzen:
Door ze online te geven waar ze gemiddeld(!) naar op zoek zijn! Daar geen gehoor aan te geven, zoals ze nu expliciet doen (waarvan hun tweets bewijs zijn), is gewoonweg onredelijk. Alleen maar omdat ze ‘anders’ willen zijn? Daarmee hebben ze hun festival misschien grootgemaakt, maar diezelfde filosofie gaat gewoon niet op voor websites. Punt!
En bovendien:
Usability hóeft helemaal niet saai te zijn!
Er zijn prachtige voorbeelden van websites die absoluut niet saai zijn, maar tóch gebruiksvriendelijk!
Neem nu de veelgeprezen website van Coolblue. Van het zoeken naar het product dat je wilt tot het lezen van de Algemene Voorwaarden (ja, echt!): je doet het allemaal met een glimlach op je gezicht. En wel om 2 redenen:
- De website is ingericht op de (gemiddelde!) bezoeker
- De ragfijne wijze waarop een geheel eigen stijl van humor overal verweven is in de website
Oftewel: niet saai, dus.
Er is helemaal niets mis met niet saai willen zijn, maar wél als dat ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van je website!
Dus, beste Lowlands,
Stap over jullie eigen ‘anders-willen-zijn’ heen, en begin bij de bezoeker. Richt de website gebruiksvriendelijk in, en verwerk daar vervolgens jullie eigen stijl in. ‘Schuur’ met verrassende webteksten of prikkelende beelden (maar dan weer subtieler dan die full-screen video die jullie nu hebben). Schuren ten koste van de gebruiksvriendelijkheid is het verkeerde soort schuren, geloof me.
Afijn, jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten. Mij hebben jullie er niet mee. Jullie bezoekers wél.
Hahahaha, dank voor deze erg brede glimlach op de vrijdagochtend. De discussie is vermakelijk, je antwoord en uitleg meesterlijk!
Dank je, Mieke. :)
Ik hoop dat Lowlands wederom mee gaat doen aan de discussie. We zullen zien!
Helemaal met je eens. Al zal mijn website ook vast nog wel beter kunnen, ik denk dat ik het in ieder geval niet saai maak voor mijn bezoekers.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij vindt van http://www.manskemulder.nl/ ;-)
Iedere website kan beter, Johan! Ook die van mij. De kunst is om er mee bezig te zijn, constant op zoek te gaan naar optimalisatie.
Saai is jouw website zéker niet. Beetje druk en onoverzichtelijk, alleen. :)
Wat ik van Manske Mulder vind laat ik later nog wel ff weten. ;)
Hmmm, ik ben benieuwd naar je verhaal over Manske.
Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar tips voor mijn site ;-)
Marie Louise heeft al een voorzichtig begin gemaakt over Manske, maar mijn objectieve mening is dat de site gewoon van het internet af moet; de webeigenaar mag opnieuw beginnen, vanaf 0, vanaf de basis. Er is simpelweg geen redden meer aan…
Tips geven over websites doe ik eigenlijk niet meer, maar heel kort: doe iets aan de typografie. Koppen, menu-items en alineateksten lijken te veel op elkaar. En maak het minder druk/rommelig, vooral. Daar valt voor jou op korte termijn de grootste slag te winnen, denk ik.
Typografie aangepakt. Benieuwd of je er wat van vindt ;-)
Manskemulder ziet er op het 1e gezicht leuk uit, maar wel erg druk. Je schijft ‘welkom op’…. dat kun je beter niet doen.
Enne… ook als ik even op jouw site ben, weet ik nog steeds niet wat je verkoopt. Behalve dat ik het niet nodig hebt als jullie het niet hebben? 2x een ontkenning is lastig lezen. Je kunt het beter naar het positieve omkeren.
Ik denk dat Manskemulder niet van Johan is, als ik het goed inschat. Maar je slaat de spijker natuurlijk op z’n kop: totaal onbegrijpelijke website.
Gelukkig is Manske Mulder niet van mij nee. Sterker nog: Manske heeft mij wel eens telefonisch bedreigd, omdat ik een kritisch stukje over hem op mijn site had geplaatst (http://www.johankoning.nl/werk/op-bezoek-bij-manske-mulder/). Vond hij niet leuk.
Ik wel ;-)
(en met je tips over typografie ga ik aan de slag!)
Kritisch? Ik vond je nog behoorlijk lief! ;-)
Helaas zijn er maar weinigen die tegen kritiek kunnen. Telefonisch bedreigen is sowieso een flink aantal stappen te ver.
Doet me echt denken aan die flashintro’s. Leuk en indrukwekkend, maar een ramp voor de bezoekers. Opvallend arrogante stelling nemen ze in, gevalletje gezichtsverlies?
Overigens zijn de invulvelden om een reactie te plaatsen op je site erg klein voor email en website.
Ik vind het ook ietwat arrogant van ze, inderdaad. Wie weet brengt dit artikel ze toch enigszins op andere gedachten. We zullen zien…
Dank voor je feedback op de invulvelden. Ik ga eens kijken of dat anders kan! (Zoals ik al tegen Johan Koning zei: ook mijn website kan beter! ;) )
Ik heb even op de Lowlands site gekeken:
Ja, teksten lopen weg, maar … als ik op kaartverkoop klik, kom ik direct en duidelijk bij alle info! En een klik verder en ik kan kaartjes kopen.
Hoeveel eenvoudiger moet het?
Ik heb het mijn kleinkinderen gevraagd (15-25 jaar) vinden het geen probleem, best wel cool die site. Zij zijn de doelgroep!
Dus misschien is er ook nog wel zoiets als een leeftijdsrelatie.
Ik durf het haast niet te veronderstellen, maar wordt je niet te oud voor Lowlands?
Met de meest betrokken groet
Hans
Haha! Ik sluit het niet uit, Hans. ;)
Maar waar zie jij de link naar kaartverkoop eigenlijk? Ik zie wel het nieuwsbericht (nadat ik op mijn kleine scherm naar beneden scroll), maar dat verdwijnt alleen maar meer naar beneden zodra ze meer nieuwsberichten plaatsen.
Als je via het menu naar de kaartverkoop wilt gaan, heb je 4(!) kliks nodig om uiteindelijk bij de ticketservice te komen. Dat is gewoon te veel.
En, waar ik het nog niet eens over gehad heb: mobiel. Bekijk de site op je smartphone, en ook dan moet je scrollen om het nieuwsbericht over kaartverkoop te vinden. Of via het menu, dus, maar dan heb je weer die 4 kliks.
Leeftijd heeft er zéker ook mee te maken, en óók wat dat betreft slaan ze de plank mis, vind ik: hun doelgroep gebruikt veelvuldig mobiele apparaten. Dan moet je die toptaken veel bereikbaarder maken.
Nu kan ik tegen jouw kleinkinderen natuurlijk niet op. Maar Lowlands kan niet tegen Sander Lantinga van 3fm op. Nu hebben we dus 2 onafhankelijke meningen, die beide iets anders zeggen. Misschien moet Lowlands hun site eens testen bij een grote gebruikersgroep…
Lowlands wil geen ‘kapot ge-Ui-de 13-in-een-dozijn website’ maar een schurende bezoekerservaring. http://t.co/93t8xsFJ6e?
Leuk, alle reacties! We kunnen zoveel leren van elkaars visie. Communicatie is dynamisch. Altijd in beweging. Kan een website ‘af’ zijn? Ik denk het niet. Ook je doelgroep kan veranderen. Dan moet je mee bewegen. Het testen van je website kan dan heel goed zijn. Moet je wel weten wie er tot je doelgroep behoren. Dat is voor Lowlands redelijk eenvoudig. Hoewel je dat nog weer in subgroepjes kunt onderverdelen (ook in leeftijd?). Voor veel anderen, inclusief mezelf (www.echteverhalen.nu), is het lastiger om de doelgroep te bepalen. In hoeverre moet je focussen? En hoe kies je dan de beste doelgroep als je een heel divers publiek kunt bedienen. Soms blijkt door voortschrijdend inzicht dat je beter een hele andere kant op kunt gaan. Daar moet je dan ook je website op aanpassen. Je doelgroep(en) bepalen en juist aanspreken op je website. Interessante materie. Iets voor een blog Arjan? Ik ben ook benieuwd naar je mening over je of u in de webteksten.
Zeker materie voor een blog, Mieke! Ga er eens over nadenken.
U of je? Tja…hangt af van de doelgroep, he? ;)
Dit artikel was weer genieten Arjan!
ps: als ik vanaf één van de commentaren doorklik naar een website, raak ik van jouw blog af. Instellen op ‘openen in nieuw scherm’?
Dank voor de tip! Maar volgens mij heb ik daar geen controle over, met de gratis versie van commentluv. Ga er eens achteraan.
Chef ik-ken-de-doelgroep-niet slaat de Lowlandssite zo plat als Pinkpop. Vrij hilarisch. #LL15 http://t.co/gq7IH4HNOL http://t.co/HgpjBQMg9x
En als je dan toch gaat sleutelen aan je site, Verander ‘Comments on’ dan maar in ‘Dutch’
Ha! Zit wat in. Hoewel ‘comments’ al flink ingeburgerd raakt hier. :)
Take a look at Is gebruiksvriendelijkheid sááááái?: http://t.co/FCnOfJpCla