• Home
  • Testimonials
  • Blog
  • Over
Verbeter je webteksten. Ingrijpend
Waardevolle Webteksten
  • SEO-teksten
  • Webtekst-coaching
  • SEO-training
  • Incompany-training
  • Contact
  • Menu Menu

Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)

31 maart 2016/9 Reacties/in Online marketing, SEO-teksten schrijven /door Arjan Jonker

Ooit verstoppertje gespeeld met een 2-jarige? Geniaal: óf ze verstoppen zich midden in de kamer, óf ze roepen ‘Hier ben ik!’ voordat je goed en wel was begonnen met zoeken. XD

Zo ongeveer, dus:

"Papa vindt me nóóit...!"

“Papa vindt me nóóit…!”

Voor ons website-eigenaren schuilt wijsheid in de manier waarop kleuters het spelletje spelen: het gaat bij verstoppertje helemaal niet om onvindbaar te zijn.

Het gaat om gevonden worden

Tom Waits begreep dat ook, toen hij het hartverscheurende lied ‘Georgia Lee’ schreef:

“Close your eyes and count to ten
I will go and hide but then
Be sure to find me. I want you to find me
And we’ll play all over
We will play all over again”

Verstoppen met tegenzin. Want stel je voor dat je níet gevonden wordt. Dan ben je verloren.

Als het om je website gaat een waarheid als een koe:

Onvindbaar zijn is geen optie. Gevonden worden door je potentiële klanten, dáár gaat het om. Via Google, uiteraard. Maar daar begint het pas!

Prachtig, natuurlijk, als de ene na de andere bezoeker je website vindt via zoekmachines (of langs andere weg). Gratis bezoek. Gratis kans op klanten.

Maar wat gebeurt er nádat bezoekers op je website komen? Kunnen ze dán vinden:

  • Hoe je (bedrijf) heet?
  • Wat je hen te bieden hebt?
  • Of jij hun probleem kunt oplossen?
  • Waarom jij de allerbeste keuze bent?

Kortom: kunnen ze jóu vinden op je website? Verstop je je als een 2-jarige?

Veel ondernemers maken het hun bezoekers niet makkelijk

Vast niet met opzet, hoewel dat soms bijna niet te geloven is.

Op de een of andere manier houden bedrijven ervan: verstoppertje spelen met hun online bezoekers. Potentiële klant na potentiële klant haakt af, want datgene wat ze zoeken, vinden ze niet. En dus zijn zij verloren (zowel de ondernemer als de bezoeker).

Ik heb zelf eens gezocht, en vond:

5 effectieve manieren om verstoppertje te spelen met je bezoekers:

  1. Je website zo onvindbaar mogelijk maken
  2. Hardnekkig niet noemen of vaag zijn over wat je biedt
  3. Nergens duidelijk je Unique Selling Points vermelden
  4. Vooral niet duidelijk vermelden hoe men je kan bereiken
  5. Je verstoppen achter een contactformulier

1. Je website zo onvindbaar mogelijk maken

Als je niet weet waar je potentiële klanten op zoeken, is de kans levensgroot dat je het niet goed doet in Google.

Traditionele SEO (1000x herhalen van bepaalde zoekwoorden) werkt allang niet meer, maar belangrijke zoektermen die je doelgroep gebruikt op een natuurlijke manier verwerken in je SEO-teksten wél.

Hoe kom je achter die zoekwoorden? Daar zijn veel krachtige tools voor. Tik alleen al je aanbod in in de Google zoekbalk, en je krijg suggesties voor goede keywords.

2. Hardnekkig niet noemen of vaag zijn over wat je biedt

Ik gaf in 2013-2014 meer dan 300 websites 3 tips om hun webteksten te verbeteren. Heel veel tips gingen over de eenvoudige vraag: ‘Wat dóe je nu eigenlijk?’.

Er zijn nog veel te veel websites die je minutenlang kunt bekijken, zonder dat je precies weet wat de organisatie te bieden heeft: welke problemen ze oplossen voor welke doelgroep.

Zoals op deze website:

Van der Laan Elektro

Gebruik de tagline en een goede titel om je bezoekers direct bij hun nekvel te grijpen: DIT is wat ik doe, en daarmee los ik DEZE PROBLEMEN voor JÓU op. Zeg het gewoon helder en concreet, zonder jargon.

3. Nergens duidelijk je Unique Selling Points vermelden

Je bent vast niet de enige die doet wat je doet. Maar niemand doet het precies op jóuw manier. Jij bent onderscheidend! En dat kun je bewijzen, ook. Toch? Toch?! Nou, laat dat dan zien op je website!

Geef bezoekers een reden om voor jou te kiezen, en voor niemand anders. Verstop die USP’s niet op een subpagina, maar gooi ze in het gezicht van je bezoekers, gewoon, op de homepage. Laat ze opvallen.

Zoals op deze website:

Vertaalbureau

En zelfs als je USP’s niet helemaal uniek zijn, vermeld ze dan tóch. Zoals bol.com: ze zijn allang niet meer de enige met de slogan ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Maar ze vermelden het wél, want bezoekers willen die zekerheid.

4. Vooral niet duidelijk vermelden hoe men je kan bereiken

Is mij vaak genoeg overkomen: ik wil mailen, bellen, of een adres weten. Maar die gegevens zijn nergens of heel moeilijk te vinden op de website. Ze missen een menu-item ‘Contact’, of stoppen die pagina weg in een submenu. Plaats die pagina prominent als laatste item in je menu. Altijd.

Zorg dat jouw bezoeker het gevoel krijgt dat je aan alle kanten benaderbaar bent: vermeld (mobiele) telefoon, e-mail, adres en plaats. Het liefst niet alleen op de contactpagina: zet ze ook op vaste plekken op je website, zoals in zijbalken en footers.

5. Je verstoppen achter een contactformulier

Een contactformulier is heel handig. Maar veel websites hebben alleen een contactformulier. Geen telefoonnummer of e-mailadres, nee, alleen op de pagina ‘Contact’ een kil contactformulier. Dat me ook nog toebijt dat ik allerlei verplichte velden in moet vullen. En daarna is het maar afwachten of er contact met me opgenomen wordt.

Nee, laat dan maar. Dan zoek ik wel even verder. Ik heb nooit vertrouwen in die dingen.

Als je een contactformulier hebt, vertel er dan bij hoe lang het maximaal duurt voordat je contact opneemt. Dat verhoogt het vertrouwen dat er iets gaat gebeuren.

Maar vooral: vermeld gewoon je contactgegevens. En gebruik een contactformulier alleen als alternatief voor bellen of mailen. Zodat de bezoeker zelf kan kiezen wat hij prettig vindt.

Ja. Internet is één grote verstopplek, waarop iedereen gevonden wil worden

Hier zijn we allemaal 2 jaar. Maar we zijn nog niet allemaal even bedreven in de kunst van onszelf vindbaar en toegankelijk maken.

Soms hebben we anderen nodig, die tegen ons zeggen dat we te goed verstopt zijn. Bij deze. ;-)

Tags: bezoekers, seo, tips, usp
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/les-van-een-2-jarig-kind.jpg 345 600 Arjan Jonker https://waardevollewebteksten.nl/wp-content/uploads/waardevolle-webteksten.png Arjan Jonker2016-03-31 13:48:092022-05-10 15:21:21Wat je van een 2-jarige kunt leren over online vindbaarheid :-)
Ook interessant voor jou
100 webquotes om te vermijden in 2016
Zijn sales belangrijker dan eerlijkheid?
Waarom ik blij word van ontevreden klanten
Het beste antwoord op iedere vraag
11 "onderscheidende" webtekstblunders
Ook jij bent te bescheiden

Meer tips, maar dan op maat voor jóuw webteksten?

Dat kan. Kost me een half uurtje. Normaal gesproken vraag ik daar 79,- voor. Nu zet ik je slechts op mijn mailinglijst.

En ja: ik kijk écht naar jóuw website, en benoem de 3 belangrijkste pijnpunten in je webteksten.

An offer you can’t refuse. Toch? 👇🙂

9 antwoorden
  1. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    1 april 2016 op 09:52

    Zooo herkenbaar :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 april 2016 op 16:53

      Ja, cool hè? :-)

  2. Nils van der Knaap
    Nils van der Knaap zegt:
    1 april 2016 op 09:52

    Zooo herkenbaar :)

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 april 2016 op 16:53

      Ja, cool hè? :-)

  3. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    1 april 2016 op 13:19

    Ik lees net: “In short, easy designs encourage people to be mediocre users.” http://bit.ly/1MGfjcA – 1 april, misschien?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 april 2016 op 16:56

      Haha! Dat lijkt me wel, idd. Geniaal artikel, hoe dan ook. ;-)

      Toen ik je comment las sloeg ik mezelf trouwens wel voor m’n kop; waarom heb ík niet een 1-april-blog geschreven? Grrr…ik haat die constante drukte af en toe. Succes is heerlijk, maar het zit m’n creatieve brein soms danig in de weg. Oh well, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen…

  4. Kitty Kilian
    Kitty Kilian zegt:
    1 april 2016 op 13:19

    Ik lees net: “In short, easy designs encourage people to be mediocre users.” http://bit.ly/1MGfjcA – 1 april, misschien?

    • Arjan Jonker
      Arjan Jonker zegt:
      1 april 2016 op 16:56

      Haha! Dat lijkt me wel, idd. Geniaal artikel, hoe dan ook. ;-)

      Toen ik je comment las sloeg ik mezelf trouwens wel voor m’n kop; waarom heb ík niet een 1-april-blog geschreven? Grrr…ik haat die constante drukte af en toe. Succes is heerlijk, maar het zit m’n creatieve brein soms danig in de weg. Oh well, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen…

Reacties zijn gesloten.

Over

Al sinds 2006 specialiseer ik me in SEO-webteksten. Mijn taak? Jouw kans op klanten via internet ingrijpend te vergroten door je te helpen met je webteksten.
SEO-tekstschrijver Arjan Jonker
Simple as that.

Meer over mij >

Aanbod

  • SEO-teksten laten schrijven
  • Webtekst-coaching voor zzp’ers
  • SEO-training voor tekstschrijvers
  • Incompany-training voor mkb’ers

Contact

Waardevolle Webteksten

arjan@waardevollewebteksten.nl
06-14300096

Raadhuisplein 66
1693 EA Wervershoof

KvK: 37126252
BTW: NL002098723B85

2024 © Waardevolle Webteksten | Algemene Voorwaarden
Wanneer ‘welkom’ op je website wél mag :-)
Scroll naar bovenzijde

Vind jij cookie-meldingen ook zo gruwelijk irritant? Ik kan er niets aan doen, het moet van de wet. 🙄 Accepteer ze of wijs ze af. Het maakt voor mijn site geen jota uit. Thx.

OkWeigeren

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

3 gratis tips op maat voor je webteksten?

Eerst meer weten?