• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

10 nieuwe webtekstblunders om nóóit meer te maken!

6 augustus 2014/56 Reacties/in Webteksten schrijven /door admin

Hoog tijd voor een nieuwe lijst met webtekstblunders. De eerste lijst (met 23 blunders) dateert alweer van ruim 5 maanden geleden!

Wat is een webtekstblunder (voor de nieuwkomers)?

  • Uitgeholde cliché’s en nietszeggende slogans die geen enkele emotie raken bij je lezer (‘wij onderscheiden ons door persoonlijke aandacht’)
  • Open deuren die keer op keer onnodig opnieuw ingetrapt worden (‘kwaliteit hoog in het vaandel’)
  • Ongebruiksvriendelijke webteksten die het je bezoeker ongemakkelijk maken (zie hieronder blunder x)

Er zijn vast nog wat categorieën te bedenken, maar je krijgt een idee.

Dus, zonder verdere omhaal:

10 nieuwe webtekstblunders die we beloven vanaf nu nóóit meer te maken

1. “jong en dynamisch bedrijf”

Google-score: 3.440.000

Dit is het unique selling point van bijna elk nieuw bedrijf dat z’n eerste website laat maken. Dan is er altijd wel iemand die vindt dat dat in de webteksten moet.

Maar het zegt de lezer dus echt helemaal niets. En zelfs áls je een jong en dynamisch bedrijf hebt, waarom is dat belangrijk voor mij??? Wat héb ik daaraan, als ik jullie klant word? Vertel het me alsjeblieft niet, maar laat me het mérken door uitstekende dienstverlening en de beste, hipste en vernieuwendste producten!

Nadat je als onschuldig websurfer voor de tigste keer gestruikeld bent over dit vreselijke cliché, voel je je vooral oud en stram…

webteksten-blunder-01

‘Jong en dynamisch’!

(Met dank aan inzender Hanne Lefèvre!)

2. “onafhankelijk en vernieuwend”

Google-score: 5.930

Een gek paar, dat opvallend vaak voorkomt. Blijkbaar willen veel ondernemers ‘onafhankelijk’ en tegelijkertijd ‘vernieuwend’ zijn. En dit zijn dan vooral financieel adviseurs, verzekeraars en dat soort mensen.

Nu kan ik er nog wel inkomen dat je als financieel adviseur je onafhankelijkheid wilt noemen. Toch een belangrijk puntje voor veel nieuwe klanten. Maar ‘vernieuwend’? Hoe dan? En wederom: wat heb ik daarmee te maken? Word ik daar beter van?

webteksten-blunder-02

Een raar paar…

3. “ambitieus bedrijf”

Google-score: 381.000

Dit is vooral een webtekstblunder in vacatureteksten (ongetwijfeld ook offline). Maar ook op veel websites van ondernemers zie ik de tekst voorbijkomen.

In vacatureteksten valt het dus in ieder geval niet meer op. Je kunt het er clichématig lekker ingooien, maar verwacht niet dat sollicitanten dan denken: ‘O! Dít bedrijf is tenminste ambitieus! Nou, dan ga ik hiervoor, hoor!’ Aan de andere kant, gezien de huidige tijd: sollicitanten komen toch wel…

Maar op je ondernemerswebsite? Prima dat je groei-intenties hebt. Maar vermoei mijn internetervaring er niet mee…

webteksten-blunder-03

‘ambitieus en jong’, een mooie variant op ‘jong en dynamisch’

4. “zeer uitgebreide dienstverlening” / “breed palet aan diensten”

Google-score: 44.800

Ik vind het héél vermoeiend als een bedrijf opschept over hoeveel diensten ze wel niet hebben voor mij. Meestal ben ik toch maar op zoek naar één dienst, één oplossing. En als er zo veel diensten zijn, hoe weet ik dan welke bij mij past?

Het is eigenlijk alleen leuk voor de ondernemer zelf: dat hij veel kan. Dan kan hij dus ook veel verschillende klanten helpen.

Maar voor klanten is het specifieke van belang, niet het algemene.

Als je een ‘breed palet’ hebt, maak je je dienstverlening direct abstract voor je bezoeker. Benoem alle concrete problemen waarmee je mensen kunt helpen. Aan welke dienst die gekoppeld zijn, merkt je klant dan wel weer.

webteksten-blunder-04

‘breed palet’, maar wat héb ik eraan?

5.  “bij ons in goede handen”

Google-score: 506.000

De intentie van deze webtekstblunder is goed: een gevoel van veiligheid bieden. ‘Wees maar gerust, wij zorgen voor je. Wij zorgen ervoor dat je probleem opgelost wordt. Geen zorgen. Bij ons is je drukwerk in goede handen.’

Dat kun je dan wel beweren, maar dat hoor ik zo váák. Ik wil dat helemaal niet meer horen. Ik wil met allerlei bewijzen van jullie kwaliteit overtuigd worden dat ik bij jullie moet zijn: tevreden klanten, certificaten, usp’s, etc. Sla me daarmee om de oren, maar níet met cliché’s die mij helemaal niet (meer) doen.

Dank u.

webteksten-blunder-05

Fijn om te weten, maar daar ging ik eigenlijk al vanuit…

6. “wij sluiten aan bij uw persoonlijke voorkeuren en wensen” / “bespreken jouw persoonlijke situatie”

Google score: zo’n 400.000 in allerlei varianten

Dit is slechts schijnbaar onderscheidend. Ieder goed bedrijf sluit aan op de ‘persoonlijke’ voorkeuren en wensen van hun klanten. Dat heet gewoon goede marketing.

Sluit je als bedrijf niet aan bij de wensen van je doelgroep, dan verkoop je simpelweg niets.

Open deur, dus.

webteksten-blunder-06

Ja, dúh!

7. “wij zijn proactief”

Google-score: 450.000

Definitie van proactief: ‘niet reagerend, maar anticiperend’. Prima betekenis. Maar het woord is inmiddels zó uitgehold, dat het voor mij geen enkele betekenis meer heeft. Iedereen is opeens proactief sinds het woord in de jaren ’90 in zwang kwam.

Er zijn zo veel betere manieren om te laten zien dat je proactief bent, zonder dat je het woord zelf gebruikt. Laat je klanten bijvoorbeeld vertellen hoe jij al met de oplossing kwam vóórdat zij überhaupt het probleem zagen. Zoiets.

Show, don’t tell!

webteksten-blunder-07

Een proactieve belofte?

8. “klik hier”

Google-score: 60.000.000

‘Klik hier’ was nog handig in de begintijd van internet: toen snapte nog niet iedereen dat een onderstreepte tekst een link aanduidde. Maar inmiddels weten we wel hoe internet werkt.

Bezoekers scannen webpagina’s, en hun oog blijft hangen op dingen die opvallen. Links vallen op, omdat ze een andere kleur hebben en meestal onderstreept zijn. Je helpt je bezoeker dan ook door met kernwoorden aan te geven wat ze krijgen als ze op de link klikken. Dus niet ‘Klik hier voor artikelen over webteksten’, maar ‘Lees meer artikelen over webteksten’.

Ook Google hecht waarde aan je linkteksten. Als de tekst overeenkomt met het onderwerp op de pagina waarnaar je verwijst, krijg je bonuspunten!

Kortom: verzin een linktekst met woorden met inhoud. Voor je bezoeker, en voor je vindbaarheid.

webteksten-blunder-08

Klik liever niet hier!

9. “klik daar”

Google-score: ?

Deze valt dus in het rijtje ‘ongebruiksvriendelijkheid’.

Dan lees je een zin als deze: ‘Wij hanteren zeer scherpe tarieven. Klik in het menu hiernaast op ‘Tarieven’ om onze tarieven te zien.’

Ook vaak gezien: ‘Klik op de foto hieronder voor het fotoalbum van het jaarlijkse personeelsuitje.’

Hoe moet het dan wel? Nou, bijvoorbeeld: ‘Bekijk foto’s van het jaarlijkse personeelsuitje.’ Je kunt natuurlijk óók een plaatje hebben met link naar het fotoalbum, maar verwijs in een tekst nóóit naar een andere plek op de website waar mensen moeten klikken!

webteksten-blunder-09a

De hele zin is overbodig. Alleen de link erna is zinvol.

10. “wij denken actief mee”

Google-score: 60.000

Deze hoor je ook heel vaak in een pitch: ‘wij denken actief met de klant mee (om de beste resultaten te realiseren)’. Heb je weleens geprobeerd om passief mee te denken? Waarom kunnen we met z’n allen niet gewóón meedenken? ‘Ik denk mee’ is al actief genoeg. Maar zelfs dan nog steeds een nietszeggend cliché. Vermijd het woord ‘meedenken’ gewoon maar helemaal…

webteksten-blunder-10

Het is pas knap als je NIET mee kunt denken, eigenlijk…

Zo.

En nu als de wiedeweerga je eigen webteksten checken op deze blunders. ;)

Ik blijf op zoek naar nieuwe webtekstblunders voor toekomstige blogartikelen! Ik heb er nog een aantal op de plank, maar ben ook benieuwd naar jouw ergernissen. Deel ze in een reactie hieronder.

Tags: copywriting
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 admin https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png admin2014-08-06 11:23:112022-05-10 15:30:1610 nieuwe webtekstblunders om nóóit meer te maken!
Ook interessant voor jou
Haal alsjeblieft kwaliteit uit je vaandel
Wat heeft God dat ik niet heb? (Of: de macht van woorden)
De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren
Waarom ik blij word van ontevreden klanten
Waarom je in webteksten stellig moet zijn
Schrijf je webteksten in spreektaal

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

56 antwoorden
  1. Rita
    Rita zegt:
    6 augustus 2014 op 13:11

    Dank je wel, betrapte me er op dat het ‘klik hier’ bij mij er weer ingeslopen was.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 augustus 2014 op 13:16

      Het zijn inderdaad ook valkuilen, hóe bewust je er ook van bent. Ik sluit niet uit dat sommige er bij mij ook af en toe nog insluipen…

  2. Rita
    Rita zegt:
    6 augustus 2014 op 13:11

    Dank je wel, betrapte me er op dat het ‘klik hier’ bij mij er weer ingeslopen was.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 augustus 2014 op 13:16

      Het zijn inderdaad ook valkuilen, hóe bewust je er ook van bent. Ik sluit niet uit dat sommige er bij mij ook af en toe nog insluipen…

  3. Vicky Puls
    Vicky Puls zegt:
    6 augustus 2014 op 13:26

    Prima lijst. Wat van mij mag worden toegevoegd: ‘we hebben een passie voor ….’. Een uitgehold begrip en daarmee ongeloofwaardig en nietszeggend geworden.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 augustus 2014 op 14:24

      Prachtige toevoeging! Die komt in deel 3 (mét naamsvermelding, natuurlijk). Dank voor je input! :)

  4. Vicky Puls
    Vicky Puls zegt:
    6 augustus 2014 op 13:26

    Prima lijst. Wat van mij mag worden toegevoegd: ‘we hebben een passie voor ….’. Een uitgehold begrip en daarmee ongeloofwaardig en nietszeggend geworden.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      6 augustus 2014 op 14:24

      Prachtige toevoeging! Die komt in deel 3 (mét naamsvermelding, natuurlijk). Dank voor je input! :)

  5. Roy Ishak
    Roy Ishak zegt:
    6 augustus 2014 op 16:41

    Klik daar? Hahaha! :)

  6. Roy Ishak
    Roy Ishak zegt:
    6 augustus 2014 op 16:41

    Klik daar? Hahaha! :)

  7. Eric
    Eric zegt:
    6 augustus 2014 op 16:50

    Uw voordeel is maar liefst …
    Het gaat om de uiteindelijke prijs, niet het zogenaamde voordeel
    verplicht in te vullen velden …
    Hoezo verplicht mij telefoonnummer opgeven?
    volg ons op Twitter en Facebook …
    En dan…?
    Beste … van 2014
    En wie vindt dat en waarom?
    … wil voor u de ultieme beleving creëren op onze website(s)
    En dat is de reden dat ik een cookie moet toestaan?
    Nu met .. Euro cashback!
    We kopen hiermee jouw gegevens zodat we straks lekker lastig kunnen vallen. En anders vindt je het wel te veel moeite om die kopietjes op te sturen…
    … wij niet aansprakelijk voor de getoonde gegevens …
    Ja je kunt ook zorgen dat de gegevens juist zijn…
    “de beste …”
    een Google score van 76 miljoen die allemaal het beste bieden
    “Wij zijn Maatschappelijk Betrokken”
    Oh?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 augustus 2014 op 06:20

      Wow…iemand die zich nóg meer ergert dan ik! ;)

  8. Eric
    Eric zegt:
    6 augustus 2014 op 16:50

    Uw voordeel is maar liefst …
    Het gaat om de uiteindelijke prijs, niet het zogenaamde voordeel
    verplicht in te vullen velden …
    Hoezo verplicht mij telefoonnummer opgeven?
    volg ons op Twitter en Facebook …
    En dan…?
    Beste … van 2014
    En wie vindt dat en waarom?
    … wil voor u de ultieme beleving creëren op onze website(s)
    En dat is de reden dat ik een cookie moet toestaan?
    Nu met .. Euro cashback!
    We kopen hiermee jouw gegevens zodat we straks lekker lastig kunnen vallen. En anders vindt je het wel te veel moeite om die kopietjes op te sturen…
    … wij niet aansprakelijk voor de getoonde gegevens …
    Ja je kunt ook zorgen dat de gegevens juist zijn…
    “de beste …”
    een Google score van 76 miljoen die allemaal het beste bieden
    “Wij zijn Maatschappelijk Betrokken”
    Oh?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 augustus 2014 op 06:20

      Wow…iemand die zich nóg meer ergert dan ik! ;)

  9. Mieke
    Mieke zegt:
    6 augustus 2014 op 22:00

    Ik zag een link! Waar?
    Daar op de trap! Waar op de trap?
    Nou daar
    Een kleine link met kleurtjes
    Nee ’t is geen grap
    ’t ging van klik klikkedieklak op de trap…

    Muis in molen of speld in hooiberg, ik ga op zoek naar verleidelijke alternatieven voor mijn ‘klik hiers’! Wederom mijn dank Arjan!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 augustus 2014 op 06:21

      Haha! Prachtig lied, Mieke. Maak ik mijn lijflied van! ;)

  10. Mieke
    Mieke zegt:
    6 augustus 2014 op 22:00

    Ik zag een link! Waar?
    Daar op de trap! Waar op de trap?
    Nou daar
    Een kleine link met kleurtjes
    Nee ’t is geen grap
    ’t ging van klik klikkedieklak op de trap…

    Muis in molen of speld in hooiberg, ik ga op zoek naar verleidelijke alternatieven voor mijn ‘klik hiers’! Wederom mijn dank Arjan!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      7 augustus 2014 op 06:21

      Haha! Prachtig lied, Mieke. Maak ik mijn lijflied van! ;)

  11. Danielle
    Danielle zegt:
    8 augustus 2014 op 14:57

    Goed artikel!
    Mijn toevoeging: “voor iedereen bereikbaar” geen enkel bedrijf kan “Iedereen” bedienen, juist als specialist kun je meer verdienen (haha dat rijmt).
    Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat het juist goed is om je doelgroepen te specificeren en daar je pr op af te stemmen. Maar dat wisten jullie al toch…
    Klik hier heb ik nog wel her en der, heel bewust, voor de minder vaardige internetter.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 augustus 2014 op 15:26

      Yep. Je ‘niche’ kiezen is niet alleen slim, maar al bijna een must aangezien ‘iedereen’ zich al op ‘iedereen’ richt. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter. Ik zie dat alleen niet perse als ‘webtekstblunder’, maar meer als overkoepelende marketingkeuze.

      Bewust ‘Klik hier’? Tja, zo lang het maar bewust is. ;)

  12. Danielle
    Danielle zegt:
    8 augustus 2014 op 14:57

    Goed artikel!
    Mijn toevoeging: “voor iedereen bereikbaar” geen enkel bedrijf kan “Iedereen” bedienen, juist als specialist kun je meer verdienen (haha dat rijmt).
    Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat het juist goed is om je doelgroepen te specificeren en daar je pr op af te stemmen. Maar dat wisten jullie al toch…
    Klik hier heb ik nog wel her en der, heel bewust, voor de minder vaardige internetter.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 augustus 2014 op 15:26

      Yep. Je ‘niche’ kiezen is niet alleen slim, maar al bijna een must aangezien ‘iedereen’ zich al op ‘iedereen’ richt. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter. Ik zie dat alleen niet perse als ‘webtekstblunder’, maar meer als overkoepelende marketingkeuze.

      Bewust ‘Klik hier’? Tja, zo lang het maar bewust is. ;)

  13. Femmy
    Femmy zegt:
    14 december 2014 op 02:31

    De magische woorden: Uniek | Fullservice > nééé! :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      15 december 2014 op 07:43

      Yep. We zijn allemaal waarlijk uniek, niet? Allemaal…en dus is niemand het meer.

      En jeetje, ja, ‘fullservice’. Bah.

  14. Femmy
    Femmy zegt:
    14 december 2014 op 02:31

    De magische woorden: Uniek | Fullservice > nééé! :)

  15. LEV!
    LEV! zegt:
    30 december 2014 op 01:39

    Vond ik notabene op LinkedIN deze:
    ‘Uw contacten zijn bij ons in goede handen.
    We importeren uw adresboek voor eventuele connectiesuggesties en helpen u uw contacten te beheren. We zullen niemand e-mailen zonder uw toestemming. Meer informatie’

    En bovenaan ieders startpagina van LinkedIN prijkt een enthousiast ‘Welkom!’ in het tabje!

    Goed voornemen: ook mijn website kritisch blíjven screenen op “blunders”, valkuilen en 13-in-een-dozijn-uitingen…

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      30 december 2014 op 07:19

      Wow! En dan verwachten dat iemand daar op reageert! Het is tenminste wel eerlijk… ;-)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
9 belachelijk eenvoudige SEO-tips waarmee je hoger in Google komtTypografie op je website: Webteksten die pijn doen aan de ogen
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?