Rara: welke webtekst is geen webtekst?
Deze week heb ik een raadsel voor je: welke webtekst is geen webtekst en is héél slecht voor je vindbaarheid?
Omdat ik het antwoord nog niet wil verklappen, heb ik de rest van dit blog verborgen. Klik op het plusje hieronder om het artikel uit te vouwen. Maar vóórdat je dat doet: denk er even over na. En niet stiekem googelen, hè?
Diep nagedacht? Ok dan, daar gaan we:
Het antwoord is...
Webteksten in plaatjes!
Ik kom het nog steeds vaak tegen: websites die voor een groot deel of zelfs volledig opgebouwd zijn uit afbeeldingen. Zoals deze website:
Je ziet een hoop tekst…maar het ís geen tekst. De hele pagina is opgebouwd uit deze 2 afbeeldingen:
Logo, menu, footer en de webteksten zelf: geen echte teksten, maar plaatjes.
(Inmiddels heeft Printsquare een nieuwe website, zónder webteksten-die-geen-webteksten-zijn.)
Prima, maar…wat is daar dan mis mee?
Goede vraag. Of misschien snap je ‘m allang: hoewel de bezoeker je tekst natuurlijk heus wel kan lezen, Google (laat staan andere zoekmachines) kan dat niet.
Oftewel: je webtekst-die-geen-webtekst-is kan de meest fantastische zoekwoorden bevatten, 100% SEO-geoptimaliseerd zijn, maar zolang het een plaatje is kan Google er niets mee.
Je vindbaarheid op tekst in een plaatje is 0,00000000000000000000000000000000.
Tegenwoordig bekijken heel veel bezoekers je website ook op een klein scherm. De websites van tegenwoordig passen zichzelf automatisch daarop aan: tekst schaalt mee. Maar tekst op een plaatje? Die dus niet. Vind je bezoeker niet prettig, en Google óók niet. Kost je dus zowel gebruikersvriendelijkheid als vindbaarheid.
Nog een voorbeeld, van een administratiekantoor:
Een website…maar in feite een opgemaakte flyer die zonder na te denken op internet is geslingerd.
(Inmiddels is dit administratiekantoor gestopt. Misschien vanwege de slechte vindbaarheid op internet…?)
Jouw héle website is waarschijnlijk geen plaatje
Bovenstaande websites zijn enkele extremen. Geen webbouwer die vandaag de dag nog zoiets durft af te leveren (hoewel…). Maar de doe-het-zelvende ondernemer weet soms niet beter.
Webbouwers reken ik het aan, doe-het-zelvers niet; juist daarom schrijf ik dit artikel. Bovendien:
Op kleinere schaal gebeurt het nog héél vaak
Ga eens kritisch door je eigen website. Gebruik jíj plaatjes met belangrijke tekst, waardoor je SEO-kansen mist? Het zou best kunnen. Veel ondernemers beseffen het niet eens.
Enkele voorbeelden:
Van de website van een schoonheidssalon. Op de homepage worden populaire behandelingen getoond, en dat is slim. Maar de namen van die behandelingen (waarschijnlijk belangrijke zoektermen) zijn hier onderdeel van het plaatje. Doodzonde voor de SEO, dus!
Creatief bedacht: de tekst van het aanbod op een vel uit een grootformaat printer…maar voor de vindbaarheid van deze drukkerij doet het helemaal niets, want het is een plaatje!
Let op de prijslijst. Dat is waarschijnlijk gewoon hun folder, die ze online hebben gekwakt. En die zit boordevol belangrijke zoektermen. Slecht voor hun SEO, dus.
Aiaiai…de hele header van bovenstaande website is een plaatje, dus inclusief de contactgegevens. Die informatie staat nérgens anders op de website, zelfs niet op de contactpagina! Die bestaat slechts uit een formulier. En juist contactgegevens zijn zo belangrijk voor je lokale vindbaarheid…
Zie Google als een weegschaal:
De zoekmachine weegt jouw woorden af tegen die van je concurrenten. Wat je wilt is dat jóuw woorden qua SEO zwaarder wegen. Want dan kom je hoger. Wellicht zelfs op nummer 1. (Hoewel dat van veel meer afhangt dan woorden alleen.)
Teksten die in werkelijkheid een afbeelding zijn, kun je beschouwen als bruto gewicht. Bij het wegen van je website tellen ze niet mee. Netto leg je minder gewicht in de schaal. Al gaat het slechts om enkele grammetjes, voor Google kan het de doorslag geven. De schaal valt nét niet jouw kant op. Simpelweg zonde.
Geef afbeeldingen óók SEO-kracht mee
Uiteindelijk heb je natuurlijk wél afbeeldingen op je website: je logo, productshots, een foto van jezelf, etc. Ook daar gelden enkele eenvoudige SEO-regels voor. Volg ze op:
- Geef de bestandsnaam een zoekterm mee
Dus bijvoorbeeld ‘administratiekantoor-amsterdam.jpg’. Gebruik GEEN bestandsnamen als ‘DSG100241.jpg’, die je mobiel of camera standaard uitpoept. Dat zegt zoekmachines niets.
- Gebruik een zoekterm in de alt-tekst
Je kunt in elk CMS een zogenaamde ‘alt-tekst’ meegeven aan een afbeelding. Die zie je wanneer een afbeelding niet geladen wordt. Verwerk daarin een zoekterm.
Ok. Nu ken je het antwoord op het raadsel
Check nu of jij plaatjes op je website hebt, die doen alsof ze webteksten zijn. Check, met andere woorden, of jouw website al het maximale woordgewicht in de schaal legt.
Ik beken, Arjan. Maar het is goed gekomen met onze website….
Da’s het mooie van ‘fouten’: je kunt ze altijd rechtzetten. :)
haha, ik zie het nog zo vaak, maar het is ook begrijpelijk als je niet weet hoe het internet (lees Google) werkt.
Precies! Ik wil de getoonde websites/ondernemers dan ook zeker niet voor schut zetten. Wél de webbouwers die het in hun hoofd halen dit soort websites af te leveren…
Ik maak die fouten niet, want ik heb een goede websitetekstenschrijverenonderhoudmeneer die mijn site streng in de gaten houdt!
Die websitetekstenschrijveronderhoudmeneer moet dan vast een héle goeie zijn! ;-)
Jaaa….. dat is een heel goeie websitetekstenschrijveronderhoudmeneer
Ik heb dat discus ook maar eens geïnstalleerd. :-)
Goed bezig! Importeer dan ook gelijk even je oude comments, dan ben je die tenminste niet kwijt. :)
Slim! Gedaan!
Ik lees nog niet zo lang mee, dus misschien is mijn vraag al lang geleden beantwoord. Wanneer je een plaatje de naam meegeeft van de tekst IN het plaatje, werkt het dan nog steeds niet?
Leuk dat je meeleest, Rosalie! :-)
De bestandsnaam die je je plaatje meegeeft, telt zeker mee. Maar waarom zou je kiezen voor het een óf het ander?
Zorg dat je je zoektermen als échte webtekst op je pagina plaatst, én plaats er een relevant plaatje bij die je de juiste woorden meegeeft (in bestandsnaam én alt-tekst).
Dat snap ik. Er is echter een klein probleempje :-) Ik ben bruidsfotograaf, mijn website is http://www.trendytrouwfoto.nl. (gemaakt in Muse). Mijn bruidsparen willen foto’s zien en hebben maling aan tekst ?
Maar je wilt gevonden worden op relevante zoektermen als ‘bruidsfotograaf’, toch? Dus dan zou ik daar toch even een goede, doelgroepgerichte tekst voor schrijven, op basis van een zoekwoordenanalyse…
…en dan lezen ze ‘m echt wel. Althans: de belangrijke dingen.
Dankjewel. Die tekst is ook geschreven op deze en meer zoekwoorden, dus daar is ook voor gezorgd :-) Fijne avond.
Ok, ik ben het helemaal met je eens dat een website tekst moet bevatten en dat het erg dom is om alleen plaatjes te gebruiken. Google kan echter wel degelijk test in plaatjes lezen. Voorbeelden:
– Het Google Books project, waarin ze zoveel mogelijk boeken proberen te scannen én doorzoekbaar maken.
– De Google Translate app op Android maakt een foto van een tekst in een vreemde taal en vertaald die ook meteen voor je. Teksten zijn makkelijker te herkennen dan personen en objecten op een foto, en zelfs dat kan Google al.
Of ze het ook daadwerkelijk gebruiken in de zoekmachine is een andere vraag. Het zou me verbazen als ze het niet doen. Gewone tekst maakt het makkelijker voor de Google bot en zal daarom denk ik wel beter en sneller werken.
Het klopt niet helemaal wat je zegt, John-Pierre. Bepaalde toepassingen van Google kunnen inderdaad tekst op foto’s omzetten in ‘echte’ tekst. Maar dat wil niet zeggen dat ‘Google’ dat als geheel doet.
De techniek hebben ze, dat staat buiten kijf. Maar of ze die gaan inzetten voor de zoekmachine? Dat is niet waarschijnlijk. Tekst op plaatjes is per definitie niet bezoekersvriendelijk.
Ga maar na: het is bekend dat Google responsive websites hoger waardeert voor SEO. Tekst in een afbeelding kan nooit responsive zijn, blijft dus nooit goed leesbaar op smartphones en tablets.
Dus waarom zouden ze het meenemen als ranking-factor? Dan belonen ze een ongewenste manier van webdesign.