• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

11 “onderscheidende” webtekstblunders

4 september 2015/31 Reacties/in Webteksten schrijven /door Arjan Jonker

Ondernemend Nederland onderscheidt zich graag. De zinsconstructie “ik onderscheid mij door 
” komt zowel in enkel- als in meervoud gigantisch vaak voor:

ik-onderscheid-mij

wij-onderscheiden-ons

En dat is natuurlijk niet gek: als jij of jouw product of dienst een eigenschap bezit die niemand anders heeft, val je op, overtref je de concurrentie, ken je je gelijke niet, ben je beter dan anderen.

Het is een sterk verkoopargument waardoor potentiële klanten massaal voor jou kiezen, ten koste van soortgelijke partijen.

Logisch dus dat ondernemers dat graag verkondigen op hun website.

Maar ja


Dat is de theorie.

Nu de praktijk.

Google laat zien dat je willen onderscheiden in ieder geval niet onderscheidend is. Maar je daadwerkelijk onderscheiden? Dat blijkt zeer zeldzaam, zelfs onderscheidend op zich.

Want waar onderscheiden die duizenden Nederlandse ondernemers zich in? Waardoor zijn ze zó zeker van hun zaak, dat ze dat expliciet communiceren op hun website? Kortom: wat komt er op die puntjes na de zinderende zinssnede “wij onderscheiden ons door”?

Dit:

1. Persoonlijke aanpak

persoonlijke-aanpak

2. Vakmanschap

vakmanschap

3. Betrouwbaarheid

betrouwbaarheid

4. Deskundigheid

deskundigheid

5. Enthousiasme

enthousiasme

6. No-nonsense aanpak

no-nonsense-aanpak

7. Persoonlijke service

persoonlijke-service

8. Kwaliteit

kwaliteit

9. Proactieve werkhouding

pro-actief

10. Professionele aanpak

professionele-aanpak

11. Klantgerichte benadering

klantgerichte-benadering

Zie hierboven de 11 evergreens van onderscheidend Nederland

Onderscheidend? Niet dus. Algemene vaagheden, holle cliché’s, abstracte adjectieven.

De woorden ‘ik/wij onderscheid(en) me/ons door’ blijken niets meer dan de stuivers van een goedkoop zwaktebod. Een ondernemer die ze nodig heeft om zich zogenaamd te onderscheiden, weet in werkelijkheid niet waarin hij Ă©cht onderscheidend is.

En de bezoeker?

Die koopt er niets voor, in ieder geval niets bij déze ondernemers. Hij herkent ragfijn wat hij overål leest, en het raakt hem niet in het minst. Wordt hij tóch klant? Dan is het ondanks deze woorden, niet dankzij.

Nee, ik wil niemand voor schut zetten

Het Ă­s ook niet makkelijk om echt onderscheidend te zijn. God weet dat ik er zelf moeite genoeg mee had, voorheen. Als het makkelijk was, werd iedereen wel ondernemer. Je moet ernaar op zoek gaan. Misschien kan ik je op weg helpen:

3 manieren om je daadwerkelijk te onderscheiden

Hieronder geef ik 3 manieren waar je misschien vandaag al iets mee kunt.

(Overigens: hierboven geef ik misschien de indruk dat je je alleen met USP’s kunt onderscheiden. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Voorbeeld: ik onderscheid me direct van een hele hoop freelance tekstschrijvers door te kiezen voor één genre: webteksten. Maar daarin ben ik niet uniek.)

1. Toon je (grote) klanten

Laat zien voor je wie je werkt, en je kweekt vertrouwen in je kunde. Vooral als het om grote bedrijven gaat die iedereen kent:

opdrachtgevers

2. Toon je klantbeoordelingen

Veel Nederlanders doen alsof een klantgetuigenis iets vies is. Onecht. Slijmen. En dat het ze totaal niet raakt. Onzin. Waarom krijg je van bol.com, coolblue en talloze andere webshops altijd een e-mail met het verzoek om je laatste aankoop te beoordelen? In ruil ervoor krijg je zelfs korting op je volgende aankoop! Ze werken. Echt.

klantbeoordelingen

3. Niet goed geld terug

Toevallig vanochtend op de radio: de fabrikant van een peperduur medicijn tegen beenmergkanker heeft een afspraak met verzekeraars gemaakt. Als hun medicijn bij een patiënt niet aanslaat, krijgt de verzekeraar het geld terug. (Nu nog) uniek in die branche. Maar zelfs als het minder uniek of zelfs vanzelfsprekend is: als jij die garantie biedt, noem het!

niet-goed-geld-terug

Nu jij

Waardoor onderscheid jij je, heus en waarachtig? :-)

Tags: tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png 0 0 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2015-09-04 10:14:302022-03-09 14:05:4911 “onderscheidende” webtekstblunders
Ook interessant voor jou
Google Analytics gebruiken: je komt er écht niet onderuit
Geef je webteksten de kracht van herhaling
Hoe gastvrij is jouw website?
Wat is jouw meest memorabele webtekst?
Schrijf je webteksten in spreektaal

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

31 antwoorden
  1. renemdis
    renemdis zegt:
    4 september 2015 op 10:53

    Helemaal herkenbaar, zo zijn er natuurlijk nog veel meer clichĂ©s zoals: “jong en dynamisch” ed.

    • Nils van der Knaap
      Nils van der Knaap zegt:
      4 september 2015 op 11:23

      Dat mag je alleen zeggen als je echt jong en dynamisch bent, zoals ik:

      https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=jong%20en%20dynamisch

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        4 september 2015 op 11:33

        Haha! Zo is het, Nils! Als Google zegt dat je ’t bent, ben je het ook, onomstotelijk bewezen.

  2. renemdis
    renemdis zegt:
    4 september 2015 op 10:53

    Helemaal herkenbaar, zo zijn er natuurlijk nog veel meer clichĂ©s zoals: “jong en dynamisch” ed.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:04

      Yep. Zie ook: https://waardevollewebteksten.nl/blog/webtekstblunders-die-we-nooit-meer-maken/ en https://waardevollewebteksten.nl/blog/10-nieuwe-webtekstblunders-om-nooit-meer-te-maken/

    • Nils van der Knaap
      Nils van der Knaap zegt:
      4 september 2015 op 11:23

      Dat mag je alleen zeggen als je echt jong en dynamisch bent, zoals ik:

      https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=jong%20en%20dynamisch

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        4 september 2015 op 11:33

        Haha! Zo is het, Nils! Als Google zegt dat je ’t bent, ben je het ook, onomstotelijk bewezen.

  3. Esmeralda Kok Bakker
    Esmeralda Kok Bakker zegt:
    4 september 2015 op 11:14

    Ik geloof nooit zo in die klantbeoordelingen….Wie zegt mij dat dat echt is en niet ingevuld door het bedrijf zelf?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:28

      Goede vraag. De authenticiteit moet je bewijzen, met

      a) de naam van de beoordelaar,

      b) de naam van het bedrijf waar de beoordelaar eigenaar van is of voor werkt,

      c) het liefst met een foto.

      Zo maak je beoordelingen controleerbaar.

      Daarnaast erg belangrijk, met name voor webshops: volume. 1 of 2 klantbeoordelingen zeggen weinig. Maar tientallen, het liefst honderden? Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf die zelf allemaal geschreven heeft, zĂ©ker wanneer het allemaal controleerbare – dus geen anonieme – beoordelingen zijn.

      En, hoe gek het ook klinkt: een paar negatieve beoordelingen maken je ook geloofwaardiger. Zéker wanneer je een goede reactie erop geeft op je website of de beoordelingssite, waarin je meldt dat je je dienst of product hebt aangepast aan de hand van de feedback.

      • Esmeralda Kok Bakker
        Esmeralda Kok Bakker zegt:
        4 september 2015 op 11:37

        Helemaal mee eens. Het gaat er juist om hoe je met negatieve beoordelingen of kritiek omgaat. Maar dat hoeft echter niet altijd te leiden tot een aanpassing van je product of dienst.
        Wij staan namelijk achter ons product. (Vaak ligt de oorzaak aan de kant van de klant.) De kunst is om het negatieve omdraaien in positief zonder dat je afbreuk doet aan jezelf..

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          4 september 2015 op 11:44

          Goed verwoord. Zolang je maar geen excuses maakt; dat is altijd een zwaktebod.

          Overigens denk ik dat iedere rechtgeaarde ondernemer achter zijn product staat. Wil niet zeggen dat er nooit spaanders vallen tijdens het hakken. Foutjes gebeuren. De ondernemer die daar op de juiste manier mee omgaat, onderscheidt zich absoluut!

          • Anita Hagedoorn
            Anita Hagedoorn zegt:
            5 september 2015 op 16:16

            Toch nog even: nooit excuses maken? Is dat altijd een zwaktebod?

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            6 september 2015 op 14:08

            Alleen wanneer je willens en wetens iemand slecht bediend hebt. Maar zolang je oprecht een topproduct of -dienst hebt willen leveren, en je klant heeft kritiek, is ontevreden of het is een keer misgegaan, ja: dan is excuses maken altijd een zwaktebod.

  4. Esmeralda Kok Bakker
    Esmeralda Kok Bakker zegt:
    4 september 2015 op 11:14

    Ik geloof nooit zo in die klantbeoordelingen….Wie zegt mij dat dat echt is en niet ingevuld door het bedrijf zelf?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:28

      Goede vraag. De authenticiteit moet je bewijzen, met

      a) de naam van de beoordelaar,

      b) de naam van het bedrijf waar de beoordelaar eigenaar van is of voor werkt,

      c) het liefst met een foto.

      Zo maak je beoordelingen controleerbaar.

      Daarnaast erg belangrijk, met name voor webshops: volume. 1 of 2 klantbeoordelingen zeggen weinig. Maar tientallen, het liefst honderden? Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een bedrijf die zelf allemaal geschreven heeft, zĂ©ker wanneer het allemaal controleerbare – dus geen anonieme – beoordelingen zijn.

      En, hoe gek het ook klinkt: een paar negatieve beoordelingen maken je ook geloofwaardiger. Zéker wanneer je een goede reactie erop geeft op je website of de beoordelingssite, waarin je meldt dat je je dienst of product hebt aangepast aan de hand van de feedback.

      • Esmeralda Kok Bakker
        Esmeralda Kok Bakker zegt:
        4 september 2015 op 11:37

        Helemaal mee eens. Het gaat er juist om hoe je met negatieve beoordelingen of kritiek omgaat. Maar dat hoeft echter niet altijd te leiden tot een aanpassing van je product of dienst.
        Wij staan namelijk achter ons product. (Vaak ligt de oorzaak aan de kant van de klant.) De kunst is om het negatieve omdraaien in positief zonder dat je afbreuk doet aan jezelf..

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          4 september 2015 op 11:44

          Goed verwoord. Zolang je maar geen excuses maakt; dat is altijd een zwaktebod.

          Overigens denk ik dat iedere rechtgeaarde ondernemer achter zijn product staat. Wil niet zeggen dat er nooit spaanders vallen tijdens het hakken. Foutjes gebeuren. De ondernemer die daar op de juiste manier mee omgaat, onderscheidt zich absoluut!

          • Anita Hagedoorn
            Anita Hagedoorn zegt:
            5 september 2015 op 16:16

            Toch nog even: nooit excuses maken? Is dat altijd een zwaktebod?

          • Arjan Jonker
            Arjan Jonker zegt:
            6 september 2015 op 14:08

            Alleen wanneer je willens en wetens iemand slecht bediend hebt. Maar zolang je oprecht een topproduct of -dienst hebt willen leveren, en je klant heeft kritiek, is ontevreden of het is een keer misgegaan, ja: dan is excuses maken altijd een zwaktebod.

  5. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    4 september 2015 op 11:22

    Kostelijk :)

    Wat me opvalt bij puntje 9 is dat er staat “ben vasthoudendheid en accuraat.”

    Ik ben zelf ook wel eens “acccuraat” (met 3 c’s) tegengekomen.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:32

      Hm, ja, beetje ongelukkige constructie. “Ik ben de vasthoudendheid zelve, joh!” :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:34

      (Overigens: nummer 5 is mijn persoonlijke favoriet. Vooral door die foto ernaast… XD )

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        4 september 2015 op 11:46

        Ja die is ook episch

  6. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    4 september 2015 op 11:22

    Kostelijk :)

    Wat me opvalt bij puntje 9 is dat er staat “ben vasthoudendheid en accuraat.”

    Ik ben zelf ook wel eens “acccuraat” (met 3 c’s) tegengekomen.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:32

      Hm, ja, beetje ongelukkige constructie. “Ik ben de vasthoudendheid zelve, joh!” :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      4 september 2015 op 11:34

      (Overigens: nummer 5 is mijn persoonlijke favoriet. Vooral door die foto ernaast… XD )

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        4 september 2015 op 11:46

        Ja die is ook episch

  7. Andreas Bouman
    Andreas Bouman zegt:
    24 september 2015 op 14:43

    Goed artikel.

    Fuck clichés, leve de overtuigingskracht van je referenties.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 september 2015 op 15:44

      Hear-hear! :)

  8. Andreas Bouman
    Andreas Bouman zegt:
    24 september 2015 op 14:43

    Goed artikel.

    Fuck clichés, leve de overtuigingskracht van je referenties.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 september 2015 op 15:44

      Hear-hear! :)

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Emoticons en emoji als verleidingsmiddel in je webtekstenWaarom hebben we een website?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?