• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Laat jij je website door Google bepalen?!

29 januari 2016/7 Reacties/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Sommige (veel?) mensen hebben iets tegen Google. Sommige (veel?) mensen zijn zelfs tegen Google. De zoekmachine heeft te veel invloed, te veel macht. Vinden velen.

Tja.

Daar zit wat in, wanneer ruim 9 van de 10 internetgebruikers zoekt via dezelfde website. Google bepaalt ten dele ons wereldbeeld.

Logisch dat we Google onze website laten bepalen dan, toch?

Of niet…?

Google heeft zó veel macht, dat het lijkt alsof sommige (veel?) mensen denken dat de zoekmachine een zelfstandige entiteit is. Eén groot zelflerend brein dat opereert búiten ons allen om. Een brein dat dicteert hoe een website gebouwd en hoe SEO-teksten geschreven moeten worden (want het doet immers niets anders dan websites beoordelen en rangschikken).

Het is waar

Het is waar dat Google leert. Het is waar dat Google (be)oordeelt. Het is waar dat Google rangschikt.

Maar het is pertinent ONWAAR dat Google dat allemaal zelfstandig doet, als ware het alwetend.

Wacht ff. Waarom héb ik het hier eigenlijk over?

Omdat ik onlangs weer een discussie had met een klant over mijn SEO-teksten, uiteraard gebaseerd op een Google-zoekwoordenonderzoek.

(Voor de duidelijkheid: ik baseer zowel websitestructuren als webteksten op deze onderzoeken.)

Hij zei:

‘Ik wil niet dat Google bepaalt hoe mijn website eruit ziet.’

Yikes.

Ziedaar de klassieke denkfout over Google en SEO, die je nog steeds vaak tegenkomt, zélfs bij online marketeers en contentspecialisten.

Deze denkfout ontstaat wanneer je inderdaad denkt dat Google zelfstandig opereert.

Waar – denk je – haalt Google zijn data vandaan?

Die sleuteltermen die ik achterhaal door een zoekwoordenonderzoek…heeft Google die zelf bedacht?

Die zoekvolumes – hoe vaak per maand er gezocht wordt op een bepaalde term – genereert Google die zélf?

Nee. Natuurlijk niet.

Wij, met z’n allen, voeden Google met miljarden zoekopdrachten per dag

Wanneer we op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten, vertonen we zoekgedrag. Een goed zoekwoordenonderzoek brengt dat gedrag aan het licht. Zodat we daarop kunnen inspelen met onze websites.

NIET omdat we bovenaan in Google willen komen. Maar omdat we onze bezoekers op hun wenken willen bedienen!

(Naïef, ik weet het. Voor sommigen (velen?) is ‘bovenaan in Google komen’ wel dégelijk het hoogste doel.)

Een praktijkvoorbeeld:

Stel, je begint een webshop in onderzetters.

Wat vinden je klanten belangrijk aan onderzetters? Naar welke specifieke onderzetters is (de meeste) vraag?

Ziehier een fractie van wat het zoekwoordenonderzoek zou opleveren:

onderzetters

Uit deze paar gegevens kun je nu al concluderen dat:

  • Er maandelijks behoorlijk wat vraag is naar onderzetters
  • Onderzetters met foto populair zijn
  • Mensen specifiek zoeken naar onderzetters voor glazen (naast bijvoorbeeld voor pannen)
  • Dat er ook merkspecifiek gezocht wordt
  • Dat er naar onderzetters die eruitzien als of gemaakt zijn van een boomstam weinig vraag is

Google is een bril

Een bril die je op kunt zetten om door de ogen van je doelgroep naar je eigen aanbod én website te kijken. Ik voorspel je: dan zie je opeens haarscherp wat er schort aan hoe je website is opgebouwd en je webteksten zijn geschreven. Keer op keer maak ik dat mee.

Dáárom noem ik mezelf ‘SEO-tekstschrijver‘. Omdat ik alleen nog maar op deze manier wil schrijven.

Het is dus niet Google die je website bepaalt…

…het is je bezoeker die je website bepaalt. En geloof me: dat is de énige ‘entiteit’ die je website zou moeten mogen bepalen.

Tags: keywords, seo
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/google-is-bril.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-01-29 10:30:432022-03-02 15:44:36Laat jij je website door Google bepalen?!
Ook interessant voor jou
Meer bezoekers op je website krijgen?
SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 2: keyword-stuffing)
SEO-teksten schrijven: tips SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?
SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 1: related keywords)
Waarom ik webbouwer had moeten worden

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

7 antwoorden
  1. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    30 januari 2016 op 08:54

    OK. Point taken.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      31 januari 2016 op 13:12

      Wát?! Heb ik jóu mening bijgesteld over SEO?! Deze dag zal me lang bijblijven. ;-P

  2. Arjan Jonker
    Arjan Jonker zegt:
    31 januari 2016 op 13:12

    Wát?! Heb ik jóu mening bijgesteld over SEO?! Deze dag zal me lang bijblijven. ;-P

  3. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    31 januari 2016 op 13:15

    Ik doe zelf ook heus wel een beetje aan SEO, hoor. Met tegenzin. Het is ook een mannen-vrouwendingetje. Techniek vind ik niet leuk. Maar je punt dat het niet Google is, maar de zoektermen die je bestudeert, dat is iets nuttigs om je te realiseren. Inderdaad, ook ik heb uit politieke of andere overwegingen soms een soort vijandbeeld van Google.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 februari 2016 op 11:00

      Ik merk bij veel collega-tekstschrijvers dezelfde bezwaren over techniek. Het punt is dat je niet meer onder de techniek uitkomt als je webteksten schrijft.

      En ja, ik vind het idd wél leuk. Een zoekwoordenonderzoek zie ik als een speurtocht. Eentje die ervoor zorgt dat ik veel zekerder schrijf, omdat ik wéét dat ik de doelgroep aanspreek. Het ontslaat me echter allerminst van de taak om creatief te schrijven; ik mag nooit slaafs de zoekwoorden verwerken in een verder bloedeloze tekst. En eerlijk is eerlijk, dát is altijd nog een uitdaging als je lijsten keywords hebt opgeduikeld.

  4. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    31 januari 2016 op 13:15

    Ik doe zelf ook heus wel een beetje aan SEO, hoor. Met tegenzin. Het is ook een mannen-vrouwendingetje. Techniek vind ik niet leuk. Maar je punt dat het niet Google is, maar de zoektermen die je bestudeert, dat is iets nuttigs om je te realiseren. Inderdaad, ook ik heb uit politieke of andere overwegingen soms een soort vijandbeeld van Google.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 februari 2016 op 11:00

      Ik merk bij veel collega-tekstschrijvers dezelfde bezwaren over techniek. Het punt is dat je niet meer onder de techniek uitkomt als je webteksten schrijft.

      En ja, ik vind het idd wél leuk. Een zoekwoordenonderzoek zie ik als een speurtocht. Eentje die ervoor zorgt dat ik veel zekerder schrijf, omdat ik wéét dat ik de doelgroep aanspreek. Het ontslaat me echter allerminst van de taak om creatief te schrijven; ik mag nooit slaafs de zoekwoorden verwerken in een verder bloedeloze tekst. En eerlijk is eerlijk, dát is altijd nog een uitdaging als je lijsten keywords hebt opgeduikeld.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Hoe gastvrij is jouw website?De call to action: 5 tips en een prachtvoorbeeld
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?