Jouw meest waardevolle webteksten kan ik niet schrijven
Het is waar. Ik moet het bekennen.
De webteksten die jou het meest opleveren, kan ik je niet leveren.
Hoe goed ik ook schrijf. Hoeveel tijd ik er ook aan besteed.
Echt.
Want de meest waardevolle webteksten zijn:
Klantervaringen
Getuigenissen.
Testimonials.
Reviews.
Beoordelingen.
Sterretjes:
Hoe je ze ook noemt: je moet ze hebben. En niet een paar. Nee: tientallen. Honderdtallen. Duizenden indien mogelijk.
‘Pfff, dat geslijm. Daar trapt toch niemand in?’
‘Erin trappen?’ Het is onderzocht én bewezen dat ervaringen en beoordelingen je dienst of product beter verkopen. Ook opleidingswebsite Springest verhaalt over het belang van ervaringen voor het aantal leads en inschrijvingen voor trainingen, cursussen en workshops.
En praktisch ieder onderwerp waarover ik een zoekwoordenonderzoek doe, laat zoekgedrag zien op woorden als ‘ervaringen’, ‘beoordelingen’, etc. Mensen willen lezen wat mensen van je product of dienst vinden.
Niemand trapt waar dan ook in. Als je goede, authentieke testimonials hebt, is de kracht ervan nauwelijks te onderschatten.
‘Dus het werkt écht?’
JA! En niet alleen als je een webshop hebt. Ook als dienstverlener, ook als opleider, ook als coach: je moet klantbeoordelingen hebben.
Je verkoopt simpelweg méér wanneer je ánderen laat vertellen hoe hoog je ‘kwaliteit in het vaandel’ hebt staan. De grootste webtekstblunders krijgen alsnog inhoud wanneer je klanten het zeggen. Nou ja, mits in combinatie met concrete voordelen en voorbeelden van jouw dienst of product.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Zelfs negatieve beoordelingen kunnen positief werken.
Veel ondernemers ‘durven’ zich niet te laten beoordelen, uit angst voor negatieve reviews. Stap eroverheen: je levert topkwaliteit, dus je klanten zijn tevreden en geven jou echt niet zomaar een veeg uit de pan.
Daarbij is het helemaal niet erg als een enkeling je een negatieve beoordeling geeft. Sterker nog: als je het slim aanpakt, kun je die ombuigen naar iets positiefs. Daarover verhaalt het blog van Webwinkelkeur uitgebreid. Het komt hierop neer:
Reageer op negatieve beoordelingen, en schiet dan niet in de verdediging, maar los het op. Want: ‘Goede klantenservice is de beste marketing!’.
Ja, getuigenissen verzamelen is veel werk.
Maar o zo de moeite waard. Begin met de klanten waarmee je het beste contact hebt; die zullen a) sneller geneigd om je deze dienst te bewijzen en b) je een (zeer) positieve beoordeling geven.
Vervolgens maak je er een gewoonte van om klanten uit te nodigen een beoordeling over je te schrijven. En als je écht durft, duik dan ook direct middenin de hete brij:
Laat je beoordelen met een cijfer en/of sterren.
Dat maakt je kwaliteit visueel en kwantificeerbaar. Je maakt het voor potentiële klanten gemakkelijk om te vergelijken. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je bij die vergelijking positief opvalt. :-)
En maak je getuigenissen zo betrouwbaar mogelijk:
Laat je extern beoordelen.
Dit jaar ben ik (eindelijk) begonnen om mijn beoordelingen systematisch te verzamelen op één platform: klantenvertellen.nl: Werkt uitstekend én verhoogt de betrouwbaarheid van de beoordelingen.
Want: ik heb geen enkele invloed op wat mijn klanten daar over mij schrijven. Op klantenvertellen.nl kan ik geen beoordelingen wijzigen of verwijderen.
Op mijn website kan ik dat uiteraard wél. (Maar zou dat natuurlijk nooit doen. ;-)
Gemiddeld sta ik een 9, en dat zie je óók terug in de Google zoekresultaten:
Dus je begrijpt: deze webteksten kan ik niet voor je schrijven.
En jij ook niet voor jezelf. De doodzonde is immers wanneer je reviews verzint.
Sowieso moet je iedere schijn van fabricatie vermijden, door je getuigenissen zo betrouwbaar mogelijk te maken:
- Door naam en toenaam van je klant te vermelden
- Door het bedrijf van je klant te vermelden (indien van toepassing)
- Door een foto van je klant erbij te zetten (indien mogelijk)
Dus zo, ongeveer:
Marlies Appelman (tekstschrijver)
“Het was een zeer waardevolle cursus waar ik enorm veel van geleerd heb. Ik heb het direct in de praktijk toe kunnen passen en heb mijn klanten nu veel meer te bieden. Absoluut een aanrader voor iedere tekstschrijver die mee gaat met zijn tijd.”
(Beoordeling: 10)
Soms zijn bovenstaande 3 punten lastig. Bijvoorbeeld wanneer het over een zalfje tegen aambeien gaat. Dan wil men liever niet geïdentificeerd kunnen worden. Zet dat dan bóven je reviews, leg uit waarom er alleen ‘anoniem’ bijstaat. Kweek begrip.
Hoe dan ook:
Hoe je het doet, doe je het.
Maar DOE het.
Reviews of testimonials zijn zeker erg belangrijk. Toch ben ik het niet helemaal met je eens dat wij als tekstschrijvers klanten hier niet mee kunnen helpen. Door bijvoorbeeld klanten van jouw klant te interviewen en daar een goed verhaal van te schrijven – uiteraard geaccordeerd -, kun je én een beoordeling ‘scoren’ én een verhaal aan de klant leveren dat ook nog eens goed geschreven is. Want: niet iedereen kan schrijven ;-)
Voorbeeld uit mijn eigen praktijk: Aquacombi (http://www.johankoning.nl/portfolio/seo-testimonials-referenties-interviews-aquacombi/)
Deels met je eens, Johan. Het is een goede manier om in ieder geval iemand in te schakelen die actief de beoordelingen voor je gaat verzamelen.
Maar juist het feit dat je er geen controle over hebt, bijvoorbeeld op een platform als klantenvertellen.nl, en dat je klanten de ruimte geeft om hun eigen taal/formuleringen te gebruiken, maakt ze zo authentiek.
Beide varianten zijn heel goed bruikbaar, volgens mij. Als je iets meer de diepte in wilt, kun je er zeker wel een tekstschrijver aan vastkoppelen. Voor de meer spontane reacties zijn platforms als klantenvertellen.nl zeer bruikbaar. (wat zijn de kosten daarvan, trouwens?)
Ik betaal een paar tientjes per maand. Het hangt af van je branche, wensen en hoe lang je de samenwerking aangaat.
Reviews of testimonials zijn zeker erg belangrijk. Toch ben ik het niet helemaal met je eens dat wij als tekstschrijvers klanten hier niet mee kunnen helpen. Door bijvoorbeeld klanten van jouw klant te interviewen en daar een goed verhaal van te schrijven – uiteraard geaccordeerd -, kun je én een beoordeling ‘scoren’ én een verhaal aan de klant leveren dat ook nog eens goed geschreven is. Want: niet iedereen kan schrijven ;-)
Voorbeeld uit mijn eigen praktijk: Aquacombi (http://www.johankoning.nl/portfolio/seo-testimonials-referenties-interviews-aquacombi/)
Deels met je eens, Johan. Het is een goede manier om in ieder geval iemand in te schakelen die actief de beoordelingen voor je gaat verzamelen.
Maar juist het feit dat je er geen controle over hebt, bijvoorbeeld op een platform als klantenvertellen.nl, en dat je klanten de ruimte geeft om hun eigen taal/formuleringen te gebruiken, maakt ze zo authentiek.
Beide varianten zijn heel goed bruikbaar, volgens mij. Als je iets meer de diepte in wilt, kun je er zeker wel een tekstschrijver aan vastkoppelen. Voor de meer spontane reacties zijn platforms als klantenvertellen.nl zeer bruikbaar. (wat zijn de kosten daarvan, trouwens?)
Ik betaal een paar tientjes per maand. Het hangt af van je branche, wensen en hoe lang je de samenwerking aangaat.
Ik maak sinds dit jaar ook gebruik van klantenvertellen.nl, gewoon om het eens te proberen. Nou heb ik veel vaste klanten voor wie ik werk doe, en die schrijven natuurlijk maar één keer een recensie. Met als gevolg niet erg veel beoordelingen. In ben overtuigd van de voordelen van zo’n systeem, maar zelf ga ik het denk ik niet verlengen.
Kwantiteit is ook zeker belangrijk, naast de kwaliteit van je beoordelingen. In bijna 10 jaar tekstschrijverschap beschik ik over 180+ oude én huidige opdrachtgevers, dus dat geeft volume.
Heb jij geen klanten uit het verleden die je kunt vragen je te beoordelen?
Ja, dat heb ik wel gedaan. Maar tot ongeveer een jaar of wat langer terug. Heb jij klanten van 10 jaar geleden dan nog benaderd voor een recensieaanvraag? Zo veel heb ik er trouwens niet, denk ik. Voor de meeste heb ik langere tijd gewerkt.
Nee, zo lang terug ook weer niet. Tot nu toe heb ik er bijna 90 weten te verleiden een getuigenis te geven. :)
Ja, da’s een mooi resultaat. En daarmee wordt het ook geloofwaardiger.
Ik heb zélfs klanten gevraagd die (misschien) wat minder tevreden waren. Toen ik dat deed, gebeurden er 2 dingen:
1) Juist dÃe gaven de hoogste cijfers
2) Of juist dÃe wilden geen beoordeling geven
Win-win. ;-)
Ik maak sinds dit jaar ook gebruik van klantenvertellen.nl, gewoon om het eens te proberen. Nou heb ik veel vaste klanten voor wie ik werk doe, en die schrijven natuurlijk maar één keer een recensie. Met als gevolg niet erg veel beoordelingen. In ben overtuigd van de voordelen van zo’n systeem, maar zelf ga ik het denk ik niet verlengen.
Kwantiteit is ook zeker belangrijk, naast de kwaliteit van je beoordelingen. In bijna 10 jaar tekstschrijverschap beschik ik over 180+ oude én huidige opdrachtgevers, dus dat geeft volume.
Heb jij geen klanten uit het verleden die je kunt vragen je te beoordelen?
Ja, dat heb ik wel gedaan. Maar tot ongeveer een jaar of wat langer terug. Heb jij klanten van 10 jaar geleden dan nog benaderd voor een recensieaanvraag? Zo veel heb ik er trouwens niet, denk ik. Voor de meeste heb ik langere tijd gewerkt.
Nee, zo lang terug ook weer niet. Tot nu toe heb ik er bijna 90 weten te verleiden een getuigenis te geven. :)
Ja, da’s een mooi resultaat. En daarmee wordt het ook geloofwaardiger.
Ik heb zélfs klanten gevraagd die (misschien) wat minder tevreden waren. Toen ik dat deed, gebeurden er 2 dingen:
1) Juist dÃe gaven de hoogste cijfers
2) Of juist dÃe wilden geen beoordeling geven
Win-win. ;-)