Waarom ik webbouwer had moeten worden

Arjan JonkerInternet Marketing, Webteksten10 Comments

Ik klaag niet graag. Maar soms vervloek ik ondernemend Nederland. En mezelf; vanwege mijn beroepskeuze. En dan te bedenken dat het gemakkelijk anders had kunnen lopen, allemaal…

Waar héb ik het in godsnaam over? Nou, dit:

zoekvolume-battle

Zie hier het verschil in vraag naar 2 nauwverwante diensten.

Onvoorstelbaar:

Iedere maand gaan er ruim 7.000(!) nieuwe websites in productie. In werkelijkheid zijn het er veel meer: bedrijven zoeken ook heel veel lokaal (‘website laten bouwen amsterdam’, bijvoorbeeld).

Had ik dus tóch mijn opleiding Informatica moeten afronden en webbouwer moeten worden. Maar nee, ik moest zo nodig neerlandicus worden. Sukkel.

Maar ik vraag me af:

Hoeveel van die duizenden ondernemers hebben nagedacht over de inhoud en opzet van hun website? Niet veel, getuige de 30 schamele zoekopdrachten per maand naar mijn dienst.

Toegegeven, er is een aantal varianten: ‘seo teksten laten schrijven’, ‘blog laten schrijven’. En ik target ze allemaal op mijn website. Maar dan nog komt het totale zoekvolume nauwelijks boven de 100…

En wat het nog erger maakt:

De vraag naar websites is véél groter dan het aanbod:

website-laten-bouwen-concurrentie

Dat is bijna 4,5 website per webbouwer per maand.

Dat geldt niet voor de vraag/aanbod-verhouding van webteksten:

webteksten-laten-schrijven-conc

Omgerekend: 0,3(!) opdrachten per tekstschrijver per maand. (Maar goed dat ik het grootste deel van de markt naar me toetrek. ;-)

Het verklaart een hoop

Waarom ik vaak pas zo laat bij website-trajecten betrokken wordt, met name. Pas als het webdesign én de technische bouw al zo’n beetje gereed zijn. ‘Nu alleen de tekstjes nog even’, denkt de ondernemer. En daar komt ‘ie:

‘Kun je teksten schrijven die in dit ontwerp passen?’

*zucht*

Ja, dat kan ik. Op zich. Maar nee, dat wil ik niet.

Hoe weet je nu hoe je website eruit moet zien, als je nog niet eens weet wat de inhoud is?

Design moet content volgen. Niet andersom. Eerst weten wát je wilt. Dan pas hóe.

Dus ondernemer, alsjeblieft!

Stel jezelf deze vraag:

Eén simpele vraag vóórdat je op zoek gaat naar een webbouwer (of tekstschrijver):

Waarom wil ik een nieuwe website?’

Pas wanneer je die vraag goed kunt beantwoorden, ben je zinvol bezig. En dan bedoel ik niet antwoorden als ‘hij ziet er ouderwets uit’, of ‘hij moet gemoderniseerd worden’ of ‘de teksten moeten zakelijker’.

Nee, ik bedoel een keuze gebaseerd op subvragen als:

  • ‘Wat levert de huidige website op?’
  • ‘Wat zijn de doelstellingen?’
  • ‘Hoe bereiken we die doelstellingen?’

En daaruit volgt uiteindelijk:

Een websiteplan

WTF?! Briljant! Dát zou een product moeten zijn. Híer zouden 1000-en ondernemers per maand naar moeten zoeken:

‘websiteplan laten maken’

Met daarin onder andere een 0-meting, goede zoekwoordenanalyse, optimale websitestructuur, (functioneel) ontwerp en argumentatie. En pas dán webteksten laten schrijven. Pas dán een website laten maken.

Een betere tip voor je website kan ik je werkelijk waar niet geven.

Vanaf nu verklaar ik een nieuwe markt voor geopend

Wie weet boor ik er met dit artikel een klein gaatje in. Dan weet ik wel hele goede professionals om dat te vullen…

…die mij vervolgens weer inschakelen om webteksten te laten schrijven. ;-)

10 Comments on “Waarom ik webbouwer had moeten worden”

  1. OMG WTF?! Bezint eer ge begint collega. Helemaal met je eens. Goed plan? Een nieuwe cursus aanbieden: “Online zingeving” of “Websitefulness” ;-)

    1. Haha! Zelf zit ik al een tijdje te denken aan ‘web-site-do’. Past beter bij mijn vechtsport-verleden. ;-)

      Met als subtitel: ‘Is jóuw website sterk genoeg om zichzelf te verdedigen?’

      Ga ik serieus iets mee doen, trouwens. Verschijnt vast binnenkort in een blogartikel. :-)

  2. Ik kom dit in mijn dubbelfunctie als online marketeer en webbouwer vaak tegen.

    Klanten beginnen pas na te denken over hun website als de website al gemaakt is. Ik stel daarom tegenwoordig ongemakkelijk veel vragen voordat ik begin met bouwen.

    En zelfs dan komt er regelmatig op het einde van het traject nog extra content bij, of vinden er ingrijpende wijzigingen in het plan plaats.

    Maar het maken van een website plan is inderdaad een van de meest onderschatte zaken waar je aan moet denken bij het bouwen van een nieuwe of vernieuwde website.

  3. Hoe herkenbaar… :-)

    Ik begin niet eerder met bouwen dan wanneer ik de content heb. En dat valt mensen áltijd tegen. Die verwachten van me dat ik alvast begin.

    En ik stel heeeeel veel vragen. Waar ze niet aan gedacht hebben.

    En de meesten (eigenlijk zonder uitzondering) denken dat ze de content zó uit hun mouw kunnen schudden, dus zoeken té laat een webbouwer en verwachten dan dat die direct kan helpen en de site volgende maand online zal staan.

    En dan lopen ze zelf enorme vertraging op met de content, want het blijkt toch veel méér denk en doewerk van te voren dat ze gedacht hadden.

    Ik baken daarom het project goed af in een werkplan dat in de offerte staat. Om zoveel mogelijk scope creep te voorkomen.

    Count me in!

    1. Lang leve webbouwers die daadwerkelijk VRAGEN stellen aan hun opdrachtgevers. In plaats van alleen maar domweg doen wat de klant vraagt.

      Welkom bij de club, Dirkje! :-)

  4. De latente vraag naar ‘webteksten laten schrijven’ is echter veel groter. Dat zie je niet direct in Google, maar dat hoor je wel als je met klanten praat. Er is werk zat te doen.

    1. Klopt. Ik zit niet om werk verlegen. ;-)

      Maar de boodschap is (hopelijk) helder: webbouwer of tekstschrijver, er ligt voor ons een taak (verantwoordelijkheid!) om onze opdrachtgevers te helpen een website te laten maken volgens een doordacht plan. Een taak die nu veel te vaak NIET opgepakt wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *