Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
Ooit verstoppertje gespeeld met een 2-jarige? Geniaal: óf ze verstoppen zich midden in de kamer, óf ze roepen ‘Hier ben ik!’ voordat je goed en wel was begonnen met zoeken. XD
Zo ongeveer, dus:
Voor ons website-eigenaren schuilt wijsheid in de manier waarop kleuters het spelletje spelen: het gaat bij verstoppertje helemaal niet om onvindbaar te zijn.
Het gaat om gevonden worden
Tom Waits begreep dat ook, toen hij het hartverscheurende lied ‘Georgia Lee’ schreef:
“Close your eyes and count to ten
I will go and hide but then
Be sure to find me. I want you to find me
And we’ll play all over
We will play all over again”
Verstoppen met tegenzin. Want stel je voor dat je níet gevonden wordt. Dan ben je verloren.
Als het om je website gaat een waarheid als een koe:
Onvindbaar zijn is geen optie. Gevonden worden door je potentiële klanten, dáár gaat het om. Via Google, uiteraard. Maar daar begint het pas!
Prachtig, natuurlijk, als de ene na de andere bezoeker je website vindt via zoekmachines (of langs andere weg). Gratis bezoek. Gratis kans op klanten.
Maar wat gebeurt er nádat bezoekers op je website komen? Kunnen ze dán vinden:
- Hoe je (bedrijf) heet?
- Wat je hen te bieden hebt?
- Of jij hun probleem kunt oplossen?
- Waarom jij de allerbeste keuze bent?
Kortom: kunnen ze jóu vinden op je website? Verstop je je als een 2-jarige?
Veel ondernemers maken het hun bezoekers niet makkelijk
Vast niet met opzet, hoewel dat soms bijna niet te geloven is.
Op de een of andere manier houden bedrijven ervan: verstoppertje spelen met hun online bezoekers. Potentiële klant na potentiële klant haakt af, want datgene wat ze zoeken, vinden ze niet. En dus zijn zij verloren (zowel de ondernemer als de bezoeker).
Ik heb zelf eens gezocht, en vond:
5 effectieve manieren om verstoppertje te spelen met je bezoekers:
- Je website zo onvindbaar mogelijk maken
- Hardnekkig niet noemen of vaag zijn over wat je biedt
- Nergens duidelijk je Unique Selling Points vermelden
- Vooral niet duidelijk vermelden hoe men je kan bereiken
- Je verstoppen achter een contactformulier
1. Je website zo onvindbaar mogelijk maken
Als je niet weet waar je potentiële klanten op zoeken, is de kans levensgroot dat je het niet goed doet in Google.
Traditionele SEO (1000x herhalen van bepaalde zoekwoorden) werkt allang niet meer, maar belangrijke zoektermen die je doelgroep gebruikt op een natuurlijke manier verwerken in je SEO-teksten wél.
Hoe kom je achter die zoekwoorden? Daar zijn veel krachtige tools voor. Tik alleen al je aanbod in in de Google zoekbalk, en je krijg suggesties voor goede keywords.
2. Hardnekkig niet noemen of vaag zijn over wat je biedt
Ik gaf in 2013-2014 meer dan 300 websites 3 tips om hun webteksten te verbeteren. Heel veel tips gingen over de eenvoudige vraag: ‘Wat dóe je nu eigenlijk?’.
Er zijn nog veel te veel websites die je minutenlang kunt bekijken, zonder dat je precies weet wat de organisatie te bieden heeft: welke problemen ze oplossen voor welke doelgroep.
Zoals op deze website:
Gebruik de tagline en een goede titel om je bezoekers direct bij hun nekvel te grijpen: DIT is wat ik doe, en daarmee los ik DEZE PROBLEMEN voor JÓU op. Zeg het gewoon helder en concreet, zonder jargon.
3. Nergens duidelijk je Unique Selling Points vermelden
Je bent vast niet de enige die doet wat je doet. Maar niemand doet het precies op jóuw manier. Jij bent onderscheidend! En dat kun je bewijzen, ook. Toch? Toch?! Nou, laat dat dan zien op je website!
Geef bezoekers een reden om voor jou te kiezen, en voor niemand anders. Verstop die USP’s niet op een subpagina, maar gooi ze in het gezicht van je bezoekers, gewoon, op de homepage. Laat ze opvallen.
Zoals op deze website:
En zelfs als je USP’s niet helemaal uniek zijn, vermeld ze dan tóch. Zoals bol.com: ze zijn allang niet meer de enige met de slogan ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Maar ze vermelden het wél, want bezoekers willen die zekerheid.
4. Vooral niet duidelijk vermelden hoe men je kan bereiken
Is mij vaak genoeg overkomen: ik wil mailen, bellen, of een adres weten. Maar die gegevens zijn nergens of heel moeilijk te vinden op de website. Ze missen een menu-item ‘Contact’, of stoppen die pagina weg in een submenu. Plaats die pagina prominent als laatste item in je menu. Altijd.
Zorg dat jouw bezoeker het gevoel krijgt dat je aan alle kanten benaderbaar bent: vermeld (mobiele) telefoon, e-mail, adres en plaats. Het liefst niet alleen op de contactpagina: zet ze ook op vaste plekken op je website, zoals in zijbalken en footers.
5. Je verstoppen achter een contactformulier
Een contactformulier is heel handig. Maar veel websites hebben alleen een contactformulier. Geen telefoonnummer of e-mailadres, nee, alleen op de pagina ‘Contact’ een kil contactformulier. Dat me ook nog toebijt dat ik allerlei verplichte velden in moet vullen. En daarna is het maar afwachten of er contact met me opgenomen wordt.
Nee, laat dan maar. Dan zoek ik wel even verder. Ik heb nooit vertrouwen in die dingen.
Als je een contactformulier hebt, vertel er dan bij hoe lang het maximaal duurt voordat je contact opneemt. Dat verhoogt het vertrouwen dat er iets gaat gebeuren.
Maar vooral: vermeld gewoon je contactgegevens. En gebruik een contactformulier alleen als alternatief voor bellen of mailen. Zodat de bezoeker zelf kan kiezen wat hij prettig vindt.
Ja. Internet is één grote verstopplek, waarop iedereen gevonden wil worden
Hier zijn we allemaal 2 jaar. Maar we zijn nog niet allemaal even bedreven in de kunst van onszelf vindbaar en toegankelijk maken.
Soms hebben we anderen nodig, die tegen ons zeggen dat we te goed verstopt zijn. Bij deze. ;-)
Zooo herkenbaar :)
Ja, cool hè? :-)
Zooo herkenbaar :)
Ja, cool hè? :-)
Ik lees net: “In short, easy designs encourage people to be mediocre users.” http://bit.ly/1MGfjcA – 1 april, misschien?
Haha! Dat lijkt me wel, idd. Geniaal artikel, hoe dan ook. ;-)
Toen ik je comment las sloeg ik mezelf trouwens wel voor m’n kop; waarom heb ík niet een 1-april-blog geschreven? Grrr…ik haat die constante drukte af en toe. Succes is heerlijk, maar het zit m’n creatieve brein soms danig in de weg. Oh well, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen…
Ik lees net: “In short, easy designs encourage people to be mediocre users.” http://bit.ly/1MGfjcA – 1 april, misschien?
Haha! Dat lijkt me wel, idd. Geniaal artikel, hoe dan ook. ;-)
Toen ik je comment las sloeg ik mezelf trouwens wel voor m’n kop; waarom heb ík niet een 1-april-blog geschreven? Grrr…ik haat die constante drukte af en toe. Succes is heerlijk, maar het zit m’n creatieve brein soms danig in de weg. Oh well, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen…