Verwijder die slider!

Arjan JonkerInternet Marketing20 Comments


Dit artikel schreef ik al in 2014. VIER. JAAR. GELEDEN. Maar ze zijn er potverdorie nog steeds: sliders. Daarom heb ik het artikel herzien. Geüpdatet. In een nieuwe poging de webwereld te verlossen van dit kwaad… (Vraag je je af wat een slider is? Bekijk dit voorbeeld.)


Een slider (ook wel: ‘carrousel’) is slecht voor je website. Waarom? Vooral omdat ze heel bezoekersONvriendelijk zijn. Lees maar:

Stel: je hebt 4 diensten

En op je website heb je een slider met 4 dia’s, voor elke dienst één.

Nu krijg je een bezoeker die op zoek is naar de dienst op dia 3. Gaat ‘ie die andere 2 dia’s afwachten, denk je?

Nope.

Hij denkt: hier hebben ze niet wat ik zoek. Aju!

Of stel: je hebt een product met 3 belangrijke voordelen

Je hebt weer 4 dia’s, en op elke dia zet je zo’n voordeel.

Nu krijg je een bezoeker voor wie voordeel 3 het allerbelangrijkst is. Als hij dat leest, wil hij direct je product kopen.

Gaat ‘ie de andere 3 dia’s afwachten, denk je?

Nope.

Hij is niet overtuigd van de meerwaarde van je product. Hij denkt: ik zoek verder. Aju!

Kortom:

Sliders zijn über-slecht voor je conversie. Niemand klikt op je slider; ze klikken eerder je website weg. Bezoekers willen ‘gewoon’ statische banners, foto’s en vooral: teksten.

Dit baseer ik overigens niet op mijn eigen bescheiden mening. Het is talloze keren getest. Zoals door AGConsult, die de stelling van dit artikel testten op de website van Suzuki. Conclusie: paginavarianten zonder slider krijgen 28 tot 54%(!) méér kliks.

(En dit heb jij vast ook meegemaakt: je wilt klikken op een knop op een slider-dia, maar die vliegt nét weg voor de volgende dia. Grrrrrrr…)

Hoe moet het dan wél?

Zet je diensten gewoon overzichtelijk onder of naast elkaar op je homepage. Zodat je bezoekers ze allemaal zien.

Diensten overzichtelijk op de homepage

Alle belangrijkste pagina’s overzichtelijk naast elkaar. Als bezoeker zie je direct wat je zoekt, en waar je dus op moet klikken.

En zet je productvoordelen overzichtelijk onder elkaar, bijvoorbeeld in een opvallend kader op een vaste plek. Zodat bezoekers in één oogopslag zien waarom ze jouw product moeten kopen.

Productvoordelen op een rij

Van dezelfde website als hierboven: alles wat je moet weten over zijn dienstverlening overzichtelijk bij elkaar. In één oogopslag te overzien.

Nee, denk niet én én

Niet én een slider, én je diensten of producten daaronder overzichtelijk gepresenteerd. Want zo’n slider slokt zó’n groot deel van de aandacht van je bezoekers op, dat er geen tijd meer overblijft om ze op je website te houden.

Je hebt 3 tot 7 seconden. Een slider pikt ze allemaal in, en jaagt je bezoekers weg.

En nee, maak van je slider ook geen fotoshow met steeds dezelfde tekst. Het leidt af. Het irriteert. Het weerhoudt bezoekers van wat jij wilt dat ze doen: doorklikken.

De ultieme dooddoener: “Maar we vinden het gewoon leuk”

Als ik deze discussie ‘live’ voer met website-met-slider-eigenaren, verlies ik ‘m eigenlijk altijd. Dat wil zeggen, ze geven me wel gelijk (dat moeten ze wel, gezien de cijfers), maar er is 1 argument waar ik niets tegenin kan brengen:

“Maar we vinden een slider gewoon leuk.”

En dat, lieve lezers, is het probleem van veel bedrijven: ze zien hun website als iets voor hen zélf. Let wel: voor en niet van. Ja: je website is ván jou. Maar niet vóór jou. Hij is voor je potentiële klanten.

Alles op je website wat negatief bijdraagt aan hun gebruikerservaring, moet je schrappen. Punt. Uit.

Wil je nog steeds een slider op je website?

Game over.

PS: het ene kwaad is nog niet uitgeroeid, steekt het volgende alweer de kop op. Waar heb ik het over? Achtergrondvideo’s. Ook hierover binnenkort een stuk ter bestrijding.

20 Comments on “Verwijder die slider!”

    1. Haha! Tja, wat moet daar dan komen? Een statische foto, bijvoorbeeld, met een ontzettend goeie mini-tekst met reteverleidelijke call to action.

    1. Ja, goeie! Een frustratie die ik in mijn artikel niet eens genoemd heb, maar wel heel reëel.

  1. Mijn idee. Ik vind die sliders mateloos irritant en heb de mogelijkheid daarom in mijn webshop nog niet toegepast. Het is met al die concurrentie al moeilijk genoeg om de aandacht van bezoekers vast te houden, zonder dat ik ze zelf wegstuur.

    1. Goed gezegd, Astrid. Jammer genoeg zijn er meer manieren om bezoekers weg te sturen dan vast te houden, maar het ís mogelijk. :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *