• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Hoe gastvrij is jouw website?

22 januari 2016/11 Reacties/in Gebruiksvriendelijkheid website /door Arjan Jonker

3 tips voor je webteksten vanuit de hospitality-branche

Grote bedrijven hebben geen ‘gewone’ receptie en receptionisten meer. Nee, die hebben een heus ‘hospitality-team’, dat gasten een ‘ontvangstbelevenis’ bezorgt. Klinkt overdreven? Misschien, maar verdomd als het niet werkt: deals worden er sneller door gesloten.

Geef je websitebezoekers zo’n ontvangstbelevenis. En ik garandeer je: online sluit je de deal óók sneller.

Zo gaat het ongeveer in de hospitality:

Een bezoeker loopt het gebouw binnen. De receptioniste ziet hem al aankomen, en glimlacht hem tegemoet. Lachen is onweerstaanbaar, dus ook op zijn gezicht verschijnt een glimlach.

Hij komt bij de receptiebalie, en de receptionist heet hem hartelijk welkom. ‘Hoe kan ik u helpen?’ Hij geeft aan met welke persoon hij een afspraak heeft. De man aan de balie belt die persoon en informeert haar dat haar bezoek er is. Oei, ze is wat verlaat. Maar geen probleem:

Hij begeleidt de bezoeker naar de luxe ingerichte, verwarmde wachtkamer, en biedt hem koffie aan. In de wachtruimte hangt een tv-scherm waarop het laatste nieuws getoond wordt. Er ligt veel leesvoer. Er is ook wifi, dus hij kan zijn laptop uitklappen en nog even wat e-mail beantwoorden.

Na 5 minuten, die zijn omgevlogen, wordt de bezoeker opgehaald door zijn gastvrouw. Hij heeft nog steeds diezelfde glimlach op zijn gezicht als toen hij binnenkwam. Hij én zij weten: dit wordt een succesvolle meeting.

Uit bovenstaande anekdote kun je 3 lessen leren voor jouw webteksten:

  1. Treed je bezoekers tegemoet met een onweerstaanbare digitale glimlach
  2. Laat websitebezoekers NOOIT wachten
  3. Neem je bezoeker bij de hand, neem hem mee je website in, begeleid hem naar de ‘deal’

1. Treed je bezoekers tegemoet met een onweerstaanbare digitale glimlach

Hoe glimlach je digitaal? In ieder geval NIET door ‘Welkom’ op je homepage te zetten.

Een digitale glimlach is voor mij een metafoor voor de mate waarin jouw webteksten aansluiten bij het doel van jouw bezoekers. Als jouw teksten bezoekers het gevoel geven:

  • Deze website (lees: ondernemer) begrijpt mij.
  • Nee – deze website is gemáákt voor mij.
  • Hier vind ik de oplossing voor míjn probleem.

Overigens beperkt je digitale glimlach zich niet tot je webteksten: het geldt voor je hele website. Menustructuur, navigatie, vormgeving, beeld. Kortom: usability.

Hoe gemakkelijker je het je bezoeker maakt, hoe breder jouw digitale glimlach. En: hoe breder de échte glimlach op het gezicht van je bezoeker!

O, en je mag die digitale glimlach natuurlijk ook letterlijk nemen, door gewoon een foto van jezelf (of één van je medewerkers) op de homepage te zetten. ‘Mensen vallen op mensen’, zoals ik het Kitty Kilian onlangs treffend hoorde zeggen.

Zelf geeft ze haar bezoekers overigens de perfecte 3-voudige digitale glimlach:

1: Een foto waarop ze je toelacht. 2: Een duidelijke bedrijfsnaam. 3: Een pakkende én kraakheldere tagline.

1: Een foto waarop ze je toelacht. 2: Een duidelijke bedrijfsnaam. 3: Een pakkende én kraakheldere tagline.

2. Laat websitebezoekers NOOIT wachten

In ‘real life’ is het mogelijk je bezoekers een kopje koffie te bieden als zij even moeten wachten. Geen probleem, vindt de bezoeker. Want hij heeft een belangrijke afspraak. Hij heeft moeite gedaan voor die afspraak (alleen het reizen naar de locatie al!). Hij kan zich in de wachttijd nog even ontspannen óf zich nét beter voorbereiden.

Op je website kun je bezoekers nooit laten wachten. Je bezoeker heeft al veel moeite gedaan: de moeite om op jouw website te komen, en je aanbod een kans te geven! (Ja, dat is al moeite genoeg.) Hij verwacht van jou maar 1 ding: dat je hem direct voorschotelt waar hij voor komt.

Laat hem dus niet zoeken (= op je website synoniem voor wachten) naar wat voor hem belangrijk is. Laat het hem direct zien. In ieder geval: waar ze moeten beginnen.

Gister wilde ik mijn BTW-aangifte doen. Bleek dat de Belastingdienst hun website heeft vernieuwd. Je wilt niet weten hoe lang ik zocht naar het inlogscherm voor ondernemers. Voorheen gewoon een knop, nu verstopt. NIET gastvrij. 😣

3. Neem je bezoeker bij de hand, neem hem mee je website in, begeleid hem naar de ‘deal’

Zoals in de hospitality-branche gasten altijd van punt A naar B begeleid worden, zo moet je jouw bezoekers ook begeleiden. Het is niet ‘kinderachtig’ om ze bij de hand te nemen; dat willen zij juist. Bezoekers willen vooral niet nadenken! (Is ook een bekende boektitel van internet-goeroe Steve Krug: Don’t make me think!)

Stippel dus de online route uit die bezoekers moeten volgen om uiteindelijk in te gaan op jouw aanbod. Zorg ervoor dat het pad verlicht is, vol zit met wegwijzers en vooral: bestraat is met goud.

Vooral als je webshop hebt, moet je zorgen voor een drempelloze route naar de uiteindelijke verkoop van een product.

Vooral als je webshop hebt, moet je zorgen voor een drempelloze route naar de uiteindelijke verkoop van een product.

Kortom: behaag je bezoekers door gastvrij te zijn

Trek ze je website in met gastvrije waardevolle webteksten. Geef ze een prachtige reis. En laat ze aan het einde van de weg de schat zien: jouw product, dat de tijd (en het geld!) van de ondernemer waard is.

Dát is online hospitality.

Tags: bezoekers, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/gastvrije-website-hospitality.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-01-22 14:22:462022-05-10 15:41:01Hoe gastvrij is jouw website?
Ook interessant voor jou
Abonnees werven voor je nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél)
Investeer in webteksten, niet in webdesign
Verwijder die slider!
11 goede voornemens voor je webteksten en website
Wanneer ‘welkom’ op je website wél mag :-)
Jouw meest waardevolle webteksten kan ik niet schrijven

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

11 antwoorden
  1. John-Pierre Cornelissen
    John-Pierre Cornelissen zegt:
    22 januari 2016 op 16:15

    Leuk, sluit prima aan bij mijn werk en mijn klanten. Ik ga hem volgende week delen.

    Mbt de belastingdienst, ik vond hem in 1 seconde. Rechtsboven zoals op de meeste websites waar je moet inloggen ;)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      22 januari 2016 op 17:03

      WTF? Dat hebben ze vast vandaag dan veranderd! (Want aan mij kan het natuurlijk niet liggen… ;-P)

      Nou ja, hoe dan ook, gisteren was ik er lang naar op zoek (en waarschijnlijk gewoon wat vermoeid…).

      • John-Pierre Cornelissen
        John-Pierre Cornelissen zegt:
        22 januari 2016 op 17:23

        Haha, maar goed dat het vrijdag is dan. Fijn weekeinde!

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          24 januari 2016 op 09:47

          Nu het zondag is, heb ik nagedacht. Het lag deels zeker aan mij, maar óók aan de Belastingdienst. Wat Kitty hierboven ook zegt: er mist hiërarchie. De homepage staat vol links en informatie. Ja, er staat ‘inloggen’ rechtsboven, maar niet dat dat ook voor ondernemers is. Voorheen stond er een knop: ‘Inloggen ondernemers’.

          Het kan véél, véél gastvrijer. :-)

  2. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    22 januari 2016 op 17:03

    WTF? Dat hebben ze vast vandaag dan veranderd! (Want aan mij kan het natuurlijk niet liggen… ;-P)

    Nou ja, hoe dan ook, gisteren was ik er lang naar op zoek (en waarschijnlijk gewoon wat vermoeid…).

    • John-Pierre Cornelissen
      John-Pierre Cornelissen zegt:
      22 januari 2016 op 17:23

      Haha, maar goed dat het vrijdag is dan. Fijn weekeinde!

      • Arjan Jonker
        Arjan Jonker zegt:
        24 januari 2016 op 09:47

        Nu het zondag is, heb ik nagedacht. Het lag deels zeker aan mij, maar óók aan de Belastingdienst. Wat Kitty hierboven ook zegt: er mist hiërarchie. De homepage staat vol links en informatie. Ja, er staat ‘inloggen’ rechtsboven, maar niet dat dat ook voor ondernemers is. Voorheen stond er een knop: ‘Inloggen ondernemers’.

        Het kan véél, véél gastvrijer. :-)

  3. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    22 januari 2016 op 18:46

    De Belastingdienst heeft moeite een hiërarchie aan te geven, op deze homepage, ze willen veel tegelijk op de homepage hebben.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 januari 2016 op 09:48

      Ja, dát is het idd. De knop ‘Ondernemers’ staat tussen van alles en nog wat in. En dat ‘Inloggen’ ook voor ondernemers geldt, weet je pas nadat je klikt.

  4. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    22 januari 2016 op 18:46

    De Belastingdienst heeft moeite een hiërarchie aan te geven, op deze homepage, ze willen veel tegelijk op de homepage hebben.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      24 januari 2016 op 09:48

      Ja, dát is het idd. De knop ‘Ondernemers’ staat tussen van alles en nog wat in. En dat ‘Inloggen’ ook voor ondernemers geldt, weet je pas nadat je klikt.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
100 webquotes om te vermijden in 2016Laat jij je website door Google bepalen?!
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?