Vecht voor je recht je eigen website aan te passen
Dankzij het cms kan iedereen tegenwoordig zijn eigen website aanpassen. Toch zijn er webbouwers die dat recht aan zichzelf voorbehouden. En dus voor elke minieme aanpassing geld rekenen. Te veel geld. Voor een pagina die toegevoegd moet worden. Een fotootje dat geplaatst moet. Of een tekst die gewijzigd.
Onzin!
Wat is een cms?
Met een cms (content management systeem) kun je eenvoudig de inhoud van je website aanpassen. Het lijkt een beetje op Word. Daarom kan bijna iedereen ermee werken.
Webbouwers die hun klanten geen of beperkte toegang geven tot hun eigen website, zijn niet van deze tijd. Beste ondernemer: heb je te maken met zo’n webbouwer? Neem dan afscheid van ‘m. Maar eis eerst die inlogcodes!
Nee, ik wil vakgenoten niet afkraken
Is niet mijn stijl. Maar ik kom ze te vaak tegen.
Te vaak krijg ik klanten die schromen om op mijn advies eenvoudige zaken te wijzigen aan hun website, omdat ze bang zijn voor een dikke rekening van hun webbouwer. Of voor wie ik niet zelf webteksten op hun website kan plaatsen (wat ik als service bied), omdat hun webbouwer vindt dat hij de enige is die dat kan/mag doen.
Vragen deze klanten hun webbouwer naar de inlogcodes om zelf hun website aan te passen, krijgen ze dit soort antwoorden:
- Nee, want je hebt met mij een contract
- Nee, want als je iets fout doet, is je hele website weg
- Nee, want dat is Echt Heel Moeilijk. Kan ik beter voor je doen
- Nee, want ik kan het niet goed uitleggen
Wat ik van die antwoorden vind:
- Bah. Contracten
- Dat gaat echt niet zomaar. Een webbouwer kan bovendien precies instellen wat jij wel en niet kan. Laat je dus niet bang maken!
- Het is niet moeilijk. En jij bent als klant misschien geen expert, maar ook niet achterlijk
- Dat is zijn probleem. Eigenlijk bedoelt hij: ik heb geen zin om het uit te leggen, want dan ben je minder afhankelijk van mij
Een goede webbouwer geeft je de keuze:
zelf aanpassen, of uitbesteden. Want soms wil je dat iemand anders het doet. Als je digibeet bent, bijvoorbeeld. Of er geen tijd voor hebt. Zin in hebt. Zolang je dat maar zelf kunt beslissen!
Een goede webbouwer snapt dat een website nooit af is,
eigenlijk constant in beweging moet zijn, altijd verbeterd kan worden. Dat je met een website, kortom, moet experimenteren. Een kwestie van trial en error, zodat je zo veel mogelijk kans hebt dat je website klanten oplevert.
Als website-eigenaar moet je de vrijheid hebben te experimenteren, zonder dat elk wissewasje je geld kost.
Een goede webbouwer is eerlijk over cms,
doet niet alsof het werken in cms-systemen alleen is voorbehouden aan internet-experts. Het cms heeft het aanpassen van websites juist voor iedereen mogelijk gemaakt.
Dit moest me van het hart
Op dit moment op zoek naar een webbouwer? Vraag dan vooraf wat je na oplevering zelf kunt of mag. Geef vooral aan wat je zelf wilt. Dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan.
Ik vind:
- Je hebt recht op toegang tot je eigen website
- En maakt zelf de keuze of je aanpassingen uitbesteedt of zelf doet
Ik hoor graag jouw ervaringen met webbouwers. Zet die van jou in het zonnetje, óf deel je frustratie. Namen hoef je natuurlijk niet te noemen.
En ik ben ook benieuwd naar de mening van meelezende webbouwers. Vertel: wat ‘mogen’ jouw klanten wel of niet? Ben je het eens met mijn mening?
Heb door dit artikel nu al ruzie met de 2 webbouwers bij mij op kantoor.
Dan is het vast een goed artikel. :)
Je hebt in ieder geval weer de discussie aangewakkerd ;). En wat vinden die webbouwers van jouw conclusies?
Ik wacht nog op hun genuanceerde reacties onder mijn artikel…
…ondertussen vliegt hier af en toe een schoen naar binnen.
Leuk artikel, misschien een beetje een negatieve boventoon over webbouwers.. Maar ik snap dat het een enorm struikelblok is!
Ik kan wel 1 argument geven waarom sommige stukken tekst beter wel een bezoek kunnen brengen aan de webbouwer voor het gepubliceerd wordt: micro data markup. Extra trucje voor betere zoeknotatie, maar natuurlijk moet er een functie voor handen zijn om zelf aanpassingen te doen.
Ikzelf was een tijd niet capabel om een cms te leveren, en heb dergelijke aanpassingen altijd gratis gedaan voor een klant of 10 -15, geen probleem! Tekst wijzigen is 2 minuten tijd, kwestie van service..
Het was ook vooral even frustratie van me af schrijven. Ik weet dat er gelukkig een hoop webbouwers zijn die het wél snappen.
Zoals jij, dus! :)
Hoi Arjan, Via een tweet bij je blog terechtgekomen en nu voel ik me inderdaad geroepen om even te reageren als webbouwer ;)
Ik ben het 100% met je eens, en geef m’n eigen klanten ook ALTIJD de inloggegevens. Of, en in hoeverre, ze vervolgens zelf met de site aan de slag willen mogen ze helemaal zelf bepalen.
De één vind het leuk om te doen en duikt er zelf helemaal in, de ander vind dat hele ‘websitegedoe’ helemaal niks en mailt of belt liever af en toe nieuws door dat ik vervolgens voor ze plaats.
Voor de mensen die wel willen maar nog niet helemaal durven (wat ook best vaak voorkomt) heb ik workshops en inloopmiddagen georganiseerd want ik vind het inderdaad belangrijk dat websites up-to-date gehouden worden. Op wat voor manier dan ook.
Helaas maak ik ook vaak mee dat klanten die bijvoorbeeld overstappen geen gegevens hebben dus herkenbaar is je blog zeker!
Ben nu wel benieuwd naar de argumenten van de webbouwers die helemaal geen toegang willen geven!
Goede werkwijze! ‘k Wou dat ze allemaal zo werkten. De werkelijkheid is helaas soms anders.
Maar inderdaad: waar blijven de webbouwers waar ik over schrijf? Ik ga graag de discussie aan! :)
Ha Arjan, Natuurlijk moet je toegang hebben tot je eigen website. Zo eens in de zoveel tijd moeten mijn teksten (en vaak ook de foto’s) echt anders. Bovendien blog ik ook. Gelukkig bood mijn websitebouwer (http://www.zzpwebsitezwolle.nl/) nazorg en heeft hij mij geleerd hoe ik dat zonder zijn hulp kan doen. Klasse!
Zo hoort het inderdaad, Henriët! Gelukkig zijn er ook genoeg webbouwers die het wél snappen. ;)