• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip

21 maart 2019/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker
SEO-teksten schrijven: tips

Dus jij wilt zelf SEO-teksten leren schrijven? Grote kans dat je je dan afvraagt:

‘Wat zijn de actuele regels anno 2019?’

Want velen denken dat die regels ieder jaar veranderen. Welnu, ik heb nieuws voor je (en wellicht een geruststelling): 2018, 2019, 2025, 2055, 3999 – het jaartal maakt geen moer uit.

Goede SEO-teksten hebben één eigenschap die ze tijdloos maken. Om die te begrijpen, moeten we eerst een andere vraag beantwoorden:

Wat zijn SEO-teksten eigenlijk?

NIET ‘teksten voor Google’.

NIET teksten die ‘zoekwoorden’ bevatten.

NIET iets om ‘bovenaan in zoekmachines te komen’.

Nee:

Een échte SEO-tekst is de woordelijke personificatie van je doelgroep. Letterlijk je doelgroep vertaald naar tekst. Met een goede positie in zoekmachines als logisch resultaat daarvan. En niet als doel op zich.

Ooit gehoord dat je ‘vanuit je doelgroep’ en ‘in de taal van je doelgroep’ moet schrijven? Geen enkele andere schrijfmethode komt daar zó dichtbij als schrijven op basis van SEO.

Dus die tijdloze tip is (*tromgeroffel*):

Vertaal het zoekgedrag van je doelgroep naar de ultieme doelgroepgerichte tekst.

Inderdaad: dat gaat héél wat verder dan een paar zoekwoordjes in je tekst verwerken (zoals SEO-teksten schrijven nog te vaak gezien wordt).

Jamaar, hoe doe je dat dan? Dit schreeuwt om een

Voorbeeld

Stel, je bent dé specialist op het gebied van voetschimmel. Jawel, voetschimmel. En je wilt een artikel schrijven over de besmettelijkheid van deze aandoening. Wat ga je dan in je artikel zetten?

Hé, jij bent de specialist. Dus je schudt de tekst zo ff uit je mouw, ja toch? Nee dus. Want:

Veel mensen krijgen voetschimmel. En die vragen zich af: is het besmettelijk? Een goed deel van die mensen stellen deze vraag aan Google. Maar die groep vragenstellers is niet homogeen. Anders gezegd:

Niet iedereen stelt de vraag ‘is voetschimmel besmettelijk’ op dezelfde manier. Bij velen spelen er specifieke kwesties. Daar kom je achter als je de zoekvraag invult en de suggesties die Google geeft bekijkt:

Wat kunnen we hieruit afleiden? Best veel, eigenlijk:

  • Het gaat de vragensteller veelal niet om de angst anderen te besmetten, maar om zichzelf verder te besmetten (‘andere lichaamsdelen’, ‘voor handen’)
  • Er zijn ouders die bang zijn hun baby te besmetten (‘voor baby’)
  • De achterliggende reden van iedere zoekvraag over ‘voetschimmel besmettelijk’ (‘voorkomen’)
  • Sommigen formuleren alvast het gewenste antwoord (‘niet besmettelijk’). Het maakt niet uit of dit het antwoord daadwerkelijk is; zolang je deze vraag maar expliciet beantwoordt.

Hoe moet je hier nu naar kijken? Nou:

  • In de Google-zoekbalk staat het onderwerp van je tekst, of de benaming van je product of dienst
  • De suggesties die Google toont – de aanvullingen op de zoekterm – zijn de vragen die (on)bewust in het (achter)hoofd van je doelgroep spelen

(Natuurlijk zijn er nog veel meer suggesties. Wat je in het voorbeeld ziet, is slechts het topje van de ijsberg als het om de zoekterm ‘voetschimmel besmettelijk’ gaat. Een complete zoekwoordenanalyse ziet er heel anders uit.)

Wat moet je ermee? Simpel:
Beantwoord die aanvullende vragen – ja, allemaal – en je bedient je doelgroep op z’n wenken. Het enige wat je moet doen, is een logische tekststructuur bedenken waarin je al die vragen en antwoorden kwijt kunt.

O, en gebruik de woorden die je vindt letterlijk, en de woordcombinaties zo 1-op-1 mogelijk. De taal van je doelgroep, weet je nog?

Negeer jij het zoekgedrag van je doelgroep?

Omdat je liever teksten schrijft die in de eerste plaats “origineel, inspirerend en verrassend” zijn?

Dan heb je geen respect voor je doelgroep. Dan negeer je hun behoeftes en verlangens. Dan schrijf je alleen voor jezelf.

Ook prima. Maar schrijf dan een roman. Of een dichtbundel. Of in je dagboek. Maar geen teksten voor marketingdoeleinden. En al helemaal geen SEO-teksten. (Ja, klinkt bot, maar het ís zo.)

Waarom deze tip tijdloos is

Hoe Google z’n algoritme ook aanpast; welke ‘SEO-trucjes’ er nu ook zijn en in de toekomst nog gaan komen; wat ik hierboven beschrijf verandert nooit zolang er zoekmachines bestaan:

Jouw klanten stellen vragen online. Vragen over zaken waar jij expert in bent. Die vragen kan jij (laten of leren) achterhalen. Om er vervolgens ragfijn op in te spelen.

En als jij het niet doet, doet je concurrent dat wel…


PS: als je nu denkt dat SEO-teksten niet origineel, inspirerend en verrassend kunnen zijn, zit je ernaast. Vond jij mijn tip bijvoorbeeld origineel of verrassend? En dit artikel origineel? Welnu, je las zojuist een SEO-tekst. Hé, je bent SEO-tekstschrijver of niet, hè? 😉


Tags: seo, tips
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/seo-teksten-schrijven-tips.jpg 403 700 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2019-03-21 15:51:402022-03-01 14:46:06SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Ook interessant voor jou
Corpulente corporate websites: websites met overgewicht
Rara: welke webtekst is geen webtekst?
Meer bezoekers op je website krijgen?
Wat is jouw meest memorabele webtekst?
Waarom ik webbouwer had moeten worden
GRATIS WEBTEKSTEN!! Knippen, plakken, KLAAR!!!

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
De kracht van terugkerende bezoekersWaarom zou je nu nog beginnen met bloggen?
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?