• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren

22 januari 2014/in Gebruiksvriendelijkheid website /door Arjan Jonker

De Eerste Website Ooit (hoofdletters meer dan terecht, vind ik) kwam in 1993 online. De webbouwer was één van de grondleggers van het internet: Tim Berners-Lee. Iemand die écht de wereld veranderd heeft, dus. We zijn inmiddels ruim 20 jaar verder, en kijken nu heel anders naar websites.

Wat kunnen we leren van die allereerste website, ondanks alles ontwikkelingen sinds 1993? Ik zie 3 belangrijke lessen voor onze websites anno 2014.

Voordat we aan de lessen beginnen: De Eerste Website Ooit vind je hier. En hieronder een screenshot:
de-eerste-website-ooit

Les 1: eenvoud en rust

De Eerste Website was sáái! Slechts tekst en hyperlinks.

En dat is dus eigenlijk hartstikke goed:

  • Geen (bewegende) banners  die afleiden van de inhoud
  • Geen bont kleurenpalet dat pijn doet aan de ogen
  • Geen achtergrondplaatje dat zich 183.000 keer herhaalt en daardoor alle tekst onleesbaar maakt
  • Geen knoppen die om aandacht schreeuwen om toch vooral op ze te klikken
  • Geen automatisch afspelende muziek of filmpjes

Niets van dat alles.

Toegegeven: er was ook veel minder mogelijk, dus veel minder valkuilen om in te trappen. Bovendien hebben sommige genoemde storende elementen hun waarde in de afgelopen jaren bewezen (zelfs de banner mag nog!).

Naast de rust en eenvoud, wat echt een kracht is van de Oer-website, staat er:

Les 2: geen enkel overbodig woord

Elk woord op De Eerste Website Ooit staat er met een reden. Elk woord voegt informatie toe. Informatie die de bezoeker wil weten. Die de bezoeker móet weten. Nódig heeft.

Want je moet je voorstellen: het internet was nog bijna niets. Bijna niemand kende het fenomeen nog. Alleen een paar Echte Nerds waren ermee bezig. En die wilden niets liever dan leren ermee om te gaan.

Neem de definitie die gegeven wordt van het internet:

‘a wide-are hypermedia information retrieval initiative’

Geen hedendaagse internetgebruiker die dit snapt (ik in ieder geval niet). Maar de gebruiker van toen wel; zonder technische blabla-kennis snapte je sowieso niets van het primitieve www.

(Merk ook op dat er niet staat: ‘Welkom op het wereldwijde web’. Zelfs op De Moeder Aller Websites zou dat een nutteloze mededeling geweest zijn.)

Maar naast al die technische termen staat er ook gewoon kraakheldere taal. Daarom:

Les 3: What I Write Is What You Get

Lees de tweede zin:

‘Everything there is online about W3 is linked directly or indirectly to this document’

Hoppa. Als tagline zou deze regel het prima doen. Wat vind je op deze website? Alles wat er online is over W3. Klaar. (Zo’n tagline zou nu natuurlijk nooit meer kunnen, omdat het nu onmogelijk is om naar ‘alles’ over welk onderwerp dan ook te linken. Er is nu te veel.)

Heel veel websites kunnen een voorbeeld nemen aan zo veel helderheid.

Kijk ook naar de menu-items en beknopte beschrijvingen daarbij. Ondernemers van nu zijn maar wat graag creatief met hun menu. Ze bedenken spannende, prachtig bedachte, maar vaak onbegrijpelijke labels voor hun menu-items, omdat ze denken dat bezoekers dat ‘leuk’ vinden en er dan op gaan klikken. Maar bezoekers willen helemaal geen vage labels. Die willen gewoon weten wat ze krijgen als ze ergens op klikken. Anders klikken ze niet. Punt.

Dat had de allereerste webdesigner/copywriter heel goed begrepen. Waarschijnlijk omdat hij er verder niet over nadacht, maar gewoon duidelijk wilde zijn. Kijk maar naar zijn links en beknopte beschrijvingen daarbij:

  • Help (on the browser you are using)
  • Software Products (A list of W3 project components and their current state.)
  • Technical (Details of protocols, formats, program internals etc)
  • Bibliography (Paper documentation on W3 and references.)

Het mag voor ons een beetje abracadabra zijn, maar wilde je toentertijd ‘iets’ doen met internet, dan wist je waar je wezen moest voor de informatie die je nodig had.

Kon er ook nog iets beter aan De Eerste Website Ooit?

Nee. De Eerste Website Ooit ga ik niet bekritiseren.

Want ik durf te wedden: iedereen die de mogelijkheid had deze website te bezoeken, heeft elk stukje inhoud van elke pagina verslonden. Wat zou jij doen als je in die tijd pionier was? Dan zat je elke nacht tot in de kleinste uurtjes te pielen om dat internet onder de knie te krijgen. En deze website was alles wat je had. En gaf je precies wat je nodig had.

Dus wat mij betreft is De Eerste Website Ooit ook één van de beste websites ooit!

Ga je anno 2014 een nieuwe website bouwen? Denk dan aan de Oerwebsite en neem haar lessen in acht:

  • Houd het eenvoudig; leidt de bezoeker niet onnodig af
  • Zorg dat elk woord iets toevoegt voor je bezoeker
  • Zorg dat je kraakhelder bent; geef bezoekers precies wat ze lezen

Ben ik nog een wijze les van De Eerste Website Ooit vergeten?

Tags: copywriting, website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2014-01-22 10:18:482022-05-10 15:28:18De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren
Ook interessant voor jou
Succesvolle website bouwen? Begin bij de basis!
Waarom ik blij word van ontevreden klanten
HIEROM hebben we een website
Woorden zeggen meer dan 1.000 beelden
Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed
Rara, welk bedrijf heeft géén website nodig?

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Bekentenis: mijn eerste website was niet zo goed“Bekijk onze nieuwe website”, of: oude wijn in een nieuwe zak
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?