De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren

Arjan JonkerWebtekstenPlaats een reactie

De Eerste Website Ooit (hoofdletters meer dan terecht, vind ik) kwam in 1993 online. De webbouwer was één van de grondleggers van het internet: Tim Berners-Lee. Iemand die écht de wereld veranderd heeft, dus. We zijn inmiddels ruim 20 jaar verder, en kijken nu heel anders naar websites.

Wat kunnen we leren van die allereerste website, ondanks alles ontwikkelingen sinds 1993? Ik zie 3 belangrijke lessen voor onze websites anno 2014.

Voordat we aan de lessen beginnen: De Eerste Website Ooit vind je hier. En hieronder een screenshot:
de-eerste-website-ooit

Les 1: eenvoud en rust

De Eerste Website was sáái! Slechts tekst en hyperlinks.

En dat is dus eigenlijk hartstikke goed:

Niets van dat alles.

Toegegeven: er was ook veel minder mogelijk, dus veel minder valkuilen om in te trappen. Bovendien hebben sommige genoemde storende elementen hun waarde in de afgelopen jaren bewezen (zelfs de banner mag nog!).

Naast de rust en eenvoud, wat echt een kracht is van de Oer-website, staat er:

Les 2: geen enkel overbodig woord

Elk woord op De Eerste Website Ooit staat er met een reden. Elk woord voegt informatie toe. Informatie die de bezoeker wil weten. Die de bezoeker móet weten. Nódig heeft.

Want je moet je voorstellen: het internet was nog bijna niets. Bijna niemand kende het fenomeen nog. Alleen een paar Echte Nerds waren ermee bezig. En die wilden niets liever dan leren ermee om te gaan.

Neem de definitie die gegeven wordt van het internet:

‘a wide-are hypermedia information retrieval initiative’

Geen hedendaagse internetgebruiker die dit snapt (ik in ieder geval niet). Maar de gebruiker van toen wel; zonder technische blabla-kennis snapte je sowieso niets van het primitieve www.

(Merk ook op dat er niet staat: ‘Welkom op het wereldwijde web’. Zelfs op De Moeder Aller Websites zou dat een nutteloze mededeling geweest zijn.)

Maar naast al die technische termen staat er ook gewoon kraakheldere taal. Daarom:

Les 3: What I Write Is What You Get

Lees de tweede zin:

‘Everything there is online about W3 is linked directly or indirectly to this document’

Hoppa. Als tagline zou deze regel het prima doen. Wat vind je op deze website? Alles wat er online is over W3. Klaar. (Zo’n tagline zou nu natuurlijk nooit meer kunnen, omdat het nu onmogelijk is om naar ‘alles’ over welk onderwerp dan ook te linken. Er is nu te veel.)

Heel veel websites kunnen een voorbeeld nemen aan zo veel helderheid.

Kijk ook naar de menu-items en beknopte beschrijvingen daarbij. Ondernemers van nu zijn maar wat graag creatief met hun menu. Ze bedenken spannende, prachtig bedachte, maar vaak onbegrijpelijke labels voor hun menu-items, omdat ze denken dat bezoekers dat ‘leuk’ vinden en er dan op gaan klikken. Maar bezoekers willen helemaal geen vage labels. Die willen gewoon weten wat ze krijgen als ze ergens op klikken. Anders klikken ze niet. Punt.

Dat had de allereerste webdesigner/copywriter heel goed begrepen. Waarschijnlijk omdat hij er verder niet over nadacht, maar gewoon duidelijk wilde zijn. Kijk maar naar zijn links en beknopte beschrijvingen daarbij:

  • Help (on the browser you are using)
  • Software Products (A list of W3 project components and their current state.)
  • Technical (Details of protocols, formats, program internals etc)
  • Bibliography (Paper documentation on W3 and references.)

Het mag voor ons een beetje abracadabra zijn, maar wilde je toentertijd ‘iets’ doen met internet, dan wist je waar je wezen moest voor de informatie die je nodig had.

Kon er ook nog iets beter aan De Eerste Website Ooit?

Nee. De Eerste Website Ooit ga ik niet bekritiseren.

Want ik durf te wedden: iedereen die de mogelijkheid had deze website te bezoeken, heeft elk stukje inhoud van elke pagina verslonden. Wat zou jij doen als je in die tijd pionier was? Dan zat je elke nacht tot in de kleinste uurtjes te pielen om dat internet onder de knie te krijgen. En deze website was alles wat je had. En gaf je precies wat je nodig had.

Dus wat mij betreft is De Eerste Website Ooit ook één van de beste websites ooit!

Ga je anno 2014 een nieuwe website bouwen? Denk dan aan de Oerwebsite en neem haar lessen in acht:

  • Houd het eenvoudig; leidt de bezoeker niet onnodig af
  • Zorg dat elk woord iets toevoegt voor je bezoeker
  • Zorg dat je kraakhelder bent; geef bezoekers precies wat ze lezen

Ben ik nog een wijze les van De Eerste Website Ooit vergeten?

– door 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *