• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis!

9 oktober 2014/9 Reacties/in Gebruiksvriendelijkheid website /door Arjan Jonker

Hoeveel webbouwers gebruiken het niet als verkoopargument:

“Ik bouw uw unieke website!” 

Enkele voorbeelden:

Webstones ontwerpt unieke websites...

Webstones ontwerpt unieke websites…

Tim de Buurman bouwt voordelig jouw unieke website...

Tim de Buurman bouwt voordelig jouw unieke website…

Bij Dall.nl laat jij je unieke website maken, die óók nog eens je visitekaartje is...

Bij Dall.nl laat jij je unieke website maken, die óók nog eens je visitekaartje is…

Veel ondernemers dénken ook dat ze een unieke website willen. Dus op zich niet vreemd dat deze en vele andere webbouwers daar op inspelen.

Op Yulook.nl verzamelen ze zelfs unieke websites. Daar lees ik deze tekst:

Unieke websites. Je vindt ze op Yulook.nl.

Unieke websites. Je vindt ze op Yulook.nl.

Lees vooral deze zin:

Hier tonen we de meest spectaculaire en vooruitstrevende sites, maar ook sites die er uit springen qua inhoud, uniek zijn en apart, de grenzen opzoeken of wat dan ook.

Welnu:

  • Uniek qua inhoud: JA (door een goed blog, bijvoorbeeld)
  • Uniek qua design: NEE

Unieke websites, die zien er bijvoorbeeld zo uit:

Camping de Meerpaal heeft absoluut een unieke website. Maar of ze daar blij mee moeten zijn?

Camping de Meerpaal heeft absoluut een unieke website. Maar of ze daar blij mee moeten zijn?

De website is niet minder dan PRACHTIG ontworpen. Werkelijk uniek.

Geen enkele andere website is vergelijkbaar…en daar zit dus juist het probleem.

Mijn vrouw en ik waren op zoek naar een locatie voor onze vakantie. Deze camping werd warm aanbevolen. De informatie die wij zochten, konden we heel lang niet vinden.

Als je op het camping-deel van de website komt, word je ergens onderaan de pagina gezet. Het duurt lang voordat je door hebt dat je óók naar boven kunt scrollen, waar de informatie links en rechts te vinden is. Wij hebben ons rotgezocht.

De website van Camping de Paal is echt heel mooi, uniek en spannend (want: je weet niet wat je tegenkomt). Maar dat is nu juist het ding: websites hóren niet ‘spannend’ te zijn. Anders gezegd:

Succesvolle websites zijn eenheidsworst

Als je van dit blog één regel onthoudt, laat het dan bovenstaande kop zijn. Ik herhaal ‘m gewoon ff:

Succesvolle websites zijn eenheidsworst.

Daarmee bedoel ik dat ze allemaal voldoen aan een bepaalde basis, die ervoor zorgt dat de website voor bezoekers makkelijk te gebruiken is.

Los van de inhoud, los van jouw fantastische dienst of product, los van je superdoelgroepgerichte SEO-teksten, los van de waanzinnige blogartikelen die je schrijft:

Je website moet door een bezoeker DIRECT te gebruiken zijn. Je bezoeker moet intuïtief op je website kunnen navigeren, lezen, informatie vinden, formulieren invullen, etc.

Op internet is voor de bruikbaarheid van je website een woord uitgevonden: usability.

2 definities van usability:

  1. Letterlijk `in staat zijn om iets te gebruiken`. In dit verband gebruikt hoe gebruikersvriendelijk internetsites of andere interactieve producten zijn.
  2. De mate waarin een interactief systeem de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien. Kort gezegd de gebruiksvriendelijkheid van websites.

Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/usability

‘Comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak voltooien.’ Mooier kan ik het niet zeggen.

Elke bezoeker die op je website komt heeft een eigen taak of doel: hij of zij wil informatie halen, iets kopen, zich abonneren op je nieuwsbrief, reageren op je blog, etc.

Sommige doelen ontstaan pas wanneer ze op je website zijn: door je wervelende waardevolle webteksten raken ze bijvoorbeeld overtuigd om iets te bestellen. Nou…dan moet wel direct duidelijk zijn wáár. Ze moeten ook direct je telefoonnummer kunnen vinden als ze je willen bellen.

Kortom: bezoekers moeten met kinderlijke eenvoud hun taak of doel kunnen voltooien.

Onze taak op de website van Camping de Paal was in eerste instantie informatie vinden, over de accommodaties, over de omgeving, over de tarieven… Die taken werden ons té moeilijk gemaakt. Het was enkel te danken aan enthousiaste verhalen van anderen die er al geweest waren dat we de moeite namen op de website te blijven en te zoeken tot we vonden. De meeste bezoekers zijn echter niet opgewarmd, en haken al veel eerder af.

Basismodel voor een Succesvolle Website

Er is dus een bepaalde fundering, een basismodel, waaraan je website moet beantwoorden voordat je online überhaupt succesvol kunt zijn. Omdat bezoekers pas dán je website snappen. Zodat ‘ie kan zijn wat ‘ie moet zijn: het absolute hart van je (online) marketing. Want dat ís je website:

Of je nu een folder of visitekaartje weggeeft, of je nu adverteert of koude acquisitie pleegt, iedereen die voor het eerst kennis met je maakt, kijkt even op je website vóórdat ‘ie besluit je klant te worden.

Daaruit volgt de volgende conclusie:

Als je website niet deugt, deugt je marketing niet

Maar als je website voldoet aan de basis, ben je klaar voor online ondernemen anno 2014.

Wat ik daarmee bedoel is dit:

Vroeger (en zo gaat het nu te vaak nog steeds) kocht je eens in de 3-4 jaar een nieuwe website. Die liet je dan bouwen hoewel je niet precies wist wat je wilde, je liet je leiden en was samen met de webbouwer een maand (of 2) intensief bezig met de ontwikkeling ervan. En na oplevering was je er misschien een maand blij mee, om er vervolgens jaren niet naar om te kijken. (Ja, je wist nog wel dat je website er wás, maar wat je er nu aan hád?)

Die tijden zijn voorbij.

Anno 2014 ben je je bewust van wat succesvol online ondernemen is: je past je huidige website ingrijpend aan óf je laat een nieuwe bouwen, maar het resultaat is dat je een stevige fundering hebt. Oftewel: een website die in de basis goed is en daardoor min of meer al online succesvol. In plaats van over 3 jaar een nieuwe te kopen, ga je je huidige website in de gaten houden. Je gaat meten. Je gaat verbeteren. Je zorgt ervoor dat je website langzaam maar zeker geoptimaliseerd en dus succesvol(ler) wordt.

En als je dat niet zelf kunt, láát je dat doen. Een waardevollere investering in je marketing kan ik niet bedenken.

Dát is de toekomst van internet. Ondernemers die hier NU mee beginnen, hebben straks een voorsprong op concurrenten die dit bewustzijn nog niet hebben.

En hoe ziet dat basismodel er dan uit?

Dat wil ik je graag laten zien.

Ik heb wat ik geleerd heb over succesvolle websites vertaald in een blauwdruk, die je direct kunt gebruiken. Waarmee je naar je webbouwer kunt gaan en zeggen: dít wil ik (in de basis dan). Zo hoef je je dus nooit meer door een ander te laten leiden. Voortaan weet je zelf wel wat voor website je wilt.

Het Basismodel voor een Succesvolle Website vind je in mijn gelijknamige E-book. Hier kun je het downloaden. Gratis.

Zie het als een gloednieuwe start van je online aanwezigheid. Of op z’n minst een bevestiging dat jouw basis deugt.

Tags: usability, website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-10-09 09:53:412022-05-10 15:19:32Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis!
Ook interessant voor jou
HIEROM hebben we een website
Waarom hebben we een website?
Woorden zeggen meer dan 1.000 beelden
Dit verhaal gaat over jou. Over je teleurstelling in je website
"Bekijk onze nieuwe website", of: oude wijn in een nieuwe zak
Waarom ik webbouwer had moeten worden

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

9 antwoorden
  1. Christian Slagter (@slagter)
    Christian Slagter (@slagter) zegt:
    9 oktober 2014 op 10:49

    Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis! @arjan_jonker

  2. Rita Koolstra
    Rita Koolstra zegt:
    9 oktober 2014 op 11:07

    Beste Arjan,

    Ik vraag mij af of met goede/ misschien betere teksten een standaard website, zoals ik gebruik bij Exto http://www.artslook.nl voldoet aan basis-eisen… of dat een nieuw te bouwen website beter is.

    Misschien zijn er binnen de website van exto (speciaal voor kunstenaars) nog meer mogelijkheden. In ieder geval kan ik de indeling anders maken. bv. menu naar links etc.

    Wat vind je daar van? Naast de website heb ik nog een blog waarbij je mij al een paar waardevolle tips gegeven hebt.

    Met vriendelijke groeten,

    Rita Koolstra

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      9 oktober 2014 op 11:28

      Beste Rita,

      dank voor je reactie! Ik heb direct even naar je website gekeken.

      Zouden betere teksten werken op een website als die van jou? Natuurlijk scheelt het altijd, maar je website voldoet nu niet aan de basis.

      Sowieso moet je menu naar links. Dat lees je ook in mijn e-book. ;)

      Waar het vooral misgaat, zijn de talloze verschillende lettertypes, -groottes en -kleuren die je nu gebruikt. Daardoor weet mijn oog niet waar het rusten moet. Waar het moet kijken, wat belangrijk is.

      Zelfs in het menu worden verschillende groottes gebruikt, waardoor het heel rommelig en onduidelijk wordt.

      Dus: een rustiger tekstbeeld en het verplaatsen van het menu zou al heel veel schelen. Blijft staan dat de website visueel niet aantrekkelijk is. Tekst is belangrijker dan beeld, maar toch zou ik aanraden om een website te nemen die er meer ‘2014’ uitziet. Ik denk dat jouw professionaliteit dat verdient…

      Geeft dit je houvast? :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      10 oktober 2014 op 09:21

      Op jouw vraag of een website binnen een grotere website werkt… Ik zeg: niet doen.

      Het probleem is dat je dan meestal, zoals ook in jouw geval, het logo van de overkoepelende site moet plaatsen. Dan is het voor de bezoeker direct al verwarrend: die denken dat jouw bedrijf Exto heet.

      De controle die je op je website hebt is altijd beperkt. Meestal moet je je houden aan regels om bijvoorbeeld de eenheid te bewaken.

      Daar staat wellicht tegenover dat Exto veel bezoekers trekt, die op de een of andere manier ook op jouw website kunnen komen.

      Welke voor- en nadelen ervaar je zelf, Rita?

  3. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    9 oktober 2014 op 11:45

    Je wilt eindelijk eens een succesvolle #website (laten) bouwen. Maar hoe?
    Nou…succes begint bij de basis!

  4. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    9 oktober 2014 op 14:32

    RT @miek_88: Kijk, het Ebook: Basismodel voor een Succesvolle Website @arjan_jonker omschrijft exact hoe het moet! Helemaal eens!

  5. @KittyKilian
    @KittyKilian zegt:
    10 oktober 2014 op 08:33

    Waarom je geen unieke website wil: @arjan_jonker

  6. Rita Koolstra
    Rita Koolstra zegt:
    10 oktober 2014 op 11:00

    Dank je wel voor het antwoord.

    Voordelen zijn er zeker, denk-ik, van Exto.. de foto’s zijn gemakkelijk te plaatsen, er komt direct een watermerk op etc.

    Hij trekt veel bezoekers, zoals je zegt.

    Ik kan mijn eigen pagina nog wel een stuk rustiger maken.. ga ik vandaag aan beginnen en het logo van exto hoeft er niet op..

    maar dan staat het menu weer rechts.. had ik tot gisteren.. :)

    Ik heb wel eens een website laten maken door een hobby-ist, maar dat was nog erger.. voordat hij begreep wat ik wilde en dan ook altijd weer dingen die ik niet wilde, maar niet veranderd konden worden.

    Dus ik ben ook huiverig voor ‘website-makers’ afgezien nog daarvan of ik het echt wel kan betalen.

    Zal ik eerst eens jouw e-book doornemen, hiermee veel teksten veranderen, dan het pakket en nog meer veranderen en dan nog eens kijken of ik een andere website (evt. er bij) kan kopen?

    Wat denk jij van deze volgorde, of kan ik beter direct een andere website kopen?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 oktober 2014 op 06:30

      Poeh…lastig om je daar advies over te geven, Rita!

      Zoals je beschrijft heeft dat Exto duidelijke voordelen voor jou, zoals dat automatische watermerk.

      Ik zal je dan ook zeker niet adviseren om direct een grote investering in een nieuwe website te doen. Daarvoor ken ik je bedrijf, je ambities en je plannen niet goed genoeg.

      Maar met je huidige website kun je natuurlijk altijd zelf aan de slag. Probeer in ieder geval iets te doen aan het onrustige tekstbeeld. Dan heb je al heel wat bereikt.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Wat heeft God dat ik niet heb? (Of: de macht van woorden)Abonnees werven voor je nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél)
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?