• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

3 lessen in schaarste van mijn dochters

19 februari 2016/19 Reacties/in Online marketing /door Arjan Jonker

Les 1: Zo creëer je schaarste

Eline (5) speelt met een pop. Ze vraagt heel lief aan Jinte (2): “Jinte, wil jij met deze pop spelen?”

Jinte (blij): “Ja!”

Eline (doet de pop snel achter haar rug): “Dat kan niet, want ik speel er al mee.”

Jinte (niet meer blij): “Whaaaaaa! Pápááá!”


Les 2: Soms wil je iets alléén maar omdat het schaars is

Jinte (zeurderig, duidelijk klaar om te jengelen): “’Liene, IK wil met die paa’d spelen.”

Eline (onverschillig): “Is goed hoor, Jinte. Alsjeblieft.”

Jinte (kijkt verbaasd naar het paard in haar hand): “O…”

Ze gooit het paard op de grond en gaat wat anders doen.


Les 3: Schaars goed heeft meer impact

Jinte heeft ons al enige tijd op rantsoen gezet wat betreft kusjes en knuffels. Of ze werkelijk zó uitgekookt is als uit dit verhaal blijkt, blijft gissen. Feit is dat het effect heeft:

Tamara (mijn vrouw) roept Jinte; ze moet in bad. Jinte komt niet, zoals gewoonlijk. Tamara wordt boos: “Jinte, nú komen!”

Jinte (ligt lekker te lezen): “Maar ik ga nog even één boekje lezen, mama. Eéntje maar…”

Tamara (iets bozer): “Nee, daar is geen tijd voor. Ik heb je al heel vaak geroepen, Jinte. Het is nu tijd om in bad te gaan.”

Jinte (héél lief): “Ok, mama. Ik kom al, mama.” Ze klimt uit bed, spreid haar armen wijd en rent naar Tamara: “Mamaaaa! Mijn mama. Mijn mama is lief!”

Uiteraard gaat Tamara voor de bijl en hurkt om Jinte te knuffelen. Tamara probeert nog: “Je moet wel sneller luisteren hoor, Jinte.”

Jinte, al knuffelend: “Ja, mama. Weet ik hoor, mama. Lieve mama.”

Tamara én haar boosheid smelten, sneller dan sneeuw voor de zon.

De vraag is natuurlijk: was dit Jinte ook gelukt als ze ons vaker zou knuffelen? Misschien, maar feit is: de momenten waarop ze ons wél kust of knuffelt (gelukkig niet alleen maar wanneer we boos zijn), hebben extra impact vanwege de schaarste.


Schaarste werkt. Ook voor jóuw product of dienst.

Maak iets moeilijk, beperkt of zelfs helemaal niet verkrijgbaar, probeer iemand iets af te pakken, en (meer) mensen willen het, vechten er zelfs om. Lees Cialdini er maar op na.

Verwerk het in je webteksten.

PS: Het kan niet anders dan dat ouders bovenstaande situaties herkennen. Voel je vrij om jouw kinderschaarsteverhalen hieronder te delen. :-)

Tags: conversie, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/lessen-in-schaarste-dochters.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-02-19 09:05:342022-03-02 15:37:253 lessen in schaarste van mijn dochters
Ook interessant voor jou
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
Smijt jij ook een dikke virtuele brochure in het gezicht van mogelijke klanten?
Schrijf je webteksten in spreektaal
Waarom ik niet naar de open dag van het crematorium ga
23 conversie-killende webtekstblunders

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

19 antwoorden
  1. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    19 februari 2016 op 10:38

    Briljant en heel herkenbaar :)

    Ik had mijn verhaal over schaarste en urgentie al een keer gedeeld bij Aartjan, maar hij sluit mooi aan bij jouw verhaal:

    “Laatst stond ik met een jongen van bijna vier (de zoon van mijn vriendin) in een bekende speelgoedwinkel.

    Hij mocht een autootje uitzoeken en deed daar maar liefst een half uur over (en nog was er nog niet over uit).

    Je moet tenslotte zeker weten of je de juiste hebt, nietwaar?

    Ik dacht aan Cialdini om hem te helpen zijn beslissing te maken.

    Eerst gaf ik hem de keuze in 6 verschillende auto’s in plaats van een heel rek vol.

    Dit had nog niet het gewenste effect…

    Dan maar overstappen naar gevoel voor urgentie.

    Ik zette een wekkertje met 2 minuten op de klok. Hij moest binnen die tijd kiezen, anders koos ik.

    Het duurde 2 tellen…”

    http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2015/05/22/beinvloeden-interviews-video/

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 10:56

      Hahahahaha! Wow, als ik me niet volledig kon verplaatsen in jouw positie (dat eindeloze geduld dat je soms moet opbrengen) zou ik het een nare streek vinden. Maar omdat ik me wél in je kan verplaatsen: wat een goede zet, zeg. XD

      Overigens speelde behalve urgentie natuurlijk ook schaarste mee bij het wekkertje: het verlies van zijn eigen keuze…

      Dank voor je verhaal!

      • Caroline van der Laan
        Caroline van der Laan zegt:
        19 februari 2016 op 20:08

        Wel grappig dat je de toepassing van Cialdini bij kleine kinderen een nare streek vindt, maar bij marketing een goede strategie ;-)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          20 februari 2016 op 09:34

          Haha! Ja, you got a point there.

          Alsof ouders ook niet te pas en te onpas allerlei beïnvloedingstechnieken op hun kinderen toepassen, om ze maar een beetje te kneden. (Om niet te zeggen: manipuleren…)

  2. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    19 februari 2016 op 10:38

    Briljant en heel herkenbaar :)

    Ik had mijn verhaal over schaarste en urgentie al een keer gedeeld bij Aartjan, maar hij sluit mooi aan bij jouw verhaal:

    “Laatst stond ik met een jongen van bijna vier (de zoon van mijn vriendin) in een bekende speelgoedwinkel.

    Hij mocht een autootje uitzoeken en deed daar maar liefst een half uur over (en nog was er nog niet over uit).

    Je moet tenslotte zeker weten of je de juiste hebt, nietwaar?

    Ik dacht aan Cialdini om hem te helpen zijn beslissing te maken.

    Eerst gaf ik hem de keuze in 6 verschillende auto’s in plaats van een heel rek vol.

    Dit had nog niet het gewenste effect…

    Dan maar overstappen naar gevoel voor urgentie.

    Ik zette een wekkertje met 2 minuten op de klok. Hij moest binnen die tijd kiezen, anders koos ik.

    Het duurde 2 tellen…”

    http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2015/05/22/beinvloeden-interviews-video/

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 10:56

      Hahahahaha! Wow, als ik me niet volledig kon verplaatsen in jouw positie (dat eindeloze geduld dat je soms moet opbrengen) zou ik het een nare streek vinden. Maar omdat ik me wél in je kan verplaatsen: wat een goede zet, zeg. XD

      Overigens speelde behalve urgentie natuurlijk ook schaarste mee bij het wekkertje: het verlies van zijn eigen keuze…

      Dank voor je verhaal!

      • Caroline van der Laan
        Caroline van der Laan zegt:
        19 februari 2016 op 20:08

        Wel grappig dat je de toepassing van Cialdini bij kleine kinderen een nare streek vindt, maar bij marketing een goede strategie ;-)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          20 februari 2016 op 09:34

          Haha! Ja, you got a point there.

          Alsof ouders ook niet te pas en te onpas allerlei beïnvloedingstechnieken op hun kinderen toepassen, om ze maar een beetje te kneden. (Om niet te zeggen: manipuleren…)

  3. Christian Slagter
    Christian Slagter zegt:
    19 februari 2016 op 11:52

    Geen ouder dus niet snel herkenbaar, maar desondanks briljant geschreven @arjanjonker:disqus . Mooi verhaal!

    @NilsvanderKnaap:disqus hahaha het werkt dus altijd ;).

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 14:25

      Dank je, Christian. Wie weet, wórdt het ooit nog herkenbaar voor je… ;-)

  4. Christian Slagter
    Christian Slagter zegt:
    19 februari 2016 op 11:52

    Geen ouder dus niet snel herkenbaar, maar desondanks briljant geschreven @arjanjonker:disqus . Mooi verhaal!

    @NilsvanderKnaap:disqus hahaha het werkt dus altijd ;).

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 14:25

      Dank je, Christian. Wie weet, wórdt het ooit nog herkenbaar voor je… ;-)

  5. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    19 februari 2016 op 16:49

    Hahaha, ik zou er niet in trappen als ik jullie was!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 19:40

      Jamaar Kitty, dat smoeltje, die ógen, dat stemmetje, die armpjes…

      Als Jinte een website was, was haar conversiepercentage minimaal 90 procent.

      Maar misschien ben ik gewoon een softie. ;-)

  6. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    19 februari 2016 op 16:49

    Hahaha, ik zou er niet in trappen als ik jullie was!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      19 februari 2016 op 19:40

      Jamaar Kitty, dat smoeltje, die ógen, dat stemmetje, die armpjes…

      Als Jinte een website was, was haar conversiepercentage minimaal 90 procent.

      Maar misschien ben ik gewoon een softie. ;-)

  7. Joke Verburg-Versluis
    Joke Verburg-Versluis zegt:
    22 februari 2016 op 18:21

    Wat een ontzettend leuke blog! Situaties uit het leven gegrepen. Kinderen en klanten zijn net mensen :-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      23 februari 2016 op 11:20

      Ja, dat vertel ik mezelf ook steeds. ;-)

  8. Joke Verburg-Versluis
    Joke Verburg-Versluis zegt:
    22 februari 2016 op 18:21

    Wat een ontzettend leuke blog! Situaties uit het leven gegrepen. Kinderen en klanten zijn net mensen :-)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
De call to action: 5 tips en een prachtvoorbeeldDe beste tagline ooit. Serieus
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?