11 goede voornemens voor je webteksten en website

Arjan JonkerInternet Marketing, Webteksten9 Comments

Het jaar zit er bijna op! Tijd voor goede voornemens. Voor je webteksten en website heb ik er 11 voor je, op basis van de tips die ik het afgelopen jaar op mijn website heb gegeven. Zo kun je in het nieuwe jaar online succesvoller zijn. Ga er goed voor zitten; hier komen ze! (Na Fokke en Sukke)

Een goed voornemen van Fokke en Sukke

Ook een toepasselijk goed voornemen van Fokke en Sukke :-)

1. Niet meer bescheiden zijn op je website

Het blijft opvallend: ondernemers die ik spreek, zijn stellig en duidelijk over hun diensten. Ze leveren een goede dienst, ze zijn goed in wat ze doen, en ze doen het beter dan anderen. Maar zodra ik dat verwoord in webteksten, worden ze schuchter en bescheiden. ‘Zo arrogant ben ik helemaal niet!’ Arrogant? Heeft het niets mee te maken! Je bezoeker heeft behoefte aan duidelijkheid en vertrouwen. Dat wek je door gewoon te schrijven waar het op staat.

Verder lezen hierover:

2. Nooit meer zeggen dat je website je ‘kindje’ is

Je website is een marketingmiddel. Hét marketingmiddel, het hart van ál je marketing (off- én online). Punt.

Verder lezen: Waarom je website geen baby is

3. Nooit meer zeggen dat je website je visitekaartje is

Visitekaartjes worden beleefd in ontvangst genomen en vergeten. Je website moet het tegenovergestelde zijn: die moet bínnenkomen en onthouden worden!

Verder lezen: Het definitieve antwoord op de vraag ‘Is je website een visitekaartje?’

4. In januari je website scannen op webtekstblunders

En er zijn er nogal wat (sterker nog, ik moet de lijst weer eens uitbreiden!):

5. Iets doen aan die vreselijke typografie op je website

Veel webteksten krijgen niet eens een kans omdat ze door de typografie niet of nauwelijks leesbaar zijn. Kijk eens kritisch naar jóuw website, en vraag je af of je webteksten vriendelijk voor het oog zijn.

Verder lezen: Typografie op je website: Webteksten die pijn doen aan de ogen

6. Doe iets aan je contactformulier

In tegenstelling tot wat ik dacht, worden contactformulieren wel degelijk gebruikt. Maak die kans nóg groter door ‘m zo bezoekersvriendelijk mogelijk te maken.

Verder lezen: 5 manieren om je contactformulier te pimpen

7. In 2015 elke nieuwsbriefabonnee verdienen

Dus niet vals spelen door Linkedin-contacten te importeren, of alle ontvangen visitekaartjes klakkeloos toe te voegen. Het is illegaal, maar belangrijker nog: je wekt alleen maar irritatie bij de ontvangers. Je verkoopkansen dálen in plaats van stijgen.

Verder lezen: Abonnees werven voor je nieuwsbrief: hoe het NIET moet (en hoe dan wél)

8. Verwijder die slider!

‘Wéér die slider? Hoe daar toch eens over op, man!’

Nee. Niet zolang ik ze nog op 50% van de websites tegenkom…

Verder lezen: Verwijder die slider!

9. Je website aanpassen aan het basismodel voor een succesvolle website

Heb je mijn e-book nog niet? Je hebt ‘m nodig voor dit goede voornemen. ;)

E-book downloaden (gratis!)

10. Niet meer voor je bezoekers/potentiële klanten denken

Denk nooit: ‘Dat zullen bezoekers wel begrijpen/weten.’ Waarschijnlijk doen ze dat niet. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat jouw kennis voor jou nu eenmaal vanzelfsprekend is. Je lijdt aan de Kennisvloek.

Huh? > De vloek die onze marketing om zeep helpt (en ook jij ontkomt er niet aan)

11. Eindelijk eens de activiteit op je website gaan meten

Dit is voor iedereen die Google Analytics nog steeds niet heeft draaien op zijn website: zorg daar direct voor! Zonder meten kun je niet gaan verbeteren.

Hier heb ik nog geen artikel over geschreven, maar dat doe ik in het nieuwe jaar zo snel mogelijk. :)

En ik dan?

Yep, ik heb ook goede (zakelijke) voornemens:

  1. Meer rust in mijn hoofd (daar gaat een cursus Mindfulness bij helpen, waar ik in januari mee begin)
  2. Meer structuur aanbrengen in mijn week (dankzij meer rust in mijn hoofd)
  3. Meer tijd vinden om te schrijven (dankzij meer structuur in mijn week)
  4. Betere blogartikelen schrijven (dankzij meer tijd om te schrijven)
  5. Werken aan de 3e fase van Waardevolle Webteksten (En dat houd ik nog even geheim. Kan best zijn dat die fase pas in 2016 ingaat, dus het heeft geen zin om daar nu meer over te vertellen.)

Behalve de 11 hierboven…welke goede voornemens hebben jullie? Ben benieuwd! :-)

– door 

9 Comments on “11 goede voornemens voor je webteksten en website”

  1. Helder artikel, Arjan!

    Ik heb gelijk even naar mijn contactformulier gekeken. Ik dacht ook altijd: is niet belangrijk. Maar de webbouwer had het op mijn net nieuwe site gezet, en ik had er eigenlijk nog niet naar gekeken. Bleek dat als je het invult er een Engelse tekst tevoorschijn kwam. Gelijk veranderd…

    En voornemens: eigenlijk vooral minder tijd kwijt zijn met die site. Meer tijd voor inhoudelijk goede blogs. Dus eigenlijk net als jij: beter plannen en tijd indelen :).

    1. Ja…nu hopen dat het niet zo gaat als met de meeste goede voornemens. Ik heb goede hoop van niet, maar ik ken mezelf ook een beetje. ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *