Get up fucking early
Mijn BNI-verhaal
Al even geleden ontdekte ik een website waarvan mijn webtekst-hart blije sprongetjes maakt: Good Fucking Design Advice.
De website is bedoeld voor ontwerpers ‘who motivate their own fucking selves’, in de woorden van de bedenkers zelf. Maar werkelijk iedere zzp’er kan de fokkin’ goede adviezen eenvoudig vertalen naar zijn of haar eigen vakgebied.
Ga er eens kijken. Het is briljant, grappig, én je leert ervan.
Eén advies sprak me in het bijzonder aan:
Waarom deze? Omdat ik inmiddels al maanden iedere dag om 6.00 uur opsta om alvast wat werk te doen vóórdat mijn gezin en de wereld ontwaakt. (Een heerlijk stil, productief uurtje. Kan het iedereen aanraden.)
Maar het spreekt me vooral aan omdat ik de afgelopen 4,5 jaar iedere dinsdagmorgen om 5.30 uur opstond. Want: om 6.45 uur begonnen de ontbijtsessies van BNI Hoorn, waarvan ik lid was, tot oktober 2015.
Ik denk dat de meesten weleens van BNI gehoord hebben.
Het is die Amerikaanse netwerkclub, die inmiddels wereldwijd wortel heeft geschoten, tot in Azië en Afrika aan toe.

Business Network International – BNI
Het concept: iedere week schuif je (fucking) vroeg aan tafel met een groep van minimaal 20 ondernemers, om gezamenlijk te ontbijten en supergericht te netwerken.
Iedere aanwezige (leden én bezoekers) krijgen 60 seconden de tijd om zichzelf te presenteren en een ‘zoekvraag’ te stellen: bij wie of welk bedrijf ze graag eens op gesprek willen.
Je zou kunnen zeggen dat BNI een georganiseerde vorm van mond-tot-mondreclame is. Zelf noemen ze het ‘aanbevelingen-marketing’.
Er is véél meer te vertellen over wat het concept behelst, maar voor nu laat ik het even hierbij.
Yep, er zijn veel (voor)oordelen over BNI:
- Het is een sekte voor ondernemers
- Het is een pyramideconstructie
- Het werkt niet
Ik ga het concept hier niet verdedigen. Ik had dezelfde vooroordelen/twijfels voordat ik lid werd.
Laat ik volstaan met te zeggen dat het géén sekte is, dat het niets te maken heeft met pyramides, en dat het voor mij fantastisch heeft gewerkt.
Over dat laatste wil ik hier kort verslag doen.
‘Maar waarom zo vróeg?’
Die vraag stellen veel ondernemers die met BNI in aanraking komen. Waarom niet op een schappelijker tijdstip dan 6.45 uur?
Allereerst omdat iedereen dan altijd kan. Niemand plant afspraken zo vroeg. Vóór 9 uur is het afgelopen, dus je komt nooit in de knoop met je agenda.
Een andere reden die BNI zelf geeft, is: je doet zaken terwijl de concurrentie nog slaapt.
Zit een kern van waarheid in, maar het waren niet dÃe woorden die mij iedere dinsdag motiveerden als mijn wekker om 5.30 uur ging. Geloof me: vaak genoeg wilde ik véél liever warm in mijn bed blijven liggen. Zeker na een slechte nacht.
Maar dan zei een stemmetje in mijn hoofd:
Get up fucking early, Arjan!
En dan hóp, zwaaide ik mijn benen over de rand van het bed, en was mijn dag begonnen.
Drive. Die woorden gaan over drive.
De drive om een tandje hoger te schakelen dan je concurrenten. De drive om je vol op je eigen bedrijf te storten en er een zinderend succes van te maken.
Natuurlijk kan dat ook op andere manieren dan vroeg op te staan. Je drive komt op veel wijzen tot uiting.
Terug naar BNI.
Waarom werd ik in 2011 lid?
Eenvoudig: ik had behoefte aan contact met ondernemers. Ik wilde een sterk lokaal netwerk opbouwen.
Toentertijd werkte ik nog vanuit huis. Ik kwam weinig de deur uit; opdrachtgevers belde of mailde ik (of zij mij), interviews gingen vaak telefonisch.
Ik verpieterde. Raakte ongeïnspireerd. Ongemotiveerd. Was ontevreden over mijn omzet. Ik miste mijn drive.
In Hoorn werd nét een BNI-groep (‘chapter’) opgericht
Ik had al eerder met het concept kennisgemaakt, tijdens een bijeenkomst in Alkmaar. Maar Alkmaar is voor mij te ver. Hoorn is naast de deur. Dus ik ging op bezoek.
‘Sekte, pyramide, werkt het?’ Ja, het schoot allemaal ook door mijn hoofd.
De antwoorden kreeg ik alleen maar door het te proberen. Als bezoeker kreeg ik in ieder geval een positieve indruk. Dus ik werd lid.
Mijn leven als ondernemer veranderde. En daar is geen woord op af te dingen.
Dit is wat BNI mij opleverde:
- Opdrachten. Al heel snel. Veel omzet kwam de afgelopen 4 jaar uit dit netwerk. Inclusief mijn misschien wel mooiste opdracht ooit: 600 webpagina’s verbeteren voor Gemeente Medemblik.
- Kennis. Ik ontmoette iedere week tientallen – beginnende én ervaren – ondernemers. We wisselden ideeën en informatie uit. Ik leerde een hoop.
- Vaardigheden. Om er één te noemen: presentatievaardigheden. Bij BNI presenteer je iedere week. Ga maar na.
- Motivatie en inspiratie. Door de wekelijks terugkerende bijeenkomsten, het netwerk dat ik razendsnel opbouwde en de nieuwe opdrachten, raakte ik weer gemotiveerd en geïnspireerd om mezelf als ondernemer opnieuw uit te vinden.
Zeg maar gerust dat ik door BNI mezelf als ondernemer serieus begon te nemen. Zeg maar gerust dat ik bij BNI mijn DRIVE vond.
Get up fucking early. Indeed.
Een vraag die ik mezelf weleens stel:
Was Waardevolle Webteksten ontstaan zónder BNI?
Misschien niet.
Of misschien was het pas later ontstaan. Ik had er namelijk motivatie, inspiratie, drive en lef voor nodig. Die had ik zonder BNI elders aan moeten zwengelen.
Natuurlijk: het zat in me. Maar het moest er wél op de een of andere manier uit. BNI bleek de perfecte katalysator.
Maar nu ben ik geen lid meer van BNI
Keuzes. Keuzes over de toekomst van Waardevolle Webteksten leidden daartoe.
Dat heeft niets met BNI zélf te maken. Ik was graag lid gebleven. Maar dit is de juiste beslissing.
Dus: bye-bye BNI
Ik zal de reuring op dinsdagochtend missen.
Hoe dan ook:Â bedankt voor alles!
En jij?
Wat is jouw mening over BNI? Het maakt mij niet uit: ik zeg niet dat je lid moet worden. Het past bij je, of het past niet bij je. Het paste 4,5 jaar lang prima bij mij.
Ik vind alleen wel: je móet het een keer meegemaakt hebben vóórdat je een oordeel velt. Zoals met alles.
Ga niet af op verhalen of wat je denkt te weten. Er bestaan veel mythes en halve waarheden als het om dit soort concepten gaat. Of, zoals ze het bij Good Fucking Design Advice zeggen:
Laat ik je hoe dan ook geruststellen:
Een ‘eng’ clubje is BNI niet.
(PS: Als je snel lid wordt, ben je nog nét op tijd voor de collectieve zelfmoord later dit jaar. Ook daarom ben ik afgehaakt: je moet érgens de grens trekken. Bloedrituelen vond ik tot daar aan toe…)
(PPS: Ja, heel flauw, ik weet het. Inside joke van BNI Hoorn. Kon het niet laten. 😜)

Impressie van een BNI-bijeenkomst
Mooi gesteld.
Je redenen naast de opdrachten zijn zeker valide voor een startende ondernemer.
Ben zelf geen lid, maar wel een aantal keren als vervanger geweest om te proeven.
Het succesvol herhaaldelijk verwerven van opdrachten via BNI hangt sterk af van je business. Het zal goed werken als je diensten inzetbaar en van pas komen bij een groot publiek en makkelijk uit te leggen zijn. Tekstschrijver, uitzendbureau, belastingadviseur, verzekeringen etc.
Dus zeer begrijpelijk dat je hier goede contacten en opdrachten aan over hebt gehouden.
Maar ik kwam ook een industrieel vormgever tegen. Al een jaar lid en nog geen enkele echte opdracht. Dat is niet de schuld van BNI natuurlijk (alhoewel ze hem misschien hadden moeten afraden lid te worden). Hoe vaak komen we iemand tegen die zo iemand nodig heeft?
De slechte naam van BNI komt ook wel wat door de ledenwerving. Ooit is de nederlandse oprichter met een mooi bla bla verhaal binnengestapt. 30 ondernemers hadden mijn diensten nodig etc etc.
Bleek natuurlijk gewoon zijn eigen ledenwerving te zijn.
Heeft BNI echt een ‘slechte’ naam? Dat idee heb ik niet. Wel een raar verhaal, van die ’30 ondernemers’.
Het is lastig te bepalen of BNI voor bepaalde beroepscategorieën wel of niet werkt. Het is zeker zo dat je als tekstschrijver eerder aan de bak komt dan een – inderdaad – een industrieel vormgever. Maar dat is heel moeilijk om van tevoren te weten. Het kan ook met de persoon te maken hebben.
Bovendien: het gaat er niet alleen om wie je tegenkomt. Het gaat er met name om wie of wat het BNI-lid zóekt, zodat hij zijn eigen kansen creëert.
Dus iemand afraden lid te worden vanwege zijn vak? Dat zou ik nooit doen.
De door jouw genoemde vooroordelen zijn toch niet zo positief. komen toch ergens vandaan.
Het potentiele lid neemt zijn eigen beslissing. Maar een deel van elkaar helpen is dan ook een eerlijk verwachtingspatroon scheppen. In dit geval er op wijzen dat een andere marketingstrategie misschien aan te raden is.
Maar dit niet reele verwachtingspatroon komt bij meer georganiseerde netwerkclubs voor.
Zo ben ik een periode lid geweest van Forum. Hierbij waren het lunchmeetings met steeds wisselende deelnemers.
Kwam uiteindelijk neer op 12 verkopers die ieder hun eigen dienst of product konden pitchen. 12 zenders, maar geen ontvangers.
Of de meer business inspiration dag met bedrijvenmarkt met zg. 1000 mkb bezoekers.
De bezoekers kwamen wel, maar waren allemaal ZP die aan de standhouders hun business kwamen promoten.
Kortom georganiseerde business networking heeft wel wat haken ogen.
De vooroordelen zijn er, dat weet iedere BNI’er. Maar we hebben er nooit echt ‘last’ van gehad. Natuurlijk zijn er ondernemers in de regio die min of meer ‘anti-BNI’ zijn. Niet geheel toevallig zijn dat meestal degenen die het nog nooit meegemaakt hebben.
Ik sluit me aan bij Marian: je mag nooit voor een ander denken. Zie ook de reactie van Lies hierboven: zij heeft zo’n ‘lastig’ aan te bevelen beroep.
Het motto van BNI is overigens ‘Geven Loont’. Oftewel: je zit er om je medeleden verder te helpen, waarna je op basis van wederkerigheid ook terug mag verwachten. Dat werkt niet altijd zo, maar (heel) vaak wel.
Je mag nooit voor een ander denken, dus afraden zou ik ook nooit doen.
‘xactly
Daar zeg je wat: voor jou heeft het fantastisch gewerkt. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Leuk jouw ervaring te lezen Arjan.
Ik ga mee met de stelling van Gerard dat BNI vast heel goed werkt voor ondernemers die diensten leveren aan een groot publiek.
Ook zonder BNI sta ik vroeg op. Voor mijn persoonlijke, individuele BMW (body and mind work, lekker hardlopen en yoga). Daarmee hou ik mijn gezondheid en productiviteit op peil en zit ik fris aan tafel of telefoon met de klant die vanaf 9.00 uur bereikbaar is.
Yep: dat vroege opstaan hou ik er sowieso in! ;-)
Daar zeg je wat: voor jou heeft het fantastisch gewerkt. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Leuk jouw ervaring te lezen Arjan.
Ik ga mee met de stelling van Gerard dat BNI vast heel goed werkt voor ondernemers die diensten leveren aan een groot publiek.
Ook zonder BNI sta ik vroeg op. Voor mijn persoonlijke, individuele BMW (body and mind work, lekker hardlopen en yoga). Daarmee hou ik mijn gezondheid en productiviteit op peil en zit ik fris aan tafel of telefoon met de klant die vanaf 9.00 uur bereikbaar is.
Yep: dat vroege opstaan hou ik er sowieso in! ;-)
Heeft BNI echt een ‘slechte’ naam? Dat idee heb ik niet. Wel een raar verhaal, van die ’30 ondernemers’.
Het is lastig te bepalen of BNI voor bepaalde beroepscategorieën wel of niet werkt. Het is zeker zo dat je als tekstschrijver eerder aan de bak komt dan een – inderdaad – een industrieel vormgever. Maar dat is heel moeilijk om van tevoren te weten. Het kan ook met de persoon te maken hebben.
Bovendien: het gaat er niet alleen om wie je tegenkomt. Het gaat er met name om wie of wat het BNI-lid zóekt, zodat hij zijn eigen kansen creëert.
Dus iemand afraden lid te worden vanwege zijn vak? Dat zou ik nooit doen.
De door jouw genoemde vooroordelen zijn toch niet zo positief. komen toch ergens vandaan.
Het potentiele lid neemt zijn eigen beslissing. Maar een deel van elkaar helpen is dan ook een eerlijk verwachtingspatroon scheppen. In dit geval er op wijzen dat een andere marketingstrategie misschien aan te raden is.
Maar dit niet reele verwachtingspatroon komt bij meer georganiseerde netwerkclubs voor.
Zo ben ik een periode lid geweest van Forum. Hierbij waren het lunchmeetings met steeds wisselende deelnemers.
Kwam uiteindelijk neer op 12 verkopers die ieder hun eigen dienst of product konden pitchen. 12 zenders, maar geen ontvangers.
Of de meer business inspiration dag met bedrijvenmarkt met zg. 1000 mkb bezoekers.
De bezoekers kwamen wel, maar waren allemaal ZP die aan de standhouders hun business kwamen promoten.
Kortom georganiseerde business networking heeft wel wat haken ogen.
De vooroordelen zijn er, dat weet iedere BNI’er. Maar we hebben er nooit echt ‘last’ van gehad. Natuurlijk zijn er ondernemers in de regio die min of meer ‘anti-BNI’ zijn. Niet geheel toevallig zijn dat meestal degenen die het nog nooit meegemaakt hebben.
Ik sluit me aan bij Marian: je mag nooit voor een ander denken. Zie ook de reactie van Lies hierboven: zij heeft zo’n ‘lastig’ aan te bevelen beroep.
Het motto van BNI is overigens ‘Geven Loont’. Oftewel: je zit er om je medeleden verder te helpen, waarna je op basis van wederkerigheid ook terug mag verwachten. Dat werkt niet altijd zo, maar (heel) vaak wel.
Je mag nooit voor een ander denken, dus afraden zou ik ook nooit doen.
Ik ben lid van BNI met een ”lastige” dienst, relatietherapie en seksuele problemen, niet echt voor een groot publiek (hoewel… dat zouden meer mensen moeten doen).
Dan zit het ook nog eens in de taboesfeer. Dus ‘ik heb mijn buurman, zus of collega naar je doorgestuurd’ heb ik nog niet gehoord. Ik moet het van doorverwijzingers hebben, professionals waar mijn potentiele clienten komen. Met name met hulp van Arjan, die heeft me met heel wat professionals in contact gebracht.
Mijn netwerk is enorm uitgebreid en het levert mij, innmiddels een hoop werk op. Dan heb ik het nog eens niet over de groei die ik als ondernemer en als persoon heb gemaakt.
En op die ene ochtend sta ik, avondmens, met genak op.
Hear-hear! Het succes van je BNI-lidmaatschap hangt voor het grootste deel af van jezelf. Soms moet je niet je directe klanten targeten, maar zoals jij op tussenpersonen. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. ;-)
Ik ben lid van BNI met een ”lastige” dienst, relatietherapie en seksuele problemen, niet echt voor een groot publiek (hoewel… dat zouden meer mensen moeten doen).
Dan zit het ook nog eens in de taboesfeer. Dus ‘ik heb mijn buurman, zus of collega naar je doorgestuurd’ heb ik nog niet gehoord. Ik moet het van doorverwijzingers hebben, professionals waar mijn potentiele clienten komen. Met name met hulp van Arjan, die heeft me met heel wat professionals in contact gebracht.
Mijn netwerk is enorm uitgebreid en het levert mij, innmiddels een hoop werk op. Dan heb ik het nog eens niet over de groei die ik als ondernemer en als persoon heb gemaakt.
En op die ene ochtend sta ik, avondmens, met genak op.
Hear-hear! Het succes van je BNI-lidmaatschap hangt voor het grootste deel af van jezelf. Soms moet je niet je directe klanten targeten, maar zoals jij op tussenpersonen. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. ;-)
Ik ben ook 4,5 jaar lid geweest van BNI Huygens in Barneveld. Erg leuke tijd gehad! En heeft me naast mooie opdrachten ook een (nieuw) netwerk gebracht.
Ha! Kijk eens aan, Helmert. Wist ik niet eens! :)
Ik ben ook 4,5 jaar lid geweest van BNI Huygens in Barneveld. Erg leuke tijd gehad! En heeft me naast mooie opdrachten ook een (nieuw) netwerk gebracht.
Ha! Kijk eens aan, Helmert. Wist ik niet eens! :)