10 nieuwe webtekstblunders om nóóit meer te maken!
Hoog tijd voor een nieuwe lijst met webtekstblunders. De eerste lijst (met 23 blunders) dateert alweer van ruim 5 maanden geleden!
Wat is een webtekstblunder (voor de nieuwkomers)?
- Uitgeholde cliché’s en nietszeggende slogans die geen enkele emotie raken bij je lezer (‘wij onderscheiden ons door persoonlijke aandacht’)
- Open deuren die keer op keer onnodig opnieuw ingetrapt worden (‘kwaliteit hoog in het vaandel’)
- Ongebruiksvriendelijke webteksten die het je bezoeker ongemakkelijk maken (zie hieronder blunder x)
Er zijn vast nog wat categorieën te bedenken, maar je krijgt een idee.
Dus, zonder verdere omhaal:
10 nieuwe webtekstblunders die we beloven vanaf nu nóóit meer te maken
1. “jong en dynamisch bedrijf”
Google-score: 3.440.000
Dit is het unique selling point van bijna elk nieuw bedrijf dat z’n eerste website laat maken. Dan is er altijd wel iemand die vindt dat dat in de webteksten moet.
Maar het zegt de lezer dus echt helemaal niets. En zelfs áls je een jong en dynamisch bedrijf hebt, waarom is dat belangrijk voor mij??? Wat héb ik daaraan, als ik jullie klant word? Vertel het me alsjeblieft niet, maar laat me het mérken door uitstekende dienstverlening en de beste, hipste en vernieuwendste producten!
Nadat je als onschuldig websurfer voor de tigste keer gestruikeld bent over dit vreselijke cliché, voel je je vooral oud en stram…
(Met dank aan inzender Hanne Lefèvre!)
2. “onafhankelijk en vernieuwend”
Google-score: 5.930
Een gek paar, dat opvallend vaak voorkomt. Blijkbaar willen veel ondernemers ‘onafhankelijk’ en tegelijkertijd ‘vernieuwend’ zijn. En dit zijn dan vooral financieel adviseurs, verzekeraars en dat soort mensen.
Nu kan ik er nog wel inkomen dat je als financieel adviseur je onafhankelijkheid wilt noemen. Toch een belangrijk puntje voor veel nieuwe klanten. Maar ‘vernieuwend’? Hoe dan? En wederom: wat heb ik daarmee te maken? Word ik daar beter van?
3. “ambitieus bedrijf”
Google-score: 381.000
Dit is vooral een webtekstblunder in vacatureteksten (ongetwijfeld ook offline). Maar ook op veel websites van ondernemers zie ik de tekst voorbijkomen.
In vacatureteksten valt het dus in ieder geval niet meer op. Je kunt het er clichématig lekker ingooien, maar verwacht niet dat sollicitanten dan denken: ‘O! Dít bedrijf is tenminste ambitieus! Nou, dan ga ik hiervoor, hoor!’ Aan de andere kant, gezien de huidige tijd: sollicitanten komen toch wel…
Maar op je ondernemerswebsite? Prima dat je groei-intenties hebt. Maar vermoei mijn internetervaring er niet mee…
4. “zeer uitgebreide dienstverlening” / “breed palet aan diensten”
Google-score: 44.800
Ik vind het héél vermoeiend als een bedrijf opschept over hoeveel diensten ze wel niet hebben voor mij. Meestal ben ik toch maar op zoek naar één dienst, één oplossing. En als er zo veel diensten zijn, hoe weet ik dan welke bij mij past?
Het is eigenlijk alleen leuk voor de ondernemer zelf: dat hij veel kan. Dan kan hij dus ook veel verschillende klanten helpen.
Maar voor klanten is het specifieke van belang, niet het algemene.
Als je een ‘breed palet’ hebt, maak je je dienstverlening direct abstract voor je bezoeker. Benoem alle concrete problemen waarmee je mensen kunt helpen. Aan welke dienst die gekoppeld zijn, merkt je klant dan wel weer.
5. “bij ons in goede handen”
Google-score: 506.000
De intentie van deze webtekstblunder is goed: een gevoel van veiligheid bieden. ‘Wees maar gerust, wij zorgen voor je. Wij zorgen ervoor dat je probleem opgelost wordt. Geen zorgen. Bij ons is je drukwerk in goede handen.’
Dat kun je dan wel beweren, maar dat hoor ik zo váák. Ik wil dat helemaal niet meer horen. Ik wil met allerlei bewijzen van jullie kwaliteit overtuigd worden dat ik bij jullie moet zijn: tevreden klanten, certificaten, usp’s, etc. Sla me daarmee om de oren, maar níet met cliché’s die mij helemaal niet (meer) doen.
Dank u.
6. “wij sluiten aan bij uw persoonlijke voorkeuren en wensen” / “bespreken jouw persoonlijke situatie”
Google score: zo’n 400.000 in allerlei varianten
Dit is slechts schijnbaar onderscheidend. Ieder goed bedrijf sluit aan op de ‘persoonlijke’ voorkeuren en wensen van hun klanten. Dat heet gewoon goede marketing.
Sluit je als bedrijf niet aan bij de wensen van je doelgroep, dan verkoop je simpelweg niets.
Open deur, dus.
7. “wij zijn proactief”
Google-score: 450.000
Definitie van proactief: ‘niet reagerend, maar anticiperend’. Prima betekenis. Maar het woord is inmiddels zó uitgehold, dat het voor mij geen enkele betekenis meer heeft. Iedereen is opeens proactief sinds het woord in de jaren ’90 in zwang kwam.
Er zijn zo veel betere manieren om te laten zien dat je proactief bent, zonder dat je het woord zelf gebruikt. Laat je klanten bijvoorbeeld vertellen hoe jij al met de oplossing kwam vóórdat zij überhaupt het probleem zagen. Zoiets.
Show, don’t tell!
8. “klik hier”
Google-score: 60.000.000
‘Klik hier’ was nog handig in de begintijd van internet: toen snapte nog niet iedereen dat een onderstreepte tekst een link aanduidde. Maar inmiddels weten we wel hoe internet werkt.
Bezoekers scannen webpagina’s, en hun oog blijft hangen op dingen die opvallen. Links vallen op, omdat ze een andere kleur hebben en meestal onderstreept zijn. Je helpt je bezoeker dan ook door met kernwoorden aan te geven wat ze krijgen als ze op de link klikken. Dus niet ‘Klik hier voor artikelen over webteksten’, maar ‘Lees meer artikelen over webteksten’.
Ook Google hecht waarde aan je linkteksten. Als de tekst overeenkomt met het onderwerp op de pagina waarnaar je verwijst, krijg je bonuspunten!
Kortom: verzin een linktekst met woorden met inhoud. Voor je bezoeker, en voor je vindbaarheid.
9. “klik daar”
Google-score: ?
Deze valt dus in het rijtje ‘ongebruiksvriendelijkheid’.
Dan lees je een zin als deze: ‘Wij hanteren zeer scherpe tarieven. Klik in het menu hiernaast op ‘Tarieven’ om onze tarieven te zien.’
Ook vaak gezien: ‘Klik op de foto hieronder voor het fotoalbum van het jaarlijkse personeelsuitje.’
Hoe moet het dan wel? Nou, bijvoorbeeld: ‘Bekijk foto’s van het jaarlijkse personeelsuitje.’ Je kunt natuurlijk óók een plaatje hebben met link naar het fotoalbum, maar verwijs in een tekst nóóit naar een andere plek op de website waar mensen moeten klikken!
10. “wij denken actief mee”
Google-score: 60.000
Deze hoor je ook heel vaak in een pitch: ‘wij denken actief met de klant mee (om de beste resultaten te realiseren)’. Heb je weleens geprobeerd om passief mee te denken? Waarom kunnen we met z’n allen niet gewóón meedenken? ‘Ik denk mee’ is al actief genoeg. Maar zelfs dan nog steeds een nietszeggend cliché. Vermijd het woord ‘meedenken’ gewoon maar helemaal…
Zo.
En nu als de wiedeweerga je eigen webteksten checken op deze blunders. ;)
Ik blijf op zoek naar nieuwe webtekstblunders voor toekomstige blogartikelen! Ik heb er nog een aantal op de plank, maar ben ook benieuwd naar jouw ergernissen. Deel ze in een reactie hieronder.
Dank je wel, betrapte me er op dat het ‘klik hier’ bij mij er weer ingeslopen was.
Het zijn inderdaad ook valkuilen, hóe bewust je er ook van bent. Ik sluit niet uit dat sommige er bij mij ook af en toe nog insluipen…
Dank je wel, betrapte me er op dat het ‘klik hier’ bij mij er weer ingeslopen was.
Het zijn inderdaad ook valkuilen, hóe bewust je er ook van bent. Ik sluit niet uit dat sommige er bij mij ook af en toe nog insluipen…
Prima lijst. Wat van mij mag worden toegevoegd: ‘we hebben een passie voor ….’. Een uitgehold begrip en daarmee ongeloofwaardig en nietszeggend geworden.
Prachtige toevoeging! Die komt in deel 3 (mét naamsvermelding, natuurlijk). Dank voor je input! :)
Prima lijst. Wat van mij mag worden toegevoegd: ‘we hebben een passie voor ….’. Een uitgehold begrip en daarmee ongeloofwaardig en nietszeggend geworden.
Prachtige toevoeging! Die komt in deel 3 (mét naamsvermelding, natuurlijk). Dank voor je input! :)
Klik daar? Hahaha! :)
Klik daar? Hahaha! :)
Uw voordeel is maar liefst …
Het gaat om de uiteindelijke prijs, niet het zogenaamde voordeel
verplicht in te vullen velden …
Hoezo verplicht mij telefoonnummer opgeven?
volg ons op Twitter en Facebook …
En dan…?
Beste … van 2014
En wie vindt dat en waarom?
… wil voor u de ultieme beleving creëren op onze website(s)
En dat is de reden dat ik een cookie moet toestaan?
Nu met .. Euro cashback!
We kopen hiermee jouw gegevens zodat we straks lekker lastig kunnen vallen. En anders vindt je het wel te veel moeite om die kopietjes op te sturen…
… wij niet aansprakelijk voor de getoonde gegevens …
Ja je kunt ook zorgen dat de gegevens juist zijn…
“de beste …”
een Google score van 76 miljoen die allemaal het beste bieden
“Wij zijn Maatschappelijk Betrokken”
Oh?
Wow…iemand die zich nóg meer ergert dan ik! ;)
Uw voordeel is maar liefst …
Het gaat om de uiteindelijke prijs, niet het zogenaamde voordeel
verplicht in te vullen velden …
Hoezo verplicht mij telefoonnummer opgeven?
volg ons op Twitter en Facebook …
En dan…?
Beste … van 2014
En wie vindt dat en waarom?
… wil voor u de ultieme beleving creëren op onze website(s)
En dat is de reden dat ik een cookie moet toestaan?
Nu met .. Euro cashback!
We kopen hiermee jouw gegevens zodat we straks lekker lastig kunnen vallen. En anders vindt je het wel te veel moeite om die kopietjes op te sturen…
… wij niet aansprakelijk voor de getoonde gegevens …
Ja je kunt ook zorgen dat de gegevens juist zijn…
“de beste …”
een Google score van 76 miljoen die allemaal het beste bieden
“Wij zijn Maatschappelijk Betrokken”
Oh?
Wow…iemand die zich nóg meer ergert dan ik! ;)
Ik zag een link! Waar?
Daar op de trap! Waar op de trap?
Nou daar
Een kleine link met kleurtjes
Nee ’t is geen grap
’t ging van klik klikkedieklak op de trap…
Muis in molen of speld in hooiberg, ik ga op zoek naar verleidelijke alternatieven voor mijn ‘klik hiers’! Wederom mijn dank Arjan!
Haha! Prachtig lied, Mieke. Maak ik mijn lijflied van! ;)
Ik zag een link! Waar?
Daar op de trap! Waar op de trap?
Nou daar
Een kleine link met kleurtjes
Nee ’t is geen grap
’t ging van klik klikkedieklak op de trap…
Muis in molen of speld in hooiberg, ik ga op zoek naar verleidelijke alternatieven voor mijn ‘klik hiers’! Wederom mijn dank Arjan!
Haha! Prachtig lied, Mieke. Maak ik mijn lijflied van! ;)
Goed artikel!
Mijn toevoeging: “voor iedereen bereikbaar” geen enkel bedrijf kan “Iedereen” bedienen, juist als specialist kun je meer verdienen (haha dat rijmt).
Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat het juist goed is om je doelgroepen te specificeren en daar je pr op af te stemmen. Maar dat wisten jullie al toch…
Klik hier heb ik nog wel her en der, heel bewust, voor de minder vaardige internetter.
Yep. Je ‘niche’ kiezen is niet alleen slim, maar al bijna een must aangezien ‘iedereen’ zich al op ‘iedereen’ richt. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter. Ik zie dat alleen niet perse als ‘webtekstblunder’, maar meer als overkoepelende marketingkeuze.
Bewust ‘Klik hier’? Tja, zo lang het maar bewust is. ;)
Goed artikel!
Mijn toevoeging: “voor iedereen bereikbaar” geen enkel bedrijf kan “Iedereen” bedienen, juist als specialist kun je meer verdienen (haha dat rijmt).
Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat het juist goed is om je doelgroepen te specificeren en daar je pr op af te stemmen. Maar dat wisten jullie al toch…
Klik hier heb ik nog wel her en der, heel bewust, voor de minder vaardige internetter.
Yep. Je ‘niche’ kiezen is niet alleen slim, maar al bijna een must aangezien ‘iedereen’ zich al op ‘iedereen’ richt. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter. Ik zie dat alleen niet perse als ‘webtekstblunder’, maar meer als overkoepelende marketingkeuze.
Bewust ‘Klik hier’? Tja, zo lang het maar bewust is. ;)
De magische woorden: Uniek | Fullservice > nééé! :)
Yep. We zijn allemaal waarlijk uniek, niet? Allemaal…en dus is niemand het meer.
En jeetje, ja, ‘fullservice’. Bah.
De magische woorden: Uniek | Fullservice > nééé! :)
Vond ik notabene op LinkedIN deze:
‘Uw contacten zijn bij ons in goede handen.
We importeren uw adresboek voor eventuele connectiesuggesties en helpen u uw contacten te beheren. We zullen niemand e-mailen zonder uw toestemming. Meer informatie’
En bovenaan ieders startpagina van LinkedIN prijkt een enthousiast ‘Welkom!’ in het tabje!
Goed voornemen: ook mijn website kritisch blíjven screenen op “blunders”, valkuilen en 13-in-een-dozijn-uitingen…
Wow! En dan verwachten dat iemand daar op reageert! Het is tenminste wel eerlijk… ;-)