Waarom ik blij word van ontevreden klanten
Sinds ik bijna een jaar geleden expliciet koos voor webteksten, heb ik veel meer ontevreden klanten. Dat vond ik eerst niet leuk. Totdat ik besefte dat het een bewijs van mijn kwaliteit is. En een nieuw begin voor mijn klant.
Huh?
Let me explainâŠ
Er is iets bijzonders met webteksten. Met websites.
Van alle marketingmiddelen raakt de website de ondernemer het meest persoonlijk. Op de een of andere manier maakt een website de heftigste emoties los bij de eigenaar.
En dat snapte ik nog niet zo lang geleden niet. Maar inmiddels wel.
Folders, visitekaartjes, brochures, spandoeken, vlaggen, etc. worden gedrukt. Maar een website âgaat liveâ.
Die 2 woorden: âgaat liveâ. Een website heeft de zweem van een oneindige tv-uitzending. De ondernemer heeft het gevoel dat de hele wereld meekijkt. Dat de hele wereld hem ziet.
De ondernemer voelt zich naakt. Kwetsbaar.
Ken je dat gevoel? Ik denk het wel.
Mijn klanten kennen het gevoel allemaal. DĂĄĂĄrom zijn ze vaak ontevreden over de webteksten die ik lever. In eerste instantie, welteverstaan.
Want vóór mijn teksten verscholen ze zich achter kleurloze, inwisselbare teksten die iedereen op zân website zet: âik bied kwaliteitâ en âde klant staat bij mij centraalâ. Dat soort emotieloze teksten die geen enkele bezoeker raken. Teksten die na het lezen direct vergeten zijn â evenals de ondernemer en zijn aanbod.
Teksten, kortom, die niets opleverden, maar wél lekker veilig waren.
Dan stuur ik de concepten van mĂjn teksten: teksten die er geen doekjes om winden. Teksten die op bezoekers afgevuurd worden, die problemen benoemen en oplossingen beloven. Teksten die ertoe doen. Iets teweeg brengen. Inspelen op emoties. Urgentie creĂ«ren. Aansporen tot actie.
En dus voelt mijn klant zich naakt. Bekeken. Dat roept reacties op.
3 veelgehoorde bezwaren die ontevreden klanten uiten na eerste lezing van mijn teksten:
- âHet is te negatiefâ
- âDe teksten zijn te âverkoperigâ. Ik wil dat mensen voor mij kiezen omdat ze dat zelf willenâ
- âIk herken mezelf niet in de tekstenâ
Ik pareer:
- Negatief? Dit zijn toch gewoon de problemen waar je doelgroep mee zit? Hoe weten ze anders of jij die problemen kunt oplossen?
- Te verkoperig? Je wĂlt toch verkopen? Je bent toch de beste? Je hĂ©lpt je klanten er toch alleen maar mee wanneer je ze redenen geeft om bij jĂłu te kopen en nergens anders?
- Je herkent jezelf niet? Maar tijdens de intake heb je het zélf zo gezegd! Waarom ben je in gesproken woord zo direct, en wil je tegelijkertijd in geschreven woord zo omzichtig zijn?
Laat ik duidelijk zijn: ik BEGRIJP de aanvankelijke kritiek. Zo dacht ik niet zo heel lang geleden namelijk óók. Wie was ik nou, om zo hoog van de toren te blazen over mijn kwaliteiten? Inmiddels weet ik het: een té bescheiden en nuchtere Hollander die niet boven het maaiveld uit wilde/durfde te komen.
Mijn klanten snappen het uiteindelijk allemaal. Want ze moeten het toegeven: wat er staat is gewoonweg wĂĄĂĄr. En dus mag het gezegd worden. Bovendien merken ze het verschil in de respons die hun nieuwe webteksten opleveren.
Daarom word ik blij van ontevreden klanten. Het betekent dat hun denken omslaat, en het niet lang meer duurt voordat ze begrijpen wat een webtekst waardevol maakt. En TEVREDEN klant worden. Ongeveer zo: