SEO-teksten schrijven: één tijdloze tip
Dus jij wilt zelf SEO-teksten leren schrijven? Grote kans dat je je dan afvraagt:
‘Wat zijn de actuele regels anno 2019?’
Want velen denken dat die regels ieder jaar veranderen. Welnu, ik heb nieuws voor je (en wellicht een geruststelling): 2018, 2019, 2025, 2055, 3999 – het jaartal maakt geen moer uit.
Goede SEO-teksten hebben één eigenschap die ze tijdloos maken. Om die te begrijpen, moeten we eerst een andere vraag beantwoorden:
Wat zijn SEO-teksten eigenlijk?
NIET ‘teksten voor Google’.
NIET teksten die ‘zoekwoorden’ bevatten.
NIET iets om ‘bovenaan in zoekmachines te komen’.
Nee:
Een échte SEO-tekst is de woordelijke personificatie van je doelgroep. Letterlijk je doelgroep vertaald naar tekst. Met een goede positie in zoekmachines als logisch resultaat daarvan. En niet als doel op zich.
Ooit gehoord dat je ‘vanuit je doelgroep’ en ‘in de taal van je doelgroep’ moet schrijven? Geen enkele andere schrijfmethode komt daar zó dichtbij als schrijven op basis van SEO.
Dus die tijdloze tip is (*tromgeroffel*):
Vertaal het zoekgedrag van je doelgroep naar de ultieme doelgroepgerichte tekst.
Inderdaad: dat gaat héél wat verder dan een paar zoekwoordjes in je tekst verwerken (zoals SEO-teksten schrijven nog te vaak gezien wordt).
Jamaar, hoe doe je dat dan? Dit schreeuwt om een
Voorbeeld
Stel, je bent dé specialist op het gebied van voetschimmel. Jawel, voetschimmel. En je wilt een artikel schrijven over de besmettelijkheid van deze aandoening. Wat ga je dan in je artikel zetten?
Hé, jij bent de specialist. Dus je schudt de tekst zo ff uit je mouw, ja toch? Nee dus. Want:
Veel mensen krijgen voetschimmel. En die vragen zich af: is het besmettelijk? Een goed deel van die mensen stellen deze vraag aan Google. Maar die groep vragenstellers is niet homogeen. Anders gezegd:
Niet iedereen stelt de vraag ‘is voetschimmel besmettelijk’ op dezelfde manier. Bij velen spelen er specifieke kwesties. Daar kom je achter als je de zoekvraag invult en de suggesties die Google geeft bekijkt:
Wat kunnen we hieruit afleiden? Best veel, eigenlijk:
- Het gaat de vragensteller veelal niet om de angst anderen te besmetten, maar om zichzelf verder te besmetten (‘andere lichaamsdelen’, ‘voor handen’)
- Er zijn ouders die bang zijn hun baby te besmetten (‘voor baby’)
- De achterliggende reden van iedere zoekvraag over ‘voetschimmel besmettelijk’ (‘voorkomen’)
- Sommigen formuleren alvast het gewenste antwoord (‘niet besmettelijk’). Het maakt niet uit of dit het antwoord daadwerkelijk is; zolang je deze vraag maar expliciet beantwoordt.
Hoe moet je hier nu naar kijken? Nou:
- In de Google-zoekbalk staat het onderwerp van je tekst, of de benaming van je product of dienst
- De suggesties die Google toont – de aanvullingen op de zoekterm – zijn de vragen die (on)bewust in het (achter)hoofd van je doelgroep spelen
(Natuurlijk zijn er nog veel meer suggesties. Wat je in het voorbeeld ziet, is slechts het topje van de ijsberg als het om de zoekterm ‘voetschimmel besmettelijk’ gaat. Een complete zoekwoordenanalyse ziet er heel anders uit.)
Wat moet je ermee? Simpel:
Beantwoord die aanvullende vragen – ja, allemaal – en je bedient je doelgroep op z’n wenken. Het enige wat je moet doen, is een logische tekststructuur bedenken waarin je al die vragen en antwoorden kwijt kunt.
O, en gebruik de woorden die je vindt letterlijk, en de woordcombinaties zo 1-op-1 mogelijk. De taal van je doelgroep, weet je nog?
Negeer jij het zoekgedrag van je doelgroep?
Omdat je liever teksten schrijft die in de eerste plaats “origineel, inspirerend en verrassend” zijn?
Dan heb je geen respect voor je doelgroep. Dan negeer je hun behoeftes en verlangens. Dan schrijf je alleen voor jezelf.
Ook prima. Maar schrijf dan een roman. Of een dichtbundel. Of in je dagboek. Maar geen teksten voor marketingdoeleinden. En al helemaal geen SEO-teksten. (Ja, klinkt bot, maar het ís zo.)
Waarom deze tip tijdloos is
Hoe Google z’n algoritme ook aanpast; welke ‘SEO-trucjes’ er nu ook zijn en in de toekomst nog gaan komen; wat ik hierboven beschrijf verandert nooit zolang er zoekmachines bestaan:
Jouw klanten stellen vragen online. Vragen over zaken waar jij expert in bent. Die vragen kan jij (laten of leren) achterhalen. Om er vervolgens ragfijn op in te spelen.
En als jij het niet doet, doet je concurrent dat wel…
PS: als je nu denkt dat SEO-teksten niet origineel, inspirerend en verrassend kunnen zijn, zit je ernaast. Vond jij mijn tip bijvoorbeeld origineel of verrassend? En dit artikel origineel? Welnu, je las zojuist een SEO-tekst. Hé, je bent SEO-tekstschrijver of niet, hè? 😉