• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

De vloek die onze marketing om zeep helpt (en ook jij ontkomt er niet aan)

5 december 2014/13 Reacties/in Gebruiksvriendelijkheid website /door Arjan Jonker

Vorige week maakte ik een filmpje over de website van 123gold.nl. Ik liet zien dat hun radioreclame niet goed aansloot op hun website: de Trouwringen-Configurator, waar de reclame over gaat, is niet goed vindbaar. En dat is zonde, want daarmee verliezen zij een (groot) deel van hun bezoekers.

Waarschijnlijk dachten ze bij 123gold dat mensen ‘wel zullen zoeken’, en dat ze ‘m ‘wel zullen vinden’.

Na het publiceren van de video verwachtte ik een reactie van 123gold. En die kwam ook, via Twitter:

@arjan_jonker Zoals u zelf ook wel zult begrijpen, zal er eerst een sieraad gekozen moeten worden voordat er iets geconfigureerd kan worden.

— Steinberg / 123gold (@123gold_nl) 27 november 2014

Ik reageerde met de volgende tweet:

@123gold_nl Het gaat mij vooral om de slechte vindbaarheid van jullie overigens prachtige tool!

— Arjan Jonker (@arjan_jonker) 27 november 2014

Daarna slechts radiostilte van de kant van 123gold.

Maar die ene tweet, die is veelzeggend. Let op de woorden ‘zoals u zelf ook wel zult begrijpen’. Daar maken ze een fout, die ik ze overigens absoluut niet aanreken, omdat wij die fout allemaal maken. Ik weet zeker dat ik me er ook regelmatig schuldig aan maak, en jij ook:

Denken voor de doelgroep

Oftewel: ervan uitgaan dat onze (potentiële) klanten wel zullen snappen wat we bedoelen, dat onze kennis voor hen nét zo vanzelfsprekend is als voor ons. Zaken als bekend veronderstellen, terwijl het voor onze doelgroep totaal nieuw is.

We doen het overigens niet alleen wanneer we marketing bedrijven. We doen het overal.

Maar waarom is dit dan zo’n grote valkuil? Waarom trappen we er allemaal vroeg of laat tóch weer in?

Het is een vloek. Het is…

The Curse of Knowledge

De term is van de broers Chip en Dan Heath, die het – overigens fantastische – boek Made to Stick schreven, met als ondertitel Why Some Ideas Survive And Others Die.

Made To Stick

Doe jezelf een plezier en koop dit boek voor de feestdagen. Ontzettend leerzaam, en zo mogelijk nóg vermakelijker

Zij vertellen daarin dat zodra wij iets weten, zodra wij kennis verwerven, we ons niet meer kunnen voorstellen dat we die kennis niet hadden – laat staan dat anderen niet weten wat wij weten.

Heel herkenbaar: ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik 4 jaar geleden niet de kennis bezat die ik nu bezit over webteksten. Maar toch was het zo: ik snapte er toen maar een heel klein snarsje van.

De gebroeders Heath geven ook een prachtig manier om de Kennisvloek zelf te ervaren. Een experiment dat je met z’n tweeën kunt uitvoeren:

  1. Neem een voor iedereen bekend deuntje in je hoofd. (Het is 5 december, dus neem voor de gelegenheid een Sinterklaasliedje.)
  2. Zeg tegen de ander dat je een bekend liedje met je vingers gaat drummen, op de rand van de tafel. En dat hij/zij het moet raden.
  3. Draai het deuntje in je hoofd af, en laat je vingers de wijs drummen.

Hoe groot is de kans dat de ander het juiste liedje raadt, denk je? De meesten denken ongeveer 50 procent.

Maar het is slechts 2,5 procent, volgens het wetenschappelijk onderzoek dat Chip en Dan Heath beschrijven in hun boek. En dat is verrassend, want terwijl jij je wijsje drumt, kun jij je niet voorstellen dat de ander níet hoort wat jij hoort, omdat jij wéét wat je drumt. Maar je luisteraar hoort alleen wat onsamenhangend getik op de tafel. Omdat hij níet weet wat jij drumt! Probeer het maar eens.

En dat is dus de fout die 123gold ook maakt op hun website

“Zoals u zelf ook wel zult begrijpen, zal er eerst een sieraad gekozen moeten worden voordat er iets geconfigureerd kan worden.”

Kijk, zij hebben die configurator gebouwd, hebben ‘m jarenlang verder ontwikkeld, en snappen dus precies hoe het werkt. Ik had geen idee; ik had geen flauw benul van hoe dat ding precies werkt. En dat kunnen zij zich dus niet voorstellen. The Curse of Knowledge.

De Heath-broers hierover:

“The tapper/listener experiment is reenacted every day across the world. The tappers and listeners are CEOs and frontline employees, teachers and students, politicians and voters, marketers and customers, writers and readers. All of these groups rely on ongoing communication, but, like the tappers and listeners, they suffer from enormous information imbalances. When a CEO discusses “unlocking shareholder value,” there is a tune playing in her head that the employees can’t hear.”

Zo ook 123gold: zij horen een wijsje in hun hoofd dat ik – en velen van hun websitebezoekers – niet kan horen.

Dus wat dan? Zijn we gedoemd?

Ja: we ontkomen niet aan de Kennisvloek.

En nee: we kunnen er iets aan dóen. Door (in deze context) onze websites te testen op onze doelgroep. Nodig ze uit, geef ze een taak (bijvoorbeeld: zoek de Trouwringen-Configurator en ontwerp een ring), kijk met ze mee en luister naar hun feedback. Pas de website daar op aan.

Ik weet zeker dat ik ook in deze valkuil trap, ook al probeer ik die bewust te vermijden. Ik hoop alleen maar dat mijn bezoekers/klanten mij erop wijzen wanneer ik dat doe.

Ik verwijt 123gold dus allerminst dat ze ook lijden aan de Vloek

Ik hoop alleen dat zij luisteren naar mijn feedback. En dat ze er iets mee dóen…

Tags: bezoekers
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-12-05 11:57:002022-04-14 15:37:25De vloek die onze marketing om zeep helpt (en ook jij ontkomt er niet aan)
Ook interessant voor jou
5 manieren om je contactformulier te pimpen
De kracht van terugkerende bezoekers
Verwijder die slider!
Meer bezoekers op je website krijgen?
Vergeet je visie (tenzij het je vissie is)
Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

13 antwoorden
  1. Yvette Houben
    Yvette Houben zegt:
    5 december 2014 op 12:16

    Eyeopener! En nu er iets mee gaan dóen.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      5 december 2014 op 12:20

      Yep. Da’s het moeilijkste deel. ;)

  2. @carolaanCL
    @carolaanCL zegt:
    5 december 2014 op 12:57

    “Dus wat dan? Zijn we gedoemd?” @arjan_jonker

  3. Arjan Jonker (@arjan_jonker)
    Arjan Jonker (@arjan_jonker) zegt:
    5 december 2014 op 13:12

    RT @carolaanCL: “Dus wat dan? Zijn we gedoemd?” @arjan_jonker

  4. Ramon
    Ramon zegt:
    6 december 2014 op 08:08

    wederom een genot om te lezen. Wat schrijf je toch leuk en kraakhelder.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 december 2014 op 10:22

      Wederom dank voor je complimenten, Ramon. :)

  5. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    6 december 2014 op 13:24

    Ja, is een goed boek.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 december 2014 op 10:24

      Alleen het begin al! Al die voorbeelden en verhalen die ze erin gestopt hebben. Heerlijk.

  6. Cor
    Cor zegt:
    6 december 2014 op 13:44

    Leuk en kraakhelder wat je bedoelt

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 december 2014 op 10:22

      Dank! :)

  7. martine van eijk
    martine van eijk zegt:
    6 december 2014 op 13:52

    Leuke test, een waarheid als een koe en ook een goede reminder ;-) THX

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      8 december 2014 op 10:23

      Ja, ook voor mezelf; die vloek laat niemand met rust!

  8. @ivotje50
    @ivotje50 zegt:
    14 december 2014 op 20:43

    Veelgemaakte fout met een dieperliggend probleem …

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Waarom je in webteksten stellig moet zijn11 goede voornemens voor je webteksten en website
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?