• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Waarom ik webbouwer had moeten worden

2 september 2016/10 Reacties/in SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Ik klaag niet graag. Maar soms vervloek ik ondernemend Nederland. En mezelf; vanwege mijn beroepskeuze. En dan te bedenken dat het gemakkelijk anders had kunnen lopen, allemaal…

Waar héb ik het in godsnaam over? Nou, dit:

zoekvolume-battle

Zie hier het verschil in vraag naar 2 nauwverwante diensten.

Onvoorstelbaar:

Iedere maand gaan er ruim 7.000(!) nieuwe websites in productie. In werkelijkheid zijn het er veel meer: bedrijven zoeken ook heel veel lokaal (‘website laten bouwen amsterdam’, bijvoorbeeld).

Had ik dus tóch mijn opleiding Informatica moeten afronden en webbouwer moeten worden. Maar nee, ik moest zo nodig neerlandicus worden. Sukkel.

Maar ik vraag me af:

Hoeveel van die duizenden ondernemers hebben nagedacht over de inhoud en opzet van hun website? Niet veel, getuige de 30 schamele zoekopdrachten per maand naar mijn dienst.

Toegegeven, er is een aantal varianten: ‘seo teksten laten schrijven’, ‘blog laten schrijven’. En ik target ze allemaal op mijn website. Maar dan nog komt het totale zoekvolume nauwelijks boven de 100…

En wat het nog erger maakt:

De vraag naar websites is véél groter dan het aanbod:

website-laten-bouwen-concurrentie

Dat is bijna 4,5 website per webbouwer per maand.

Dat geldt niet voor de vraag/aanbod-verhouding van webteksten:

webteksten-laten-schrijven-conc

Omgerekend: 0,3(!) opdrachten per tekstschrijver per maand. (Maar goed dat ik het grootste deel van de markt naar me toetrek. 😉)

Het verklaart een hoop

Waarom ik vaak pas zo laat bij website-trajecten betrokken wordt, met name. Pas als het webdesign én de technische bouw al zo’n beetje gereed zijn. ‘Nu alleen de tekstjes nog even’, denkt de ondernemer. En daar komt ‘ie:

‘Kun je teksten schrijven die in dit ontwerp passen?’

*zucht*

Ja, dat kan ik. Op zich. Maar nee, dat wil ik niet.

Hoe weet je nu hoe je website eruit moet zien, als je nog niet eens weet wat de inhoud is?

Design moet content volgen. Niet andersom. Eerst weten wát je wilt. Dan pas hóe.

Dus ondernemer, alsjeblieft!

Stel jezelf deze vraag:

Eén simpele vraag vóórdat je op zoek gaat naar een webbouwer (of SEO-tekstschrijver):

‘Waarom wil ik een nieuwe website?’

Pas wanneer je die vraag goed kunt beantwoorden, ben je zinvol bezig. En dan bedoel ik niet antwoorden als ‘hij ziet er ouderwets uit’, of ‘hij moet gemoderniseerd worden’ of ‘de teksten moeten zakelijker’.

Nee, ik bedoel een keuze gebaseerd op subvragen als:

  • ‘Wat levert de huidige website op?’
  • ‘Wat zijn de doelstellingen?’
  • ‘Hoe bereiken we die doelstellingen?’

En daaruit volgt uiteindelijk:

Een websiteplan

WTF?! Briljant! Dát zou een product moeten zijn. Híer zouden 1000-en ondernemers per maand naar moeten zoeken:

‘websiteplan laten maken’

Met daarin onder andere een 0-meting, goede zoekwoordenanalyse, optimale websitestructuur, (functioneel) ontwerp en argumentatie. En pas dán webteksten laten schrijven. Pas dán een website laten maken.

Een betere tip voor je website kan ik je werkelijk waar niet geven.

Vanaf nu verklaar ik een nieuwe markt voor geopend

Wie weet boor ik er met dit artikel een klein gaatje in. Dan weet ik wel hele goede professionals om dat te vullen…

…die mij vervolgens weer inschakelen om webteksten te laten schrijven. ;-)

Tags: seo, website
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/website-laten-maken.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-09-02 09:17:502022-05-10 15:38:20Waarom ik webbouwer had moeten worden
Ook interessant voor jou
SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 2: keyword-stuffing)
SEO-teksten schrijven, hoe het niet moet (deel 1: related keywords)
Waarom je website geen baby is
De lelijkste website ooit
De Eerste Website Ooit: wat wij daarvan kunnen leren
Hoe kun je met webteksten hoog scoren in Google?

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

10 antwoorden
  1. Jacco Deen
    Jacco Deen zegt:
    2 september 2016 op 11:52

    OMG WTF?! Bezint eer ge begint collega. Helemaal met je eens. Goed plan? Een nieuwe cursus aanbieden: “Online zingeving” of “Websitefulness” ;-)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      2 september 2016 op 13:10

      Haha! Zelf zit ik al een tijdje te denken aan ‘web-site-do’. Past beter bij mijn vechtsport-verleden. ;-)

      Met als subtitel: ‘Is jóuw website sterk genoeg om zichzelf te verdedigen?’

      Ga ik serieus iets mee doen, trouwens. Verschijnt vast binnenkort in een blogartikel. :-)

  2. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    2 september 2016 op 12:03

    Ik kom dit in mijn dubbelfunctie als online marketeer en webbouwer vaak tegen.

    Klanten beginnen pas na te denken over hun website als de website al gemaakt is. Ik stel daarom tegenwoordig ongemakkelijk veel vragen voordat ik begin met bouwen.

    En zelfs dan komt er regelmatig op het einde van het traject nog extra content bij, of vinden er ingrijpende wijzigingen in het plan plaats.

    Maar het maken van een website plan is inderdaad een van de meest onderschatte zaken waar je aan moet denken bij het bouwen van een nieuwe of vernieuwde website.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      2 september 2016 op 12:49

      Yup. En jij bent één van die gatenvullers waar ik het over had, Nils! :-)

      • Nils van der Knaap
        Nils van der Knaap zegt:
        2 september 2016 op 13:32

        Laat m’n vriendin het maar niet horen…

        • Arjan Jonker
          Arjan Jonker zegt:
          2 september 2016 op 13:34

          Wow. A dirty mind… ;-P

  3. Dirkje Evers
    Dirkje Evers zegt:
    3 september 2016 op 15:47

    Hoe herkenbaar… :-)

    Ik begin niet eerder met bouwen dan wanneer ik de content heb. En dat valt mensen áltijd tegen. Die verwachten van me dat ik alvast begin.

    En ik stel heeeeel veel vragen. Waar ze niet aan gedacht hebben.

    En de meesten (eigenlijk zonder uitzondering) denken dat ze de content zó uit hun mouw kunnen schudden, dus zoeken té laat een webbouwer en verwachten dan dat die direct kan helpen en de site volgende maand online zal staan.

    En dan lopen ze zelf enorme vertraging op met de content, want het blijkt toch veel méér denk en doewerk van te voren dat ze gedacht hadden.

    Ik baken daarom het project goed af in een werkplan dat in de offerte staat. Om zoveel mogelijk scope creep te voorkomen.

    Count me in!

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      5 september 2016 op 08:57

      Lang leve webbouwers die daadwerkelijk VRAGEN stellen aan hun opdrachtgevers. In plaats van alleen maar domweg doen wat de klant vraagt.

      Welkom bij de club, Dirkje! :-)

  4. Edward Hendriks
    Edward Hendriks zegt:
    13 september 2016 op 08:57

    De latente vraag naar ‘webteksten laten schrijven’ is echter veel groter. Dat zie je niet direct in Google, maar dat hoor je wel als je met klanten praat. Er is werk zat te doen.

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      13 september 2016 op 09:46

      Klopt. Ik zit niet om werk verlegen. ;-)

      Maar de boodschap is (hopelijk) helder: webbouwer of tekstschrijver, er ligt voor ons een taak (verantwoordelijkheid!) om onze opdrachtgevers te helpen een website te laten maken volgens een doordacht plan. Een taak die nu veel te vaak NIET opgepakt wordt.

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Geef je webteksten de kracht van herhaling23 conversie-killende webtekstblunders
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?