• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Rara: welke webtekst is geen webtekst?

14 oktober 2016/17 Reacties/in Gebruiksvriendelijkheid website, SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Deze week heb ik een raadsel voor je: welke webtekst is geen webtekst en is héél slecht voor je vindbaarheid?

Omdat ik het antwoord nog niet wil verklappen, heb ik de rest van dit blog verborgen. Klik op het plusje hieronder om het artikel uit te vouwen. Maar vóórdat je dat doet: denk er even over na. En niet stiekem googelen, hè?

Diep nagedacht? Ok dan, daar gaan we:

Het antwoord is...

Webteksten in plaatjes!

Ik kom het nog steeds vaak tegen: websites die voor een groot deel of zelfs volledig opgebouwd zijn uit afbeeldingen. Zoals deze website:

Je ziet een hoop tekst…maar het ís geen tekst. De hele pagina is opgebouwd uit deze 2 afbeeldingen:

Logo, menu, footer en de webteksten zelf: geen echte teksten, maar plaatjes.

(Inmiddels heeft Printsquare een nieuwe website, zónder webteksten-die-geen-webteksten-zijn.)

Prima, maar…wat is daar dan mis mee?

Goede vraag. Of misschien snap je ‘m allang: hoewel de bezoeker je tekst natuurlijk heus wel kan lezen, Google (laat staan andere zoekmachines) kan dat niet.

Oftewel: je webtekst-die-geen-webtekst-is kan de meest fantastische zoekwoorden bevatten, 100% SEO-geoptimaliseerd zijn, maar zolang het een plaatje is kan Google er niets mee.

Je vindbaarheid op tekst in een plaatje is 0,00000000000000000000000000000000.

Tegenwoordig bekijken heel veel bezoekers je website ook op een klein scherm. De websites van tegenwoordig passen zichzelf automatisch daarop aan: tekst schaalt mee. Maar tekst op een plaatje? Die dus niet. Vind je bezoeker niet prettig, en Google óók niet. Kost je dus zowel gebruikersvriendelijkheid als vindbaarheid.

Nog een voorbeeld, van een administratiekantoor:

Een website…maar in feite een opgemaakte flyer die zonder na te denken op internet is geslingerd.

(Inmiddels is dit administratiekantoor gestopt. Misschien vanwege de slechte vindbaarheid op internet…?)

Jouw héle website is waarschijnlijk geen plaatje

Bovenstaande websites zijn enkele extremen. Geen webbouwer die vandaag de dag nog zoiets durft af te leveren (hoewel…). Maar de doe-het-zelvende ondernemer weet soms niet beter.

Webbouwers reken ik het aan, doe-het-zelvers niet; juist daarom schrijf ik dit artikel. Bovendien:

Op kleinere schaal gebeurt het nog héél vaak

Ga eens kritisch door je eigen website. Gebruik jíj plaatjes met belangrijke tekst, waardoor je SEO-kansen mist? Het zou best kunnen. Veel ondernemers beseffen het niet eens.

Enkele voorbeelden:

Van de website van een schoonheidssalon. Op de homepage worden populaire behandelingen getoond, en dat is slim. Maar de namen van die behandelingen (waarschijnlijk belangrijke zoektermen) zijn hier onderdeel van het plaatje. Doodzonde voor de SEO, dus!

Creatief bedacht: de tekst van het aanbod op een vel uit een grootformaat printer…maar voor de vindbaarheid van deze drukkerij doet het helemaal niets, want het is een plaatje!

Let op de prijslijst. Dat is waarschijnlijk gewoon hun folder, die ze online hebben gekwakt. En die zit boordevol belangrijke zoektermen. Slecht voor hun SEO, dus.

Aiaiai…de hele header van bovenstaande website is een plaatje, dus inclusief de contactgegevens. Die informatie staat nérgens anders op de website, zelfs niet op de contactpagina! Die bestaat slechts uit een formulier. En juist contactgegevens zijn zo belangrijk voor je lokale vindbaarheid…

Zie Google als een weegschaal:

De zoekmachine weegt jouw woorden af tegen die van je concurrenten. Wat je wilt is dat jóuw woorden qua SEO zwaarder wegen. Want dan kom je hoger. Wellicht zelfs op nummer 1. (Hoewel dat van veel meer afhangt dan woorden alleen.)

Teksten die in werkelijkheid een afbeelding zijn, kun je beschouwen als bruto gewicht. Bij het wegen van je website tellen ze niet mee. Netto leg je minder gewicht in de schaal. Al gaat het slechts om enkele grammetjes, voor Google kan het de doorslag geven. De schaal valt nét niet jouw kant op. Simpelweg zonde.

Geef afbeeldingen óók SEO-kracht mee

Uiteindelijk heb je natuurlijk wél afbeeldingen op je website: je logo, productshots, een foto van jezelf, etc. Ook daar gelden enkele eenvoudige SEO-regels voor. Volg ze op:

  1. Geef de bestandsnaam een zoekterm mee

Dus bijvoorbeeld ‘administratiekantoor-amsterdam.jpg’. Gebruik GEEN bestandsnamen als ‘DSG100241.jpg’, die je mobiel of camera standaard uitpoept. Dat zegt zoekmachines niets.

  1. Gebruik een zoekterm in de alt-tekst

Je kunt in elk CMS een zogenaamde ‘alt-tekst’ meegeven aan een afbeelding. Die zie je wanneer een afbeelding niet geladen wordt. Verwerk daarin een zoekterm.

Ok. Nu ken je het antwoord op het raadsel

Check nu of jij plaatjes op je website hebt, die doen alsof ze webteksten zijn. Check, met andere woorden, of jouw website al het maximale woordgewicht in de schaal legt.

Tags: seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/webteksten-als-afbeelding.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-10-14 10:02:322022-04-14 15:21:16Rara: welke webtekst is geen webtekst?
Ook interessant voor jou
Google bewijst: we deugen écht!
Laat jij je website door Google bepalen?!
Waarom ik webbouwer had moeten worden
Hoger in Google komen? Hoezo?
SEO-teksten schrijven: tips SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Hoe preuts is Google?

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

17 antwoorden
  1. Daniëlle Clasen-Bos
    Daniëlle Clasen-Bos zegt:
    24 april 2015 op 09:08

    Ik beken, Arjan. Maar het is goed gekomen met onze website….

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 april 2015 op 10:26

      Da’s het mooie van ‘fouten’: je kunt ze altijd rechtzetten. :)

  2. Rob Vonk
    Rob Vonk zegt:
    24 april 2015 op 09:13

    haha, ik zie het nog zo vaak, maar het is ook begrijpelijk als je niet weet hoe het internet (lees Google) werkt.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 april 2015 op 10:25

      Precies! Ik wil de getoonde websites/ondernemers dan ook zeker niet voor schut zetten. Wél de webbouwers die het in hun hoofd halen dit soort websites af te leveren…

  3. Patrick Odendaal
    Patrick Odendaal zegt:
    24 april 2015 op 10:43

    Ik maak die fouten niet, want ik heb een goede websitetekstenschrijverenonderhoudmeneer die mijn site streng in de gaten houdt!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 april 2015 op 11:11

      Die websitetekstenschrijveronderhoudmeneer moet dan vast een héle goeie zijn! ;-)

      • Patrick Odendaal
        Patrick Odendaal zegt:
        24 april 2015 op 11:12

        Jaaa….. dat is een heel goeie websitetekstenschrijveronderhoudmeneer

      • Patrick Odendaal
        Patrick Odendaal zegt:
        24 april 2015 op 11:23

        Ik heb dat discus ook maar eens geïnstalleerd. :-)

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          24 april 2015 op 11:57

          Goed bezig! Importeer dan ook gelijk even je oude comments, dan ben je die tenminste niet kwijt. :)

          • Patrick Odendaal
            Patrick Odendaal zegt:
            24 april 2015 op 12:08

            Slim! Gedaan!

  4. Rosalie Mijnheer
    Rosalie Mijnheer zegt:
    7 oktober 2016 op 11:30

    Ik lees nog niet zo lang mee, dus misschien is mijn vraag al lang geleden beantwoord. Wanneer je een plaatje de naam meegeeft van de tekst IN het plaatje, werkt het dan nog steeds niet?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 oktober 2016 op 12:13

      Leuk dat je meeleest, Rosalie! :-)

      De bestandsnaam die je je plaatje meegeeft, telt zeker mee. Maar waarom zou je kiezen voor het een óf het ander?

      Zorg dat je je zoektermen als échte webtekst op je pagina plaatst, én plaats er een relevant plaatje bij die je de juiste woorden meegeeft (in bestandsnaam én alt-tekst).

      • Rosalie Mijnheer
        Rosalie Mijnheer zegt:
        7 oktober 2016 op 12:35

        Dat snap ik. Er is echter een klein probleempje :-) Ik ben bruidsfotograaf, mijn website is http://www.trendytrouwfoto.nl. (gemaakt in Muse). Mijn bruidsparen willen foto’s zien en hebben maling aan tekst ?

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          7 oktober 2016 op 12:58

          Maar je wilt gevonden worden op relevante zoektermen als ‘bruidsfotograaf’, toch? Dus dan zou ik daar toch even een goede, doelgroepgerichte tekst voor schrijven, op basis van een zoekwoordenanalyse…

          …en dan lezen ze ‘m echt wel. Althans: de belangrijke dingen.

          • Rosalie Mijnheer
            Rosalie Mijnheer zegt:
            7 oktober 2016 op 17:09

            Dankjewel. Die tekst is ook geschreven op deze en meer zoekwoorden, dus daar is ook voor gezorgd :-) Fijne avond.

  5. John-Pierre Cornelissen
    John-Pierre Cornelissen zegt:
    14 oktober 2016 op 11:20

    Ok, ik ben het helemaal met je eens dat een website tekst moet bevatten en dat het erg dom is om alleen plaatjes te gebruiken. Google kan echter wel degelijk test in plaatjes lezen. Voorbeelden:
    – Het Google Books project, waarin ze zoveel mogelijk boeken proberen te scannen én doorzoekbaar maken.
    – De Google Translate app op Android maakt een foto van een tekst in een vreemde taal en vertaald die ook meteen voor je. Teksten zijn makkelijker te herkennen dan personen en objecten op een foto, en zelfs dat kan Google al.

    Of ze het ook daadwerkelijk gebruiken in de zoekmachine is een andere vraag. Het zou me verbazen als ze het niet doen. Gewone tekst maakt het makkelijker voor de Google bot en zal daarom denk ik wel beter en sneller werken.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      14 oktober 2016 op 11:35

      Het klopt niet helemaal wat je zegt, John-Pierre. Bepaalde toepassingen van Google kunnen inderdaad tekst op foto’s omzetten in ‘echte’ tekst. Maar dat wil niet zeggen dat ‘Google’ dat als geheel doet.

      De techniek hebben ze, dat staat buiten kijf. Maar of ze die gaan inzetten voor de zoekmachine? Dat is niet waarschijnlijk. Tekst op plaatjes is per definitie niet bezoekersvriendelijk.

      Ga maar na: het is bekend dat Google responsive websites hoger waardeert voor SEO. Tekst in een afbeelding kan nooit responsive zijn, blijft dus nooit goed leesbaar op smartphones en tablets.

      Dus waarom zouden ze het meenemen als ranking-factor? Dan belonen ze een ongewenste manier van webdesign.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Mijn allereerste sponsordeal. Wow!Durf jij de duurste te zijn?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?