• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Jouw meest waardevolle webteksten kan ik niet schrijven

11 december 2015/20 Reacties/in Online marketing, Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Het is waar. Ik moet het bekennen.

De webteksten die jou het meest opleveren, kan ik je niet leveren.

Hoe goed ik ook schrijf. Hoeveel tijd ik er ook aan besteed.

Echt.

Want de meest waardevolle webteksten zijn:

Klantervaringen

Getuigenissen.

Testimonials.

Reviews.

Beoordelingen.

Sterretjes:

meest-waardevolle-webteksten

Hoe je ze ook noemt: je moet ze hebben. En niet een paar. Nee: tientallen. Honderdtallen. Duizenden indien mogelijk.

‘Pfff, dat geslijm. Daar trapt toch niemand in?’

‘Erin trappen?’ Het is onderzocht én bewezen dat ervaringen en beoordelingen je dienst of product beter verkopen. Ook opleidingswebsite Springest verhaalt over het belang van ervaringen voor het aantal leads en inschrijvingen voor trainingen, cursussen en workshops.

En praktisch ieder onderwerp waarover ik een zoekwoordenonderzoek doe, laat zoekgedrag zien op woorden als ‘ervaringen’, ‘beoordelingen’, etc. Mensen willen lezen wat mensen van je product of dienst vinden.

Niemand trapt waar dan ook in. Als je goede, authentieke testimonials hebt, is de kracht ervan nauwelijks te onderschatten.

‘Dus het werkt écht?’

JA! En niet alleen als je een webshop hebt. Ook als dienstverlener, ook als opleider, ook als coach: je moet klantbeoordelingen hebben.

Je verkoopt simpelweg méér wanneer je ánderen laat vertellen hoe hoog je ‘kwaliteit in het vaandel’ hebt staan. De grootste webtekstblunders krijgen alsnog inhoud wanneer je klanten het zeggen. Nou ja, mits in combinatie met concrete voordelen en voorbeelden van jouw dienst of product.

Ik spreek uit eigen ervaring.

Zelfs negatieve beoordelingen kunnen positief werken.

Veel ondernemers ‘durven’ zich niet te laten beoordelen, uit angst voor negatieve reviews. Stap eroverheen: je levert topkwaliteit, dus je klanten zijn tevreden en geven jou echt niet zomaar een veeg uit de pan.

Daarbij is het helemaal niet erg als een enkeling je een negatieve beoordeling geeft. Sterker nog: als je het slim aanpakt, kun je die ombuigen naar iets positiefs. Daarover verhaalt het blog van Webwinkelkeur uitgebreid. Het komt hierop neer:

Reageer op negatieve beoordelingen, en schiet dan niet in de verdediging, maar los het op. Want: ‘Goede klantenservice is de beste marketing!’.

Ja, getuigenissen verzamelen is veel werk.

Maar o zo de moeite waard. Begin met de klanten waarmee je het beste contact hebt; die zullen a) sneller geneigd om je deze dienst te bewijzen en b) je een (zeer) positieve beoordeling geven.

Vervolgens maak je er een gewoonte van om klanten uit te nodigen een beoordeling over je te schrijven. En als je écht durft, duik dan ook direct middenin de hete brij:

Laat je beoordelen met een cijfer en/of sterren.

Dat maakt je kwaliteit visueel en kwantificeerbaar. Je maakt het voor potentiële klanten gemakkelijk om te vergelijken. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je bij die vergelijking positief opvalt. :-)

En maak je getuigenissen zo betrouwbaar mogelijk:

Laat je extern beoordelen.

klantenvertellen.nlDit jaar ben ik (eindelijk) begonnen om mijn beoordelingen systematisch te verzamelen op één platform: klantenvertellen.nl: Werkt uitstekend én verhoogt de betrouwbaarheid van de beoordelingen.

Want: ik heb geen enkele invloed op wat mijn klanten daar over mij schrijven. Op klantenvertellen.nl kan ik geen beoordelingen wijzigen of verwijderen.

Op mijn website kan ik dat uiteraard wél. (Maar zou dat natuurlijk nooit doen. ;-)

Gemiddeld sta ik een 9, en dat zie je óók terug in de Google zoekresultaten:

Ik zie sterretjes!

Ik zie sterretjes!

Dus je begrijpt: deze webteksten kan ik niet voor je schrijven.

En jij ook niet voor jezelf. De doodzonde is immers wanneer je reviews verzint.

Sowieso moet je iedere schijn van fabricatie vermijden, door je getuigenissen zo betrouwbaar mogelijk te maken:

  • Door naam en toenaam van je klant te vermelden
  • Door het bedrijf van je klant te vermelden (indien van toepassing)
  • Door een foto van je klant erbij te zetten (indien mogelijk)

Dus zo, ongeveer:


Marlies AppelmanMarlies Appelman (tekstschrijver)

“Het was een zeer waardevolle cursus waar ik enorm veel van geleerd heb. Ik heb het direct in de praktijk toe kunnen passen en heb mijn klanten nu veel meer te bieden. Absoluut een aanrader voor iedere tekstschrijver die mee gaat met zijn tijd.”

(Beoordeling: 10)


Soms zijn bovenstaande 3 punten lastig. Bijvoorbeeld wanneer het over een zalfje tegen aambeien gaat. Dan wil men liever niet geïdentificeerd kunnen worden. Zet dat dan bóven je reviews, leg uit waarom er alleen ‘anoniem’ bijstaat. Kweek begrip.

Hoe dan ook:

Hoe je het doet, doe je het.

Maar DOE het.

Tags: tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/meest-waardevolle-webteksten.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-12-11 09:19:112022-04-26 15:54:31Jouw meest waardevolle webteksten kan ik niet schrijven
Ook interessant voor jou
De bangmakende kracht van schaarste
23 conversie-killende webtekstblunders
100 webquotes om te vermijden in 2016
11 goede voornemens voor je webteksten en website
Corpulente corporate websites: websites met overgewicht
9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komt

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

20 antwoorden
  1. Johan Koning
    Johan Koning zegt:
    11 december 2015 op 12:00

    Reviews of testimonials zijn zeker erg belangrijk. Toch ben ik het niet helemaal met je eens dat wij als tekstschrijvers klanten hier niet mee kunnen helpen. Door bijvoorbeeld klanten van jouw klant te interviewen en daar een goed verhaal van te schrijven – uiteraard geaccordeerd -, kun je én een beoordeling ‘scoren’ én een verhaal aan de klant leveren dat ook nog eens goed geschreven is. Want: niet iedereen kan schrijven ;-)

    Voorbeeld uit mijn eigen praktijk: Aquacombi (http://www.johankoning.nl/portfolio/seo-testimonials-referenties-interviews-aquacombi/)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      11 december 2015 op 13:38

      Deels met je eens, Johan. Het is een goede manier om in ieder geval iemand in te schakelen die actief de beoordelingen voor je gaat verzamelen.

      Maar juist het feit dat je er geen controle over hebt, bijvoorbeeld op een platform als klantenvertellen.nl, en dat je klanten de ruimte geeft om hun eigen taal/formuleringen te gebruiken, maakt ze zo authentiek.

      • Johan Koning
        Johan Koning zegt:
        11 december 2015 op 13:40

        Beide varianten zijn heel goed bruikbaar, volgens mij. Als je iets meer de diepte in wilt, kun je er zeker wel een tekstschrijver aan vastkoppelen. Voor de meer spontane reacties zijn platforms als klantenvertellen.nl zeer bruikbaar. (wat zijn de kosten daarvan, trouwens?)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          11 december 2015 op 13:50

          Ik betaal een paar tientjes per maand. Het hangt af van je branche, wensen en hoe lang je de samenwerking aangaat.

  2. Johan Koning
    Johan Koning zegt:
    11 december 2015 op 12:00

    Reviews of testimonials zijn zeker erg belangrijk. Toch ben ik het niet helemaal met je eens dat wij als tekstschrijvers klanten hier niet mee kunnen helpen. Door bijvoorbeeld klanten van jouw klant te interviewen en daar een goed verhaal van te schrijven – uiteraard geaccordeerd -, kun je én een beoordeling ‘scoren’ én een verhaal aan de klant leveren dat ook nog eens goed geschreven is. Want: niet iedereen kan schrijven ;-)

    Voorbeeld uit mijn eigen praktijk: Aquacombi (http://www.johankoning.nl/portfolio/seo-testimonials-referenties-interviews-aquacombi/)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      11 december 2015 op 13:38

      Deels met je eens, Johan. Het is een goede manier om in ieder geval iemand in te schakelen die actief de beoordelingen voor je gaat verzamelen.

      Maar juist het feit dat je er geen controle over hebt, bijvoorbeeld op een platform als klantenvertellen.nl, en dat je klanten de ruimte geeft om hun eigen taal/formuleringen te gebruiken, maakt ze zo authentiek.

      • Johan Koning
        Johan Koning zegt:
        11 december 2015 op 13:40

        Beide varianten zijn heel goed bruikbaar, volgens mij. Als je iets meer de diepte in wilt, kun je er zeker wel een tekstschrijver aan vastkoppelen. Voor de meer spontane reacties zijn platforms als klantenvertellen.nl zeer bruikbaar. (wat zijn de kosten daarvan, trouwens?)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          11 december 2015 op 13:50

          Ik betaal een paar tientjes per maand. Het hangt af van je branche, wensen en hoe lang je de samenwerking aangaat.

  3. Edward Hendriks
    Edward Hendriks zegt:
    11 december 2015 op 14:32

    Ik maak sinds dit jaar ook gebruik van klantenvertellen.nl, gewoon om het eens te proberen. Nou heb ik veel vaste klanten voor wie ik werk doe, en die schrijven natuurlijk maar één keer een recensie. Met als gevolg niet erg veel beoordelingen. In ben overtuigd van de voordelen van zo’n systeem, maar zelf ga ik het denk ik niet verlengen.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      11 december 2015 op 15:13

      Kwantiteit is ook zeker belangrijk, naast de kwaliteit van je beoordelingen. In bijna 10 jaar tekstschrijverschap beschik ik over 180+ oude én huidige opdrachtgevers, dus dat geeft volume.

      Heb jij geen klanten uit het verleden die je kunt vragen je te beoordelen?

      • Edward Hendriks
        Edward Hendriks zegt:
        11 december 2015 op 15:38

        Ja, dat heb ik wel gedaan. Maar tot ongeveer een jaar of wat langer terug. Heb jij klanten van 10 jaar geleden dan nog benaderd voor een recensieaanvraag? Zo veel heb ik er trouwens niet, denk ik. Voor de meeste heb ik langere tijd gewerkt.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          11 december 2015 op 15:39

          Nee, zo lang terug ook weer niet. Tot nu toe heb ik er bijna 90 weten te verleiden een getuigenis te geven. :)

          • Edward Hendriks
            Edward Hendriks zegt:
            11 december 2015 op 15:52

            Ja, da’s een mooi resultaat. En daarmee wordt het ook geloofwaardiger.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            11 december 2015 op 15:53

            Ik heb zélfs klanten gevraagd die (misschien) wat minder tevreden waren. Toen ik dat deed, gebeurden er 2 dingen:

            1) Juist díe gaven de hoogste cijfers
            2) Of juist díe wilden geen beoordeling geven

            Win-win. ;-)

  4. Edward Hendriks
    Edward Hendriks zegt:
    11 december 2015 op 14:32

    Ik maak sinds dit jaar ook gebruik van klantenvertellen.nl, gewoon om het eens te proberen. Nou heb ik veel vaste klanten voor wie ik werk doe, en die schrijven natuurlijk maar één keer een recensie. Met als gevolg niet erg veel beoordelingen. In ben overtuigd van de voordelen van zo’n systeem, maar zelf ga ik het denk ik niet verlengen.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      11 december 2015 op 15:13

      Kwantiteit is ook zeker belangrijk, naast de kwaliteit van je beoordelingen. In bijna 10 jaar tekstschrijverschap beschik ik over 180+ oude én huidige opdrachtgevers, dus dat geeft volume.

      Heb jij geen klanten uit het verleden die je kunt vragen je te beoordelen?

      • Edward Hendriks
        Edward Hendriks zegt:
        11 december 2015 op 15:38

        Ja, dat heb ik wel gedaan. Maar tot ongeveer een jaar of wat langer terug. Heb jij klanten van 10 jaar geleden dan nog benaderd voor een recensieaanvraag? Zo veel heb ik er trouwens niet, denk ik. Voor de meeste heb ik langere tijd gewerkt.

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          11 december 2015 op 15:39

          Nee, zo lang terug ook weer niet. Tot nu toe heb ik er bijna 90 weten te verleiden een getuigenis te geven. :)

          • Edward Hendriks
            Edward Hendriks zegt:
            11 december 2015 op 15:52

            Ja, da’s een mooi resultaat. En daarmee wordt het ook geloofwaardiger.

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            11 december 2015 op 15:53

            Ik heb zélfs klanten gevraagd die (misschien) wat minder tevreden waren. Toen ik dat deed, gebeurden er 2 dingen:

            1) Juist díe gaven de hoogste cijfers
            2) Of juist díe wilden geen beoordeling geven

            Win-win. ;-)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
De tagline-wizard: in 3 stappen naar je tagline2015. Voorbij.
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?